
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 4 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 października 2025 r. (wpływ 3 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, polegającą na prowadzeniu studia jogi. Działalność została rozpoczęta w dniu 25 lutego 2023 r.
Sprzedaż usług odbywa się:
- poprzez stronę internetową (...),
- w siedzibie studia, gdzie przyjmowane są płatności gotówkowe (gotówka, terminal, blik).
Wpłaty dokonywane przez stronę www spełniały warunki zwolnienia przewidzianego w § 2 ust. 1 pkt 42 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1902), gdyż:
- zapłata następowała w całości za pośrednictwem rachunku bankowego,
- z ewidencji i dowodów jednoznacznie wynikało, jakiej czynności płatność dotyczyła.
W 2023 r.: sprzedaż gotówkowa na rzecz osób fizycznych nie przekroczyła limitu 20 000 zł liczony w proporcji do czasu prowadzenia działalności, a sprzedaż internetowa (w całości opłacona przelewem) przekroczyła kwotę 20 000 zł, jednak korzystała ze zwolnienia.
W 2024 r. limit zwolnienia 20 000 zł został przekroczony w grudniu 2024 r. - wyłącznie w zakresie sprzedaży gotówkowej. W związku z przekroczeniem limitu, w ciągu dwóch miesięcy od miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie, tj. do końca lutego 2025 r., Wnioskodawczyni dokonała zakupu kasy rejestrującej (27.02.2025 r.) i rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży gotówkowej na tej kasie.
Pytania
1. W którym momencie powstał obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
2. Czy w związku z zakupem kasy rejestrującej w dniu 27.02.2025 r. Wnioskodawczyni przysługuje prawo do ulgi na jej zakup, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Obowiązek zakupu kasy fiskalnej
Zdaniem Wnioskodawczyni, obowiązek ten powstał dopiero w związku z przekroczeniem w grudniu 2024 r. limitu sprzedaży 20.000 zł sprzedaży gotówkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r., zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przysługuje podatnikom, u których kwota obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 20.000 zł.
Do limitu tego - stosownie do przepisów - nie wlicza się sprzedaży korzystającej ze zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 pkt 42 ww. rozporządzenia, tj. usług opłaconych w całości za pośrednictwem rachunku bankowego, gdy z ewidencji wynika, czego płatność dotyczyła.
W konsekwencji przekroczenie limitu nastąpiło dopiero w grudniu 2024 r. i obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania powstał po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie limitu, tj. od marca 2025 r.
Zasadę ewidencjonowania sprzedaży na rzecz konsumentów na kasie rejestrującej określa art. 111 ustawy o VAT. Przewiduje on m.in. ulgę na zakup kasy (90% ceny netto, maks. 700 zł) dla podatników rozpoczynających ewidencjonowanie, po spełnieniu warunków ustawowych i wykonawczych.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania określa rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 1902), obowiązujące do 31.12.2027 r. Kluczowe są: (i) zwolnienia „przedmiotowe” z § 2 ust. 1 (czynności z załącznika), w tym płatności w całości przez rachunek bankowy z odpowiednią identyfikacją; (ii) zwolnienie „podmiotowe” z § 3 ust. 1 pkt 1 (limit 20.000 zł wartości sprzedaży na rzecz konsumentów); (iii) reguła z § 5 ust. 1 pkt 1, że zwolnienie podmiotowe traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu przekroczenia limitu.
Płatności bezgotówkowe przez stronę ((...), karta/BLIK na rachunek bankowy) stanowią niejako trwałe zwolnienie z kasy fiskalnej.
Pozycja 42 załącznika do rozporządzenia z 17.12.2024 r. utrzymuje zwolnienie dla usług, jeżeli zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku/SKOK (na rachunek podatnika), a z ewidencji i dowodów jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczyła płatność.
Zwolnienie to jest następcą analogicznych pozycji z poprzednich rozporządzeń i obowiązuje do 31.12.2027 r. (warunek: brak wyłączeń z § 4).
