Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy świadczonych przez Państwa Spółkę usług polegających na organizacji kolonii. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.349.2022.2.MG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.349.2022.2.MG

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy świadczonych przez Państwa Spółkę usług polegających na organizacji kolonii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Spółki z 29 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy świadczonych przez Państwa Spółkę usług polegających na organizacji kolonii. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lipca 2022 r. (data wpływu 18 lipca 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą jako spółka cywilna pod nazwą: …… Spółka Cywilna, której przeważającym przedmiotem jest, zgodnie z PKD 85.51.Z: Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca organizuje odpłatne, wyjazdowe kolonie sportowe (pływackie) dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych i wakacji letnich w Polsce i za granicą. Kolonie nie są zdefiniowane w prawie podatkowym, są zorganizowanym pobytem wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji poza miejscem stałego zamieszkania (zgodnie ze słownikiem języka polskiego). Kolonie organizowane przez Wnioskodawcę mają charakter sportowo-rekreacyjny, to zajęcia nastawione na naukę pływania (szkolenie) i doskonalenie (pogłębianie) umiejętności pływania przez dzieci i młodzież.

Wnioskodawca zapewnia uczestnikom bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, który jest dostosowany do ich wieku, umiejętności i zainteresowań.

Organizowany przez Wnioskodawcę wypoczynek w formie kolonii podlega obowiązkowemu zgłoszeniu w odpowiednim terminie właściwemu kuratorowi oświaty, zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 92d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 z późn. zm.; dalej: „ustawa o systemie oświaty”). Wnioskodawca jest przedsiębiorcą wpisanym do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2139 oraz z 2021 r. poz. 1641).

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 3-8 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm., dalej „Prawo oświatowe”). Świadczona przez Wnioskodawcę usługa organizacji kolonii obejmuje swym zakresem usługę w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.

Wnioskodawca spełnia wymagania przewidziane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży w zakresie form i zasad tego wypoczynku (Dz. U. z 2016 roku, poz. 452 ze zm.) - podlega nadzorowi i kontroli właściwego kuratora oświaty.

W ramach organizacji kolonii Wnioskodawca, poza pobytem na kolonii, zapewnia uczestnikom również transport do miejsca pobytu, zakwaterowanie (pobyt w pensjonacie/hotelu), wyżywienie, ubezpieczenie, bilety wstępu do obiektów sportowych i innych miejsc rekreacji i wypoczynku. Pobyt na koloniach oznacza dla uczestników dostęp do takich aktywności, jak:

1)nauka pływania,

2)doskonalenie technik pływania,

3)spacery i zabawy na świeżym powietrzu,

4)gry i aktywności ruchowe,

5)konkursy, spływ kajakowy, wejście do parku rozrywki, do parku linowego, sesja zdjęciowa, kolejka na…...

Podczas wyjazdów w trakcie pobytu na kolonii, Wnioskodawca wykupuje m.in. bilety na basen i do parków rozrywki, bilety do parku linowego, kolejka na …. oraz ewentualnie transport do tych miejsc.

Wnioskodawca zapewnia całodobową opiekę, szkolenie pływackie, treningi sportowe, zabezpieczenie wodnych aktywności przez ratowników WOPR oraz ewentualnie udostępnia uczestnikom sprzęt.

Organizator wypoczynku zapewnia również:

1)bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku. Obiekt ten Wnioskodawca wynajmuje od podmiotów trzecich;

2)kadrę wypoczynku, którą stanowią kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6 ustawy o systemie oświaty (liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku) oraz trenerzy nauki pływania posiadający wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;

3)dostęp do opieki medycznej;

4)program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;

5)żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 2021) - śniadanie, drugie śniadanie, podwieczorek, obiad dwudaniowy oraz napoje (woda).

Odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, w wieku powyżej 3 lat. Usługi kolonii nie stanowią usług opieki nad dziećmi do lat 3. Dzieci są kierowane na kolonie wyłącznie przez rodziców i opiekunów prawnych dzieci i młodzieży (klienci indywidualni). Kolonie będą trwać od 6 dni do 14 dni włącznie. W ramach usługi kolonii występuje usługa hotelowa.

Kolonie są odpłatne. Uczestnicy (ich rodzice) płacą jedno wynagrodzenie za turnus za osobę. W ramach ceny, którą ponoszą uczestnicy kolonii, wliczone jest - poza uczestnictwem w koloniach:

1)nocleg (zakwaterowanie w pensjonacie/hotelu),

2)wyżywienie,

3)ubezpieczenie,

4)transport do miejsca kolonii oraz na miejscu kolonii,

5)wstęp na basen,

6)wyjścia do parku rozrywki, kolej na ……., sesja zdjęciowa, zajęcia programowe, opieka kadry.

