Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.535.2025.1.JN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.535.2025.1.JN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

15 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną i zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025r. poz.163 ze zm.) ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Od (…) października 2017 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843). Działalność ta została zgłoszona do CEiDG pod numerem PKD 46.19.Z. Na etapie zakładania działalności gospodarczej i analizowania jakie PKD jest właściwe dla przedstawicieli handlowych, większość źródeł wskazywało na PKD 46.19.Z. Dotychczas Wnioskodawca nie zwracał na to uwagi, tj. czy faktycznie świadczone przez niego usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są zgodne z symbolem PKD zamieszczonym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Na podstawie umowy z (…) października 2017 r. z A Wnioskodawca świadczy na jej rzecz stałe usługi pośrednictwa handlowego na terenie Polski. A (zwana dalej „Firmą”) jest z branży zajmującej się sprzedażą (…).

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają na wyszukiwaniu potencjalnych klientów, prezentowaniu produktów Firmy, przygotowywaniu ofert, negocjowaniu warunków handlowych, zbieraniu zamówień i przekazywaniu ich do Firmy, uczestniczeniu w targach i spotkaniach branżowych, monitorowaniu rynku i konkurencji. Szczegółowy opis czynności przedstawia się następująco:

1.Przekazywanie informacji, materiałów, dokumentów i wskazówek na temat produktów Firmy, ich działania i zastosowania aktualnym i potencjalnym klientom, tj. Wnioskodawca ocenia aktualnych i potencjalnych klientów pod kątem ich zapotrzebowania oraz możliwości zakupowych. Efektem tych działań jest dostosowanie i dopasowanie produktów pod konkretnego klienta.

2.Przedstawianie potencjalnym klientom oferty współpracy z Firmą, w tym proponowanych warunków współpracy oraz zakresu produktów, tj. w zależności od danego klienta Wnioskodawca przygotowuje dla niego propozycję współpracy z Firmą oraz warunki tej współpracy. Wnioskodawca przedstawia ofertę produktów Firmy, w imieniu Firmy dostarcza niezbędnych informacji mających znaczenie dla złożenia zamówienia np. Wnioskodawca dostarcza odpowiednie atesty/certyfikaty produktów Firmy, szczegółową informację o produktach i ich zastosowaniu. Efektem tych działań jest dopasowanie oferowanych przez Firmę produktów pod konkretnego klienta, tak by pozyskać klienta i żeby nabył produkty Firmy.

3.Sprzedaż oferty Firmy, tj. po akceptacji oferty przez klienta, tj. produktów, ceny, terminów płatności następuje sprzedaż towarów. Sprzedaż odbywa się pomiędzy Firmą a klientem, Wnioskodawca jedynie koordynuje proces zawierania umowy między Firmą a klientem, tj. czuwa nad prawidłowym przebiegiem zawarcia umowy między klientem a Firmą. Wnioskodawca odpowiada za wymianę dokumentów, uzgodnienia między klientem a Firmą, terminy zamówienia, w tym terminy płatności. Efektem tych działań są satysfakcjonujące dla Firmy transakcje.

4.Uczestnictwo w targach, wystawach, sympozjach, w których uczestniczą także aktualni lub potencjalni klienci, tj. uczestnictwo w nich ma na celu bieżące śledzenie i analizę rynku, zapotrzebowanie klientów, śledzenie działań konkurencji, poznawanie nowych produktów pojawiających się w branży, badanie zapotrzebowania na rynku branżowym. Efekty tych działań są głównie nakierowane na pozyskanie klienta, zdobycie wiedzy, która będzie nakierowana na poznanie zapotrzebowania aktualnych i potencjalnych klientów i w efekcie przedstawienie oferty produktów Firmy zainteresowanym klientom.

5.Organizacja spotkań Firmy z klientami, jeżeli zachodzi taka konieczność, zwłaszcza przy dużych kontraktach mających na celu długoterminową współpracę. Wnioskodawca również uczestniczy w takich spotkaniach, tj. uczestniczy w negocjacjach dotyczących warunków współpracy na linii Firma – klient. Uczestnictwo Wnioskodawcy ma na celu wsparcie merytoryczne i organizacyjne Firmy. Podczas takich spotkań Wnioskodawca nie działa jednak w imieniu własnym, a jedynie jako przedstawiciel Firmy. Efekt tych działań nakierowany jest na nawiązanie współpracy pomiędzy Firmą a klientem.

