
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zakwalifikowania do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej otrzymywanych należności na pokrycie kosztów rejestracji karty wjazdowej na A oraz podatku od towarów i usług. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 17 czerwca 2025 r. (wpływ 17 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 3 sierpnia 2022 r. pod firmą … której przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest reklama poprzez środki masowego przekazu - przeważający kod PKD: 73.12.Z. Świadczy usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiada na terytorium RP nieograniczony obowiązek podatkowy. Wnioskodawca opodatkowany jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie zachodzą wobec Niego negatywne przesłanki określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które uniemożliwiałyby opodatkowanie według tej formy. Jest czynnym podatnikiem VAT, a w ramach prowadzonej działalności realizuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.
Wnioskodawca w ramach działalności zajmuje się m.in. pośrednictwem w rejestracji karty wjazdowej na A (B). Wyspa A jest terytorium zależnym od … i znajduje się w Ameryce Południowej. Wyspa A nie należy do Unii Europejskiej. Każdy przyjezdny, który chce przekroczyć terytorium wyspy jest zobowiązany do rejestracji karty B, do czego konieczne jest wypełnienie internetowego formularza. Rejestracja odbywa się za pośrednictwem rządowej strony internetowej A. Koszt rejestracji karty B pobierany podczas procesu to 20 dolarów. Jest to kwota uiszczana na rzecz … . Jest to podmiot, którego zadaniem jest zarządzanie różnymi podmiotami zaangażowanymi w proces oczyszczania ścieków i inne usługi na rzecz społeczeństwa A. Wnioskodawca świadcząc usługi pośrednictwa w rejestracji karty wypełnia odpowiedni formularz w imieniu klienta podając jego dane oraz w jego imieniu uiszcza opłatę 20 dolarów. Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób fizycznych zarówno z Unii Europejskiej, jak i spoza Unii Europejskiej. Osoby, na rzecz których Wnioskodawca świadczy usługi nie są podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Za usługę pośrednictwa Wnioskodawca pobiera od klienta kwotę, na którą składa się kwota wynagrodzenia za pośrednictwo w rejestracji karty oraz zwrot opłaty 20 dolarów, którą w imieniu klienta Wnioskodawca uiścił podczas rejestracji. Kwoty te wyszczególnione są na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę - faktury obejmują dwie pozycje, tj.: zwrot opłaty oraz prowizję. Również w regulaminie znajdującym się na stronie internetowej Wnioskodawcy zostało wyraźnie wskazane, że kwota pobierana od klienta za usługę obejmuje 20 dolarów (oficjalna cena) oraz kwotę wynagrodzenia za usługę. Ponadto, zgodnie z regulaminem usług, który musi zostać zaakceptowany przez klienta przed zakupem usługi - akceptując regulamin klient upoważnia Wnioskodawcę do wypełnienia, złożenia i opłacenia wniosku o wydanie B w imieniu klienta, w tym do uiszczenia wszelkich opłat.
Uzupełnienie
Jak przedstawia się cały mechanizm działania strony internetowej Wnioskodawcy?
Odpowiedź: Strona internetowa Wnioskodawcy (…) umożliwia klientom skorzystanie z odpłatnej usługi pośrednictwa w rejestracji karty wjazdowej na A (B). Proces przebiega następująco:
1.Klient wchodzi na stronę i zapoznaje się z ofertą.
2.Klient wypełnia elektroniczny formularz zamówienia, podając dane niezbędne do rejestracji B, w tym m.in.:
·dane paszportowe,
·dane osobowe (imię, nazwisko, data urodzenia),
·datę planowanego przyjazdu,
·informacje o miejscu pobytu i celu podróży,
·informacje zdrowotne wymagane przez system rządowy.
3.W formularzu znajduje się informacja o całkowitej cenie usługi (64,99 USD), w tym:
·20 USD - opłata urzędowa (przekazywana później stronie rządowej A),
·44,99 USD - opłata serwisowa (wynagrodzenie za usługę pośrednictwa).
4.Przed finalizacją klient: akceptuje regulamin, politykę prywatności, disclaimer, politykę zwrotów, w których udziela zgody i pełnomocnictwa na złożenie i opłacenie wniosku w jego imieniu, następnie dokonuje on płatności on-line.
Na czym dokładnie polega i w jaki sposób przebiega proces rejestracji przez Wnioskodawcę karty wjazdowej na A w imieniu klienta?
