możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie dróg - Interpretacja - IBPP3/443-862/12/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.10.2012, sygn. IBPP3/443-862/12/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie dróg

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2012r. (data wpływu 14 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym gmina jest podmiotem zobowiązanym do wykonywania zadań własnych do których należą m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Realizując zadania nałożone przepisami ww. ustawy (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2) Gmina wykonała inwestycję pn. . Aby zrealizować projekt Gmina ubiegała się o dofinansowanie zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 2. Infrastruktura techniczna, działanie 2.1 Infrastruktura komunikacyjna, schemat C - Drogi gminne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013.

Wniosek wybrany został do dofinansowania i realizowany był zgodnie z umową z dnia 17 listopada 2010r. zmienionej aneksami:

  1. z dnia 7 lutego 2011r.,
  2. z dnia 30 czerwca 2011r.

Inwestycja w 70% wydatków kwalifikowanych finansowana była z EFRR. Pozostałe wydatki pochodziły z budżetu gminy. Projekt realizowany był w okresie od 20 września 2010r. do 15 lipca 2011r.

Celem projektu pn. było poprawienie jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych województwa, a w szczególności na obszarze Gminy. Ponadto realizacja projektu miała na celu m.in. przeciwdziałanie marginalizacji społecznej i ekonomicznej miejscowości położonych w Gminie poprzez poprawę dostępności komunikacyjnej oraz szybsze i bezpieczniejsze powiązanie z lokalnymi i regionalnymi centrami rozwoju, wzrost mobilności zawodowej mieszkańców Gminy, tworzenie warunków do osiedlania się ludności i powstania nowych miejsc pracy, racjonalizacja zarządzania majątkiem Gminy, zwiększenie przepustowości dróg, polepszenie i dostosowanie stanu konstrukcji podbudowy i nawierzchni dróg objętych projektem do obecnie przyjętych wyznaczników ruchu drogowego i potrzeb komunikacyjnych, zmniejszenie poziomu hałasu, zmniejszenie zużycia paliwa i pojazdów.

W ramach realizacji projektu pn. zostało wyremontowanych 4.667,55 m dróg w Gminie.

W skład projektu wchodził:

  • remont drogi gminnej w miejscowości B długość 563,5 m
  • remont drogi gminnej w miejscowości C długość 290,5 m,
  • remont drogi gminnej w miejscowości D długość 1.664 m,
  • remont drogi gminnej w miejscowości E długość 2.150 m, wyniesienie przejścia dla pieszych oraz ścieżka rowerowa długości 2.150 m.

Całkowita wartość projektu wynosiła 1 756 251,45 zł, a wartość wydatków kwalifikowanych wynosiła 1 753 733,37 zł dofinansowanie 1 227 613,35 zł. Gmina w budżecie projektu uwzględniła jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu wydatki poniesione przez Gminę nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina jako podatnik podatku VAT nie osiąga żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć ww. inwestycja. Właścicielem inwestycji jest Gmina. Powstała w wyniku projektu infrastruktura udostępniana jest bezpłatnie. Nie przewiduje się jej wykorzystania do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją inwestycji ponosi Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. przysługuje odliczenie podatku od towarów i usług w całości lub w części...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części dotyczące zrealizowanej inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Gmina będąca płatnikiem podatku VAT od czynszów, dzierżawionych gruntów, wynajmu lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą.

Zrealizowana przez Gminę inwestycja nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Stosownie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura udostępniana jest bezpłatnie. Nie jest i nie przewiduje się jej wykorzystania do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu. W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż towary i usługi, których koszt VAT został zadeklarowany, nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zrealizował, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, projekt pn. .

Celem projektu było poprawienie jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych województwa, a w szczególności na obszarze Gminy. Właścicielem inwestycji jest Gmina. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina jako podatnik podatku VAT nie osiąga żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć ww. inwestycja. Powstała w wyniku projektu infrastruktura udostępniana jest bezpłatnie. Nie przewiduje się jej wykorzystania do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, Wnioskodawca wskazał bowiem, że powstała w wyniku projektu infrastruktura udostępniana jest bezpłatnie i nie przewiduje się jej wykorzystania do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: .

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 188 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach