
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy sprzętu komputerowego do placówek oświatowych.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 lipca 2025 r. (wpływ 17 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie wykonuje działalność gospodarczą.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) ze statusem czynnym.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w przedmiocie sprzedaży hurtowej komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania, sklasyfikowaną w poz. 46.51.Z Polskiej Klasyfikacji Działalności.
Wnioskodawca zamierza sprzedawać sprzęt komputerowy, stanowiący towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2024.361) - zwanej dalej „ustawą o VAT”, na rzecz placówek oświatowych w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, w tym publicznych uczelni medycznych.
Wnioskodawca będzie za każdym razem zawierał z placówkami oświatowymi umowy w formie pisemnej na sukcesywne dostawy fabrycznie nowego sprzętu komputerowego i oprogramowania, spośród określonych w ofercie przygotowanej na podstawie formularza cenowego i specyfikacji technicznej sprzętu.
Umowy będą zawierane w wyniku dokonanego przez daną placówkę oświatową wyboru oferty w ramach postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 132 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2024.1320).
Wnioskodawcy będzie przysługiwało określone kwotowo wynagrodzenie, które będzie zgodne z ofertą przyjętą przez placówkę oświatową.
Dostawy będą realizowane na podstawie zamówień danej placówki oświatowej, stosownie do jej zapotrzebowania, przez określony okres od daty zawarcia umowy albo do wyczerpania kwoty wynagrodzenia Wnioskodawcy.
Zgodnie z umowami:
1) podane w formularzu cenowym ilości poszczególnego sprzętu będą ilościami szacunkowymi i mogą ulec zmianie w trakcie realizacji umowy;
2) łączna suma wartości poszczególnych dostaw nie będzie mogła przekroczyć wartości umowy odpowiadającej wynagrodzeniu Wnioskodawcy;
3) zakup przez placówkę oświatową mniejszych ilości niż wymienione w formularzu cenowym nie będzie podstawą żadnych roszczeń ze strony Wnioskodawcy wobec placówki oświatowej;
4) placówka oświatowa zastrzeże sobie prawo do niezrealizowania (…)% wartości przedmiotu zamówienia bez konieczności zmiany warunków umowy;
5) ceny jednostkowe podane przez Wnioskodawcę w formularzu cenowym będą cenami maksymalnymi i nie mogą wzrosnąć w okresie realizacji umowy bez względu na rzeczywistą (końcową) wielkość zamówionego sprzętu.
Dana placówka oświatowa wystąpi do nadzorującego ją organu z wnioskiem o potwierdzenie umowy zawartej z Wnioskodawcą niezwłocznie po jej zawarciu.
Dokument zawierający potwierdzenie umowy przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zostanie przekazany Wnioskodawcy.
Kopia dokumentu zawierającego potwierdzenie umowy przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową będzie przekazana przez Wnioskodawcę do urzędu skarbowego właściwego według jego miejsca siedziby.
Uzupełnienie
W piśmie z 15 lipca 2025 r. uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego tj. wyjaśnili:
1. Czy dokonując dostawy sprzętu komputerowego, stanowiącego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), posiadają Państwo/będą Państwo posiadać stosowny dokument potwierdzający zamówienie dostawy ww. sprzętu komputerowego dla placówki oświatowej potwierdzony przez organ nadzorujący tą placówkę oświatową, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Wnioskodawca nie wie, czy posiada/będzie posiadać „stosowny dokument potwierdzający zamówienie”, o którym mowa art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2025.775), który w świetle ust. 1 pkt 26 jest jedną z przesłanek uprawniających do stawki podatku od towarów i usług 0%.
Wnioskodawca będzie za każdym razem zawierał z placówkami oświatowymi umowy w formie pisemnej na sukcesywne dostawy fabrycznie nowego sprzętu komputerowego i oprogramowania, spośród określonych w ofercie przygotowanej na podstawie formularza cenowego i specyfikacji technicznej sprzętu. Umowy będą zawierane w wyniku dokonanego przez daną placówkę oświatową wyboru oferty w ramach postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 132 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2024.1320). Wnioskodawcy będzie przysługiwało określone kwotowo wynagrodzenie, które będzie zgodne z ofertą przyjętą przez placówkę oświatową. Dostawy będą realizowane na podstawie zamówień danej placówki oświatowej, stosownie do jej zapotrzebowania, przez określony okres od daty zawarcia umowy albo do wyczerpania kwoty wynagrodzenia Wnioskodawcy. Zgodnie z umowami:
1) podane w formularzu cenowym ilości poszczególnego sprzętu będą ilościami szacunkowymi i mogą ulec zmianie w trakcie realizacji umowy;
2) łączna suma wartości poszczególnych dostaw nie będzie mogła przekroczyć wartości umowy odpowiadającej wynagrodzeniu Wnioskodawcy;
3) zakup przez placówkę oświatową mniejszych ilości niż wymienione w formularzu cenowym nie będzie podstawą żadnych roszczeń ze strony Wnioskodawcy wobec placówki oświatowej;
4) placówka oświatowa zastrzeże sobie prawo do niezrealizowania 50% wartości przedmiotu zamówienia bez konieczności zmiany warunków umowy;
5) ceny jednostkowe podane przez Wnioskodawcę w formularzu cenowym będą cenami maksymalnymi i nie mogą wzrosnąć w okresie realizacji umowy bez względu na rzeczywistą (końcową) wielkość zamówionego sprzętu.
