W zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.673.2022.1.MŻ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.673.2022.1.MŻ

Temat interpretacji

W zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) przystąpiła do realizacji projektu pn. „(...)” na podstawie umowy o przyznanie pomocy nr (…) (operacja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach inicjatywy LEADER”, poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”).

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana, spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT na podstawnie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.), do zadań własnych gminy należą m.in. zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjny i urządzeń sportowych. Realizacja projektu pn. „(...)” stanowi realizację tych zadań.

Zakres projektu dotyczy budowy placów zabaw zlokalizowanych w miejscowość (...) (na dz. nr 1 należącej do Gminy (...)) i (...) (na dz. nr 1/1, 1/2, 1/3 należących do Gminy (...)). Obiekty będą ogólnodostępne dla mieszkańców miejscowości (...) i (...) oraz okolicznych wsi. Dzięki ich powstaniu możliwy będzie rozwój funkcji rekreacyjnej oraz społecznej w ww. miejscowościach. Miejsca te przeznaczone są do wypoczynku, rekreacji oraz pozwalają na spędzanie wolnego czasu z dziećmi. Budowa placów w miejscowości (...) i (...) umożliwi podniesienie jakości życia mieszkańców oraz wzmocni atrakcyjność ww. miejscowości, jako miejsc przeznaczonych do rekreacji oraz miejsc spotkań mieszkańców. Realizacja inwestycji umożliwi budowanie relacji społecznych oraz przyczyni się do wzbogacenia sposobów spędzania czasu na świeżym powietrzu całym rodzinom.

Projekt zakłada realizację następujących działań:

1.(...) - budowa obiektów małej architektury służących codziennej rekreacji oraz infrastruktury towarzyszącej w miejscu publicznym:

huśtawka podwójna wahadłowa - 1 szt.,

zjeżdżalnia - (zestaw ze ślizgiem) - 1 szt.,

karuzela tarczowa - 1 szt.,

ściąganie/wyciskanie (...) - 1 szt.,

orbitrek/biegacz (...) - 1 szt.,

ławka metalowa z oparciem - 2 szt.,

tablica informacyjna zawierająca regulamin korzystania z miejsca rekreacji, telefonów alarmowych oraz dane zarządcy obiektu - 1 szt.,

kosz na śmieci - 1 szt.

Inwestycja obejmuje również wykonanie nawierzchni bezpiecznej (nawierzchnia piaskowa z obrzeżami elastycznymi) pod obiektami małej architektury.

2.(...) - budowa obiektów małej architektury służących codziennej rekreacji oraz infrastruktury towarzyszącej w miejscu publicznym:

huśtawka podwójna wahadłowa metalowa - 1 szt.,

zjeżdżalnia - (zestaw ze ślizgiem) - 1 szt.,

karuzela tarczowa - 1 szt.,

huśtawka sprężynowiec - konik - 1 szt.,

ściąganie/wyciskanie (...) - 1 szt.,

orbitrek/biegacz (...) - 1 szt.,

urządzenie siłowni - (...) - 1 szt.,

ławka metalowa z oparciem - 2 szt.,

tablica informacyjna zawierająca regulamin korzystania z miejsca rekreacji, numery telefonów alarmowych oraz dane zarządcy obiektu - 1 szt.,

kosz na śmieci - 1 szt.

Inwestycja obejmuje również wykonanie nawierzchni bezpiecznej (nawierzchnia piaskowa z obrzeżami elastycznymi) pod obiektami małej architektury.

Majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji będzie służył zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z placów zabaw. Faktura VAT dokumentująca wydatki związane z realizacją zadania zostanie wystawiona na Gminę (...). Zgodnie z założeniami projektu mienie powstałe w wyniku realizacji projektu „(...)” nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, Gmina (...) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu różnicy podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem pn. „(...)” oraz nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizowaną budową placów zabaw.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t .j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową nowych placów zabaw, gdyż obiekty te nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu i będą służyły wyłącznie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, a więc wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy.

Z tytułu użytkowania placów zabaw Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat. Warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby fizyczne, jednostki organizacyjne niemjące osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujacych te organy w zakresie realizowanych zadań nałozonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.):

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r.  poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Zatem, Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Natomiast zadania realizowane przez Gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planujecie Państwo realizację projektu pn. „(...)” ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach inicjatywy LEADER”, poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego na społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja inwestycji polegać będzie na budowie obiektów małej architektury służących do codziennej rekreacji oraz infrastruktury towarzyszącej w miejscowości (...) oraz (...). Celem zadania jest podniesienie jakości życia mieszkańców oraz wzmocnienie atrakcyjności ww. miejscowości. Projekt umożliwi budowanie relacji społecznych i będzie służył zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Inwestycja przyczyni się do wzbogacenia sposobów spędzania czasu na świeżym powietrzu. Zadanie obejmie także wykonanie nawierzchni bezpiecznej, tj. nawierzchni piaskowej z obrzeżami elastycznymi. Efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (...)”.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku – efekty realizacji projektu pn. (...)będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, w analizowanym przypadku nie poniesiecie Państwo wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz w związku z realizacją zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminny, z tytułu których nie występujecie Państwo jako podatnicy podatku VAT.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu pn. (...)nie będziecie Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ nie jesteście Państwo podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim realizujecie zadania własne oraz towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty realizacji zadania nie będą także wykorzystywane do celów zarobkowych.

Mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Tym samym nie mają również Państwo możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko należy uznanać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznegoi zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).