Podstawowym celem wypoczynku dzieci w formie kolonii jest rekreacja i wypoczynek. Oba wskazane cele wzajemnie się przenikają i niemożliwe jest wskazanie jednego celu.

Usługa organizacji kolonii obejmuje także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługą kolonii na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy - Prawo oświatowe. Są to: nocleg (zakwaterowanie w pensjonacie/ hotelu), ubezpieczenie, wyżywienie, transport do miejsca kolonii i na miejscu kolonii, zajęcia programowe czy bilety wstępu do parku rozrywki, kolej na…, opieka kadry, sesja zdjęciowa. Jest to część programu kolonii, a nie dodatkowa usługa.

W uzupełnieniu wniosku Państwa Spółka wskazała, że:

W ramach usług organizacji kolonii Wnioskodawca nabywa od podmiotów (podatników) trzecich usługi ściśle związane z usługą podstawową (takie, jak nocleg, wyżywienie, transport, ubezpieczenie, zajęcia programowe, wejścia na basen czy do parku rozrywki, kolej na ……., sesja zdjęciowa). Wnioskodawca nie świadczy tych usług osobiście.

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez niego usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego (kolonie) będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2022 roku, poz. 931 ze zm., dalej „ustawa o VAT”)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązujące w kraju stawki VAT reguluje m.in. art. 41 ustawy o VAT. Przepisy ustawy o VAT i przepisy szczególne przewidują dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%. z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT. Wśród zwolnień od VAT ustawodawca przewidział w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT zwolnienie dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywanych:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655),

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle powyższego uregulowania należy stwierdzić, że:

a)jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

b)opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy - Prawo oświatowe to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty, o pomocy społecznej i Prawa oświatowego.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.) - u.s.o., ilekroć w art. 92b - 92t i art. 96a u.s.o. jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Stosownie do art. 92c ust. 1 u.s.o., organizatorami wypoczynku mogą być:

1)szkoły i placówki;

2)przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 548);

3)osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

a)niezarobkowym albo

b)zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie z art. 92c ust. 2 u.s.o., organizator wypoczynku zapewnia:

1)bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;

2)kadrę wypoczynku, którą stanowią:

a)kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,

b)w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć - trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno- oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:

-mają ukończone 18 lat,

-posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,

-posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć.

W myśl art. 92c ust. 2 pkt 3 u.s.o., dostęp do opieki medycznej:

a)w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.) lub

b)na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym.

Stosownie do art. 92c ust. 2 pkt 4 u.s.o., program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności.

W świetle art. 92c ust. 2 pkt 5 u.s.o., żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 2021 ze zm.).

Należy w tym miejscu zauważyć, że ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl art. 92d ust. 1 u.s.o., organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1 u.s.o.

W świetle art. 92t pkt 1 u.s.o., minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1 u.s.o., jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r. poz. 452) - dalej r.w.d.m., organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:

1)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej - od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;

2)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej - od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Dodatkowo w myśl § 2 ust. 2 r.w.d.m., w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi organizator wypoczynku może zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, nie później jednak niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca organizuje odpłatne, wyjazdowe kolonie sportowe (pływackie) dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych i wakacji letnich w Polsce i za granicą. Kolonie nie są zdefiniowane w prawie podatkowym, są zorganizowanym pobytem wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji poza miejscem stałego zamieszkania (zgodnie ze słownikiem języka polskiego). Kolonie organizowane przez Wnioskodawcę mają charakter sportowo-rekreacyjny, to zajęcia nastawione na naukę pływania (szkolenie) i doskonalenie (pogłębianie) umiejętności pływania przez dzieci i młodzież. Wnioskodawca zapewnia uczestnikom bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, który jest dostosowany do ich wieku, umiejętności i zainteresowań.

Organizowany przez Wnioskodawcę wypoczynek w formie kolonii podlega obowiązkowemu zgłoszeniu w odpowiednim terminie właściwemu kuratorowi oświaty, zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 92d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 z późn. zm.; dalej: „ustawa o systemie oświaty”).

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą wpisanym do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2139 oraz z 2021 r. poz. 1641).

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 3-8 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm., dalej „Prawo oświatowe”). Jednak w ocenie Wnioskodawcy nie jest to okoliczność, która ma wpływ na ocenę skutków organizacji kolonii przez Wnioskodawcę. Z przepisów ustawy o VAT nie wynika bowiem, aby posiadanie statusu jednostki objętej systemem oświaty było warunkiem skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit a ustawy o VAT.

