Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 9 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 17 lipca 2025 r. (wpływ 17 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć działalność o handel towarami na rzecz klientów indywidualnych. Towarami tymi będą przede wszystkim sprowadzane z (…) i kupowane w (…) wyroby wykorzystywane w działalności rolniczej. Klientami będą rolnicy indywidualni posiadający miejsce zamieszkania w kraju. Nie jest jednak wykluczone, że towary będą kupowane od dostawców krajowych, unijnych i innych niż (…) pozaunijnych i że będą sprzedawane na rzecz klientów krajowych innych niż rolnicy. Niemniej, niezależnie od rodzaju kupowanego i odsprzedawanego towaru, a także miejsca zamieszkania czy siedziby dostawcy i odbiorcy, model działalności będzie prezentował się w poniższy sposób.

Wnioskodawca będzie we własnym imieniu i na własną rzecz nabywał towary od dostawców. Wnioskodawca będzie ponosił m.in. ryzyko związane z ich uszkodzeniem w transporcie, kradzieżą, ryzyko braku zapłaty za zamówione towary oraz będzie odpowiadał za ich jakość.

Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zmian w nabywanych towarach, zatem nabywane towary będą odsprzedawane w stanie nieprzetworzonym. Wnioskodawca może jedynie przepakować kupione towary i nałożyć swoje logo na opakowaniu, w którym znajdzie się towar wysyłany do końcowego klienta.

Cena sprzedaży na rzecz odbiorców będzie wyższa od ceny ich zakupu przez Wnioskodawcę, co pozwoli Wnioskodawcy generować zysk na prowadzonej działalności.

Liczba kupowanego od dostawców towaru w ramach jednej transakcji może być różnorodna – może to być jedna, kilka sztuk, ale również kilkadziesiąt, czy kilkaset sztuk danego towaru. Natomiast liczba sprzedawanych towarów na rzecz jednego klienta będzie uzależniona od indywidualnych potrzeb klienta wykorzystującego towar we własnej działalności.

Wnioskodawca nie będzie świadczył żadnych usług na rzecz dostawców, od których będzie dokonywał zakupu towarów, w tym nie będzie pośredniczył na rzecz dostawcy towaru przy sprzedaży towarów dokonywanej przez dostawcę na rzecz jego klientów. W związku z własną działalnością handlową Wnioskodawca nie będzie otrzymywał pośrednio, ani bezpośrednio, żadnego wynagrodzenia od dostawcy towaru (w jakiejkolwiek formie). Wnioskodawca nie jest też ani nie będzie maklerem, sprzedawcą komisowym, agentem, akwizytorem, czy innym sprzedawcą, który działałby na rachunek innych jednostek. Wnioskodawca nie będzie też świadczył usług polegających na organizowaniu wspólnych spotkań sprzedawców i nabywców lub realizowaniu transakcji handlowych w imieniu innych zleceniodawców.

Przy rozpoczęciu działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał opodatkowanie dochodów z niej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Do prowadzonej działalności nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie przekroczy również progu przychodów z działalności gospodarczej w kwocie 2.000.000 euro w przeliczeniu na złotówki według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie możliwe określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami.

W piśmie z 17 lipca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).

2.Jak będzie sklasyfikowana – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – usługa, o którą planuje Pan rozszerzyć działalność, polegająca na sprzedaży w stanie nieprzetworzonym zakupionych wcześniej towarów, której dotyczy zadane przez Pana pytanie (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką).

Odpowiedź: Usługa ta będzie sklasyfikowana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako 47.00.89.0 – Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

3.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Działalność gospodarcza, polegająca na sprzedaży w stanie nieprzetworzonym zakupionych wcześniej towarów, o którą Wnioskodawca planuje rozszerzyć podstawową działalność i której dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, nie będzie spełniać definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne   (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843). Działalność ta będzie spełniać definicję działalności usługowej w zakresie handlu, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Natomiast działalność podstawowa spełniać będzie definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

4.W opisie sprawy wskazał Pan:

Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć działalność o handel towarami na rzecz klientów indywidualnych. Towarami tymi będą przede wszystkim sprowadzane z (…) i kupowane w (…) wyroby wykorzystywane w działalności rolniczej.

