Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.20.0 oraz 62.02.30.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 maja 2025 r. (wpływ 13 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową, działalność gospodarczą od 2 listopada 2022 r., pod firmą …, zarejestrowaną w CEiDG pod numerem NIP: … i numerem REGON: …. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od samego początku prowadzenia działalności gospodarczą (listopad 2022 r.) opodatkowuje Pan osiągane przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Prowadzi Pan stosowną dla tej formy opodatkowania szczegółową ewidencję przychodów. Jeżeli interpretacja stanowiska zaprezentowanego przez Pana będzie prawidłowa, zamierza Pan wnioskować o stwierdzenie nadpłaty podatku za lata ubiegłe, w związku z prawem do zastosowania niższej stawki podatku.

Dlatego podkreślenia wymaga fakt, że przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie uległ istotnej zmianie od listopada 2022 r., a zatem obowiązuje do chwili wystosowania wniosku. W latach przyszłych nie przewiduje Pan również jego zmiany. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W poprzednim roku przychody z tej działalności nie przekroczyły równowartości w złotych, kwoty 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W Pana przypadku nie zajdzie również żadne z wyłączeń określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczą świadczy Pan usługi obejmujące:

·analizowanie produktów i rozwiązań informatycznych związanych z cyberbezpieczeństwem, również poprzez organizację testów funkcjonalnych oraz definiowanie przepływu operacyjnego i dokumentowanie procesów operacyjnych;

·potwierdzanie prawidłowych reakcji programu bezpieczeństwa na incydenty bezpieczeństwa oraz na nielegalne działania;

·wykonywanie testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej pod kątem bezpieczeństwa;

·analizowanie, zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzanie stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

·gromadzenie, analizowanie utrzymanie danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych oraz eliminujących lub mitygujących ryzyka w zakresie bezpieczeństwa;

·gromadzenie i analizowanie danych wspierających działania dochodzeniowe w zakresie bezpieczeństwa pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

·udzielanie wsparcia w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowane oprogramowania informatycznego;

·udzielanie wsparcia technicznego w celu rozwiązania problemów z zakresu bezpieczeństwa;

·identyfikowanie i dokumentowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa;

·przygotowywanie specyfiki funkcjonalnej oraz dokumentacji systemów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;

·analizowanie ryzyka bezpieczeństwa w oparciu o zgłoszone wymagania, tworzenie kontrolek bezpieczeństwa oraz proponowanie środków mitygujących poziom ryzyka;

·tworzenie polityk i procedur związanych z bezpieczeństwem oraz opracowywanie kompleksowych procesów bezpieczeństwa cybernetycznego w celu ich wdrożenia;

·planowanie, nadzór oraz prowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa (o ile jest wykonywana kompleksowo i dotyczy pracowników zleceniodawcy).

Występuje Pan w charakterze podmiotu profesjonalnego, więc ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W relacji z kontrahentem nie istnieje stosunek podrzędności. Wystąpił Pan z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w … (dalej: Ośrodek) o pomoc w przydzieleniu odpowiednich kodów PKWiU do poszczególnych usług, które świadczy.

10 marca 2025 r. otrzymał Pan z Ośrodka opinię klasyfikacyjną Nr …, w której Ośrodek poinformował, że odpowiednim kodem PKWiU, w odniesieniu do wskazanych wyżej usług jest:

·symbol 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, w odniesieniu do usług:

a)analizowania produktów i rozwiązań informatycznych związanych z cyberbezpieczeństwem, również poprzez organizację testów funkcjonalnych oraz definiowanie przepływu operacyjnego i dokumentowanie procesów operacyjnych;

b)potwierdzania prawidłowych reakcji programu bezpieczeństwa na incydenty bezpieczeństwa oraz na nielegalne działania;

c)wykonywania testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej pod kątem bezpieczeństwa;

d)analizowania, zgłaszania incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzania stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

e)gromadzenia, analizowania utrzymania danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych oraz eliminujących lub mitygujących ryzyka w zakresie bezpieczeństwa;

f)zgromadzenia i analizowania danych wspierających działania dochodzeniowe w zakresie bezpieczeństwa pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

g)udzielania wsparcia w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowanie oprogramowania informatycznego;

h)udzielania wsparcia technicznego w celu rozwiązania problemów z zakresu bezpieczeństwa;

·symbol 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, w odniesieniu do usług:

a)identyfikowania i dokumentowania wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa;

b)przygotowywani i specyfiki funkcjonalnej oraz dokumentacji systemów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;

c)analizowania ryzyka bezpieczeństwa w oparciu o zgłoszone wymagania, tworzenia kontrolek bezpieczeństwa oraz proponowania środków mitygujących poziom ryzyka;

d)tworzenia polityk i procedur związanych z bezpieczeństwem oraz opracowywania kompleksowych procesów bezpieczeństwa cybernetycznego w celu ich wdrożenia;

e)planowania, nadzoru oraz prowadzenia szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa (o ile usługa ta jest wykonywana kompleksowo i dotyczy pracowników zleceniodawcy).

Zamierza Pan opodatkować usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0 stawką 8,5%, a pozostałe, opisane wyżej usługi, stawką 12%.

Uzupełnienie wniosku

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi świadczone przez Pana zgrupowane są pod kodami 62.02.20.0 oraz 62.02.30.0, co też zostało klarownie przedstawione we wniosku. Klasyfikacja ta została przez Pana ustalona na podstawie opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w …, o sygnaturze ….

W wyroku o sygn. akt I FPS 3/19, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził jednak, że Organ powinien dokonać oceny na podstawie opisu świadczonej usługi, a nie samej klasyfikacji PKWiU przestawionej przez wnioskodawcę. Powyższe pytanie Organu nie stanowi prośby o doprecyzowanie zakresu świadczonej usługi, tylko odnosi się bezpośrednio do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie, który stanowi właśnie podstawę pytania Wnioskodawcy.

Nie powinien być Pan zatem zobowiązywany do przedstawienia w ramach stanu faktycznego własnej opinii, w zakresie przedstawionego przez siebie pytania, a do tego właśnie dąży pytanie Organu. W przeciwnym razie instytucja interpretacji indywidualnej, w takim stanie faktycznym, nie miałaby żadnego sensu. W trosce o swój interes (w celu uzyskania rzetelnej interpretacji), nie przedstawi Pan w stanie faktycznym informacji o tym, czy świadczone usługi są:

·związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

·związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

gdyż taka informacja byłaby w oczywisty sposób nierzetelna, bowiem właśnie tej wątpliwości dotyczy pytanie interpretacyjne.

Nie byłoby bowiem żadnego błędu w stwierdzeniu, że pytanie Organu, bez zmiany jego faktycznego znaczenia, mogłoby brzmieć równie dobrze w sposób następujący:

Czy świadczone usługi są tymi, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt. 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne [związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)]?

W zakresie odpowiedniej stawki ryczałtu (tudzież właściwej interpretacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie), przedstawił Pan własną opinię jedynie w części obejmującej stanowisko własne do przedstawionego pytania, natomiast ostateczne rozstrzygnięcie pozostawia Organowi.

Jednocześnie informuje Pan, że w stanie faktycznym wyczerpująco przedstawił informacje, które nie stanowią bezpośrednio (lub pośrednio) odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie interpretacyjne, a wydają się być niezbędne do wydania przez Organ wiążącej decyzji. Nie posiada Pan bowiem wątpliwości, co do prawidłowości obranych kodów PKWiU, gdyż Pana opinia w tym zakresie poparta została w piśmie otrzymanym z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w … Nr ….

Żadna z wymienionych we wniosku czynności nie będzie miała charakteru wiodącej (głównej). Otrzymuje Pan od kontrahenta wynagrodzenie za wywiązanie się z umowy o świadczenie usług, której zakres opiewa na usługi przedstawione w treści wniosku.

