interpretacja słowa głównie w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zastosowanie stawki podatku 0% przy świadczeniu usług na rzecz przewoźnik... - Interpretacja - IPPP2/443-1877/08-2/AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.02.2009, sygn. IPPP2/443-1877/08-2/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

interpretacja słowa głównie w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zastosowanie stawki podatku 0% przy świadczeniu usług na rzecz przewoźników powietrznych oraz dla dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, dokumentacja warunkująca stosowanie 0% stawki podatku do dostaw towarów zaopatrujących środki transportu lotniczego, interpretacja słowa międzynarodowy w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, oraz stawka podatku dla sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008r. (data wpływu 29 grudnia 2008r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług

  • w zakresie interpretacji słowa głównie w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe,
  • w zakresie zastosowania stawki podatku 0% przy świadczeniu usług na rzecz przewoźników powietrznych oraz dla dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego - jest prawidłowe,
  • w zakresie dokumentacji warunkującej stosowanie 0% stawki podatku do dostaw towarów zaopatrujących środki transportu lotniczego - jest nieprawidłowe,
  • w zakresie interpretacji słowa międzynarodowy w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku dla sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie interpretacji słowa głównie w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zastosowania stawki podatku 0% przy świadczeniu usług na rzecz przewoźników powietrznych oraz dla dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, dokumentacji warunkującej stosowanie 0% stawki podatku do dostaw towarów zaopatrujących środki transportu lotniczego, interpretacji słowa międzynarodowy w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, oraz stawki podatku dla sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik zajmuje się sprzedażą paliwa lotniczego, które zgodnie z praktyką branży lotniczej wydawane jest do baku samolotu nabywcy. W związku z art. 83 ust. 1 pkt 18 Ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik otrzymuje od niektórych swoich kontrahentów oświadczenia o wykonywaniu lotów głównie o charakterze międzynarodowym bez uściślenia według jakiego kryterium jest ono wystawiane lub wskazanie, że znajdują się oni w danym państwie na liście ministerstwa finansów, na której są podmioty, które wykonują loty głównie o charakterze międzynarodowym. Ponadto podatnik w związku ze sprzedażą paliwa lotniczego do samolotów lecących poza terytorium UE dokonuje odpraw celnych i posiada dokument SAD, bez względu na to, czy dany kontrahent wykonuje loty głównie o charakterze międzynarodowym. Kupującymi paliwo lotnicze są albo bezpośrednio przewoźnicy albo pośrednicy, którzy następnie odsprzedają je przewoźnikom. W tym ostatnim przypadku paliwo lotnicze wydawane jest bezpośrednio do baku samolotu należącego do przewoźnika lotniczego, natomiast faktura wystawiona jest na płatnika/wystawcę karnetu paliwowego nie będącego przewoźnikiem (pośrednika).

Są to loty nie rejsowe i w momencie tankowania podatnik nie posiada informacji, czy dany przewoźnik wykonuje loty głównie w ruchu międzynarodowym

Z takimi przewoźnikami podatnik nie ma podpisanej umowy handlowej, natomiast zobowiązany jest do dostarczenia im paliwa lotniczego. Umowa sprzedaży paliwa lotniczego podpisywana jest w takim przypadku z pośrednikiem. Jedni przewoźnicy wykonują loty wyłącznie na terytorium jednego państwa, inni na terytorium UE, natomiast jeszcze inni zarówno na terytorium UE, jak i poza UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W jakich sytuacjach należy uznać, że ma miejsce dostawa towaru służącego zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego (chodzi o interpretację słowa głównie - art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług)...