6.Analiza rynku i działań konkurencji, tworzenie strategii sprzedażowych. Efektem tych działań jest stworzenie bazy klientów potencjalnie zainteresowanych produktami Firmy, opracowanie docelowej grupy klientów, którym można przedstawić ofertę Firmy.

7.Działania mające na celu pozyskanie nowym klientów, tj. Wnioskodawca poszukuje potencjalnych klientów, którzy mogliby być zainteresowani nawiązaniem współpracy z Firmą. W tym celu Wnioskodawca analizuje rynek, organizuje spotkania, monitoruje sytuację w branży. Efektem tych działań jest stworzona baza klientów, którzy w swojej działalności mogliby stosować produkty Firmy i docelowo nabywać produkty Firmy.

8.W imieniu Firmy Wnioskodawca negocjuje ceny i warunki sprzedaży z aktualnymi i potencjalnymi klientami, tj. po wcześniejszym uzgodnieniu z Firmą cen i warunków sprzedaży danych produktów, w imieniu Firmy Wnioskodawca prowadzi rozmowy z klientami mające na celu dopasowanie oferty Firmy pod konkretnego klienta. Efektem jest pozyskanie klienta i złożenie przez niego zamówienia na produkty Firmy. Podczas takich spotkań Wnioskodawca nie działa w imieniu własnym, a jedynie jako przedstawiciel Firmy.

9.Nadzoruje terminowość regulowania przez klientów płatności na rzecz Firmy, tj. w przypadku opóźnienia w płatności przez klientów, Wnioskodawca dostaje informację z Firmy, kto i jakie ma zaległości w płatności. Wówczas zadaniem Wnioskodawcy jest kontakt z klientami, przypomnienie klientom o płatności, bieżący monitoring, czy doszło do jej uregulowania. Z Firmy Wnioskodawca dostaje informację zwrotną, czy płatność została uregulowana. Efektem tych działań jest czuwanie nad prawidłową realizacją umów pomiędzy Firmą a klientami.

10.Obsługa posprzedażowa klientów, utrzymywanie relacji z klientami i rozwój tych relacji, tj. w imieniu Firmy Wnioskodawca prowadzi bieżącą komunikację z obecnymi klientami, dbając o jakość współpracy, rozwiązywanie ewentualnych problemów, z nakierowaniem na rozszerzenie współpracy. Czynności te mają na celu zwiększenie efektywności relacji biznesowych oraz długofalową współpracę.

11.W ramach udostępnionego przez Firmę systemu, Wnioskodawca zajmuje się obsługą zamówionych produktów, np. kontakt z firmą kurierską, czy pracownikami magazynu o gotowości odbioru towarów przez klienta, monitorowanie terminowości wysyłki.

12.Wysyłka klientom certyfikatów i niezbędnych dokumentów jakościowych w celu realizacji zamówienia. Klient zdecydowany na zakup produktów Firmy kontaktuje się z Wnioskodawcą mailowo bądź telefonicznie i składa zamówienie. Ustalają mi.in. ilość, termin realizacji zamówienia, dostawę. Następnie Wnioskodawca opracowuje takie zamówienie, tzn. opisuje kto zamawia (dane klienta), co (jakie produkty), ilość, termin płatności oraz cena (uprzednio ustalone z Firmą), termin dostawy i tak opracowane zamówienie mailowo Wnioskodawca przesyła do Firmy celem jego realizacji przez Firmę. Zamówienia realizuje i fakturuje Firma. Wnioskodawca nie posiada magazynu i nie wystawia faktur dla klientów. Dla klientów Wnioskodawca jest przedstawicielem Firmy i tak jest przez nich traktowany i postrzegany.

Wszystkie opisane czynności wykonywane są przez Wnioskodawcę w imieniu Firmy. Wnioskodawca nie zawiera umów i nie występuje jako strona w stosunkach handlowych z klientami. Rola Wnioskodawcy ogranicza się do pośrednictwa, tj. pozyskania klientów oraz dopilnowania (skoordynowania), aby całość transakcji przebiegała satysfakcjonująco dla Firmy. Na podstawie umowy łączącej Wnioskodawcę z Firmą, Wnioskodawca wystawia comiesięczną fakturę za swoje usługi, przedmiotem której jest prowizja ze sprzedaży, której zasady określone są w umowie łączącej Wnioskodawcę z Firmą.