Świadczona przez Wnioskodawcę usługa organizacji kolonii obejmuje swym zakresem usługę w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Wnioskodawca spełnia wymagania przewidziane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży w zakresie form i zasad tego wypoczynku (Dz. U. z 2016 roku poz. 452 ze zm.) - podlega nadzorowi i kontroli właściwego kuratora oświaty.

W ramach organizacji kolonii Wnioskodawca, poza pobytem na kolonii, zapewnia uczestnikom również transport do miejsca pobytu, zakwaterowanie (pobyt w pensjonacie/hotelu), wyżywienie, ubezpieczenie, bilety wstępu do obiektów sportowych i innych miejsc rekreacji i wypoczynku. Pobyt na koloniach oznacza dla uczestników dostęp do takich aktywności, jak:

1)nauka pływania,

2)doskonalenie technik pływania,

3)spacery i zabawy na świeżym powietrzu,

4)gry i aktywności ruchowe,

5)konkursy, spływ kajakowy, wejście do parku rozrywki, do parku linowego, sesja zdjęciowa, kolejka na …

Podczas wyjazdów w trakcie pobytu na kolonii, Wnioskodawca wykupuje od podmiotów (podatników) trzecich m.in. bilety na basen i do parków rozrywki, bilety do parku linowego, kolejka na ….. oraz transport do tych miejsc. Wnioskodawca zapewnia całodobową opiekę, szkolenie pływackie, treningi sportowe, zabezpieczenie wodnych aktywności przez ratowników WOPR oraz ewentualnie udostępnia uczestnikom sprzęt (zakup takich usług od podmiotów (podatników) trzecich). Organizator wypoczynku - Wnioskodawca zapewnia:

1)bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku. Obiekt ten Wnioskodawca wynajmuje od podmiotów trzecich,

2)kadrę wypoczynku, którą stanowią kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6 ustawy o systemie oświaty (liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku) oraz trenerzy nauki pływania posiadający wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć,

3)dostęp do opieki medycznej,

4)program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności,

5)żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 2021) - śniadanie, drugie śniadanie, podwieczorek, obiad dwudaniowy oraz napoje (woda).

Odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są dzieci - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, w wieku powyżej 3 lat. Usługi kolonii nie stanowią usług opieki nad dziećmi do lat 3. Dzieci są kierowane na kolonie wyłącznie przez rodziców i opiekunów prawnych dzieci i młodzieży (klienci indywidualni). Kolonie będą trwać od 6 dni do 14 dni włącznie. W ramach usługi kolonii występuje usługa hotelowa.

Kolonie są odpłatne. Uczestnicy (ich rodzice) płacą jedno wynagrodzenie za turnus za osobę. W ramach ceny, którą ponoszą uczestnicy kolonii na rzecz Wnioskodawcy, wliczone są - poza uczestnictwem w koloniach zakupione od podmiotów (podatników) trzecich usługi takie, jak:

1)nocleg (zakwaterowanie w pensjonacie/hotelu),

2)wyżywienie,

3)ubezpieczenie,

4)transport do miejsca kolonii oraz na miejscu kolonii,

5)wstęp na basen,

6)wyjścia do parku rozrywki, kolej na ……, sesja zdjęciowa.

Podstawowym celem wypoczynku dzieci w formie kolonii jest rekreacja i wypoczynek. Oba wskazane cele wzajemnie się przenikają i niemożliwe jest wskazanie jednego celu.

Usługa organizacji kolonii obejmuje dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługą kolonii na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy - Prawo oświatowe. Są to: nocleg (zakwaterowanie w pensjonacie/hotelu), ubezpieczenie, wyżywienie, transport do miejsca kolonii i na miejscu kolonii, zajęcia programowe czy bilety wstępu do parku rozrywki, kolej na ……, sesja zdjęciowa. Jest to część programu kolonii, a nie dodatkowa usługa. Zamiarem Wnioskodawcy, dokonującego zakupu towarów i usług ściśle związanych z organizacją kolonii od podmiotów (podatników) trzecich, jest zapewnienie uczestnikom kolonii odpowiedniej opieki, jak również różnorodnych i bezpiecznych form aktywności wpływających na rozwój fizyczny. Ta dodatkowa dostawa towarów czy świadczenie usług mają ścisły związek z usługą podstawową (organizacja kolonii), a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Wnioskodawca osiąga bowiem podstawowy dochód z organizacji kolonii. Brak zapewnienia uczestnikom kolonii noclegu (zakwaterowania) skutkowałoby niewypełnieniem definicji „kolonii” i mijałoby się z samą istotą kolonii. Przebywanie uczestników poza miejscem zamieszkania nie jest możliwe bez zapewnienia im noclegu (zakwaterowania) - organizowane kolonie są często oddalone o kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania uczestników. Zapewnienie wyżywienia uczestnikom kolonii jest niezbędne do organizacji kolonii. Uczestnicy kolonii, którymi są dzieci oraz młodzież nie są w stanie same zapewniać sobie kompleksowego, pełnowartościowego wyżywienia podczas kolonii, które trwają minimum kilka dni. Ponadto obowiązek zapewnienia żywienia zgodnego z zasadami higieny żywienia jest nałożony na organizatora wypoczynku dla dzieci na podstawie art. 92c ust. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty.