  • Czy zważywszy na to, że w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług jest mowa o przewoźniku powietrznym wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, natomiast w przypadku art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług jest mowa o środkach transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego, należy w jednym przypadku brać pod uwagę działalność przewoźnika jako całości, natomiast w drugim przypadku brać pod uwagę każdy z samolotów z osobna, gdyż u tego samego przewoźnika jedna część samolotów może być używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego, a druga część do wykonywania głównie transportu krajowego...
  • W jaki sposób powinno się prowadzić dokumentację, aby jednoznacznie wynikało, że zastosowanie stawki VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zostało wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie, a w szczególności jakie należy posiadać dokumenty (np. oświadczenia, AOC), jak często powinny być one aktualizowane...
  • Jak należy rozumieć pojęcie międzynarodowy w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług...
  • Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana w przypadku sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi, przy założeniu, że jest ono wydawane bezpośrednio do baku samolotu przewoźników, z których wobec jednej części stosuje się stawkę VAT 0% (przewoźnik złożył oświadczenie), a wobec drugiej części nie stosuje się stawki VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług...

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Pytanie 1

    Zgodnie z brzmieniem art. 83 ust. 1 pkt 18 Ustawy, obowiązującym od 1 stycznia 2008r., stawkę VAT 0% stosuje się do dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Na tle powyższego przepisu powstały wątpliwości przepisu dotyczące przyjęcia kryterium do oceny, czy dany podmiot działa głównie w transporcie międzynarodowym czy krajowym np. czy będzie to wysokość obrotów, czy ilość lotów o charakterze międzynarodowym. Zgodnie z jedynym dotyczącym tej kwestii orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w sprawie C-382/02 linie lotnicze świadczą usługi głównie na trasach międzynarodowych w przypadku, gdy ich przewozy na trasach innych niż międzynarodowe są znacząco mniej częste niż przewozy międzynarodowe. W opinii podatnika decydującym kryterium powinien być stosunek wysokości obrotów wynikających z wykonywania lotów międzynarodowych w stosunku do wysokości obrotów wynikających z wykonywania lotów krajowych. Tym samym prawidłowe jest w opinii Spółki, aby stosować stawkę VAT 0% dla wszystkich przewoźników, u których wielkość obrotów wynikających z wykonania lotów międzynarodowych jest większa od wielkości obrotów wynikających z wykonania lotów krajowych. Podatnik proponuje próg w wysokości 51% (loty międzynarodowe) do 49% (loty krajowe).

    Pytanie 2

    W orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w sprawie C-382/02 ponadto uznano, że stawką VAT 0% są objęte także dostawy w stosunku do samolotów operujących na liniach krajowych w przypadku, gdy towarzystwa lotnicze używające tych samolotów świadczą odpłatnie usługi głównie na trasach międzynarodowych. Z kolei Rzecznik Generalny stwierdził, że zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od charakteru rzeczywiście odbywanego lotu przez statek powietrzny, gdyż jest to zwolnienie o charakterze przedmiotowym, a nie podmiotowym. Dodatkowo Rzecznik Generalny uznał, że przyjęcie poglądu ETS skutkuje bezzasadnym uprzywilejowaniem towarzystw lotniczych, których podstawową działalnością jest obsługa ruchu międzynarodowego, w stosunku do towarzystw lotniczych zajmujących się transportem lotniczym w obrębie granic państwowych lub dla których ta działalność ma charakter przeważający. W opinii Rzecznika Generalnego przyjęcie stanowiska ETS naruszałoby zasadę powszechności opodatkowania, prowadziłoby do podważenia jego neutralności oraz stanowiłoby przeszkodę dla ustanowienia prawdziwej konkurencji.

    Obecnie podatnik stosuje rozwiązanie, zgodnie z którym bierze pod uwagę całość działalności danego przewoźnika, a nie charakter pojedynczego lotu.