Działalność Wnioskodawca wykonuje samodzielnie, nie ma żadnych pracowników. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które Wnioskodawca podejmuje w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług na rzecz Firmy. Wnioskodawca samodzielnie ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną jednoosobową działalnością gospodarczą. Wnioskodawca odpowiada za wszystkie decyzje podejmowane w ramach działalności, a także za ewentualne straty finansowe. Opisanych czynności Wnioskodawca nie wykonuje pod nadzorem i kierownictwem oraz nie wykonuje w miejscu i czasie wskazanym przez Firmę.

Wnioskodawca nie jest wspólnikiem Firmy, nie posiada w niej udziałów, nie jest członkiem zarządu, ani nie pełni w niej żadnych innych funkcji zarządczych, czy organizacyjnych. Wnioskodawca nie posiada prawa głosu w Firmie, ani nie zasiada w jej radzie nadzorczej.

W marcu 2023 r. Wnioskodawca wykonał doraźne, okazjonalne zlecenie na rzecz innej firmy, które również polegało na pośrednictwie handlowym. Zakres obowiązków i czynności, które Wnioskodawca wykonał na rzecz tej firmy jest tożsamy z powyższymi opisanymi przez Wnioskodawcę czynnościami wykonywanymi na rzecz A, inna była jednakże oferta produktów. Firma ta w swojej ofercie posiada (…). Świadczenie usług pośrednictwa handlowego na rzecz tej firm nie ma charakteru stałego. Wynikała głównie z tego, że Wnioskodawca znał klientów zainteresowanych nabyciem towarów od tej firmy. Tak samo, jak w przypadku A, po wykonaniu usługi Wnioskodawca wystawił fakturę, przedmiotem której była prowizja ze sprzedaży. Stała współpraca łączy Wnioskodawcę jedynie z A, a przychód uzyskany z tego tytułu stanowi jego źródło utrzymania.

Od (…) października 2017 r. do (…) grudnia 2001 r. działalność Wnioskodawcy opodatkowana była podatkiem liniowym. Od stycznia 2022 r. Wnioskodawca zmienił formę opodatkowania na zryczałtowany podatek dochodowy według stawki 15%.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego (…) poprzez aktualizację wniosku do CEiDG (…) stycznia 2022 r. Podatek w tej formie, według stawki 15% Wnioskodawca płaci do dziś. Z tej formy opodatkowania Wnioskodawca zamierza również korzystać w następnych latach.

Dla celów rozliczeń podatkowych Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów. Obecnie Wnioskodawca osiąga przychody opodatkowane tylko jedną stawką.

W wyniku analizy działalności oraz zebranych informacji z różnych źródeł Wnioskodawca uważa, że powinien stosować po zmianie w 2022 r. formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany stawkę 8,5% a nie 15%.

W ocenie Wnioskodawcy, faktycznie świadczy on usługi pośrednictwa handlowego sklasyfikowane w oparciu o PKWiU jako 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego. Wskazany przez Wnioskodawcę zakres obowiązków odpowiada faktycznie podejmowanym aktywnościom, które na podstawie PKWiU oznaczone są symbolem 74.90.12.0.

W stosunku do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskiwane dotychczas przez Wnioskodawcę przychody z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w żadnym z lat kwoty 2 000 000 euro i przekroczenie takie nie jest prognozowane.

Złożony wniosek dotyczy lat 2022, 2023, 2024, 2025 oraz lat następnych.

Pytanie

Czy przychód z opisanej przez Wnioskodawcę we wniosku działalności usługowej może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, dla opisanych we wniosku przychodów ze świadczonych w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej usług pośrednictwa handlowego właściwa jest stawka 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktycznie świadczy on usługi pośrednictwa handlowego sklasyfikowane w oparciu o PKWiU jako 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego.

Wskazany przez Wnioskodawcę zakres obowiązków odpowiada faktycznie podejmowanym aktywnościom, które na podstawie PKWiU oznaczone są symbolem 74.90.12.0. i powinny podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5%.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy bowiem od faktycznego rodzaju świadczonych usług, a nie od symbolu PKD zamieszonego w CEiDG.

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej: „u.z.p.d.”, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

-uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

-uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Mając natomiast na uwadze art. 8 u.z.p.d., możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w ww. przepisie.