Zapewnienie transportu uczestnikom kolonii jest niezbędne do kompleksowej organizacji kolonii. Miejsce kolonii jest często oddalone o kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania uczestników kolonii. Co najmniej nieekonomiczna byłaby konieczność samodzielnego dotarcia każdego uczestnika na miejsce kolonii. Transport jest także konieczny w miejscu kolonii, gdy uczestnicy udają się na wycieczki czy zajęcia programowe poza miejscem zakwaterowania.

Obowiązkiem Wnioskodawcy jest także zapewnienie uczestnikom kolonii bezpiecznego wypoczynku i w tym celu Wnioskodawca kupuje ubezpieczenie. Wypełniając ten obowiązek Wnioskodawca zapewnia uczestnikom kolonii polisę od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Organizowane przez Wnioskodawcę kolonie to nabywanie i rozwijanie umiejętności pływackich, tj. form aktywności fizycznej, które potencjalnie mogą być niebezpieczne. W trakcie kolonii mogą hipotetycznie zdarzyć się inne sytuacje - wypadki, zdarzenia losowe, wymagające zapewnienia kosztów leczenia, transportu czy odszkodowania. Wnioskodawca poczuwa się zatem w obowiązku zapewnienia uczestnikom kolonii ubezpieczenia od ewentualnych nieszczęśliwych wypadków. Konieczne jest zapewnienie uczestnikom kolonii pływackich właściwych zajęć programowych, tj. szkolenia pływackiego. Wejście na basen jest niezbędne do realizacji programu kolonii pływackich. W celu zapewnienia różnorodnego i aktywnego wypoczynku uczestnikom kolonii oraz urozmaicenia form aktywności, Wnioskodawca zapewnia im również dodatkowe aktywności w postaci wejścia np. do parku rozrywki, kolej na …….., sesja zdjęciowa. Korzystając z możliwości, jakie daje miejsce kolonii, np. obecność jeziora, rzek, zapewnia uczestnikom kolonii urozmaicone formy aktywności również w postaci pływania na desce SUP, spacerów po górach, uzupełniając jednocześnie tematykę kolonii pływackich.

Wnioskodawca nadmienia, że wszelkie wyżej wymienione czynności, jakie wykonuje w związku z organizacją kolonii zakupione od podmiotów (podatników) trzecich są ściśle związane z usługą organizacji kolonii. Głównym celem zapewnienia uczestnikom kolonii noclegu, wyżywienia, transportu, ubezpieczenia, zajęć programowych, wejścia na basen czy do parku rozrywki, kolej na …….., sesja zdjęciowa nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca informuje, że celem ww. usług zakupionych od podmiotów (podatników) trzecich jest zapewnienie właściwej opieki, różnorodnych form aktywności wpływających na rozwój fizyczny dzieciom i młodzieży podczas półkolonii i realizacja programu kolonii. Dochód właściwy Wnioskodawca uzyskuje bowiem z organizacji kolonii, a nie z zapewnienia wyżej opisanych aktywności.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że skoro:

1)Wnioskodawca spełnia wymagania przewidziane w przepisach ustawy o systemie oświaty,

2)Wnioskodawca organizuje wypoczynek, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (podlega nadzorowi i kontroli właściwego kuratora oświaty),

3)Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą,

4)usługi ściśle związane z usługą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą zakupione przez Wnioskodawcę od podmiotów (podatników) trzecich są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,

5)głównym celem usług ściśle związanych z usługą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą nie jest osiągnięcie przez Wnioskodawcę dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,

to świadczone usługi polegające na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formie kolonii w opisanym we wniosku stanie faktycznym korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Podobne stanowiska możemy znaleźć w innych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.: z dnia 16 stycznia 2020 r. 0114-KDIP4.4012.697.2019.2.MP z dnia 7 lutego 2020 r., 0112-KDIL1-1.4012.472.2019.2.EB, z dnia z dnia 17 marca 2021 r. 0114-KDIP4-2.4012.55.2021.1.WH, z dnia 31 maja 2021 r. 0112-KDIL1-2.4012.77.2021.3.PG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Spółka przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiła Państwa Spółka i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnośnie powołanych przez Państwa Spółkę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Spółki będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Spółka zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.