Jednakże żądanie dookreślenia, która z nich będzie miała taki charakter (czy też charakter usługi kompleksowej) wykracza poza ocenę okoliczności faktycznych sprawy, mając w istocie charakter oceny prawnej, która wykracza poza zakres postanowienia wydawanego w trybie art. 169 w zw. z art. 14g § 1 oraz art. 14h. Ordynacji podatkowej. Potwierdzone to zostało również w przywołanym wyżej wyroku NSA o sygn. I FPS 3/19.

Odpowiedź ta nie powinna być zatem brana pod uwagę przy ocenie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Zleceniodawcy są dla Pana podmiotem trzecim, niepowiązanym. Nie pełni Pan w tych spółkach funkcji członka zarządu, ani nie jest jednym z udziałowców.

Pytanie

Czy postąpi Pan prawidłowo opodatkowując przychód z działalności opisanej we wniosku w sposób przyjęty w opisie stanu faktycznego, czyli częściowo stawką 8,5% (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie), a częściowo stawką 12% (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie)?

Pana stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają, przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeleniem ust. 1e-1g.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mewa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).

W Pana przypadku, nie zachodzi żaden z powyżej wymienionych czynników wykluczających możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania. Jednocześnie spełnia Pan wszystkie z powyżej wymienionych warunków opodatkowania ryczałtem. Świadczone przez Pana usługi, mogą być zatem opodatkowane ryczałtem.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego oraz PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Klasyfikacja PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego znajdująca zastosowanie w Pana przypadku nie mieści się w zakresie PKWiU powołanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie, tj. związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Przy symbolach PKWiU powołanych w ustawie o ryczałcie ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu.

W konsekwencji, właściwą stawką ryczałtu dla usług zgrupowanych pod PKWiU 62.02.30.0 będzie stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Pana stanowisko w tym zakresie potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajową Informacji Skarbowej z 15 marca 2024 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.118.2024.1.MG, gdzie wskazano, że: „Odnosząc się do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta nie obejmuje:

-usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp., sklasyfikowanych w 62.01.1,

-usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:

-PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;

-PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;

-PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu;

-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania;

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego;

-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce;

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie;

-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, taczając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Jak wynika z powyższego, usługi świadczone w ramach PKWiU 62.02.30.0 nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.”

Odnosząc się zatem do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuje Pan, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w zakresie usług w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, należy stwierdzić, że uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

W związku z powyższym, Pana zdaniem, może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu, w zakresie usług objętych PKWiU 62.02.30.0.

A contrario, pozostałe usługi świadczone przez Pana, zgrupowane pod PKWiU 62.02.20.0 powinny być opodatkowane stawką 12%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową, działalność gospodarczą od 2 listopada 2022 r. oraz opodatkowuje osiągane przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczą świadczy Pan usługi obejmujące:

·analizowanie produktów i rozwiązań informatycznych związanych z cyberbezpieczeństwem, również poprzez organizację testów funkcjonalnych oraz definiowanie przepływu operacyjnego i dokumentowanie procesów operacyjnych;

·potwierdzanie prawidłowych reakcji programu bezpieczeństwa na incydenty bezpieczeństwa oraz na nielegalne działania;

·wykonywanie testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej pod kątem bezpieczeństwa;

·analizowanie, zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzanie stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

·gromadzenie, analizowanie utrzymanie danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych oraz eliminujących lub mitygujących ryzyka w zakresie bezpieczeństwa;

·gromadzenie i analizowanie danych wspierających działania dochodzeniowe w zakresie bezpieczeństwa pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

·udzielanie wsparcia w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowane oprogramowania informatycznego;

·udzielanie wsparcia technicznego w celu rozwiązania problemów z zakresu bezpieczeństwa;