    Pytanie 3

    Ustawa o podatku od towarów i usług nakłada na podatnika obowiązek prowadzenia stosownej dokumentacji. Zgodnie z art. 83 ust. 2 Ustawy, zastosowanie stawki VAT w wysokości 0% do dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego jest możliwe pod warunkiem prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że dostawa wyżej wymienionych towarów została dokonana na rzecz przewoźników obsługujących transport głównie w ruchu międzynarodowym. Jednak ustawodawca nie określa, jaką dokumentację uznaje się za prawidłową i nie budzącą wątpliwości organów skarbowych. Brak uregulowań co do sposobu prowadzenia dokumentacji będącej podstawą do zastosowania stawki VAT 0% w stosunku do dostaw określonych w art. 83 ust. 1 pkt 18 Ustawy, spowodował, że podatnik podjął kroki w celu stworzenia własnej dokumentacji. Jedną z form dokumentacji jest oświadczenie złożone przez kontrahenta, w którym deklaruje, że wykonuje działalność głównie w ruchu międzynarodowym. Złożenie takiego oświadczenia jest podstawą do zastosowania stawki VAT 0%. W celu sprawdzenia, czy wobec danego przewoźnika jest podstawa do zastosowania stawki VAT 0% Spółka korzysta również z list przewoźników uprawnionych do stawki 0% opublikowanych przez ministerstwo finansów państwa, w którym przewoźnik ma swoją siedzibę. W przypadku braku oświadczenia lub zakwalifikowania danego przewoźnika do powyższej listy klient obciążany jest stawką podstawową 22%.

    Obecnie podatnik nie uznaje za dowód wykonywania działalności głównie w ruchu międzynarodowym dokumentu AOC (Air Operator Certificate - Certyfikat Przewoźnika Lotniczego), którego zakresem są objęte loty międzynarodowe. Powyższy dokument jest wydawany dla danego statku powietrznego a nie dla przewoźnika i stwierdza jedynie, że dany samolot jest przeznaczony do wykonywania lotów międzynarodowych.

    Jednakże w niektórych państwach jest on wystarczającą podstawą zastosowania stawki VAT 0%. Zgodnie ze stanowiskiem podatnika, dokumentacją wystarczającą do zastosowania stawki VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18, jest oświadczenie przewoźnika o wykonywaniu lotów głównie o charakterze międzynarodowym lub umieszczenie przewoźnika na liście ministerstwa finansów państwa UE, która wymienia przewoźników wykonujących loty głównie o charakterze międzynarodowym (Francja, Niemcy).

    Pytanie 4

    Problem w rozumieniu pojęcia międzynarodowy dotyczy następujących sytuacji:

    -.przewoźnik francuski może wykonywać 95% lotów wewnątrz terytorium Francji oraz kolejne 5% poza terytorium Francji w ramach lotów do Polski - dany przewoźnik może wykonywać 5% wewnątrz terytorium Francji, natomiast 95% poza terytorium Francją, a w tym loty do Polski.

    Na tle powyższych sytuacji pojawia się zagadnienie, czy pojęcie międzynarodowy odnosić do działalności poza terytorium Polski, czy poza terytorium kraju siedziby przewoźnika. W opinii podatnika prawidłowe jest drugie rozumienie tego pojęcia. W przypadku uznania za prawidłowy pierwszy pogląd doszłoby do sytuacji, w której dany przewoźnik w zależności od miejsca (państwa) tankowania byłby w jednym przypadku uznany za wykonującego transport głównie międzynarodowy, a w innym przypadku już nie. Do interpretacji pierwszej można przychylić się pod warunkiem, że brany jest pod uwagę jedynie pojedynczy lot, a nie całość działalności przewoźnika, co jednak byłoby sprzeczne z cytowanym wcześniej orzeczeniem ETS.

    Pytanie 5

    W przypadku istnienia pośrednika pomiędzy sprzedającym paliwo a przewoźnikiem, zastosowanie stawki VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 Ustawy o podatku od towarów i usług, musiałoby być uzależnione od tego, kto jest nabywcą finalnym danego paliwa lotniczego, a to z kolei oznaczałoby, że faktury wystawiane na danego pośrednika musiałyby zawierać różne stawki VAT, co czasami z perspektywy dostawcy paliwa jest niemożliwe do zweryfikowania, a tym bardziej trudne do udokumentowania. Wyjątkiem są sytuacje w których przewoźnik dostarcza dostawcy paliwa, dokumenty z których wynika uprawnienie do zastosowania stawki VAT 0%.

