Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.190.2022.1.KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.190.2022.1.KT

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w … w … .

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat … jest jednostką samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, co określa art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz realizuje zadania określone ww. ustawie. Powiat … jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację JPK VAT-7M.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Powiat i jego jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawianymi na Powiat … NIP … . … w … wchodzi w skład jednostek organizacyjnych Powiatu … .

Zdarzenia przyszłe:

Powiat zamierza złożyć wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … (ul. …, …) o udzielenie dofinansowania w formie dotacji w ramach konkursu pn. „.....”. Wniosek zostanie złożony w związku z planowanym utworzeniem ekopracowni w … w … . Obecne pomieszczenie to sala lekcyjna o wymiarach 40,28 m2. Pracownia znajduje się na trzecim piętrze. Na podłodze znajdują się płytki gresowe. Pomieszczenie jest wyremontowane, ale ściany wymagają pomalowania. Posiada instalacje centralnego ogrzewania. W sali znajdują się dwa okna bez rolet. Sala wyposażona jest w starą tablice suchościeralną, pięć regałów w tym jeden przeszklony, stare krzesła, ławki, biurko i fotel dla nauczyciela. Oświetlenie stanowi 6 lamp jarzeniowych. Warunki nauczania są ograniczone z uwagi na mały zasób pomocy dydaktycznych, ubogość roślin zielonych, niemożność wykonywania eksperymentów i doświadczeń. Pracownia nie posiada zaplecza, w którym mogłyby być przechowywane pomoce dydaktyczne. Sala nie posiada sprzętu audiowizualnego i laptopa. W wyremontowanej pracowni zostaną pomalowane ściany. Meble będące na aktualnym wyposażeniu i nowo zakupione będą wykorzystane do przechowywania sprzętu multimedialnego i innych pomocy dydaktycznych. Zakupione modele zostaną wyeksponowane na półkach regałów. Plansze tematyczne zostaną powieszone na ścianie nad regałami. Prace uczniów wykonane na zajęciach dydaktycznych, zajęciach koła ekologiczno-przyrodniczego i podczas konkursów, będą wyeksponowane na tablicach korkowych. W wyremontowanej pracowni zostanie zagospodarowany kącik z roślinami doniczkowymi, zakupionymi w ramach projektu. Będą one stały na kwietniku, wykonanym przez uczniów placówki. Na ścianie zachodniej zawiśnie monitor interaktywny, jako dodatkowe rozwiązanie technologiczne umożliwiające swobodne korzystanie z multimediów. Obok projektora zostanie zawieszona nowa tablica suchościeralna. Zakupione ławki i krzesła uczniowskie będą zajmowały centralną część klasy. Położenie ich będzie można zmieniać w zależności od potrzeb innych nauczycieli korzystających z ekopracowni. Pomysłem Powiatu na geograficzną pracownię ekologiczną jest zmiana z tradycyjnych metod nauczania na nauczanie przez technologie informacyjno-komunikacyjne. Najważniejszym elementem takiej pracowni będzie monitor interaktywny połączony z laptopem, tabletem lub smartfonem. Oprogramowanie umożliwi wizualizację badań, tworzenie wykresów, odczyty zmian w czasie rzeczywistym, gromadzenie badań i analizy statystycznych, oglądanie filmów edukacyjnych i animacji. Taka nauka to doskonały pomysł na połączenie tradycyjnego doświadczenia z nowoczesną edukacją. Zakup nowoczesnych multimediów, pozwali na nowe możliwości pracy. W związku z powyższym otrzymanie nowej pracowni umożliwi realizację zadania, którego głównymi celami będzie: kształtowanie postaw ekologicznych, uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy związane z degradacją środowiska naturalnego, rozwijanie aktywnych postaw proekologicznych (badanie stanu środowiska, analizowanie wyników i propagowanie wśród społeczności lokalnej wyników badań), poznanie niekorzystnych zjawisk związanych z zanieczyszczeniem środowiska, wykorzystanie najnowszych technik multimedialnych do popularyzacji tematyki ekologicznej. Do placówki uczęszcza młodzież z trudnościami edukacyjnymi i społecznymi. Praca z taką młodzieżą wymaga stosowania różnorodnych pomocy dydaktycznych, które będą oddziaływać na wszystkie ich zmysły. Konieczne jest dostosowywanie wymagań do indywidualnych potrzeb ucznia oraz stosowanie innowacyjnych metod pracy. Uczenie poprzez wizualizację, eksperyment i doświadczenie, będą dla nich wsparciem w zdobywaniu wiadomości i umiejętności oraz przyczynią się do rozwoju ich postaw prospołecznych. Z uwagi na trudności edukacyjne podopiecznych istnieje uzasadniona potrzeba, aby na lekcjach wykorzystywać technologie informacyjną i komunikacyjną, sprzęt audio-video i komputerowy itp., którym na obecną chwile Powiat nie dysponuje.

