
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2025 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem złożonym 30 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W trakcie przedstawionego zdarzenia faktycznego była Pani studentką studiów stacjonarnych II stopnia na … na kierunku energetyka jądrowa. Jest Pani rezydentką podatkową w Polsce.
W dniu 20 listopada 2023 r. dostała Pani ofertę do zaakceptowania z informacją, że została zakwalifikowana do programu stypendialnego Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (IAEA) o nazwie …. Jest to program stypendialny dla kobiet studiujących na studiach magisterskich w dziedzinie związanej z przemysłem jądrowym. Program był organizowany i finansowany przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej (IAEA), będącą organizacją międzynarodową z siedzibą w …, działającą w systemie Organizacji Narodów Zjednoczonych.
W ramach tego programu otrzymała Pani dwa rodzaje świadczeń, które zostały przelane przelewem SEPA na Pani indywidualny rachunek bankowy:
1.Stypendium na pokrycie kosztów życia (utrzymania i zakwaterowania), wypłacone w dwóch ratach po … EUR. Przelewy dotarły na Pani konto w dniach 24 stycznia 2024 r. oraz 26 marca 2024 r.
2.Jednorazowe świadczenie ryczałtowe („lump sum”) w wysokości … EUR, przeznaczone na pokrycie kosztów wyjazdu do siedziby IAEA w … na szkolenie. Przelew dotarł na Pani konto w dniu 18 lipca 2024 r.; szkolenie odbyło się w dniach 26 sierpnia – 4 września 2024 r.; zaproszenie do udziału dostała Pani w dniu 20 czerwca 2024 r. mailowo. Szkolenie obejmowało tematykę Nuclear Security czyli zabezpieczania i ochrony obiektów i materiałów jądrowych.
Wszystkie wypłaty pochodziły bezpośrednio od IAEA, nie były uzależnione od przedstawienia rachunków, nie miały charakteru wynagrodzenia za pracę, a ich celem było umożliwienie udziału w działaniach edukacyjno-szkoleniowych oraz pokrycie kosztów życia.
Z uwagi na brak pewności co do obowiązku podatkowego, ujęła Pani całość świadczenia, przeliczoną na PLN jako przychód w zeznaniu rocznym PIT za 2024 r. i zapłaciła od niego podatek dochodowy w wysokości … PLN. Przeliczenie na PLN wykonała Pani używając kursu na dzień przed otrzymaniem przelewu. Łączna kwota z tego tytułu, wykazana w rozliczeniu rocznym za 2024 r. wyniosła … PLN.
W złożonym uzupełnieniu podała Pani następujące informacje:
a)wniosek dotyczy roku 2024; wszystkie wpłaty na konto zostały wykonane w 2024 r., dokładnie w dniach 24 stycznia 2024 r. (… EUR), 26 marca 2024 r. (… EUR) oraz 18 lipca 2024 r. (… EUR);
b)stypendium było przyznane i wypłacone przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej (IAEA); IAEA wystawiło ofertę stypendialną, którą Pani zaakceptowała; nie dysponuje Pani umową spisaną i podpisaną przez obie strony, cały proces odbywał się w systemie IAEA;
c)w związku z wypłatą stypendium oraz jednorazowego świadczenia ryczałtowego podmiot, który wypłacił ww. świadczenia, nie sporządził dla Pani informacji dla celów podatkowych;
d)w ramach uczestnictwa w programie została Pani zaproszona do udziału w szkoleniu, które odbyło się w dniach 26 sierpnia – 4 września 2024 r. w …, w tym okresie przebywała Pani w …, w Austrii, aby wziąć udział w szkoleniu;
e)nie licząc pojedynczych wyjazdów turystycznych oraz ww. szkolenia, w 2024 r. przebywała Pani w Polsce;
f)środki, o których mowa we wniosku (stypendium i jednorazowe świadczenie ryczałtowe) są wypłacane z Austrii;
g)poza ww. dochodami uzyskała Pani w okresie, którego dotyczy wniosek, dochody z umowy zlecenia oraz umowy o pracę; dochody były uzyskane w Polsce, zostały zgłoszone w rocznym rozliczeniu podatkowym:
- przychody uzyskane stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy: … zł,
- przychody z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy: … zł.
Pytania
Czy opisane stypendium i „lump sum” są zwolnione od podatku dochodowego w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT?