    Z kolei gdyby pojęcie głównie odnosić do samego pośrednika, to należałoby uznać, że nie wykonuje on działalności lotniczej, lecz tylko pośredniczy w sprzedaży towarów i art. 83 ust. 1 pkt 18 nie ma wobec niego wprost zastosowania.

    Pomimo wskazanych wad rozwiązania, podatnik opowiada się za rozwiązaniem pierwszym, które zakłada stosowanie różnych stawek VAT wobec tego samego pośrednika.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się

    za nieprawidłowe - w zakresie interpretacji słowa głównie w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT,

    za prawidłowe - w zakresie zastosowania stawki podatku 0% przy świadczeniu usług na rzecz przewoźników powietrznych oraz dla dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego,

    za nieprawidłowe - w zakresie dokumentacji warunkującej stosowanie 0% stawki podatku do dostaw towarów zaopatrujących środki transportu lotniczego,

    za prawidłowe - w zakresie interpretacji słowa międzynarodowy w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT,

    za prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi.

    Odnośnie interpretacji słowa głównie w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18, stwierdza się, co następuje:

    W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

    Według zapisu art. 83 ust. 2 ww. ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

    W odniesieniu do niektórych z wymienionych powyżej określeń należy posiłkować się zapisami ustawy z dnia 3 lipca 2002r. Prawo lotnicze (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 100, poz. 696 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 10 ww. ustawy, lotem międzynarodowym jest lot, w trakcie którego następuje przekroczenie granicy państwowej. Przewoźnikiem lotniczym jest podmiot uprawniony do wykonywania przewozów lotniczych na podstawie koncesji w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu obcego państwa - w przypadku obcego przewoźnika lotniczego - art. 2 pkt 16 ww. ustawy. Ustawodawca w cytowanym art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, posłużył się w odniesieniu do wymienionych środków transportu zwrotem używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Brak definicji legalnej powyższego nieostrego określenia powodować może wątpliwości interpretacyjne. Przy rozstrzyganiu wątpliwości prawnych, należy mieć na uwadze, że w razie wątpliwości interpretacyjnych przepisów prawa podatkowego, zasadą jest ścisła ich interpretacja. W tej sytuacji przy ustalaniu treści cytowanego przepisu należy posługiwać się głównie wykładnią językową. Stosując taką metodę wykładni, należy kierować się znaczeniem słów języka etnicznego oraz tym, że ustawodawca racjonalnie używał takich a nie innych słów. Wykładnia językowa jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. Uwzględniając powyższe zasady przy wyjaśnianiu wspomnianych wątpliwości konieczne jest odwołanie się do językowego znaczenia wyrazu głównie. Według Współczesnego Słownika Języka Polskiego (Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o., Warszawa 2007, s. 452) głównie oznacza: przede wszystkim, zwłaszcza.

    Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej spowodowało konieczność dokonywania kompleksowej wykładni przepisów prawa, również w zakresie prawa podatkowego. Od tego momentu zostaliśmy bowiem związani zarówno dotychczasowym prawem wspólnotowym, to jest prawem pierwotnym, prawem wtórnym i wykładnią tego prawa (głównie wykładnią zawartą w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - ETS), jak i przyszłym prawem wspólnotowym. Stąd też interpretacja prawa podatkowego winna uwzględniać postulaty zupełności i spójności odnoszące się do całego porządku prawnego. W omawianej sprawie istotne znaczenie ma wyrok ETS z dnia 16 września 2004r. w sprawie Cimber Air A/S przeciwko Skatteministeriet nr C-382/02. Zapadł on na wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczącego interpretacji art. 15 pkt 6, 7 i 9 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych powszechny system podatku od wartości dodanej ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. WE L 145, str. 1 ze zm.). Przedmiotowy przepis prawa stanowi: Z zachowaniem pozostałych przepisów Wspólnoty, Państwa członkowskie stosują zwolnienie do następujących czynności na warunkach, które należy określić w celu zapewnienia prawidłowego i jednoznacznego stosowania zwolnień oraz wyeliminowania działań mających na celu uchylanie się od opodatkowania, unikanie opodatkowania lub nadużycie prawa:

    ()

    6) dostawa, modyfikacja, naprawa, utrzymanie, czarter oraz najem samolotów używanych przez linie lotnicze świadczące usługi odpłatnie głownie na trasach międzynarodowych oraz dostawa, najem, naprawa oraz utrzymanie sprzętu stanowiącego ich część lub w nich wykorzystywanego;

  • 7).dostaw towarów w celu zaopatrzenia statków powietrznych określonych w ust. 6;

    ()

    9).świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w ustępie 6 do zaspokajania bezpośrednich potrzeb samolotów, o których mowa w tym ustępie lub przewożonych przez nie ładunków;

    ().

    Obecnie jego odpowiednikiem jest art. 148 lit. e), f) i g) Dyrektywy Rady WE 2006/112 z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. WE L 347, str. 1 ze zm.). Zgodnie z art. 249 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, dyrektywa wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Przytoczone przepisy dyrektyw stanowiły więc w istocie uzasadnienie prawne do wprowadzenia odpowiednich regulacji krajowych, w tym również zapisu art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie wytyczają one ramy dla ich funkcjonowania. Stąd też zasada lojalności określona w art. 10 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską nakłada obowiązek prowspólnotowej wykładni prawa krajowego i wspólnotowego, dokonywanej w świetle orzecznictwa ETS.

    Użycie w przedmiotowych przepisach dyrektywy nieostrego zwrotu odnośnie dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego można powiązać z przykładem wyjaśniania pojęcia identycznego w odniesieniu do usług odpłatnie świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących loty głównie w transporcie międzynarodowym, które zostało zinterpretowane przez ETS. Trybunał w cytowanym orzeczeniu stwierdził, że pojęcie to ma znaczenie dla prawa wspólnotowego i podlega wykładni ścisłej, jako że stanowi podstawę dla zwolnienia od podatku VAT - pkt 37. Wykładnia ta winna uwzględniać rozbieżności wynikające z różnych wersji językowych - pkt 38. Niektóre wersje, w tym francuska posługująca się słowem essentiellement, wskazują, że transport międzynarodowy musiałby stanowić niemal wyłączny przedmiot działalności. Ich odpowiednikami polskimi są: zasadniczo, absolutnie. Z drugiej strony inne wersje, w tym angielska (chiefly) i niemiecka (hauptsächlich), kładą nacisk na przeważający rodzaj transportu. W tej sytuacji Trybunał orzekł, że z analizy wynika, iż towarzystwa, których działalność w dziedzinie obsługi ruchu krajowego odgrywa widocznie mniejszą rolę aniżeli działalność międzynarodowa, należy uznać za towarzystwa obsługujące głównie transport w ruchu międzynarodowym - pkt 39.

    W kontekście przytoczonego rozstrzygnięcia ETS, Trybunał zaakcentował jednoznacznie widocznie większą, a nie tylko większą rolę transportu międzynarodowego. Wskazał jednocześnie, że w ocenie tych proporcji należy uwzględniać wszystkie czynniki, które wskazują na relatywne znaczenie danego rodzaju transportu. Nie można więc ograniczyć się w takiej analizie tylko np. do ilości lotów lub oceny dochodów z działalności.

    W przypadku wykonywania dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% konieczna jest widocznie większa rola transportu międzynarodowego.

    Dla uznania widocznej większości roli działalności w dziedzinie obsługi ruchu międzynarodowego celowe jest zbadanie m.in. następujących czynników:

    • zrealizowana liczba przewozów w transporcie międzynarodowym/zrealizowana liczba przewozów w transporcie krajowym,
    • wpływy ze sprzedaży biletów w transporcie międzynarodowym/wpływy ze sprzedaży biletów w transporcie krajowym,
    • liczba faktycznych godzin wykonywanych w transporcie międzynarodowym/liczba faktycznych godzin blokowych wykonywanych w transporcie krajowym.