Dyrektor KIS potwierdza stosowanie zwolnienia do płatności kartą/online, nawet, gdy środki wpływają za pośrednictwem operatora płatności (np. terminal, (...)), o ile wpływają na rachunek bankowy podatnika i dokumentacja pozwala powiązać płatność z konkretną usługą i nabywcą:
- interpretacja 0114-KDIP1-3.4012.883.2024.1.KP z 4.02.2025 r. - płatność kartą w terminalu; zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 42,
- interpretacja 0112-KDIL3.4012.53.2025.2.AK z 20.03.2025 r. - sprzedaż wyłącznie bezgotówkowa - prawo do zwolnienia do 31.12.2027 r.
Podobnie WSA w Krakowie w wyroku z dnia 13.07.2023 r., I SA/Kr 530/23 wskazał, iż płatność kartą przy użyciu terminala jest płatnością za pośrednictwem banku, więc spełnia warunek zwolnienia. Powyższe potwierdza, że tego rodzaju płatności nie stanowią „zapłaty gotówką”, a zatem są zwolnione z kasy na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 42 załącznika - niezależnie od wysokości obrotu.
Zwolnienie podmiotowe (§ 3 ust. 1 pkt 1) przysługuje do 20.000 zł wartości sprzedaży dla osób fizycznych/rolników ryczałtowych (proporcjonowane przy rozpoczęciu działalności w trakcie roku). Po przekroczeniu limitu zwolnienie traci moc po 2 pełnych miesiącach następujących po miesiącu przekroczenia (§ 5 ust. 1 pkt 1). Co istotne to to, że przekroczenie limitu nie „kasuje” zwolnień przedmiotowych z § 2.
Po przekroczeniu limitu trzeba ewidencjonować tylko te czynności, które nie spełniają warunków zwolnień przedmiotowych, podczas gdy płatności w całości na rachunek (poz. 42) nadal pozostają poza kasą.
W stanie faktycznym:
1/ w 2023 r. - wpłaty gotówkowe były mniejsze niż 20.000 zł; sprzedaż bezgotówkowa (poz. 42) była większa od 20.000 zł. Zwolnienie podmiotowe dla gotówki nie zostało przekroczone w 2023 r., a sprzedaż bezgotówkowa i tak była zwolniona przedmiotowo. W konsekwencji brak było obowiązku posiadania kasy w 2023 r. (dla gotówki - z § 3; dla bezgotówki - z § 2).
2/ w 2024 r. - przekroczenie 20.000 zł dotyczyło wpłat gotówkowych w grudniu 2024 r. Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1, termin utraty zwolnienia przypada po upływie lutego 2025 r.; obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży gotówkowej na kasie powstaje od 1 marca 2025 r. (sprzedaż bezgotówkowa nadal korzysta z poz. 42). Tym samym obowiązek posiadania (i używania) kasy dla sprzedaży gotówkowej powstał od 1 marca 2025 r., tj. po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym gotówkowa sprzedaż przekroczyła 20.000 zł (grudzień 2024 r.).
Zatem zakup kasy 27.02.2025 r. mieści się w tym reżimie czasowym. Prawo do ulgi zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, którzy rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mają prawo do odliczenia od podatku należnego 90% ceny zakupu kasy (nie więcej niż 700 zł), jeżeli:
- rozpoczną prowadzenie ewidencji w obowiązujących terminach,
- dokonali zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego.
Ponieważ kasa została zakupiona i zafiskalizowana w dniu 27 lutego 2025 r., tj. przed upływem terminu (do końca lutego 2025 r.), Wnioskodawczyni spełniła wszystkie warunki do skorzystania z ulgi na zakup kasy. Ulga wynika z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT: 90% ceny netto kasy on-line, nie więcej niż 700 zł; dla nie-VAT-owców - zwrot na wniosek, dla VAT-owców - odliczenie w JPK_V7/zwrot różnicy.
Warunki obejmują m.in.: nabycie kasy on-line, prawidłowe rozpoczęcie ewidencji w terminie, posiadanie faktury i dowodu zapłaty.