·identyfikowanie i dokumentowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa;

·przygotowywanie specyfiki funkcjonalnej oraz dokumentacji systemów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;

·analizowanie ryzyka bezpieczeństwa w oparciu o zgłoszone wymagania, tworzenie kontrolek bezpieczeństwa oraz proponowanie środków mitygujących poziom ryzyka;

·tworzenie polityk i procedur związanych z bezpieczeństwem oraz opracowywanie kompleksowych procesów bezpieczeństwa cybernetycznego w celu ich wdrożenia;

·planowanie, nadzór oraz prowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa (o ile jest wykonywana kompleksowo i dotyczy pracowników zleceniodawcy).

Występuje Pan w charakterze podmiotu profesjonalnego, więc ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W relacji z kontrahentem nie istnieje stosunek podrzędności. Wystąpił Pan z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o pomoc w przydzieleniu odpowiednich kodów PKWiU do poszczególnych usług, które świadczy. 10 marca 2025 r. otrzymał Pan z Ośrodka opinię klasyfikacyjną, w której Ośrodek poinformował, że odpowiednim kodem PKWiU, w odniesieniu do wskazanych wyżej usług jest:

·symbol 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, w odniesieniu do usług:

i)analizowania produktów i rozwiązań informatycznych związanych z cyberbezpieczeństwem, również poprzez organizację testów funkcjonalnych oraz definiowanie przepływu operacyjnego i dokumentowanie procesów operacyjnych;

j)potwierdzania prawidłowych reakcji programu bezpieczeństwa na incydenty bezpieczeństwa oraz na nielegalne działania;

k)wykonywania testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej pod kątem bezpieczeństwa;

l)analizowania, zgłaszania incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzania stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

m)gromadzenia, analizowania utrzymania danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych oraz eliminujących lub mitygujących ryzyka w zakresie bezpieczeństwa;

n)zgromadzenia i analizowania danych wspierających działania dochodzeniowe w zakresie bezpieczeństwa pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

o)udzielania wsparcia w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowane oprogramowania informatycznego;

p)udzielania wsparcia technicznego w celu rozwiązania problemów z zakresu bezpieczeństwa;

·symbol 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, w odniesieniu do usług:

f)identyfikowania i dokumentowania wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa;

g)przygotowywani a specyfiki funkcjonalnej oraz dokumentacji systemów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;

h)analizowania ryzyka bezpieczeństwa w oparciu o zgłoszone wymagania, tworzenia kontrolek bezpieczeństwa oraz proponowania środków mitygujących poziom ryzyka;

i)tworzenia polityk i procedur związanych z bezpieczeństwem oraz opracowywania kompleksowych procesów bezpieczeństwa cybernetycznego w celu ich wdrożenia;

j)planowania, nadzoru oraz prowadzenia szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa (o ile usługa ta jest wykonywana kompleksowo i dotyczy pracowników zleceniodawcy).

Zamierza Pan opodatkować usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0 stawką 8,5%, a pozostałe, opisane wyżej usługi, stawką 12%. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W poprzednim roku przychody z tej działalności nie przekroczyły równowartości w złotych, kwoty 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. W Pana przypadku nie zachodzi również żadne z wyłączeń określonych w art. 8 tej ustawy.

Dokonując analizy ww. usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. - Klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, nie obejmuje:

·usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,

·usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0

W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:

·PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;

·PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;

·PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

·doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

·systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

·usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia prawidłowej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Reasumując, skoro dokonał Pan prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług w oparciu o otrzymaną opinię z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, to przychody uzyskiwane przez Pana w ramach:

·usług zakwalifikowanych do PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·usług zakwalifikowanych do PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile w istocie nie stanowią usług doradztwa w zakresie oprogramowania;

jeżeli spełnione są ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Zatem, w sytuacji, gdy prowadzi Pan działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej, zauważam, że dotyczy ona indywidualnej sprawy innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.