Odpowiedź: Po otrzymaniu zamówienia:
1.Wnioskodawca weryfikuje poprawność i kompletność danych przekazanych przez klienta,
2.wypełnia formularz B na oficjalnej stronie rządowej A (…),
3.uiszcza w imieniu klienta opłatę urzędową w wysokości 20 USD,
4.po zatwierdzeniu wniosku przez stronę rządową, pobiera dokument potwierdzający rejestrację i przesyła go klientowi na podany adres e-mail,
5.w razie potrzeby kontaktuje się z klientem, np. w przypadku błędów lub brakujących danych.
Cała usługa realizowana jest zdalnie w pełni elektronicznie i zazwyczaj trwa od kilku minut do maksymalnie 72 godzin. B może być wypełniona dopiero na 7 dni przed przylotem/przypłynięciem klienta. Jeśli klient jako datę przybycia na A podał późniejszą niż 7 dni, jego zamówienie czeka w kolejce i Wnioskodawca je rejestruje oraz wysyła do niego … dokładnie 7 dni przed przylotem/przypłynięciem klienta.
Co jest intencją/celem nabycia klienta (jakiego świadczenia oczekuje klient od Wnioskodawcy?
Odpowiedź: Klient oczekuje pomocy w złożeniu aplikacji o kartę …, w tym:
·sprawdzenia i uzupełnienia danych,
·złożenia aplikacji w jego imieniu,
·pełnego wsparcia technicznego,
·otrzymania dokumentu bez konieczności samodzielnego korzystania z rządowe) platformy.
Czy Wnioskodawca czyni wszystko, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę dotyczącą rejestracji karty wjazdowej na A?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca czyni wszystko co niezbędne do zawarcia umowy dotyczącej rejestracji karty wjazdowej na A.
Czy Wnioskodawca wskazuje stronom ww. umowy okazję do jej zawarcia?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie wskazuje stronom umowy okazji do jej zawarcia. Klienci sami znajdują w Internecie informację o Jego usługach.
Czy Wnioskodawca nawiązuje kontakt lub negocjuje w imieniu i na rzecz klienta, warunki płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie negocjuje żadnych warunków w imieniu klienta z żadnym podmiotem trzecim.
Czy Wnioskodawca ma wpływ na treść ww. umowy?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie ma wpływu na treść umowy pomiędzy klientem a rządem A. Działa wyłącznie jako pośrednik.
Pod jakim symbolem PKWiU zostały sklasyfikowane świadczone przez Wnioskodawcę usługi, w ramach których pośredniczy w rejestracji karty wjazdowej na A?
Odpowiedź: PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Do jakich czynności ogranicza się Pana rola w związku z pośrednictwem przy rejestracji karty wjazdowej na A?
Odpowiedź: Rola Wnioskodawcy ogranicza się do:
·sprawdzenia danych,
·wypełnienia wniosku,
·przesłania go na stronie rządowej,
·uiszczenia opłaty rządowej,
·wysłania karty klientowi.
Czy klienci udzielają Wnioskodawcy pełnomocnictwa w celu świadczenia przez Wnioskodawcę w ich imieniu usług dotyczących rejestracji karty wjazdowej na A? Czy powyższa informacja figuruje w regulaminie widniejącym na Pana stronie internetowej?
Odpowiedź: Tak, klient udziela Wnioskodawcy pełnomocnictwa poprzez akceptację regulaminu, gdzie zapisano, że operator serwisu działa w imieniu klienta i opłaca kartę …
Czy akceptacja regulaminu przez klienta oznacza zawarcie z Panem umowy (jakiego typu jest to umowa i jakie są jej postanowienia)?
Odpowiedź: Tak - akceptacja regulaminu oznacza zawarcie umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, której przedmiotem jest rejestracja B. Umowa zawiera zapisy o cenie, braku zwrotu po wykonaniu usługi z racji na to, że B jest imienna i jest to produkt personalizowany oraz o pełnomocnictwie dla pośrednika w zakupie B.
Czy opłata w wysokości 20 dolarów niezbędna w celu uzyskania karty wjazdowej na A odpowiada faktycznej odpłatności z tego tytułu?
Odpowiedź: Tak - oplata 20 USD jest dokładnie taką kwotą, jaką przewiduje oficjalny serwis rządowy A. Nie jest ona powiększana, ani modyfikowana.
Czy pobiera przez Wnioskodawcę od klientów opłata w wysokości 20 dolarów stanowi zwrot poniesionych wydatków niezbędnych dla realizacji zleconych usług? W jakim terminie od akceptacji przez klienta regulaminu Wnioskodawca wpłaca w imieniu klienta opłatę dotyczącą rejestracji karty B? W jakim terminie Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od klienta obejmujące koszty rejestracji karty B oraz wynagrodzenia za usługi pośrednictwa?