W niniejszej sprawie kasa została kupiona 27.02.2025 r., tj. przed początkiem obowiązkowego ewidencjonowania (1.03.2025 r.). Warunek terminowy został spełniony. Wnioskodawczyni przysługuje w związku z tym ulga/zwrot do 700 zł z tytułu zakupu kasy rejestrującej on-line z dnia 27.02.2025 r., ponieważ zakup i rozpoczęcie ewidencjonowania następują w wymaganych terminach i warunkach.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy:
Do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.
W myśl art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Na podstawie art. 111 ust. 6b ustawy:
Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 111 ust. 6c ustawy:
Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:
1) niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub
2) niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.
Art. 111 ust. 4 ustawy wskazuje, że:
Podatnicy, u których:
1) powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
2) nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży
- mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
Odnosząc się do możliwości skorzystania z prawa do „ulgi” w przypadku zakupu kasy on-line należy wskazać, że sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących on-line określa obowiązujące od 1 maja 2019 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. poz. 820), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:
1) rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
2) posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.
Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
W myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia:
W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.
Na podstawie § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia:
W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej „rachunkiem”, lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia:
Jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Według § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia:
W przypadku, o którym mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot kwoty wydanej na zakup jest dokonywany na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Powyższe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy on-line w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:
- podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas on-line;
- podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;
- podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.
Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji, i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas online oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji a dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online i wcześniej nie stosowali kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy online ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.
Jednocześnie z powołanych wyżej przepisów zawartych w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika wynika, że aby podmiot mógł skorzystać z możliwości odliczenia kwoty wydanej na zakup kasy on-line lub jej zwrotu, musi spełnić następujące warunki:
- rozpocząć prowadzenie ewidencji sprzedaży, przy użyciu zakupionych kas on-line, których nabycie nastąpiło w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy,
- posiadać fakturę na zakup kasy on-line oraz dowód zapłaty całej należności za tę kasę.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, polegającą na prowadzeniu studia jogi. Działalność została rozpoczęta w dniu 25 lutego 2023 r.
Sprzedaż usług odbywa się:
- poprzez stronę internetową (...),
- w siedzibie studia, gdzie przyjmowane są płatności gotówkowe (gotówka, terminal, blik).
W 2023 r.: sprzedaż gotówkowa na rzecz osób fizycznych nie przekroczyła limitu 20 000 zł liczony w proporcji do czasu prowadzenia działalności, a sprzedaż internetowa (w całości opłacona przelewem) przekroczyła kwotę 20 000 zł, jednak korzystała ze zwolnienia.
W 2024 r.: limit zwolnienia 20 000 zł został przekroczony w grudniu 2024 r. - wyłącznie w zakresie sprzedaży gotówkowej.
W związku z przekroczeniem limitu, w ciągu dwóch miesięcy od miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie, tj. do końca lutego 2025 r., dokonała Pani zakupu kasy rejestrującej (27.02.2025 r.) i rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży gotówkowej na tej kasie.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia w którym momencie powstał u Pani obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz czy w związku z zakupem kasy rejestrującej w dniu 27.02.2025 r. przysługuje Pani prawo do ulgi na jej zakup, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.
W pierwszej kolejności kluczowe jest ustalenie w którym momencie powstał u Pani obowiązek ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Jak już wskazano wyżej, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.
W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2023 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem z 22 grudnia 2021 r.”.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r.:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r.:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do ww. rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r., stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r.:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r.:
1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2021 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Stosownie do § 3 ust. 4 rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r.:
Na potrzeby korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia się dokonanej lub przewidywanej sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 35 i 47 załącznika do rozporządzenia
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r.
W myśl § 5 ust. 1, 2, 6 i 7 ww. rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r.:
1. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
2. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł.
5. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4.
7. W przypadku gdy przepisy ust. 1-6 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2024 r, do 31 grudnia 2024 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem z 24 listopada 2023 r.”.
Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia z 24 listopada 2023 r.:
W przypadku podatników, którzy w 2023 r. przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji, stosuje się terminy rozpoczęcia prowadzenia ewidencji określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. poz. 2442, z 2022 r. poz. 724, 1368, 2029 i 2242 oraz z 2023 r. poz. 1470).
W obecnym stanie prawnym kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej „rozporządzeniem z 17 grudnia 2024 r.”.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących (analogicznie jak w poprzednio obowiązujących rozporządzeniach) zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.
Na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.
Stosownie do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.:
Na potrzeby korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 nie uwzględnia się dokonanej lub przewidywanej sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 40 i 50 załącznika do rozporządzenia.
Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.
Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:
1) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł;
2) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Natomiast w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W załączniku do rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r., stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 42:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.
Jednocześnie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisie § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy jednoznacznie wynika, że wartość całej sprzedaży dokonanej przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w 2023 r. kwotę 20 000 zł. W związku z powyższym wskazaniem, już w 2023 r. przestała Pani spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zatem, stosuje się w Pani sprawie terminy rozpoczęcia prowadzenia ewidencji określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Uważa Pani, że jest zobowiązana do uwzględnienia w limicie 20 000 zł tylko wpłat gotówkowych dokonywanych od klientów.
Należy zauważyć, że ustawodawca nie przewidział w ustawie o VAT ani w rozporządzeniu wydanym na jej podstawie, żadnego przepisu wskazującego na brak wliczania do wartości sprzedaży wyznaczającej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, należności otrzymanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu wykonywania na ich rzecz czynności zwolnionych na podstawie załącznika do ww. rozporządzeń w sprawie zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wyjątek stanowi sprzedaż z tytułu czynności, o których mowa w poz. 35 i 47 załącznika do rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. i rozporządzenia z 24 listopada 2023 r. (w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu z 17 grudnia 2024 r. są to poz. 40 i 50).
Należy zatem wskazać, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wartość sprzedaży wyznaczającej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (z wyjątkiem sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 35 i 47 rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. i rozporządzenia z 24 listopada 2023 r., a obecnie w poz. 40 i 50 załącznika do aktualnie obowiązującego rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.). Wartość sprzedaży uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (z wyjątkiem sprzedaży z tytułu wyżej wskazanych czynności) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W związku z powyższym ma Pani obowiązek wliczania do limitu obrotu 20 000 zł (w 2023 r. obliczanego proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności), wszystkich płatności - zarówno gotówkowych, jak i bezgotówkowych, otrzymanych zarówno w siedzibie studia (gotówka, terminal, blik) jak i poza siedzibą studia (płatności poprzez stronę internetową) - z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. zwolnienie podmiotowe, z którego Pani korzystała, utraciło moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość Pani sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie sprzedaż dokonana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł (liczoną w proporcji do okresu prowadzonej działalności) już w 2023 roku, a zatem obowiązek ewidencjonowania sprzedaży niekorzystającej ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie § 2 ww. rozporządzeń w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, powstał po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym to przekroczenie nastąpiło, a nie od marca 2025 r.
Tymczasem dokonała Pani zakupu i fiskalizacji kasy rejestrującej 27 lutego 2025 r. i dopiero wówczas rozpoczęła Pani prowadzenie ewidencji przy użyciu zakupionej kasy rejestrującej.
Zatem, Pani stanowisko, w myśl którego obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej powstał dopiero w związku z przekroczeniem w grudniu 2024 r. limitu 20.000 zł sprzedaży gotówkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, należy uznać za nieprawidłowe.
Biorąc powyższe pod uwagę, nie dochowała Pani terminu rozpoczęcia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej w ustawowym terminie.
W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma Pani prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej, ponieważ nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do skorzystania z takiej ulgi określony w przepisie art. 111 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.
Tym samym Pani stanowisko w tym zakresie również należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku tj. nie zmienią się okoliczności planowanej transakcji.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
