
Temat interpretacji
Zgodnie z § 5 ust.5 znowelizowanego rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) "podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników". Natomiast zgodnie z art.119 ust.10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) podatnik świadczący usługi turystyczne opodatkowane systemem "marży" w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku - dotyczy to także wystawionych paragonów fiskalnych. Kasy rejestrujące, które dostały pozytywną decyzję ministra finansów, dopuszczającą je do obrotu, w chwili obecnej nie mają możliwości odrębnego zidentyfikowania sprzedaży usług opodatkowanych tylko od marży. W urządzeniach fiskalnych oznaczone są literowo stałe pozycje: PTU-A (22%), PTU-B (7%), PTU-C (0%), PTU-D (3%) i PTU-zw (sprzedaż zwolniona od podatku), oraz wolne litery E-G. Dlatego w celu przyporządkowania wartości sprzedaży usług turystycznych w systemie marży należy wykorzystać kolejną wolną literę, przyjmując w tym przypadku stawkę podatku np. 0%. W celu ustalenia podstawy opodatkowania (marży) i kwoty podatku należnego należy prowadzić odpowiednią ewidencję, w której znajdzie się:. podstawa opodatkowania (bez względu na to, czy to są krajowe, czy zagraniczne usługi biur podróży) jako marża pobierana przez biuro, obliczana jako różnica między kwotą należną z tytułu świadczonych usług a ceną nabycia przez biuro podróży towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie). wyliczony zgodnie z obowiązującą stawką na daną usługę podatek. Nabijając na kasę wartość świadczonych usług turystycznych, trzeba pamiętać o wyodrębnieniu usług turystycznych obcych, opodatkowanych od marży (opisanych powyżej), od tych świadczonych przez podatnika (usługi własne, o których mowa w art.119 ust.5 ustawy o podatku od towarów i usług) które są opodatkowane od całości. Do tych ostatnich trzeba przyporządkować właściwą stawkę podatku VAT zgodnie z przepisami i wykazać ją na paragonie. W ten sposób w kasie wykazana zostaje cała wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników - co jest zgodne z § 5 ust.5 rozporządzenia MF w sprawie kas rejestrujących.
W art.19 ustawy o podatku od towarów i usług zostały określone zasady ogólne powstawania obowiązku podatkowego. W ust.22 w/w artykułu znajdujemy delegację ustawową daną ministrowi finansów do określenia w drodze rozporządzenia, późniejsze niż wymienione w ust.1-21 oraz w art.20 i art.21 ustawy terminy powstania obowiązku podatkowego, uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej. Zgodnie z przepisem zawartym w § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art.119 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi. Zgodnie z powyżej przedstawionym przepisem prawa, nie powstaje więc obowiązek podatkowy przy wpłacaniu zaliczek, nie ma także obowiązku do wystawiania cząstkowych Faktur VAT Marża - lecz zgodnie z powstałym obowiązkiem podatkowym - z momentem rozliczenia usługi turystyki, nie później niż piętnastego dnia od dnia wykonania usługi.
