
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek został uzupełniony pismem z 24 września 2025 r. (data wpływu 24 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy kompleksowe i specjalistyczne usługi doradztwa strategicznego w zakresie marketingu. Działalność ta była prowadzona w latach 2022-2025 i będzie kontynuowana w przyszłości. Działania Wnioskodawcy mają charakter wyłącznie doradczy i strategiczny, nie obejmują bezpośredniego tworzenia, realizacji ani sprzedaży kampanii reklamowych.
Szczegółowy zakres świadczonych usług obejmuje następujące kategorie:
1.1. Doradztwo strategiczne w zakresie marketingu. Opracowywanie strategii marketingowych dla przedsiębiorstw. Doradztwo w zakresie planowania strategii wspierających intensyfikację sprzedaży. Opracowywanie długoterminowych planów marketingowych na podstawie danych analitycznych dostępnych na rynku. Opracowywanie planów działań marketingowo-digitalowych. Doradztwo w zakresie strategii pozycjonowania marki na rynku. Doradztwo w zakresie strategii ekspansji marketingowej na nowe rynki.
1.2. Analizy rynkowe i konkurencyjne. Doradztwo w zakresie analizy działań konkurencji w celu rekomendacji strategicznych szans rynkowych. Opracowywanie analiz danych rynkowych i konkurencji na potrzeby tworzenia strategii marketingowej. Analiza dostępnych danych rynkowych i ich interpretacja w kontekście strategii marketingowej. Przeprowadzanie benchmarkingu konkurencji dla celów strategii marketingowej. Przeprowadzanie audytów strategii marketingowych przedsiębiorstw.
1.3. Strategiczne planowanie rynkowe Opracowywanie strategii dla rynków docelowych i segmentów klientów. Doradztwo w zakresie strategii segmentacji rynku dla celów marketingowych. Planowanie strategii dotarcia do grup docelowych.
1.4. Strategia komunikacji marketingowej. Opracowywanie strategii komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa. Doradztwo w zakresie strategii przekazu marketingowego.
1.5. Marketing cyfrowy i wsparcie sprzedaży. Opracowywanie strategii marketingowej obecności cyfrowej przedsiębiorstwa. Doradztwo w zakresie strategii marketingu cyfrowego. Opracowywanie strategii wsparcia procesów marketingowych w sprzedaży. Doradztwo w zakresie strategii marketingowego wsparcia sprzedaży.
1.6. Przykłady realizowanych projektów strategicznych dla zilustrowania charakteru świadczonych usług Wnioskodawca przedstawia przykłady realizowanych projektów:
- Dla przedsiębiorstwa z branży technologicznej Wnioskodawca opracował kompleksową strategię go-to-market, obejmującą analizę różnych segmentów rynku (e-commerce, sektor bankowy, branża motoryzacyjna) wraz z dedykowanymi podejściami strategicznymi dla każdego z nich.
- Dla firmy z sektora hospitality Wnioskodawca przeprowadził analizę strategiczną ścieżek zakupowych w branży hotelarskiej oraz opracował rekomendacje dotyczące strategii pozyskiwania klientów hotelowych.
- Dla przedsiębiorstwa z branży retail Wnioskodawca opracował strategię segmentacji rynku wraz z planami działań marketingowo-sprzedażowych dostosowanymi do specyfiki poszczególnych grup docelowych.
Wszystkie powyższe projekty miały charakter wyłącznie strategiczny i doradczy, koncentrując się na planowaniu i rekomendacjach, bez bezpośredniego wykonawstwa czy realizacji działań operacyjnych. Biorąc pod uwagę powyższy charakter świadczonych usług, Wnioskodawca klasyfikuje je pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedmiotem zapytania są lata podatkowe 2022, 2023, 2024 (stan faktyczny) oraz rok 2025 i lata następne (zdarzenie przyszłe).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadził i prowadzi ewidencję przychodów, zgodnie z wymogami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pierwszy przychód z działalności, o której mowa we wniosku, Wnioskodawca osiągnął w lutym 2022 r.
W żadnym roku podatkowym poprzedzającym rok, którego dotyczy wniosek, przychody Wnioskodawcy nie przekroczyły limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uprawniającego do korzystania z tej formy opodatkowania.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Poza wskazaną działalnością gospodarczą Wnioskodawca nie uzyskiwał innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem ostatnich 8 miesięcy (styczeń - sierpień 2025).
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodu z każdego rodzaju działalności, gdyby zaistniała sytuacja opodatkowania różnymi stawkami.
Wnioskodawca nie osiągał i nie będzie osiągał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office) ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Wnioskodawca nie uzyskuje i nie uzyska przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych, oprogramowania systemowego, użytkowego ani oprogramowania pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.21.10.0, 58.29.1, 58.29.2, ex 58.29.3).