    Z przeprowadzonej analizy przedmiotowych czynników (które stanowią charakter przykładowy), dla uznania, iż w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie norma wynikająca z przepisu art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, winno wynikać widocznie mniejsze wykorzystanie środków transportu w działalności w zakresie obsługi ruchu krajowego aniżeli obsługi ruchu międzynarodowego.

    Stanowisko Spółki, iż prawo do stosowania 0% stawki podatku w stosunku do dostaw towarów, o jakich mowa w art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy, stosować należy dla wszystkich przewoźników, u których wielkość obrotów wynikających z wykonania lotów międzynarodowych jest większa od wielkości obrotów wynikających z wykonywania lotów krajowych próg w wysokości 51%, uznaje się za nieprawidłowe, tak w zakresie odniesienia tej preferencji do podmiotu (a nie do środka transportu), jak i w zakresie rozumienia terminu środków transportu używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

    Odnośnie stawki podatku 0% dla usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz dla dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, stwierdza się, co następuje:

    Podstawowym kryterium zastosowania przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług jest określenie, w jakim zakresie wymienione w tym przepisie usługi wykonywane są na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głownie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przepis zezwalający na zastosowanie 0% stawki podatku od towarów i usług na określonego rodzaju usługi mówi o przewoźnikach oraz innych firmach wykonujących w przeważającej części (głównie) przewozy w transporcie międzynarodowym. O możliwości zastosowania 0% stawki podatku zadecyduje zatem status kontrahenta odbiorcy tych usług. Jeśli odbiorcą będzie przewoźnik wykonujący tylko przewozy krajowe, zastosowanie obniżonej stawki nie będzie możliwe. Jeśli natomiast odbiorcą będzie przewoźnik, który wykonuje zarówno przewozy krajowe, jak i przewozy międzynarodowe (przy czym te drugie powinny stanowić przeważającą część), można przyjąć obniżoną stawkę. Jeżeli przewoźnik wykonuje tylko albo głównie przewozy krajowe, nie można zastosować obniżonej stawki VAT. Przy czym dla zastosowania tego przepisu nie ma znaczenia, czy usługa (lub dostawa towaru) będzie świadczona na rzecz tylko przewozu krajowego, tylko przewozu międzynarodowego, bądź przewozu łączonego. Sam status kontrahenta odbiorcy usługi (wykonującego głównie przewozy międzynarodowe) zadecyduje o możliwości zastosowania stawki podatku 0%.

    Unormowania art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy odnoszą się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, o jakiej mowa w tym przepisie, konieczne jest widocznie mniejsze wykorzystanie środka transportu w działalności w zakresie obsługi ruchu krajowego aniżeli obsługi ruchu międzynarodowego.

    W pierwszym przypadku należy brać pod uwagę działalność przewoźnika jako całości, natomiast w drugim - każdy z samolotów z osobna, gdyż u tego samego przewoźnika jedna część samolotów może być używana głównie do wykonywania transportu międzynarodowego, a druga część do wykonywania głównie transportu krajowego.

    Stanowisko Spółki, iż zarówno dla potrzeb art. 83 ust. 1 pkt 8, jak i art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy, bierze się pod uwagę całość działalności danego przewoźnika, a nie charakter pojedynczego lotu jest w związku z powyższym nieprawidłowe.