Czy jako osoba mająca miejsce zamieszkania i będąca rezydentką podatkową w Polsce, była Pani zobowiązana do wykazania w zeznaniu rocznym oraz zapłaty podatku dochodowego od:
- stypendium na pokrycie kosztów życia wypłaconego przez IAEA (… EUR),
- jednorazowego ryczałtu („lump sum”) … EUR wypłaconego przez IAEA w związku z uczestnictwem w szkoleniu w …?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, zarówno stypendium, jak i wypłata „lump sum” dokonana przez IAEA nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, ponieważ:
1)zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT, wolne od podatku są stypendia otrzymane w ramach programów międzynarodowych finansowanych przez organizacje międzynarodowe;
2)IAEA jest organizacją międzynarodową działającą w systemie ONZ;
3)środki służą wyłącznie celom edukacyjno-szkoleniowym oraz na pokrycie kosztów życia i nie mają charakteru wynagrodzenia za pracę.
W związku z powyższym świadczenia otrzymane od IAEA powinny korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce, a tym samym stanowić podstawę do ubiegania się o zwrot nadpłaconego podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu sprawy wynika, że w okresie, którego dotyczy wniosek była Pani studentką studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku energetyka jądrowa. Jest Pani rezydentką podatkową w Polsce. Została Pani zakwalifikowana do prestiżowego programu stypendialnego Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (IAEA) o nazwie ... Program był organizowany i finansowany przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej (IAEA), będącą organizacją międzynarodową z siedzibą w …, działającą w systemie Organizacji Narodów Zjednoczonych. W ramach tego programu otrzymała Pani dwa rodzaje świadczeń, które zostały przelane przelewem na Pani indywidualny rachunek bankowy: stypendium na pokrycie kosztów życia (utrzymania i zakwaterowania oraz jednorazowe świadczenie ryczałtowe („lump sum”), przeznaczone na pokrycie kosztów wyjazdu do siedziby IAEA w … na szkolenie. Powyższe świadczenia zostały przelane na Pani konto w 2024 r. Wszystkie wypłaty pochodziły bezpośrednio od IAEA, nie były uzależnione od przedstawienia rachunków, nie miały charakteru wynagrodzenia za pracę, a ich celem było umożliwienie udziału w działaniach edukacyjno-szkoleniowych oraz pokrycie kosztów życia. Stypendium było przyznane i wypłacone przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej (IAEA). Środki, o których mowa we wniosku (stypendium i jednorazowe świadczenie ryczałtowe) były wypłacane z Austrii.
W związku z tym, w Pani sprawie zastosowanie znajdą przepisy Umowy z 13 stycznia 2004 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r. Nr 224 poz. 1921 ze zm.), zmienionej 4 lutego 2008 r. protokołem zawartym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz.U. Nr 222, poz. 1450).
Stosownie do art. 21 ust. 1 ww. Umowy:
Płatności uzyskiwane na utrzymanie, naukę lub szkolenie przez studenta lub praktykanta, który przybył do Umawiającego się Państwa wyłącznie w celu nauki lub szkolenia i który ma miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie albo miał tam miejsce zamieszkania bezpośrednio przed przyjazdem, nie podlegają opodatkowaniu w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli płatności te pochodzą ze źródeł spoza tego Państwa.
Powyższy przepis odnosi się do sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych przez polskich studentów/praktykantów, którzy przybyli do Austrii wyłącznie w celu nauki lub szkolenia i sytuacji, w której należności otrzymywane przez nich pochodzą ze źródeł położonych poza Austrią.
Wobec powyższego, należy uznać, że wypłacone świadczenia, tj. stypendium na pokrycie kosztów życia (utrzymania i zakwaterowania) oraz jednorazowe świadczenie ryczałtowe „lump sum”, które otrzymała Pani z Austrii na pokrycie kosztów wyjazdu do siedziby IAEA w … na szkolenie, mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Pani wątpliwość jest związana ze zwolnieniem z opodatkowania otrzymanych świadczeń, tj. stypendium na pokrycie kosztów życia i jednorazowego świadczenia ryczałtowego na pokrycie kosztów wyjazdu na szkolenie, na podstawie wskazanego we wniosku art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z tym przepisem:
Wolne do podatku dochodowego są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.
W oparciu o powyższy przepis ze zwolnienia korzystają zatem:
- stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w tym stypendia przyznawane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki,
- stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Przepis art. 376 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1571, z późn. zm.) stanowi, że:
Minister ustanawia programy i przedsięwzięcia w celu realizacji polityki naukowej państwa.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy:
Student może ubiegać się o:
1)stypendium socjalne;
2)stypendium dla osób niepełnosprawnych;
3)zapomogę;
4)stypendium rektora;
5)stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego;
6)stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie finansowane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną.