1.zakup mebli, w których skład wchodzi:

a.szafka z 5 półkami otwarta z nadstawką (2 szt.),

b.stoliki jednoosobowe (16 szt.),

c.krzesła (16 szt.).

2.zakup pomocy dydaktycznych, takich jak:

a.atlasy geograficzne (16 szt.),

b.plansze dydaktyczne krajobrazy świata zestaw (10 szt.),

c.plansze przyrodnicze, mapy fizyczno-polityczne kontynentów, świat budowa geologiczna (1 szt.),

d.mapa świata 3D (1 szt.),

e.geografia świata zestaw map, poziomice i warstwice model rozkładany, współrzędne geograficzne południki i równoleżniki na globusie (1 szt.),

f.stacja pogody elektroniczna (1 szt.),

g.obieg wody w przyrodzie magnetyczny, tellurium, globus konturowy (3 szt.),

h.globus krajobrazowo zoologiczny (4 szt.),

i.globus z trasami odkrywców (4 szt.),

j.skały i minerały (1 zestaw),

k.rodzaje gleb próbki (2 zestawy),

l.profile glebowe tablice (1 szt.),

m.eduPlansze (1 szt.),

n.wybuch wulkanu model (2 szt.),

o.jaskinia krasowa, model.

3.zakup wyposażenia pracowni:

a.tablica biała suchościeralna magnetyczna 180/120,

b.akcesoria do tablic białych,

c.tablice korkowe rama aluminiowa 150/100 (2 szt.).

4.zakup sprzęty elektronicznego, takiego jak:

a.kamera Tuf Cam 2, (1 szt.),

b.drukarka kolor laser skaner (1 szt.),

c.monitor interaktywny z akcesoriami (1 szt.),

d.laptop (1 szt.).

5.zakup pozostałego wyposażenia:

a.rośliny zielone,

b.zestaw zegarów ściennych (6 szt.),

c.zestaw odczynników do analiz.

Realizacja powyższego zadania należy do zadań publicznych Powiatu, na podstawie art. 4 ust. 1 oraz pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Realizacja projektu będzie służyła do celów innych niż działalność gospodarcza, nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupione materiały i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy w związku z udziałem w ogłoszonym konkursie z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „....” Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu w związku z realizacją utworzenia ekopracowni w … w …?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat … nie może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, gdyż Powiat nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostaje spełniony, gdyż – jak wskazał Powiat – dzięki dotacji WFOŚiGW w …, stworzona zostanie pracownia, w której możliwa będzie nowoczesna edukacja ekologiczna i przyrodnicza młodzieży placówki. Doposażenie placówki zwiększy atrakcyjność prowadzonych zajęć oraz ułatwi przyswajanie nowej wiedzy związanej z edukacją ekologiczną. Spowoduje to kształcenie i wychowania dzieci i młodzieży w duchu poszanowania środowiska. Rozbudzi wrażliwość na problemy środowiska, poszukiwania przyczyn i przewidywania skutków zjawisk prowadzących do degradacji środowiska naturalnego. Pełne uczestnictwo uczniów powiązane z praktycznymi zajęciami będzie służyło wyzwalaniu praktycznych działań na rzecz środowiska. Ponadto edukacja ekologiczna przygotuje dzieci i młodzież do racjonalnego korzystania z przyrody, dążenia do kontaktu z nieskażonym środowiskiem oraz poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze. Powiat pragnie zaznaczyć, że dotychczasowe działania w zakresie edukacji ekologicznej zaowocowały dużym zainteresowaniem młodzieży problemami otaczającego nas środowiska. Uczniowie chętnie uczestniczą w różnego rodzaju inicjatywach o charakterze ekologicznym: konkursach, akcjach sprzątania świata, światowym Dniu Ziemi, zajęciach terenowych, wycieczkach, prelekcjach i spotkaniach przedstawicielami lokalnych instytucji zajmujących się ochroną środowiska. Dlatego Powiat pragnie kontynuować działalność w dziedzinie promowania postaw ekologicznych wśród dzieci i młodzieży szkoły poprzez realizację zadania w ramach konkursu „....” – 2022. Realizowane działania nie mają związku z prowadzeniem działalności gospodarczej i służyć będą tylko na potrzeby edukacyjne. Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją opisanego powyżej projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2–ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 528):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w … w …, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).