
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 04.08.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu dnia 17.08.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 31.08.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w zakresie wyłączenia z podstawy dotowania surowców które wchodzą w skład posiłków sprzedawanych uczniom dla których wystawiana jest faktura VAT stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Jak wynika z treści złożonego pisma prowadzi Pani bar mleczny, w którym żywią się m. in. uczniowie szkół. Posiłki spożywają na miejscu. Na koniec każdego miesiąca na podstawie paragonów z kasy fiskalnej wystawiana jest faktura VAT na nazwisko ucznia. Przedmiotową fakturę uczeń przedstawia w szkole celem uzyskania stypendium socjalnego wypłacanego przez Urząd Miasta. Pani wątpliwość dotyczy słuszności odliczania od podstawy dotowania surowców zużytych do sprzedanych uczniom na fakturę VAT posiłków.
Przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1220) - zwanego dalej rozporządzeniem - w sprawie stawek, szczegółowych zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych - ustala stawkę dotacji przedmiotowych oraz stanowi o wyłączeniu wartości towarów handlowych i surowców sprzedawanych w stanie nie przetworzonym, wartości surowców zużytych do produkcji lodów oraz wartości surowców zużytych do sporządzania potraw w barze mlecznym i sprzedawanych innym odbiorcom niż konsumentom spożywającym posiłki w barze mlecznym, liczonej w cenach gastronomicznych.
Mając na uwadze fakt spożywania przedmiotowych posiłków przez uczniów w barze mlecznym na miejscu należy podkreślić, iż wyłączenie z dotacji zużytych surowców (o którym mowa w cyt. powyżej przepisie) w tym przypadku nie będzie miało zastosowania.
Zasadą dotowania posiłków sprzedawanych w barach mlecznych jest wspomaganie osób o najniższych dochodach osobistych. Beneficjentem tej pomocy państwa jest zatem indywidualny konsument baru mlecznego, a nie określona firma.
Stąd też rozporządzenie Ministra Finansów wprowadziło wyłączenie z podstawy dotowania wartości surowców
zużytych do sporządzenia potraw.
W szczególności odnosi się to do:
1. wartości sprzedaży posiłków odbiorcom, którzy "zbiorowe żywienie" realizują poza barem mlecznym np. sprzedaż na wynos do zakładów pracy itp.
2. wartości sprzedaży posiłków konsumowanych na miejscu w barze mlecznym przez konsumentów, opłacanych przez pracodawców, dla którego żywienie wynika z odrębnych przepisów.
Ponadto mając na względzie pismo Ministerstwa Finansów Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa z dnia 24.10.2001 r. znak RR-5-4460/37/Bary/01 należy stwierdzić, iż wyłączenie z podstawy dotowania nie dotyczy sprzedaży posiłków w barach mlecznych podopiecznym ośrodków pomocy społecznej i PCK, gdyż podmioty te realizują żywienie w oparciu o środki publiczne podobnie jak finansowanie uczniów ze środków wypłacanych przez Urząd Miasta.
Mając na względzie powyższe Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie postanowił jak w sentencji.
Powyższa
interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
- w dacie postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