    Odnośnie dokumentowania usług transportu międzynarodowego, stwierdza się, co następuje:

    Odnośnie treści art. 83 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczącego warunku posiadania dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności wykonane zostały przy zachowaniu warunków do stosowania stawki podatku w wysokości 0%, ustawodawca nie określił katalogu tych dokumentów. Stąd uznać należy, że może nim być każdy dokument, który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków dla zastosowania tej stawki podatku, jak np. zrealizowana liczba przewozów w transporcie międzynarodowym, wpływy ze sprzedaży biletów na połączenia realizowane w transporcie międzynarodowym, a także korespondencja handlowa z kontrahentem lub inne dokumenty stwierdzające wykonanie dostawy wymienionej w art. 83 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

    Do dokonywanych dostaw paliwa dla przewoźnika świadczącego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, Spółka ma prawo stosować stawkę podatku w wysokości 0%. Podstawą do zastosowania w wykonywanych usługach stawki 0% są przepisy zawarte w art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy. Dotyczy to m.in. tankowania paliwa do środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Dokumentacja konieczna do zastosowania powyższej stawki może obejmować oświadczenia przewoźnika, wszakże pod warunkiem, że w sposób jednoznaczny wskazuje na zachowanie warunków określonych w ustawie.

    Aktualizacja oświadczeń następować powinna adekwatnie do zmian faktycznych tras przelotu danego środka transportu lotniczego.

    W opinii Spółki dokumentacją wystarczającą do zastosowania stawki VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18, jest oświadczenie przewoźnika o wykonywaniu lotów głównie o charakterze międzynarodowym lub umieszczenie przewoźnika na liście ministerstwa finansów państwa UE, która wymienia przewoźników wykonujących loty głównie o charakterze międzynarodowym.

    Stanowisko takie uznaje się za nieprawidłowe w części, w jakiej odnosi się do wykonywania lotów głównie o charakterze międzynarodowym przez podmioty, gdyż zgodnie z brzmieniem przepisu art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy, w opinii tutejszego organu ewentualne oświadczenie winno dotyczyć środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

    Odnośnie interpretacji słowa międzynarodowy w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, stwierdza się, co następuje:

    Określeniu międzynarodowy, użytemu w art. 83 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy nadać rozumienie potoczne, oznaczające wykonywanie lotów pomiędzy portami lotniczymi położonymi w różnych państwach. Nieistotnym w tej sytuacji, w świetle ustawy Prawo lotnicze, pozostaje status przewoźnika (kontrahent krajowy, czy zagraniczny). Nieistotnym jest również, czy przewoźnik wykonuje rejsy zgodnie z określonym rozkładem czy tylko incydentalnie. Istotnym jest rodzaj wykonywanych przez przewoźnika usług. W przypadku natomiast, kiedy przewoźnik wykonuje głównie loty krajowe lub nie jest w stanie określić rodzaju swojej działalności, dla przedmiotowych czynności należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

    Stanowisko Spółki, iż pojęcie to należy odnieść do każdego przewoźnika, który dokonuje przewozów pomiędzy krajami, należy uznać za prawidłowe.

    Odnośnie stawki podatku dla sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi, stwierdza się, co następuje:

    W przedmiotowej sprawie 0% stawkę podatku można stosować, gdy dostawa paliwa służąca zaopatrzeniu środków transportu lotniczego jest wykorzystywana do wykonywania transportu międzynarodowego oraz gdy będzie prowadzona odpowiednia dokumentacja.

    Stawka podatku w wysokości 0% znajdzie zastosowanie do tych dostaw towarów, które dotyczą środków transportu lotniczego wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym. Z posiadanej dokumentacji musi wynikać, że dostawa paliwa została dokonana w odniesieniu do ww. środków transportu lotniczego.

    W opisanej w stanie faktycznym sytuacji podano, iż w przypadku sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi, jest ono wydawane bezpośrednio do baku samolotu należącego do przewoźnika lotniczego. Pośrednik działa więc w charakterze podmiotu reprezentującego przewoźnika. Jeśli w momencie odbioru paliwa lotniczego pośrednik dysponuje omówioną powyżej dokumentacją potwierdzającą wykorzystywanie danego środka transportu lotniczego głównie do przewozów międzynarodowych dostawa podlegać będzie 0% stawce podatku VAT.

    Stanowisko Spółki w tym zakresie uznano za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie