Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.211.2025.4.ŁW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.211.2025.4.ŁW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 26 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usługi wynajmu boksów dla koni. Uzupełniła go Pani pismem z 8 maja 2025 r. (wpływ 12 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Nie jest Pani zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Prowadzi Pani gospodarstwo rolne ok. 5 ha, któremu został nadany numer przez ARiMR i opłaca Pani składki do KRUS. Na terenie gospodarstwa m.in. prowadzi Pani działalność rolniczą polegającą na hodowli i chowie koni. Posiada Pani w tym celu potrzebne zabudowania gospodarcze, pastwiska i łąki. Każdego roku klacze są inseminowane i stado się rozrasta, zakupuje Pani również młode konie i odsadki. Gospodarstwo stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Ok. 2 lata temu pobudowała Pani nową stajnię i rozbudowała infrastrukturę, aby zapewnić lepsze warunki bytowe Pani zwierzętom.

Posiada Pani (...) boksów. Ze względu na fakt, iż obecnie nie posiada Pani tyle własnych koni, postanowiła je Pani wynająć innym posiadaczom koni.

Zgodnie z zawartą umową z właścicielami koni jest Pani zobowiązana do udostępniania boksu, jego czyszczenia, ścielenia słomą oraz podawania koniom siana.

W ramach zawartych umów wynajmuje Pani odpłatnie boksy dla koni, zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na przechowaniu konia w postaci zapewnienia mu miejsca w boksie, wyżywienia (siano – w możliwie dobrej jakości) oraz obsługi masztalerskiej, zgodnie z postanowieniami Regulaminu Stajni.

Miesięczna opłata za najem jednego boksu wraz z jego czyszczeniem i ścieleniem słomą, wynosi (...) zł. Dodatkowo właściciele koni płacą (...) zł od jednego boksu za zwrot kosztów zużytej słomy i siana.

Pozostałymi czynnościami związanymi z obsługą koni oraz zaspokojeniem ich naturalnych potrzeb zajmują się ich właściciele, tj. suplementacją, zapewnieniem ruchu, zapewnieniem pełnej opieki weterynaryjnej i opieki kowala, czyszczeniem konia.

Nie prowadzi Pani pensjonatu ani schroniska dla zwierząt gospodarskich. Nie świadczy Pani usług związanych z chowem zwierzęcia.

Obecnie nie podejmuje Pani działań, które stanowiłyby działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalność gospodarczej, tj. metodycznych, systematycznych, zaplanowanych na osiągnięcie dochodu z tych działań.

Przychody osiągane z usług wynajmu boksów dla koni, dotychczas opodatkowywała Pani zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 8,5% dla przychodów do limitu 100 000 zł oraz 12,5% dla przychodów stanowiących nadwyżkę nad limit 100 000 zł.

Za podstawę opodatkowania przyjmowała Pani kwotę (...) zł miesięcznie od jednego boksu.

W 2024 r. przekroczyła Pani obrót 200.000 zł z tytułu wynajmu boksów dla koni.

Doprecyzowanie opisu sprawy

W odpowiedzi na pytania:

1)czy świadczy Pani usługi rolnicze związane z chowem zwierząt (koni),

2)czy świadczone przez Panią usługi obejmują usługi podkuwania koni i usługi weterynaryjne.

wskazała Pani:

1)w związku z usługą wynajmu boksów dla koni, nie świadczę usług rolniczych związanych z chowem i hodowlą koni,

2)świadczone przeze mnie usługi nie obejmują usługi podkuwania koni i usług weterynaryjnych. Każdy właściciel konia ma swojego kowal i weterynarza. Ja nie zapewniam takich usług.