Dana placówka oświatowa wystąpi do nadzorującego ją organu z wnioskiem o potwierdzenie umowy zawartej z Wnioskodawcą niezwłocznie po jej zawarciu. Dokument zawierający potwierdzenie umowy przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zostanie przekazany Wnioskodawcy. Kopia dokumentu zawierającego potwierdzenie umowy przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową będzie przekazana przez Wnioskodawcę do urzędu skarbowego właściwego według jego miejsca siedziby.
Na marginesie pragnę zwrócić uwagę, że ocena spełnienia przesłanek uprawniających do opodatkowania według stawki podatku od towarów i usług 0% na mocy art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u. jest przedmiotem wniosku, zatem spoczywa na Dyrektorze Krajowej Informacji Skarbowej.
Oznacza to, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dokonując wykładni art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u. w celu ustosunkowania się do stanowiska Wnioskodawcy, powinien m.in. przeprowadzić kwalifikację prawną opisanej dokumentacji jako „stosownego dokumentu potwierdzającego zamówienie” w rozumieniu art. 83 ust. 14 pkt 1 u.p.t.u. (przepisu podatkowego), a następnie wydać interpretację.
2. Czy, stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, przekazali Państwo/będą Państwo przekazywać do właściwego urzędu skarbowego kopię dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. dokument potwierdzający zamówienie dostawy sprzętu komputerowego dla placówki oświatowej potwierdzony przez organ nadzorujący tą placówkę oświatową?
Kopia dokumentu zawierającego potwierdzenie umowy przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową będzie przekazana przez Wnioskodawcę do urzędu skarbowego właściwego według jego miejsca siedziby.
Pytanie
Czy dostawy sprzętu komputerowego zrealizowane na podstawie opisanych umów z placówkami oświatowymi będą opodatkowane stawką 0% VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Dostawy sprzętu komputerowego zrealizowane na podstawie opisanej umowy z placówką oświatową będą opodatkowane stawką 0% VAT.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
W myśl art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy o VAT zostały wymienione towary, tj.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych; drukarki; skanery; urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących); urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
Jak wynika z art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a, dokonujący dostawy stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 83 ust. 15 ustawy o VAT dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
W związku z powyższym, warunkiem opodatkowania dostawy sprzętu komputerowego, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, na rzecz placówki oświatowej, będzie posiadanie przez Wnioskodawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, którego kopię Wnioskodawca powinien przekazać do urzędu skarbowego właściwego według jego miejsca jego siedziby.
Żaden przepis nie określa definicji wyrażenia stosowne zamówienie, które powinno zostać potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową w celu zastosowania stawki 0% VAT, ani jaką formę powinno ono przybrać. Co więcej, zarówno w judykaturze, jak i praktyce interpretacyjnej lub doktrynie nie podjęto dotąd próby zdefiniowania tego wyrażenia, pomimo zauważenia, że jest ono nieostre (vide wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 25 czerwca 2008 r., sygn. I SA/Ol 195/08). Wobec tego należy przyjąć jego językowe znaczenie, które uwzględnia pozostałe metody wykładni.
Według słownika języka polskiego PWN, przymiotnik stosowny to: taki, który najlepiej pasuje do czegoś, odpowiada czemuś. Z kolei rzeczownik zamówienie w zależności od kontekstu może oznaczać: polecenie dostarczenia lub wykonania czegoś; to, co zostało zamówione; blankiet z wyszczególnieniem zamówionych towarów lub usług.
Pozwala to zatem stwierdzić, że stosowne zamówienie oznacza oświadczenie woli, które w niewątpliwy i zindywidualizowany sposób wyraża chęć nabycia wybranych towarów.