W odniesieniu do opisanej we wniosku działalności, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 u.z.p.d.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., użyte w ustawie określenia oznaczają:

(...) działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Prowadzona przez Wnioskodawcę jednoosobowa działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl przepisów u.z.p.d.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W konsekwencji, dla prawidłowego przyporządkowania właściwej stawki podatku, znaczenie ma rzeczywisty charakter wykonywanej działalności.

Jakie zaś czynności Wnioskodawca wykonuje w ramach zawartej umowy szczegółowo opisał w stanie faktycznym wniosku. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym bez znaczenia pozostaje fakt, że w CEiDG figuruje kod PKD przeważającej działalności gospodarczej, tj. 46.19.Z.

Jak już wskazał Wnioskodawca, na etapie zakładania działalności gospodarczej i analizowania jakie PKD jest właściwe dla przedstawicieli handlowych, większość źródeł wskazywało na PKD 46.19.Z. Dotychczas Wnioskodawca nie zwracał na to uwagi, tj. czy faktycznie świadczone przez niego usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są zgodne z symbolem PKD zamieszczonym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Podkreślenia wymaga, że wpis w CEiDG w tym zakresie ma jedynie charakter deklaratoryjny oraz statystyczny i nie przesądza o rodzaju faktycznie wykonywanej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktycznie świadczone i opisane we wniosku usługi pośrednictwa handlowego kwalifikują się w ramach PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu poniżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przychód który uzyskuje ze świadczonych w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej usług pośrednictwa handlowego szczegółowo opisanych we wniosku, podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Oznacza to zatem, że z chwilą zmiany przez Wnioskodawcę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z dniem (…) stycznia 2022 r. uzyskiwany przez Wnioskodawcę przychód podlega opodatkowaniu stawką 8,5% a nie 15%. Za lata 2022-2024, w 2025 r. i w latach kolejnych opisany przychód Wnioskodawca powinien opodatkować stawką w wysokości 8,5%.

Prawidłowość stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% do usług pośrednictwa (przedstawicielstwa) handlowego potwierdzają również liczne interpretacje, w tym m.in.:

1)interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 12 kwietnia 2024 r., nr 0112-KDIL2.4011.112.2024.2.AA;

2)interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 16 grudnia 2024 r., nr 0112-KDSL1-2.4011.567.2024.3.AP;

3)interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 10 grudnia 2024 r., nr 0115-KDST2-2.4011.429.2024.2.MS;

4)interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 15 marca 2022 r., nr 0115-KDIT1.4011.981.2021.2.MR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541 oraz z 2024 r. poz. 1841), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną i zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od (…) października 2017 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od (…) października 2017 r. do (…) grudnia 2001 r. Pana działalność opodatkowana była podatkiem liniowym. Od stycznia 2022 r. zmienił Pan formę opodatkowania na zryczałtowany podatek dochodowy według stawki 15%. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego poprzez aktualizację wniosku do CEiDG (…) stycznia 2022 r. Podatek w tej formie płaci Pan do dziś oraz zamierza również korzystać w następnych latach. Złożony wniosek dotyczy lat 2022, 2023, 2024, 2025 oraz lat następnych. W stosunku do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskiwane dotychczas przez Pana przychody z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w żadnym z lat kwoty 2 000 000 euro i przekroczenie takie nie jest prognozowane. Na podstawie umowy z (…) października 2017 r. z A (Firma) z branży zajmującej się sprzedażą (…), świadczy Pan usługi pośrednictwa handlowego na terenie Polski. W Pana ocenie, faktycznie świadczy Pan usługi pośrednictwa handlowego sklasyfikowane w oparciu o PKWiU jako 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego. Świadczone przez Pana usługi polegają na wyszukiwaniu potencjalnych klientów, prezentowaniu produktów Firmy, przygotowywaniu ofert, negocjowaniu warunków handlowych, zbieraniu zamówień i przekazywaniu ich do Firmy, uczestniczeniu w targach i spotkaniach branżowych, monitorowaniu rynku i konkurencji. Szczegółowy opis czynności przedstawia się następująco:

1)Przekazywanie informacji, materiałów, dokumentów i wskazówek na temat produktów Firmy, ich działania i zastosowania aktualnym i potencjalnym klientom, tj. ocenia Pan aktualnych i potencjalnych klientów pod kątem ich zapotrzebowania oraz możliwości zakupowych. Efektem tych działań jest dostosowanie i dopasowanie produktów pod konkretnego klienta.

