Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.709.2022.1.MAT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.709.2022.1.MAT

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna   – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)” .

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto (…) (dalej: „Miasto” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Miasto zakończyło realizację przedsięwzięcia pn. (…) (dalej: „Przedsięwzięcie” lub „Projekt”). Projekt polegał na zakupie pojazdu zeroemisyjnego o napędzie elektrycznym. Na realizację Projektu Miasto wystąpiło z wnioskiem o przyznanie mu dofinansowania z programu „Zeroemisyjny transport (…) realizowanego w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zakupiony w ramach Projektu pojazd wykorzystywany jest do realizacji następujących zadań:

-oględziny drzew objętych wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew oraz zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew,

-weryfikacja nasadzeń zastępczych w związku z wydanymi zezwoleniami,

-nadzór nad terenami zieleni na terenie Miasta,

-przegląd drzewostanu miejskiego,

-prowadzenie kontroli podmiotów realizujących usługi odbioru odpadów komunalnych,

-prowadzenie kontroli podmiotów gospodarczych w zakresie przestrzegania przepisów – ochrona środowiska, utrzymanie czystości i porządku na terenie gminy,

-realizowanie obowiązków związanych z opieką nad zwierzętami bezdomnymi.

Jak wskazano powyżej, wyłącznym wydatkiem poniesionym przez Miasto w ramach Projektu był zakup pojazdu zeroemisyjnego o napędzie elektrycznym. Poniesiony przez Miasto wydatek został udokumentowany wystawioną na Miasto przez dostawcę fakturą VAT, na której Miasto oznaczone zostało jako nabywca przedmiotowego pojazdu, wraz ze wskazaniem NIP Miasta.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) do zadań własnych Miasta należą, w szczególności sprawy dotyczące: ochrony środowiska i przyrody, utrzymania czystości i porządku, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz zieleni gminnej i zadrzewień. Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań Miasta oraz zakres przedmiotowy Projektu (tj. zakup zeroemisyjnego pojazdu wykorzystywanego w opisany powyżej sposób), należy wskazać, że realizacja Projektu stanowi realizację zadań własnych Miasta w rozumieniu ww. ustawy o samorządzie gminnym, która nie podlega ustawie o VAT.

Zakupiony w ramach Projektu pojazd, od momentu jego zakupu służy Miastu wyłącznie do realizacji jego zadań własnych, w związku z wykonywaniem których Miasto nie pobiera jakichkolwiek odpłatności cywilnoprawnych. Miasto nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania z zakupionego pojazdu, w tym jego udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Pytanie

Czy Miasto ma prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z realizacją Projektu.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi z których nabyciem został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zakupiony w ramach Projektu pojazd jest wykorzystywany do realizacji zadań własnych Miasta w zakresie ochrony środowiska i przyrody, utrzymania czystości i porządku, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz zieleni gminnej i zadrzewień, poprzez zapewnienie wybranym pracownikom Miasta możliwości przemieszczania się w związku z podejmowanymi działaniami na ww. obszarach. Jednocześnie, Miasto nie uzyskuje jakichkolwiek odpłatności wzajemnych związanych z wykorzystaniem pojazdu na ww. potrzeby, w konsekwencji czego stwierdzić należy, iż służy on wyłącznie działalności niekomercyjnej Miasta. Ponadto, Miasto nie planuje zmiany charakteru korzystania z pojazdu, w tym jego udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności faktyczne sprawy należy wskazać, iż w ocenie Miasta przedstawiony sposób wykorzystania pojazdu zakupionego w ramach Projektu ma zatem charakter publicznoprawny (niekomercyjny). W konsekwencji, zakupiony pojazd wykorzystywany jest przez Miasto od momentu jego nabycia wyłącznie na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Miasta, nie ma ono prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu, z tego względu, iż wydatki poniesione na realizację Projektu (zakup pojazdu) nie mają związku z wykonywanymi przez Miasto czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Przedstawione przez Miasto stanowisko zostało potwierdzone przykładowo przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z 14 stycznia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.901.2021.1.KT), w której rozpatrując podobną sprawę do tej przedstawionej przez Miasto, DKIS uznał, że: „(…) nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu dotyczącego zakupu samochodu elektrycznego dla straży miejskiej, ponieważ zakupiony pojazd elektryczny nie jest/nie będzie wykorzystywany przez Państwa do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 12 ustawy o samorządzie gminnym,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, zieleni gminnej i zadrzewień.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakończyli Państwo realizację przedsięwzięcia pn. (…). Projekt polegał na zakupie pojazdu zeroemisyjnego o napędzie elektrycznym. Zakupiony w ramach Projektu pojazd wykorzystywany jest do realizacji następujących zadań: oględziny drzew objętych wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew oraz zgłoszeniem zamiaru usunięcia drzew, weryfikacja nasadzeń zastępczych w związku z wydanymi zezwoleniami, nadzór nad terenami zieleni na terenie Miasta, przegląd drzewostanu miejskiego, prowadzenie kontroli podmiotów realizujących usługi odbioru odpadów komunalnych, prowadzenie kontroli podmiotów gospodarczych w zakresie przestrzegania przepisów – ochrona środowiska, utrzymanie czystości i porządku na terenie gminy oraz realizowanie obowiązków związanych z opieką nad zwierzętami bezdomnymi. Wyłącznym wydatkiem poniesionym przez Państwa w ramach Projektu był zakup pojazdu zeroemisyjnego o napędzie elektrycznym. Realizacja Projektu stanowi realizację zadań własnych Miasta w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym, która nie podlega ustawie o VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na potrzeby realizacji Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jak Państwo wskazali, realizacja Projektu stanowi realizację zadań własnych Miasta w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym, która nie podlega ustawie o VAT.

W konsekwencji, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W rezultacie, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu (…).

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).