Odpowiedź: Oplata 20 USD pobierana od klienta jest zwrotem poniesionych kosztów z tytułu opłaty rządowej. Cała usługa realizowana jest zdalnie w pełni elektronicznie i zazwyczaj trwa od kilku minut do maksymalnie 72 godzin. B może być wypełniona dopiero na 7 dni przed przylotem/przypłynięciem klienta. Jeśli klient jako datę przybycia na A podał późniejszą niż 7 dni, jego zamówienie czeka w kolejce i Wnioskodawca je rejestruje oraz wysyła do niego B dokładnie 7 dni przed. Może być to nawet parę miesięcy, ponieważ niektórzy klienci robią zamówienia np. na listopad już w marcu. Wynagrodzenie operatora (44,99 USD) jest pobierane jednocześnie z całością kwoty od klienta. Klient płaci całość jednym przelewem.
Którego roku podatkowego dotyczy złożony wniosek?
Odpowiedź: Wniosek dotyczy roku podatkowego 2025.
Co jest przedmiotem zapytania Wnioskodawcy w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Czy złożony wniosek dotyczy jednie kwestii dotyczącej zaliczenia do przychodów podatkowych kwot kosztów rejestracji kart B (w wysokości 20 dolarów)? Czy też złożony wniosek dotyczy również otrzymywanego przez Wnioskodawcę wynagrodzenia za usługi pośrednictwa?
Odpowiedź: Wniosek dotyczy kwestii dotyczącej zaliczenia do przychodów podatkowych kwot kosztów rejestracji kart B (w wysokości 20 dolarów).
Pytanie
1.Czy środki pieniężne otrzymane klienta, na opłacenie w jego imieniu kosztów rejestracji karty B nie stanowią dla Wnioskodawcy przychodu z działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy usługi pośrednictwa w rejestracji kart B świadczone na rzecz klientów (zarówno z UE jak i spoza UE) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.)?
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (pytanie Nr 1). Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie Nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane od klienta na opłacenie w jego imieniu kosztów rejestracji karty B nie stanowią dla Wnioskodawcy przychodu z działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Wobec powyższego, skoro Wnioskodawca podczas świadczenia usługi uiścił opłatę w kwocie 20 dolarów w imieniu i na rzecz klienta, to zwrot tej opłaty przez tego klienta nie będzie powodował po Jego stronie powstania przychodu podatkowego w rozumieniu przywołanych powyżej przepisów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
„Kwoty należne” to te przychody, które wynikają ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i które w następstwie prowadzenia tej działalności stają się wymagalną wierzytelnością, choćby faktycznie środków z tego tytułu jeszcze nie uzyskano. Termin „kwota należna” jest w tym ujęciu tożsamy z pojęciem „wymagalne świadczenie (wierzytelność)”.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Jednakże, w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Jak stanowi art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatek zryczałtowany pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Wobec powyższego, przedmiotem opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest przychód bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodów.
Oceniając skutki podatkowe opisanego we wniosku stanu faktycznego należy mieć na uwadze przepisy art. 95 do art. 109 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), regulujące kwestię przedstawicielstwa.
Zgodnie z art. 95 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.
W myśl natomiast art. 95 § 2 ustawy Kodeks cywilny:
Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.
Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.
Stosownie do art. 96 ww. ustawy:
Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).
Zgodnie z treścią art. 103 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Jeżeli zawierający umowę jako pełnomocnik nie ma umocowania albo przekroczy jego zakres, ważność umowy zależy od jej potwierdzenia przez osobę, w której imieniu umowa została zawarta.
W myśl art. 2 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1513 ze zm.):
Określenia użyte w ustawie oznaczają:
3) świadczenie usługi drogą elektroniczną - wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U. poz. 1221);
6) usługodawca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową świadczy usługi drogą elektroniczną;
7) usługobiorca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która korzysta z usługi świadczonej drogą elektroniczną.
Stosownie do treści art. 11 ww. ustawy:
W sprawach nieuregulowanych w ustawie do świadczenia usług drogą elektroniczną, w szczególności do składania oświadczeń woli w postaci elektronicznej, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz innych ustaw.