Pytanie

Czy świadczona przez Panią jako rolnika ryczałtowego, usługa wynajmu boksów dla koni, jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT? (oznaczone we wniosku nr 2)

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwolniona z tego podatku jest dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywana przez rolnika ryczałtowego, oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, rolnik ryczałtowy to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnień od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W związku z faktem, iż jest Pani rolnikiem (właścicielką gospodarstwa rolnego, w którym prowadzi działalność rolniczą) oraz świadczy usługi rolnicze polegające na prowadzeniu chowu i hodowli koni oraz korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (nie zrezygnowała Pani z tego zwolnienia) oraz nie jest Pani zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, to świadczone przez Panią usługi, w Pani ocenie podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 2 pkt 21 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych – rozumie się przez to:

a)usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b)usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c)usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d)wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Z powyższych przepisów wynika, że rolnik ryczałtowy zwolniony jest z podatku VAT w zakresie m.in. świadczenia usług rolniczych, które zostały wymienione w art. 2 pkt 21 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Nie jest Pani zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Prowadzi Pani gospodarstwo rolne ok. 5 ha, któremu został nadany numer przez ARiMR i opłaca składki do KRUS. Na terenie gospodarstwa m.in. prowadzi Pani działalność rolniczą polegającą na hodowli i chowie koni. Posiada Pani w tym celu potrzebne zabudowania gospodarcze, pastwiska i łąki. Ok. 2 lata temu pobudowała Pani nową stajnię i rozbudowała infrastrukturę, aby zapewnić lepsze warunki bytowe Pani zwierzętom. Posiada Pani (...) boksów. Ze względu na fakt, iż obecnie nie posiada Pani tyle własnych koni, postanowiła Pani te boksy wynająć innym posiadaczom koni.

Zgodnie z zawartą umową z właścicielami koni jest Pani zobowiązana do udostępniania boksu, jego czyszczenia, ścielenia słomą oraz podawania koniom siana.

W ramach zawartych umów wynajmuje Pani odpłatnie boksy dla koni, zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na przechowaniu konia w postaci zapewnienia mu miejsca w boksie, wyżywienia (siano – w możliwie dobrej jakości) oraz obsługi masztalerskiej, zgodnie z postanowieniami Regulaminu Stajni.

Pozostałymi czynnościami związanymi z obsługą koni oraz zaspokojeniem ich naturalnych potrzeb zajmują się ich właściciele, tj. suplementacją, zapewnieniem ruchu, zapewnieniem pełnej opieki weterynaryjnej i opieki kowala, czyszczeniem konia.

Wskazała Pani, że nie prowadzi pensjonatu ani schroniska dla zwierząt gospodarskich, oraz, że w związku z usługą wynajmu boksów dla koni, nie świadczy Pani usług rolniczych związanych z chowem i hodowlą koni.

Świadczone przez Panią usługi nie obejmują usługi podkuwania koni i usług weterynaryjnych.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usługi wynajmu boksów dla koni, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Należy wskazać, że ww. zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku VAT zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Odnosząc się do Pani wątpliwości, w pierwszej kolejności wskazać należy, że z opisu sprawy wynika, że usługa wynajmu boksów obejmuje również ich czyszczenie, ścielenie słomą oraz podawanie koniom siana. Zatem, w przedmiotowej sprawie – wbrew Pani twierdzeniom – usługa wynajmu boksów stanowi usługę związaną z chowem i hodowlą koni. Ponadto wskazała Pani, że usługa wynajmu boksów nie obejmuje świadczenia usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni. Nie prowadzi Pani także schroniska dla zwierząt gospodarskich. Tym samym świadczone przez Panią usługi mieszczą się w definicji usług rolniczych, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy. Wskazała Pani również, że jest rolnikiem ryczałtowym.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy pozwala stwierdzić, że skoro jest Pani rolnikiem ryczałtowym i w ramach prowadzonej działalności rolniczej polegającej na hodowli i chowie koni, świadczy Pani usługi wynajmu boksów dla koni, oraz nie wykonuje Pani usług weterynaryjnych ani usług podkuwania koni, ani nie prowadzi Pani schroniska dla zwierząt gospodarskich, to w ramach świadczenia tych usług może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Podsumowując stwierdzić należy, że świadczona przez Panią jako rolnika ryczałtowego, usługa wynajmu boksów dla koni, jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podlega odrębnemu rozpatrzeniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.