2)Przedstawianie potencjalnym klientom oferty współpracy z Firmą, w tym proponowanych warunków współpracy oraz zakresu produktów, tj. w zależności od danego klienta przygotowuje Pan dla niego propozycję współpracy z Firmą oraz warunki tej współpracy. Przedstawia Pan ofertę produktów Firmy, w imieniu Firmy dostarcza niezbędnych informacji mających znaczenie dla złożenia zamówienia np. dostarcza Pan odpowiednie atesty/certyfikaty produktów Firmy, szczegółową informację o produktach i ich zastosowaniu. Efektem tych działań jest dopasowanie oferowanych przez Firmę produktów pod konkretnego klienta, tak by pozyskać klienta i żeby nabył produkty Firmy.

3)Sprzedaż oferty Firmy, tj. po akceptacji oferty przez klienta, tj. produktów, ceny, terminów płatności następuje sprzedaż towarów. Sprzedaż odbywa się pomiędzy Firmą a klientem, jedynie koordynuje Pan proces zawierania umowy między Firmą a klientem, tj. czuwa nad prawidłowym przebiegiem zawarcia umowy między klientem a Firmą. Odpowiada Pan za wymianę dokumentów, uzgodnienia między klientem a Firmą, terminy zamówienia, w tym terminy płatności. Efektem tych działań są satysfakcjonujące dla Firmy transakcje.

4)Uczestnictwo w targach, wystawach, sympozjach, w których uczestniczą także aktualni lub potencjalni klienci, tj. uczestnictwo w nich ma na celu bieżące śledzenie i analizę rynku, zapotrzebowanie klientów, śledzenie działań konkurencji, poznawanie nowych produktów pojawiających się w branży, badanie zapotrzebowania na rynku branżowym. Efekty tych działań są głównie nakierowane na pozyskanie klienta, zdobycie wiedzy, która będzie nakierowana na poznanie zapotrzebowania aktualnych i potencjalnych klientów i w efekcie przedstawienie oferty produktów Firmy zainteresowanym klientom.

5)Organizacja spotkań Firmy z klientami, jeżeli zachodzi taka konieczność, zwłaszcza przy dużych kontraktach mających na celu długoterminową współpracę. Również uczestniczy Pan w takich spotkaniach, tj. uczestniczy w negocjacjach dotyczących warunków współpracy na linii Firma – klient. Pana uczestnictwo ma na celu wsparcie merytoryczne i organizacyjne Firmy. Podczas takich spotkań nie działa Pan jednak w imieniu własnym, a jedynie jako przedstawiciel Firmy. Efekt tych działań nakierowany jest na nawiązanie współpracy pomiędzy Firmą a klientem.

6)Analiza rynku i działań konkurencji, tworzenie strategii sprzedażowych. Efektem tych działań jest stworzenie bazy klientów potencjalnie zainteresowanych produktami Firmy, opracowanie docelowej grupy klientów, którym można przedstawić ofertę Firmy.

7)Działania mające na celu pozyskanie nowym klientów, tj. poszukuje Pan potencjalnych klientów, którzy mogliby być zainteresowani nawiązaniem współpracy z Firmą. W tym celu analizuje Pan rynek, organizuje spotkania, monitoruje sytuację w branży. Efektem tych działań jest stworzona baza klientów, którzy w swojej działalności mogliby stosować produkty Firmy i docelowo nabywać produkty Firmy.

8)W imieniu Firmy negocjuje Pan ceny i warunki sprzedaży z aktualnymi i potencjalnymi klientami, tj. po wcześniejszym uzgodnieniu z Firmą cen i warunków sprzedaży danych produktów, w imieniu Firmy prowadzi Pan rozmowy z klientami mające na celu dopasowanie oferty Firmy pod konkretnego klienta. Efektem jest pozyskanie klienta i złożenie przez niego zamówienia na produkty Firmy. Podczas takich spotkań nie działa Pan w imieniu własnym, a jedynie jako przedstawiciel Firmy.

9)Nadzoruje terminowość regulowania przez klientów płatności na rzecz Firmy, tj. w przypadku opóźnienia w płatności przez klientów, dostaje Pan informację z Firmy, kto i jakie ma zaległości w płatności. Wówczas Pana zadaniem jest kontakt z klientami, przypomnienie klientom o płatności, bieżący monitoring, czy doszło do jej uregulowania. Z Firmy dostaje Pan informację zwrotną, czy płatność została uregulowana. Efektem tych działań jest czuwanie nad prawidłową realizacją umów pomiędzy Firmą a klientami.