Jest to rezultat wykładni zawężającej, podyktowanej preferencyjnym charakterem stawki 0% VAT oraz rodzajem podmiotowości nabywcy, które łączą się z warunkiem uzyskania potwierdzenia organu nadzoru, a także w niniejszym przypadku faktem przeprowadzania transakcji w reżimie prawa zamówień publicznych.
W tym ujęciu opisaną umowę, która będzie podlegała potwierdzeniu przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, należy uznać za stosowne zamówienie.
Opisana umowa będzie bowiem udokumentowanym oświadczeniem woli danej placówki oświatowej, precyzyjnie wyrażającym chęć sukcesywnego nabywania fabrycznie nowego sprzętu komputerowego i oprogramowania, spośród określonych w ofercie przygotowanej na podstawie formularza cenowego i specyfikacji technicznej sprzętu.
Mimo, że dostawy sprzętu komputerowego będą odbywać się na podstawie różnych (sukcesywnych) zamówień danej placówki oświatowej, stosownie do jej zapotrzebowania, przez określony okres od daty zawarcia umowy albo do wyczerpania kwoty wynagrodzenia Wnioskodawcy, to w niniejszym przypadku zamówienia te w istocie będą stanowić zgłoszenia gotowości do przyjęcia dostaw wybranego sortymentu.
Natomiast każde z tych zgłoszeń będzie dokonywane na podstawie opisanej umowy - która w gruncie rzeczy stanowi stosowne zamówienie i to ono podlega weryfikacji przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową.
Oznacza to, że Wnioskodawca będąc w posiadaniu dokumentu potwierdzającego opisaną umowę przez organ nadzoru danej placówki oświatowej oraz przekazując jego kopię do urzędu skarbowego według miejsca swojej siedziby, będzie każdorazowo spełniał warunki zastosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do dostaw sprzętu komputerowego dokonywanych na podstawie opisanej umowy.
Tym samym, dostawy sprzętu komputerowego zrealizowane na podstawie opisanej umowy z placówką oświatową będą opodatkowane stawką 0% VAT.
Na koniec warto przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 października 2018 r., nr 0111-KDIB3- 1.4012.554.2018.3.WN, w oparciu o którą można wysnuć wniosek, że umowa zawierana w wyniku przetargu publicznego może być traktowana dla potrzeb stawki 0% VAT jako zamówienie. Jak z niej wynika, dokonujący dostawy tożsamych towarów na moment dostarczenia nie posiadał stosownego odrębnego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzoru, że dostawa przedmiotowego sprzętu jest na rzecz przedszkola publicznego, dla którego organem prowadzącym jest gmina lecz jedynie umowę. Jedyne informacje, jakie zamawiający zamieścił, to w opisie przedmiotu zamówienia, że dostawa jest do przedszkola publicznego, a inwestorem jest gmina. Zgodzono się w niej, że jeżeli gmina po dokonaniu dostawy wyda zaświadczenie, w którym jednoznacznie określi, że jest to dostawa do placówki oświatowej i wymieni w nim poszczególne elementy zamówienia, które jej zdaniem spełniają wymogi, aby do ww. sprzedaży dostawca mógł zastosować stawkę 0% VAT, tym samym wywiąże się ze wszelkich obowiązków, jakie ciążą na zamawiającym. Dlatego, z perspektywy wymogów stawki 0% VAT umowa stanowiła formę zamówienia, więc odrębne zamówienie było bezprzedmiotowe. To samo powinno się przyjąć w niniejszym przypadku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualne
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23 %.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a) dla placówek oświatowych,
b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Przepis art. 43 ust. 9 ustawy stanowi, że
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy - „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2. Drukarki
3. Skanery
4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:
Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą kwestii czy dostawy sprzętu komputerowego zrealizowane na podstawie opisanych umów z placówkami oświatowymi będą opodatkowane stawką 0% VAT.
Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem, dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Przy czym, ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji stosownego zamówienia. Zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego PWN” www.sjp.pwn.pl:
a) stosowny to taki, który najlepiej pasuje do czegoś, odpowiada czemuś,
b) zamówienie to:
- polecenie dostarczenia lub wykonania czegoś
- to, co zostało zamówione
- blankiet z wyszczególnieniem zamówionych towarów lub usług.