Wobec powyższego należy jednoznacznie wskazać, o handel jakimi towarami (wyrobami wykorzystywanymi w działalności rolniczej) planuje Pan rozszerzyć prowadzoną przez Pana działalność?

Odpowiedź: Działalność zostanie rozszerzona o handel (…).

5.Czy jest/będzie Pan wspólnikiem/członkiem zarządu/prezesem zarządu Zleceniodawcy (klienta), na rzecz którego będzie Pani dostarczać towary, które są przedmiotem Pana zapytania, bądź pełni/będzie pełnił Pan inne funkcje (jakie?) u tego Zleceniodawcy (klienta)?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie będzie pełnił żadnych ww. funkcji u Zleceniodawcy (klienta).

6.Jeżeli pełni/będzie pełnił Pan ww. funkcję u swojego Zleceniodawcy (klienta), proszę szczegółowo opisać zakres Pana obowiązków u Zleceniodawcy (klienta). Od kiedy pełni/będzie pełnił Pan taką funkcję u tego Zleceniodawcy?

Odpowiedź: –

Pytanie

Czy przychody uzyskiwanie z opisanej we wniosku działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży wcześniej zakupionych towarów Wnioskodawca może rozliczać, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z zastosowaniem stawki podatku 3%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. ze zm. – Dz. U. z 2024 r. poz. 776), dalej: „Ustawa o ZPD”, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją Słownika języka polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) słowo „przetwarzać” oznacza „przekształcić coś twórczo”, „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd”, „opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową”.

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD towary handlowe oznaczają towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Jednocześnie, jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy o ZPD, opodatkowaną według stawki 3% od przychodów ewidencjonowanych, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności.

W konsekwencji, skoro Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych czynności, które miałyby na celu przekształcenie, czy zmianę sprowadzanych wyrobów to, zdaniem Wnioskodawcy, wyroby te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako wyroby (towary)   – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD, a działalność Wnioskodawcy polegającą na sprzedaży ww. wyrobów (towarów) należy w tym zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego czynności, o których mowa powyżej, nie są usługami wskazanymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o ZPD. W szczególności czynności te nie stanowią usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c Ustawy o ZPD opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 15% przychodów.

W uwagach dodatkowych zamieszczonych w sekcji G rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 wyjaśniono, że usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych.

Wnioskodawca nie jest ani nie będzie maklerem, sprzedawcą komisowym, agentem, akwizytorem, czy innym sprzedawcą, który działałby na rachunek innych jednostek. Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu towarów we własnym imieniu, magazynował je, a następnie sprzedawał na rzecz rolników indywidualnych lub innych klientów końcowych (inni niż hurtownicy, detaliści czy producenci, którzy nie są ostatecznymi odbiorcami). Wnioskodawca nie będzie też świadczył usług polegających na organizowaniu wspólnych spotkań sprzedawców i nabywców lub realizowaniu transakcji handlowych w imieniu innych zleceniodawców. W związku z tym, działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie będzie spełniała definicji usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Końcowo należy dodać, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, z uwagi na brak wypełnienia przesłanki pośrednictwa, nie będą także stanowić usługi pośrednictwa w sprzedaży detalicznej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ZPD opodatkowane są stawką ryczałtu 8,5%.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do zastosowania stawki 3% zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodów uzyskiwanych z opisanej we wniosku działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży hurtowej wcześniej zakupionych towarów.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: sygn. 0112-KDIL2-2.4011.400.2024.2.AA z 1 sierpnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.818.2023.1.ID z 10 stycznia 2024 r. czy sygn. 0115-KDIT1.4011.279.2021.1.MT z 21 czerwca 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • ­   wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Natomiast wyroby, w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Natomiast, według treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalności usługowej w zakresie handlu oznacza – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.

Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową – „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.