Z opisu wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan m.in. pośrednictwem w rejestracji karty wjazdowej na A (B). Każdy przyjezdny, który chce przekroczyć terytorium wyspy jest zobowiązany do rejestracji karty B do czego konieczne jest wypełnienie internetowego formularza. Rejestracja odbywa się za pośrednictwem rządowej strony internetowej A. Koszt rejestracji karty B pobierany podczas procesu to 20 dolarów. Jest to kwota uiszczana na rzecz A … . Świadcząc usługi pośrednictwa w rejestracji karty wypełnia odpowiedni formularz w imieniu klienta podając jego dane oraz w jego imieniu uiszcza opłatę 20 dolarów. Za usługę pośrednictwa pobiera Pan od klienta kwotę, na którą składa się kwota wynagrodzenia za pośrednictwo w rejestracji karty oraz zwrot opłaty 20 dolarów, którą w imieniu klienta uiścił Pan podczas rejestracji. Kwoty te wyszczególnione są na fakturach wystawianych przez Pana - faktury obejmują dwie pozycje, tj.: zwrot opłaty oraz prowizję. Również w regulaminie znajdującym się na Pana stronie internetowej zostało wyraźnie wskazane, że kwota pobierana od klienta za usługę obejmuje 20 dolarów (oficjalna cena) oraz kwotę wynagrodzenia za usługę. Ponadto, zgodnie z regulaminem usług, który musi zostać zaakceptowany przez klienta przed zakupem usługi - akceptując regulamin klient upoważnia Pana do wypełnienia, złożenia i opłacenia wniosku o wydanie B w imieniu klienta, w tym do uiszczenia wszelkich opłat. Pana rola ogranicza się do następujących czynności: sprawdzenia danych, wypełnienia wniosku, przesłania go na stronie rządowej, uiszczenia opłaty rządowej, wysłania karty klientowi. Nie ma Pan wpływu na treść umowy pomiędzy klientem a rządem A. Działa Pan wyłącznie jako pośrednik. Klienci udzielają Panu pełnomocnictwa w celu świadczenia przez Pana w ich imieniu usług dotyczących rejestracji karty wjazdowej na A. Klient udziela Panu pełnomocnictwa poprzez akceptację regulaminu, gdzie zapisano, że operator serwisu działa w imieniu klienta i opłaca kartę B . Akceptacja regulaminu oznacza zawarcie z Panem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, której przedmiotem jest rejestracja B. Umowa zawiera zapisy o cenie, braku zwrotu po wykonaniu usługi z racji na to, że B jest imienna i jest to produkt personalizowany oraz o pełnomocnictwie dla pośrednika w zakupie B. Opłata w wysokości 20 dolarów niezbędna w celu uzyskania karty wjazdowej na A odpowiada faktycznej odpłatności z tego tytułu. Opłata 20 USD jest dokładnie taką kwotą, jaką przewiduje oficjalny serwis rządowy A. Nie jest ona powiększana, ani modyfikowana. Oplata 20 USD pobierana od klienta jest zwrotem poniesionych kosztów z tytułu opłaty rządowej. Wynagrodzenie operatora (44,99 USD) jest pobierane jednocześnie z całością kwoty od klienta. Klient płaci całość jednym przelewem.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w regulaminie świadczonych przez Pana usług pośrednictwa w rejestracji karty wjazdowej na A jest wyraźnie zastrzeżone, że kupujący automatycznie udziela Panu pełnomocnictwa w celu świadczenia przez Pana w jego imieniu usług dotyczących rejestracji karty wjazdowej na A, to - w zakresie otrzymanej od kupującego opłaty w wysokości 20 dolarów odpowiadającej faktycznej odpłatności z tego tytułu - nie powstanie u Pana przychód podatkowy w rozumieniu cytowanych powyżej przepisów. Działając w imieniu i na rachunek nabywcy karty wjazdowej na A, jako jego pełnomocnik, zobowiązany jest Pan do przekazania kwot otrzymanych tytułem rejestracji karty B na rzecz … . Należy jednak podkreślić, że warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji ww. kwot otrzymanych od nabywcy usługi jest Pana działanie w imieniu i na jego rzecz (rachunek), na podstawie zawartej umowy i stosownego pełnomocnictwa udzielonego m.in. w sposób wskazany w treści wniosku.
Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie zaznaczyć należy, że ewentualna nadwyżka środków pieniężnych pozostała po pokryciu rzeczywistych kosztów rejestracji karty wjazdowej na A zapłaconych podmiotowi świadczącemu usługę pośrednictwa w rejestracji karty B stanowić będzie dla Pana przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Inne kwestie dotyczące m.in. opodatkowania otrzymywanego przez Pana wynagrodzenia za usługi pośrednictwa nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
