Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.742.2025.2.KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.742.2025.2.KP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży, za które płatność odbywa się za pomocą przelewu bankowego,
  • prawidłowe w zakresie braku możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży, za które płatność odbywa się za pomocą terminala płatniczego oraz
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości likwidacji kasy rejestrującej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej oraz możliwości likwidacji kasy rejestrującej.

Uzupełnili go Państwo pismem z 14 października 2025 r. (wpływ 14 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca ((…) w (…)) działa na podstawie ustawy z dnia (…) (t. j. (…)), zwanej dalej ustawą o (…), statutu wprowadzonego Zarządzeniem Nr (…) Wojewody (…) z dnia 23 września 2020 r. oraz innych aktów prawnych regulujących poszczególne obszary działalności (np. ustawy o (…), ustawy o (…), ustawy o (…), rozporządzenia dot. (…), itd.).

Wnioskodawca (…) w (…) wykonuje odpłatnie (…) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umów cywilno-prawnych w zakresie: (…), (…), (…) oraz (…) zgodnie z art. (…) ustawy o (…). Opłaty za te (…) są wnoszone przez klientów:

  • w formie gotówkowej – w kasie jednostki,
  • w formie bezgotówkowej – przelewem bankowym,
  • oraz kartą płatniczą - poprzez terminal płatniczy.

Obecnie sprzedaż na rzecz osób fizycznych jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej niezależnie od formy płatności. Jednostka rozważa możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania określonego na podstawie poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej rozporządzenia MF), tj. w przypadkach gdy zapłata za usługę w całości wpływa na rachunek bankowy jednostki i możliwe jest jednoznaczne przypisanie płatności do konkretnej usługi i osoby. Informują Państwo, że wykonywane usługi nie mieszczą się w sprzedaży wymienionej w § 4 przedmiotowego rozporządzenia.

W przypadku płatności przelewem bankowym wpływy są identyfikowalne – tytuły przelewów zawierają imię i nazwisko klienta oraz nazwę usługi, a ewidencja usług pozwala na przypisanie konkretnej kwoty wpłaty do konkretnej osoby i usługi. Natomiast w przypadku płatności kartą płatniczą (przez terminal) środki wpływają zbiorczo (jednym zapisem dziennym). Nie ma technicznej możliwości przypisania konkretnej płatności kartą do konkretnej osoby i usługi. Terminal nie przechowuje danych osobowych klientów, a system nie pozwala powiązać każdej transakcji z konkretną usługą.

W związku z tym pojawia się wątpliwość, czy w takich okolicznościach płatność kartą może być traktowana jak „płatność bezgotówkowa” umożliwiająca zwolnienie z ewidencji na kasie fiskalnej.

Zwolnienie przedmiotowe

W załączniku do rozporządzenia MF w poz. 42 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Pytania

1)Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej na podstawie poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dla sprzedaży usług gdy płatność będzie dokonywana przelewem bankowym i poprzez terminal płatniczy? (pytanie przeformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

2)W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1 - czy zmianę określoną w punkcie 1 można wprowadzić w trakcie roku podatkowego?

Państwa stanowisko w sprawie sformułowane w uzupełnienie do wniosku

Ad 1

Wnioskodawca uważa, że nie jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na podstawie poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w przypadku gdy zapłata za usługę następuje poprzez terminal płatniczy.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zasadniczo są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który określa generalną zasadę, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z poz. 42 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z kasy fiskalnej zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej podlegają świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zostaną spełnione poniższe warunki:

  • świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zwolnienia.

Możliwość skorzystania z powyższego zwolnienia dopuszcza § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, który mówi że: „Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia”.

W przypadku płatności przelewem bankowym na rachunek bankowy Wnioskodawcy, wpłaty za usługi są identyfikowalne i są spełnione warunki zawarte w poz. 42, natomiast w przypadku płatności kartą płatniczą poprzez terminal płatniczy brak jest możliwości przypisania konkretnej zapłaty do konkretnej osoby (brak danych osobowych) i konkretnej usługi.

W ocenie Wnioskodawcy zarówno zapłata przelewem bankowym, jak i zapłata kartą płatniczą za pośrednictwem terminala płatniczego, stanowią formy płatności bezgotówkowej i odbywają się z udziałem rachunków płatniczych, co odpowiada celowi przepisu poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r.

Niemniej jednak Wnioskodawca zauważa, że płatności kartą płatniczą nie spełniają dodatkowego warunku, wskazanego w tym przepisie, tj. aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnej czynności dotyczyła zapłata oraz kto jej dokonał.

W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  • jedynie zapłaty dokonane przelewem bankowym mogą korzystać z wyłączenia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej,
  • natomiast zapłaty kartą, nawet jeśli trafiają na rachunek bankowy jednostki, wykluczają możliwość zastosowania zwolnienia z poz. 42.

Wnioskodawca wskazuje, że przedmiot wniosku nie dotyczy kwestii powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, a jedynie dotyczy obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Tym samym przedstawione zagadnienie nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego w rozumieniu ustawy o VAT ani na wysokość podatku należnego.