10)Obsługa posprzedażowa klientów, utrzymywanie relacji z klientami i rozwój tych relacji, tj. w imieniu Firmy prowadzi Pan bieżącą komunikację z obecnymi klientami, dbając o jakość współpracy, rozwiązywanie ewentualnych problemów, z nakierowaniem na rozszerzenie współpracy. Czynności te mają na celu zwiększenie efektywności relacji biznesowych oraz długofalową współpracę.

11)W ramach udostępnionego przez Firmę systemu, zajmuje się Pan obsługą zamówionych produktów, np. kontakt z firmą kurierską, czy pracownikami magazynu o gotowości odbioru towarów przez klienta, monitorowanie terminowości wysyłki.

12)Wysyłka klientom certyfikatów i niezbędnych dokumentów jakościowych w celu realizacji zamówienia. Klient zdecydowany na zakup produktów Firmy kontaktuje się z Panem mailowo bądź telefonicznie i składa zamówienie. Ustalają mi.in. ilość, termin realizacji zamówienia, dostawę. Następnie opracowuje Pan takie zamówienie, tzn. opisuje kto zamawia (dane klienta), co (jakie produkty), ilość , termin płatności oraz cena (uprzednio ustalone z Firmą), termin dostawy i tak opracowane zamówienie mailowo przesyła Pan do Firmy celem jego realizacji przez Firmę. Zamówienia realizuje i fakturuje Firma. Nie posiada Pan magazynu i nie wystawia faktur dla klientów. Dla klientów jest Pan przedstawicielem Firmy i tak jest przez nich traktowany i postrzegany.

Wszystkie opisane czynności wykonywane są przez Pana w imieniu Firmy. Nie zawiera Pan umów i nie występuje jako strona w stosunkach handlowych z klientami. Pana rola ogranicza się do pośrednictwa, tj. pozyskania klientów oraz dopilnowania (skoordynowania), aby całość transakcji przebiegała satysfakcjonująco dla Firmy. Na podstawie umowy łączącej Pana z Firmą, wystawia Pan comiesięczną fakturę za swoje usługi, przedmiotem której jest prowizja ze sprzedaży, której zasady określone są w umowie łączącej Pana z Firmą. Działalność wykonuje Pan samodzielnie, nie ma żadnych pracowników. Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje Pan w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług na rzecz Firmy. Samodzielnie ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną jednoosobową działalnością gospodarczą. Odpowiada Pan za wszystkie decyzje podejmowane w ramach działalności, a także za ewentualne straty finansowe. Opisanych czynności nie wykonuje Pan pod nadzorem i kierownictwem oraz nie wykonuje w miejscu i czasie wskazanym przez Firmę. Nie jest Pan wspólnikiem Firmy, nie posiada w niej udziałów, nie jest Pan członkiem zarządu, ani nie pełni w niej żadnych innych funkcji zarządczych, czy organizacyjnych. Nie posiada Pan prawa głosu w Firmie, ani nie zasiada w jej radzie nadzorczej. W marcu 2023 r. wykonał Pan doraźne, okazjonalne zlecenie na rzecz innej firmy, które również polegało na pośrednictwie handlowym. Zakres obowiązków i czynności, które wykonał Pan na rzecz tej firmy jest tożsamy z powyższymi opisanymi przez Pana czynnościami wykonywanymi na rzecz A, inna była jednakże oferta produktów. Firma ta w swojej ofercie posiada (…). Świadczenie usług pośrednictwa handlowego na rzecz tej firm nie ma charakteru stałego. Wynikała głównie z tego, że znał Pan klientów zainteresowanych nabyciem towarów od tej firmy. Tak samo, jak w przypadku A, po wykonaniu usługi wystawił Pan fakturę, przedmiotem której była prowizja ze sprzedaży. Stała współpraca łączy Pana jedynie z A, a przychód uzyskany z tego tytułu stanowi Pana źródło utrzymania. Dla celów rozliczeń podatkowych prowadzi Pan ewidencję przychodów. Obecnie osiąga Pan przychody opodatkowane tylko jedną stawką.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług wskazanych we wniosku, które sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka 8,5% do usług będących przedmiotem wniosku miała/ma/będzie miała zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.