W przypadku stypendiów finansowanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną – na podstawie art. 97 ust. 2 ustawy – minister na wniosek osoby przyznającej stypendium zatwierdza zasady jego przyznawania.
Zgodnie z art. 359 ust. 1 i art. 360 ust. 1 tej ustawy:
Stypendium ministra może otrzymać student wykazujący się znaczącymi osiągnięciami naukowymi lub artystycznymi związanymi ze studiami, lub znaczącymi osiągnięciami sportowymi.
Stypendium ministra dla wybitnych młodych naukowców może otrzymać młody naukowiec wykazujący się znaczącymi osiągnięciami w działalności naukowej.
Stosownie natomiast do art. 420 ust. 1 tej ustawy:
Uczelnia może utworzyć ze środków innych niż określone w art. 365 własny fundusz na stypendia za wyniki w nauce dla studentów oraz stypendia naukowe dla pracowników i doktorantów.
W kontekście powyższego zauważyć należy, że ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce reguluje zasady funkcjonowania polskiego systemu szkolnictwa wyższego i nauki. W ustawie tej są wskazane również rodzaje stypendiów jakie mogą otrzymywać studenci, doktoranci, młodzi naukowcy czy pracownicy.
Ustawa ta natomiast nie odnosi się do stypendiów przyznawanych studentom przez zagraniczne organizacje. Skoro zatem art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się wprost do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce zwalniając z opodatkowania konkretne wymienione w tej ustawie rodzaje świadczeń, uznać należy, że ze zwolnienia przedmiotowego nie mogą korzystać świadczenia w postaci stypendium oraz ryczałtu na pokrycie kosztów wyjazdu zagranicznego, przyznanych przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej. Nie można bowiem uznać, że są to świadczenia, o których mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Wobec powyższego, zarówno stypendium jak i otrzymane świadczenie w postaci ryczałtu na pokrycie kosztów wyjazdu zagranicznego przyznane przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej nie mogą korzystać ze wskazanego we wniosku zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Niezależnie od powyższego, zauważyć należy, że ustawodawca w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarł szeroki katalog zwolnień przedmiotowych, jednak stanowią one odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Oznacza to, że przepisy dotyczące tych zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
Są to m.in. zwolnienia zawarte w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmujące:
- stypendia i inne środki finansowe, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz.U. z 2023 r. poz. 843) – pkt 39a ww. ustawy;
- stypendia przyznawane przez instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, z ich funduszy stypendialnych – pkt 39b ww. ustawy;
- stypendia, o których mowa w art. 70b ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. z 2020 r. poz. 1796) – pkt 39c ww. ustawy;
- stypendia i inne świadczenia otrzymywane w ramach programu wymiany stypendialnej Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta – pkt 39d ww. ustawy;
- stypendia, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o Instytucie Solidarności i Męstwa imienia Witolda Pileckiego (Dz.U. z 2022 r. poz. 475) – pkt 39e ww. ustawy;
- stypendia otrzymywane w ramach programów stypendialnych Centrum ... – pkt 39ea ww. ustawy;
- stypendia doktorskie i inne środki finansowe otrzymane w ramach konkursów na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki oraz stypendia naukowe otrzymane na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki – pkt 39f ww. ustawy;
- przychody z tytułu nagród, stypendiów i grantów przyznawanych na podstawie ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o Akademii ... (Dz.U. poz. 1459 oraz z 2023 r. poz. 1369) – pkt 39g ww. ustawy;
- stypendia, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. ...(Dz.U. poz. 2463 oraz z 2023 r. poz. 1672) – pkt 39h ww. ustawy.
Żaden z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy zwolnienia z podatku świadczeń przyznanych Pani przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej.
Podsumowując, uzyskane przez Panią przychody z tytułu opisanego stypendium oraz jednorazowego świadczenia ryczałtowego („lump sum”) stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód, jaki uzyskała Pani z powyższych świadczeń nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, ponieważ świadczenia te nie zostały wskazane ww. przepisie.
W związku z powyższym, uzyskane przez Panią ww. dochody, stosownie do treści art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna Pani wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiła ich wypłata, łącznie z pozostałymi dochodami osiągniętymi przez Panią w roku podatkowym. Dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście przedstawionych pytań i własnego stanowiska, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytań i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto wskazuję, że wydając interpretacje indywidualne nie weryfikuję kwot i obliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek określenia podstawy opodatkowania, a prawidłowość takiego obliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
