Dotyczy braku prawa do odliczenia VAT od zakupów związanych z projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.655.2022.1.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.655.2022.1.MK

Temat interpretacji

Dotyczy braku prawa do odliczenia VAT od zakupów związanych z projektem.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia VAT od zakupów związanych z projektem „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - Instytut (dalej Instytut, (…)) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytut istnieje od  (…). W 2010 r. otrzymał status (...). Instytut dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą pracowników posiadających wiedzę w zakresie objętym wnioskiem, tj.: (…), tworzenie i obsługa narzędzi informatycznych.

Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinach: nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk inżynieryjno-technicznych oraz nauk rolniczych, przystosowywanie wyników tych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz udział we wdrażaniu wyników tych badań i prac, a w szczególności:

1)upowszechnianie wyników prowadzonych przez Instytut badań naukowych i prac rozwojowych, w tym poprzez działalność wydawniczą i sprzedaż wydawnictw Instytutu;

2)wykonywanie badań i analiz technicznych;

3)opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych przez Instytut badań naukowych i prac rozwojowych;

4)działalność kartograficzna, opracowywanie map tematycznych, w tym również w oparciu o prowadzone przez Instytut badania naukowe;

5)działalność bibliotek innych niż publiczne;

6)gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych w zakresie prowadzonej działalności, w tym prowadzenie i rozwój baz danych;

7)działalność wspierająca administrację rządową w zakresie realizacji zobowiązań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej i z podpisanych i ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów dotyczących ochrony środowiska;

8)działalność wspierająca administrację publiczną w zakresie ochrony środowiska;

9)prowadzenie działalności edukacyjnej i popularyzatorskiej m.in. poprzez organizowanie szkoleń, seminariów, konferencji, sympozjów.

Instytut jako państwowa jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną, nabytą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (…), przez co jest podmiotem praw i obowiązków oraz może dokonywać czynności prawnych we własnym imieniu.

Działania wykonywane przez Instytut wynikają z kompetencji określonych w następujących aktach prawnych: (…).

Instytut działa pod nadzorem (…).

Ponadto Instytut funkcjonuje w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.).

Aktualnie Wnioskodawca będzie realizował przedsięwzięcie pod nazwą: „(…)” ze środków Narodowego Funduszu (…), w ramach których wymagana jest interpretacja organu podatkowego dla tego przedsięwzięcia.

Wnioskodawca, zgodnie z wytycznymi Narodowego Funduszu (…), nie może posłużyć się interpretacją wydaną na rzecz innych projektów m.in.:

1.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla (…), pismo z dnia 22 czerwca 2017 r.),

2.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP1-2.4012.582.2017.1.RD dla (…), pismo z dnia 30 listopada 2017 r.),

3.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.467.2021.1.WH dla (…), pismo z dnia 21 lipca 2021 r.),

4.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-1.4012.393.2021.1.SK dla (…), pismo z dnia 21 lipca 2021 r.),

5.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.434.2021.1.MB dla (…), pismo z dnia 13 sierpnia 2021 r.),

6.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-3.4012.424.2021.1.DM dla (…), pismo z dnia 12 sierpnia 2021 r.),

7.(…) (interpretacje indywidualne Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.442.2021.1.AA oraz 0114-KDIP4-1.4012.396.2021.1.AM dla (…), pisma z dnia 20 sierpnia 2021 r.).

Wnioskodawca będzie realizował przedsięwzięcie pod nazwą: „(…)”. Projekt ma być finansowany w 100% ze środków Narodowego Funduszu (…).

Przedsięwzięcie będzie polegało na opracowaniu ekspertyz na zlecenie Ministerstwa (…) w ramach dotacji z Narodowego Funduszu (…) na realizację wskazanych w nim działań w ramach programu priorytetowego (…).

Podobnie jak w przypadku I etapu, wykonawcą tego projektu jest Konsorcjum, w którego skład wchodzą: Instytut (…), Instytut A, Instytut B oraz Narodowe (…).

Przedsięwzięcie polega na świadczeniu wsparcia eksperckiego poprzez opracowanie ekspertyz na zlecenie Ministerstwa (…) w ramach projektu „(…)”, który organizowany jest właśnie przez Ministerstwo (…). W wyniku jego realizacji zostanie opracowana (…). W ramach I etapu projektu „(…)” przeprowadzono analizy i diagnozę miast oraz opracowano założenia do (…). Opracowanie ostatecznej, pełnej postaci (…), z uwzględnieniem wyników analiz realizowanych w ramach wsparcia eksperckiego, nastąpi właśnie w rezultacie realizacji II etapu projektu. (…) ma stanowić odzwierciedlenie długoterminowej wizji działań prowadzących do osiągnięcia przez miasto neutralności i odporności klimatycznej. Zostaną w niej wskazane cele i działania oraz ich priorytety w odniesieniu do 5 kategorii, tj. jakości powietrza, transformacji energetycznej, zieleni miejskiej, retencji miejskiej oraz transportu zeroemisyjnego. (…) zostaną przekazane do Ministerstwa (…). Właściwy departament Ministerstwa (…) będzie odpowiedzialny za ich zatwierdzenie. Na zakończenie projektu planowana jest organizacja konferencji.

Prace będą finansowane w ramach programu priorytetowego w ramach dotacji z NF, którego celem jest wsparcie działań ministra (…) oraz ministrów (…), niezbędnych do realizacji polityki (…).

W ramach realizacji Projektu przewidziano następujące kategorie kosztów, w tym związane z zarządzaniem i koordynacją projektu: koszty wynagrodzeń osobowych, usług, materiałów, podróży służbowych. Planowany jest również zakup licencji, oprogramowania i zakup sprzętu komputerowego. Zakupy te są niezbędne dla realizacji przedmiotowego projektu, jak również dla jego utrzymania w okresie trwałości.

Wytworzona w ramach projektu infrastruktura oraz materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Instytut wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.

W wyniku prowadzonego Projektu, Instytut nie będzie świadczył odpłatnych usług, w związku z czym nie będzie uzyskiwał przychodów z Projektu. Jak wskazano wyżej, Projekt ma charakter wspierający działania ministra (…) oraz ministrów (…), niezbędnych do realizacji polityki (…), co wynika z zadań statutowych Instytutu.

Instytut, w związku z realizacją Projektu, dokonuje określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Jak wskazano powyżej, zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić część kosztów ponoszonych przez Instytut w związku z Projektem, nie będą jednak służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Instytut nie będzie miał prawa odliczenia VAT od zakupów, w związku z tym, że projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Brak związku wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu przesądza zatem o braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla Instytutu w ramach projektu „(…)”, pismo z 22 czerwca 2017 r.

W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-2.4012.582.2017.1.RD dla Instytutu w ramach projektu „(…)”, pismo z 30 listopada 2017 r. W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Również w licznych interpretacjach Dyrektora KIS wydanych dla Instytutu w roku 2021 i 2022 potwierdzono stanowisko Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia VAT od zakupów dotyczących projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wynika z wniosku, wytworzona w ramach projektu infrastruktura oraz materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. W wyniku prowadzonego Projektu, nie będą Państwo świadczyć odpłatnych usług, w związku z czym nie będą Państwo uzyskiwać przychodów z Projektu. Ponadto, zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić część kosztów ponoszonych przez Państwa w związku z Projektem, nie będą jednak służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.)