Ad 2

Tak - likwidacja kasy może nastąpić w ciągu roku podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z poz. 42 załącznika do rozporządzenia ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących korzysta:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

– ciągników,

– pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,

– samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,

– pojazdów silnikowych do transportu towarów,

– pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych

– z wyłączeniem motocykli,

h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l) sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n) parkingu samochodów i innych pojazdów,

o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że wykonujecie Państwo odpłatnie (…) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umów cywilno-prawnych w zakresie: (…), (…), (…) oraz (…) zgodnie z art. (…) ustawy o (…). Opłaty za te (…) są wnoszone przez klientów: w formie gotówkowej – w kasie jednostki, w formie bezgotówkowej – przelewem bankowym oraz kartą płatniczą - poprzez terminal płatniczy. Obecnie sprzedaż na rzecz osób fizycznych jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej niezależnie od formy płatności. Wykonywane przez Państwa usługi nie mieszczą się w sprzedaży wymienionej w § 4 przedmiotowego rozporządzenia.

W przypadku płatności przelewem bankowym wpływy są identyfikowalne – tytuły przelewów zawierają imię i nazwisko klienta oraz nazwę usługi, a ewidencja usług pozwala na przypisanie konkretnej kwoty wpłaty do konkretnej osoby i usługi. Natomiast w przypadku płatności kartą płatniczą (przez terminal) środki wpływają zbiorczo (jednym zapisem dziennym). Nie ma technicznej możliwości przypisania konkretnej płatności kartą do konkretnej osoby i usługi. Terminal nie przechowuje danych osobowych klientów, a system nie pozwala powiązać każdej transakcji z konkretną usługą.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii, czy mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej na podstawie poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dla sprzedaży usług gdy płatność będzie dokonywana przelewem bankowym i poprzez terminal płatniczy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, po dokonanej analizie opisu sprawy można stwierdzić, że w zakresie płatności dokonywanych przelewem bankowym zgodnie z podanymi przez Państwa informacjami, warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wskazanych we wniosku usług przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do niego zostały spełnione.

Jak Państwo wskazali płatność nabywców (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) świadczonych przez Państwa usług, będzie dokonywana przelewem bankowym. Zatem zapłata za wykonane usługi będzie przez Państwa otrzymana w całości na rachunek bankowy. Ponadto wpływy są identyfikowalne – tytuły przelewów zawierają imię i nazwisko klienta oraz nazwę usługi, a ewidencja usług pozwala na przypisanie konkretnej kwoty wpłaty do konkretnej osoby i usługi. Co istotne sprzedawane przez Państwa usługi nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia jako usługi wyłączone z możliwości stosowania ww. zwolnienia.

Natomiast odnosząc się do płatności dokonywanych kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego należy wskazać, że płatności dokonywane na Państwa rzecz za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala wypełniają kryteria płatności bezgotówkowych. Płatność kartą skutkuje bowiem przekazaniem środków z jednego rachunku bankowego na drugi, jest to więc transakcja o charakterze bezgotówkowym, gdyż w ramach płatności z wykorzystaniem karty płatniczej, na żadnym etapie nie mamy do czynienia z wpłatą gotówki. Jednakże w przypadku takiej formy płatności, nie mają Państwo możliwości prowadzenia ewidencji zgodnie z warunkiem wynikającym z poz. 42 załącznika do rozporządzenia. W przypadku płatności kartą płatniczą (przez terminal) środki wpływają zbiorczo (jednym zapisem dziennym). Nie ma technicznej możliwości przypisania konkretnej płatności kartą do konkretnej osoby i usługi. Terminal nie przechowuje danych osobowych klientów, a system nie pozwala powiązać każdej transakcji z konkretną usługą.

Zatem z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę kartą płatniczą nie będzie wynikać jednoznacznie jakiej ta zapłata czynności konkretnie dotyczyła i dla kogo była realizowana. Tym samym nie zostanie spełniony jeden z warunków przewidzianego zwolnienia.

Podsumowując należy stwierdzić, że:

  • będą Państwo mogli na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży usług, za które otrzymacie Państwo zapłatę od osób fizycznych przelewem bankowym,
  • natomiast w zakresie płatności dokonywanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej za pomocą karty płatniczej przy użyciu terminala w opisanej sytuacji nie będą Państwo mogli na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży usług.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy zmianę można wprowadzić w trakcie roku podatkowego.

Państwa zdaniem, likwidacja kasy może nastąpić w ciągu roku podatkowego.

Odnosząc się do ww. pytania należy wskazać, że skoro nie będą Państwo mogli na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia, stosować zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży usług, za które płatności będą dokonywane za pomocą karty płatniczej przy użyciu terminala nie mogą Państwo zlikwidować kasy rejestrującej. Natomiast ww. zwolnienie z kasy fiskalnej, gdzie płatności dokonywane będą przelewem bankowym można wprowadzić w trakcie roku podatkowego.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 całościowo uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.