Skoro poniesione wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej będą wykorzystywane wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej w z... - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.294.2022.2.RK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.294.2022.2.RK

Temat interpretacji

Skoro poniesione wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej będą wykorzystywane wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją projektu z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020+ operacja typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 maja 2022 r. (wpływ 30 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca

Opis zdarzenia przyszłego

W roku 2022 Przedsiębiorstwo (…) składa wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020+ operacja typu „Gospodarka wodno - ściekowa” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”.

Zakres prac w/w projektu obejmuje m.in.

1.Budowę sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej z przyłączami, kanalizacji sanitarnej tłocznej z przepompownią ścieków i sieci wodociągowej z przyłączami.

2.Modernizacja istniejącej hydrofornii w (…), polegającej na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, montażu filtrów do uzdatniania wody, montażu zbiorników magazynujących wodę uzdatnioną, montażu zestawu hydroforowego do podnoszenia ciśnienia, wykonanie zasilania rezerwowego.

Procent dofinansowania wynosi 100% wartości netto realizowanego projektu. W tym projekcie VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.

Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej i sieć wodociągowa będzie stanowić własność Spółki i zostanie przyjęta na stan środków trwałych jako budowla.

Spółka ma podpisaną umowę użyczenia z Gminą (…) na bezpłatne używanie urządzeń oczyszczania ścieków oraz urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie gminy, do których zostanie podłączona rozbudowana sieć kanalizacyjna i wodociągowa. Spółka ponosi wszelkie koszty eksploatacyjne i opłaty związane z utrzymaniem przedmiotu użyczenia.

Odbiór ścieków i dostawa wody dla mieszkańców jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Sprzedawcą usług w zakresie odbioru ścieków i dostawy wody będzie Spółka i z tego tytułu Spółka będzie wystawiała mieszkańcom faktury.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Przedsiębiorstwo (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi Przedsiębiorstwo (…) będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary będą wykorzystywane przez Przedsiębiorstwo (…) tylko i wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Nabyte w związku z realizacją projektu towary będą wykorzystywane przez Przedsiębiorstwo (…) tylko do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym całość kwoty podatku naliczonego będzie przyporządkowana do czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją projektu z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020+ operacja typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Poniesione wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej będą wykorzystywane wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków, która udokumentowana będzie wystawianymi fakturami VAT i rozliczana w deklaracjach JPK_V7.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. W rozumieniu art. 15 ustawy, tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020+ operacja typu „Gospodarka wodno - ściekowa” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”. Nabywane przez Państwa w związku z realizacją projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.

Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostaną spełnione, bowiem są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a zakupy towarów i usług w ramach realizowanego przez Państwa projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, skoro poniesione wydatki inwestycyjne na budowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej będą wykorzystywane wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją projektu z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020+ operacja typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

‒ Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).