Przy czym, stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ma Pan zamiar rozszerzyć działalność o handel towarami na rzecz klientów indywidualnych. Towarami tymi będą przede wszystkim sprowadzane z (…) i kupowane w (…) wyroby wykorzystywane w działalności rolniczej (…). Klientami będą rolnicy indywidualni posiadający miejsce zamieszkania w kraju. Nie jest jednak wykluczone, że towary będą kupowane od dostawców krajowych, unijnych i innych niż (…) pozaunijnych i że będą sprzedawane na rzecz klientów krajowych innych niż rolnicy. Niemniej, niezależnie od rodzaju kupowanego i odsprzedawanego towaru, a także miejsca zamieszkania czy siedziby dostawcy i odbiorcy, model działalności będzie prezentował się w następujący sposób: będzie Pan we własnym imieniu i na własną rzecz nabywał towary od dostawców; będzie Pan ponosił m.in. ryzyko związane z ich uszkodzeniem w transporcie, kradzieżą, ryzyko braku zapłaty za zamówione towary oraz będzie odpowiadał Pan za ich jakość; nie będzie Pan dokonywał żadnych zmian w nabywanych towarach, zatem nabywane towary będą odsprzedawane w stanie nieprzetworzonym; może Pan jedynie przepakować kupione towary i nałożyć swoje logo na opakowaniu, w którym znajdzie się towar wysyłany do końcowego klienta; cena sprzedaży na rzecz odbiorców będzie wyższa od ceny ich zakupu przez Pana, co pozwoli Panu generować zysk na prowadzonej działalności. Liczba kupowanego od dostawców towaru w ramach jednej transakcji może być różnorodna – może to być jedna, kilka sztuk, ale również kilkadziesiąt, czy kilkaset sztuk danego towaru. Natomiast liczba sprzedawanych towarów na rzecz jednego klienta będzie uzależniona od indywidualnych potrzeb klienta wykorzystującego towar we własnej działalności. Usługa, o którą planuje Pan rozszerzyć działalność, polegająca na sprzedaży w stanie nieprzetworzonym zakupionych wcześniej towarów, będzie sklasyfikowana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako 47.00.89.0 – Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Nie będzie świadczył Pan żadnych usług na rzecz dostawców, od których będzie dokonywał zakupu towarów, w tym nie będzie Pan pośredniczył na rzecz dostawcy towaru przy sprzedaży towarów dokonywanej przez dostawcę na rzecz jego klientów. W związku z własną działalnością handlową nie będzie otrzymywał Pan pośrednio, ani bezpośrednio, żadnego wynagrodzenia od dostawcy towaru (w jakiejkolwiek formie). Nie jest też ani nie będzie Pan maklerem, sprzedawcą komisowym, agentem, akwizytorem, czy innym sprzedawcą, który działałby na rachunek innych jednostek. Nie będzie też świadczył Pan usług polegających na organizowaniu wspólnych spotkań sprzedawców i nabywców lub realizowaniu transakcji handlowych w imieniu innych zleceniodawców. Nie będzie Pan pełnił żadnych funkcji (wspólnika/członka zarządu/prezesa zarządu) u Zleceniodawcy (klienta), na rzecz którego będzie Pani dostarczać towary, które są przedmiotem Pana zapytania. Działalność gospodarcza, polegająca na sprzedaży w stanie nieprzetworzonym zakupionych wcześniej towarów, o którą planuje Pan rozszerzyć podstawową działalność i której dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, nie będzie spełniać definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast działalność ta będzie spełniać definicję działalności usługowej w zakresie handlu, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Przy rozpoczęciu działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie dochodów z niej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Do prowadzonej działalności nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie przekroczy Pan również progu przychodów z działalności gospodarczej w kwocie 2.000.000 euro w przeliczeniu na złotówki według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy. Będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, w której będzie możliwe określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami.

Zatem, skoro Pana działalność będąca przedmiotem złożonego wniosku będzie polegała na odsprzedaży nabytych towarów (…) w stanie nieprzetworzonym, to usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy potraktować jako działalność usługową w zakresie handlu, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana z działalności polegającej na odsprzedaży nabytych towarów (…) w stanie nieprzetworzonym należy uznać za przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, które będą podlegały opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążącej w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będze zgodna (tożsama) z opisemzdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.