Wnioskodawca nie uzyskuje i nie uzyska przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów (PKWiU dział 60), doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), oryginałami oprogramowania (PKWiU 62.01.2), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) ani zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług, polegających na doradztwie strategicznym w zakresie marketingu, podlegał opodatkowaniu w latach 2022-2024 (stan faktyczny) oraz będzie podlegał opodatkowaniu w roku 2025 i latach następnych (zdarzenie przyszłe) ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód ze świadczonych przeze mnie usług doradztwa strategicznego w zakresie marketingu, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uzasadnienie:
1.Charakter świadczonych usług
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczę kompleksowe i specjalistyczne usługi doradztwa strategicznego w zakresie marketingu. Działania Wnioskodawcy mają charakter wyłącznie doradczy i strategiczny, nie obejmują bezpośredniego tworzenia, realizacji ani sprzedaży kampanii reklamowych. Poniżej przedstawiam szczegółowy zakres świadczonych usług, pogrupowany w główne kategorie:
1.1. Doradztwo strategiczne w zakresie marketingu
- Opracowywanie strategii marketingowych dla przedsiębiorstw
- Doradztwo w zakresie planowania strategii wspierających intensyfikację sprzedaży
- Opracowywanie długoterminowych planów marketingowych na podstawie danych analitycznych
- Opracowywanie planów działań marketingowo-digitalowych
- Doradztwo w zakresie strategii pozycjonowania marki na rynku
- Doradztwo w zakresie strategii ekspansji marketingowej na nowe rynki
1.2. Analizy rynkowe i konkurencyjne
- Doradztwo w zakresie analizy działań konkurencji w celu rekomendacji strategicznych
- Opracowywanie analiz danych rynkowych i konkurencji na potrzeby tworzenia strategii
- Analiza dostępnych danych rynkowych i ich interpretacja w kontekście strategii marketingowej
- Przeprowadzanie benchmarkingu konkurencji oraz audytów strategii marketingowych
1.3. Strategiczne planowanie rynkowe
- Opracowywanie strategii dla rynków docelowych i segmentów klientów
- Doradztwo w zakresie strategii segmentacji rynku
- Planowanie strategii dotarcia do grup docelowych
1.4. Strategia komunikacji i marketingu cyfrowego
- Opracowywanie strategii komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa
- Doradztwo w zakresie strategii przekazu marketingowego
- Opracowywanie strategii marketingowej obecności cyfrowej przedsiębiorstwa
- Doradztwo w zakresie strategii marketingowego wsparcia sprzedaży
Wszystkie realizowane projekty miały charakter wyłącznie strategiczny i doradczy, koncentrując się na planowaniu i rekomendacjach, bez bezpośredniego wykonawstwa czy realizacji działań operacyjnych.
2.Prawidłowa klasyfikacja usług (PKWiU) i stawka ryczałtu
Biorąc pod uwagę powyższy, strategiczny i doradczy charakter świadczonych usług, powinny być one sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane".
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przychody z działalności usługowej, które nie są przypisane do innych stawek w ustawie, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.
Usługi Wnioskodawcy w sposób zasadniczy różnią się od:
- Usług reklamowych (PKWiU dział 73), ponieważ moja rola polega wyłącznie na strategicznym doradztwie, a nie na tworzeniu, prowadzeniu czy sprzedaży kampanii reklamowych.
- Usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), gdyż wsparcie Wnioskodawcy koncentruje się wyłącznie na wąskiej dziedzinie strategii marketingowej, a nie na całościowym zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem klienta.
3.Potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje poparcie w ugruntowanej linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W licznych interpretacjach indywidualnych, organy podatkowe konsekwentnie potwierdzają, że kompleksowe usługi doradztwa marketingowego, sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%. Przykładowe interpretacje to:
- Sygn. 0112-KDSL1-2.4011.89.2025.2.PSZ z dnia 8 kwietnia 2025 r.
- Sygn. 0115-KDST2-2.4011.82.2025.3.BM z dnia 9 kwietnia 2025 r.
Powyższe interpretacje jednoznacznie potwierdzają, że usługi doradztwa marketingowego o charakterze strategicznym, sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi obejmujące następujące kategorie:
- doradztwo strategiczne w zakresie marketingu;
- analizy rynkowe i konkurencyjne;
- strategiczne planowanie rynkowe;
- strategia komunikacji marketingowej
- marketing cyfrowy i wsparcie sprzedaży
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskiwał/uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnione są warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Odnosząc się natomiast do Pana wątpliwości dotyczących możliwości dokonania korekty za lata podatkowe 2022-2024, w których rozliczał Pan przychody z prowadzonej działalności na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazuję, że:
Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.
Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Stosownie do art. 81 § 2 ww. ustawy:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Przy czym, w myśl z art. 3 pkt 5 tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Stosownie do art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych, np. błędnie mogła zostać określona wysokość przychodu bądź dochodu, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.
Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość ze zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).
Skoro do przychodów opisanych we wniosku, stosował Pan inną stawkę niż 8,5%, to ma Pan możliwość skorygowania rozliczenia należnego ryczałtu za ww. lata, uwzględniając jego właściwą stawkę.
Stwierdzam, że w związku z zastosowaniem niewłaściwej stawki ryczałtu względem osiąganych przez Pana przychodów, ma Pan możliwość dokonania korekty zeznania podatkowego PIT-28 za lata 2022-2024 poprzez złożenie deklaracji korygującej za te lata w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Podkreślić jednak należy, że ostateczna ocena zasadności złożonego wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku leży w kompetencji właściwego organu pierwszej instancji.
Pana stanowisko należało uznać więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Odnosząc się do powołanych interpretacji, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnej indywidualnej sprawy w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