We wniosku wskazali Państwo, że zgodnie z umowami podane w formularzu cenowym ilości poszczególnego sprzętu będą ilościami szacunkowymi i mogą ulec zmianie w trakcie realizacji umowy (pkt 1. umowy), zakup przez placówkę oświatową mniejszych ilości niż wymienione w formularzu cenowym nie będzie podstawą żadnych roszczeń ze strony Wnioskodawcy wobec placówki oświatowej (pkt 3. Umowy), placówka oświatowa zastrzeże sobie prawo do niezrealizowania (…)% wartości przedmiotu zamówienia bez konieczności zmiany warunków umowy (pkt 4. Umowy). Wskazali Państwo również, że dostawy będą realizowane na podstawie zamówień danej placówki oświatowej, stosownie do jej zapotrzebowania, przez określony okres od daty zawarcia umowy albo do wyczerpania kwoty Państwa wynagrodzenia, natomiast do urzędu skarbowego - co również wynika z wniosku - będą Państwo przekazywać kopię dokumentu zawierającego potwierdzenie umowy przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową.
Jak zostało wyżej wyjaśnione zamówienie to:
- polecenie dostarczenia lub wykonania czegoś
- to, co zostało zamówione
- blankiet z wyszczególnieniem zamówionych towarów lub usług
natomiast umowy, które będą Państwo zwierać z placówkami oświatowymi, nie mogą zostać uznane za zamówienie z uwagi na fakt, że ilości sprzętu zapisane w ww. umowach będą ilościami szacunkowymi i mogą ulec zmianie w trakcie realizacji umowy. Ponadto jak Państwo sami wskazali we wniosku, dostawy będą realizowane na podstawie zamówień danej placówki oświatowej, stosownie do jej zapotrzebowania. Zatem to z zamówienia danej placówki oświatowej będzie wynikało jaki sprzęt i w jakiej ilości zostanie zakupiony przez placówkę oświatową.
Zatem, opisanych w Państwa wniosku umów z placówkami oświatowymi nie można uznać - na podstawie art. 83 ust. 14 pkt 1 - za stosowne zamówienia bowiem zgodnie z ww. umowami podane w formularzu cenowym ilości sprzętu będą ilościami szacunkowymi i mogą ulec zmianie w trakcie realizacji umowy, a placówka oświatowa zastrzeże sobie prawo do niezrealizowania (…)% wartości przedmiotu zamówienia bez konieczności zmiany warunków umów.
Ponadto - co wynika z Państwa wniosku - dostawy będą realizowane na podstawie zamówień danej placówki oświatowej, stosownie do jej zapotrzebowania.
W konsekwencji, opisaną we wniosku umowę z placówką oświatową, która będzie podlegała potwierdzeniu przez organ nadzorujący daną placówką oświatową nie można uznać za stosowne zamówienie.
Skoro zatem, nie posiadają/nie będą Państwo posiadać stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, to nie są/nie będą spełnione warunki, o których mowa w art. 83 ust. 14-15 ustawy i tym samym, przy dostawie wskazanego we wniosku sprzęgu komputerowego, nie są/nie będą Państwo uprawnieni do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Podsumowując, dostawy sprzętu komputerowego zrealizowane na podstawie opisanych umów z placówkami oświatowymi nie są/nie będą opodatkowane stawką 0% VAT, z uwagi na niespełnienie warunków wynikających z przepisów art. 83 ust 14-15 ustawy.
Sprzedaż sprzętu komputerowego, stanowiącego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na rzecz placówek oświatowych w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, w tym publicznych uczelni medycznych w okolicznościach opisanych we wniosku nie spełnia/nie będzie spełniać wszystkich warunków do zastosowania stawki 0% VAT określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym opisana sprzedaż nie korzysta/nie będzie korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%.
Tym samym Państwa stanowisko, że dostawy sprzętu komputerowego zrealizowane na podstawie opisanej umowy z placówką oświatową będą opodatkowane stawką 0% VAT, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanego przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyroku Sądu Administracyjnego - wspierającego Państwa argumentację - zauważyć należy, że powołany wyrok sądu nie ma mocy powszechnie obowiązującej. Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz., 935 ze zm.). Zatem powołane orzeczenie nie posiada waloru wykładni powszechnej, co w praktyce oznacza, że nie stanowi one podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe.
Ponadto zauważam, że na poparcie własnego stanowiska przywołali Państwo interpretację indywidualną wydaną dla innego podatnika, poruszającą kwestię możliwość dokonania korekty faktury dokumentującej dostawę opisanego sprzętu objętego załącznikiem nr 8 do ustawy VAT w sytuacji, gdy po dokonaniu dostawy zostaną spełnione warunki do zastosowania stawki 0% dla dokonanej wcześniej czynności. Wskazana interpretacja indywidualna dotyczy innego stanu faktycznego niż przedstawiony w niniejszym wniosku. Powołana przez Państwa interpretacja indywidualna nie może wpłynąć na ocenę analizowanych kwestii, gdyż rozstrzyga w indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Należy również podkreślić, że organ wydający interpretacje indywidualne jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
