W odpowiedzi na zapytanie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie, zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U... - Interpretacja - US.21/AV/443/4117/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.12.2004, sygn. US.21/AV/443/4117/04, Urząd Skarbowy w Pruszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na zapytanie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie, zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informuje:

Odnośnie punktu 1 zapytania:

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym, w rejestrze sprzedaży VAT należy wykazać zarówno sprzedaż udokumentowaną jak i nieudokumentowaną fakturami VAT, zaś sprzedaż nieudokumentowana może być ewidencjonowana jedną pozycją na koniec danego miesiąca, na podstawie prowadzonego w ciągu miesiąca zestawienia tej sprzedaży, które zawiera takie dane jak wymienione w zapytaniu, tj. nazwa towaru lub usługi, wartość sprzedaży brutto, stawka podatku, wartość sprzedaży netto, kwota podatku.Ważne jest, aby ewidencja spełniała wymogi określone w cyt. art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług i służyła prawidłowemu sporządzeniu deklaracji VAT-7.

Odnośnie punktu 2 zapytania:

Zgodnie z art. 5 ust. 1pkt 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym towarami, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W związku z powyższym sprzedaż lokalu mieszkalnego używanego wraz z jednoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny, jest czynnością o charakterze mieszanym.

Przeniesienie własności lokalu jest dostawą towaru w rozumieniu w/w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste, jako obrót wartościami niematerialnymi i prawnymi, stanowi świadczenie usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Jednocześnie sprzedaż używanego lokalu mieszkalnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w/w ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Natomiast za pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Natomiast czynność oddania gruntu w użytkowanie wieczyste podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22%, a wynikającą z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy.

Opodatkowaniu w/w stawką będzie podlegała każda kwota należna z tytułu użytkowania wieczystego, zarówno pierwsza opłata, stanowiąca 15% wartości gruntu i wnoszona przed spisaniem aktu notarialnego, jak i późniejsze opłaty roczne, gdyż zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Wyjaśnić przy tym należy, iż oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste nie jest objęte zwolnieniem przewidzianym w § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), gdyż przepis ten dotyczy zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, a więc zupełnie innej czynności prawnej.

Odnośnie punktu 3 zapytania:

Zgodnie z § 3a w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

W związku z powyższym, jeżeli termin płatności przedmiotowych opłat upływa każdego roku w dniu 31 marca, to w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2005 r. należy wykazać podatek od towarów i usług z tytułu należnych, zarówno uregulowanych jak i nieuregulowanych do dnia 31 marca 2005 r., opłat za użytkowanie wieczyste.

Odnośnie punktu 4 zapytania:

W przypadku przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności w drodze decyzji administracyjnej mamy do czynienia jedynie ze zmianą formy prawnej faktycznego prawa do nieruchomości, gdyż nabycie prawa do nieruchomości następuje z chwilą zawarcia umowy o ustanowieniu prawa wieczystego użytkowania. Zatem przekształcenie prawa wieczystego użytkowania na prawo własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dotychczasowy użytkownik nieruchomości mógł dysponować nią jak właściciel, podobnie jak po zmianie na prawo własności. Nie występuje tu więc pojęcie dostawy czy usługi w świetle przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1.

Odnośnie punktu 5 zapytania:

Zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za odpłatą, jest świadczeniem usługi w rozumieniu powołanego art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem odpłatne przekazanie przedmiotowej dokumentacji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki podstawowej, tj. 22%, wynikającej z art. 41 ust. 1 w/w ustawy.

Urząd Skarbowy w Pruszkowie