Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku złożenia deklaracji VAT-26 oraz jej aktualizacji. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, realizując usługi bezpośrednio w siedzibach klientów, co wymaga regularnych dojazdów.

Wnioskodawca posiada pojazd osobowy wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej, zgłoszony informacją VAT-26, prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu i stosuje zasady używania wykluczające cele prywatne; od wydatków dotyczących pojazdu odliczany jest 100% podatku VAT.

W gospodarstwie domowym znajduje się odrębny pojazd przeznaczony i używany do celów prywatnych, który standardowo służy zaspokajaniu potrzeb osobistych. Z uwagi na wiek i przebieg pojazdu prywatnego oraz ryzyko awarii przy dłuższych trasach, a także komfort podróży, Wnioskodawca planuje sporadycznie (nie częściej niż dwa razy w roku) użyć pojazdu firmowego w celach prywatnych.

Każdorazowo w miesiącu, w którym doszłoby do takiego sporadycznego użycia prywatnego, Wnioskodawca planuje:

i.    złożyć aktualizację VAT-26 wskazując zmianę sposobu wykorzystania pojazdu na mieszany,

ii.    w tym miesiącu rozliczać wydatki związane z pojazdem na zasadach 50% odliczenia VAT,

iii.   nie prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu dla potrzeb 100% odliczenia, a po zakończeniu miesiąca powrócić do modelu „wyłącznie działalność” (100%), składając odpowiednią aktualizację i ponownie prowadząc ewidencję oraz utrzymując zasady obiektywnie wykluczające użytek prywatny.

Powyższe ma charakter powtarzalny, lecz występujący wyjątkowo, w nie więcej niż dwóch miesiącach w roku podatkowym.

Pytania

1. Czy planowany model postępowania, polegający na:

  • zgłaszaniu zmiany sposobu wykorzystywania pojazdu na mieszany wyłącznie w tych miesiącach, w których następuje sporadyczny użytek prywatny, ze skutkiem rozliczania 50% VAT od wydatków w tych miesiącach, a następnie
  • powrocie do modelu wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej (100% odliczenia VAT) w pozostałych miesiącach, przy spełnieniu warunków formalnych i materialnych (aktualizacja VAT-26, ewidencja przebiegu, regulamin/zasady używania wykluczające prywatny użytek), jest zgodny z przepisami ustawy o VAT, w szczególności art. 86a?

2. Czy sporadyczny, incydentalny użytek prywatny ograniczony do wskazanych miesięcy, dla których dokonywana jest aktualizacja VAT-26 i stosowane 50% odliczenie, nie wpływa negatywnie na prawo do 100% odliczenia VAT w pozostałych miesiącach, w których pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności i spełnione są wszystkie wymogi (ewidencja, zasady wykluczenia użytku prywatnego)?

3. Czy prawidłowe jest rozliczanie podatku VAT w oparciu o faktyczny sposób wykorzystywania pojazdu w danym miesiącu (mieszany 50%, wyłącznie działalność 100%), przy zachowaniu terminów aktualizacji VAT-26 i odpowiedniej dokumentacji?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane podejście jest zgodne z art. 86a ustawy o VAT: w miesiącach, w których pojazd będzie wykorzystywany w sposób mieszany, przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem; w pozostałych miesiącach, w których wykorzystanie będzie wyłącznie gospodarcze, przy spełnieniu warunków materialnych i formalnych (m.in. ewidencja przebiegu, zasady używania obiektywnie wykluczające użytek prywatny, aktualna informacja VAT-26), przysługuje prawo do odliczenia 100%.

Kluczowe jest, aby stan faktyczny i dokumentacja były spójne: każdorazowa zmiana sposobu użytkowania powinna być odzwierciedlona w aktualizacji VAT-26 w terminie do końca miesiąca, w którym nastąpiła zmiana; ewidencja przebiegu i regulamin/zarządzenie wewnętrzne powinny potwierdzać obiektywne wykluczenie użytku prywatnego w miesiącach „100%”.

Incydentalne prywatne użycie ograniczone do ściśle wskazanych miesięcy, dla których rozliczane jest 50% VAT i złożona aktualizacja, nie powinno powodować automatycznej utraty prawa do 100% odliczenia w innych miesiącach, o ile w tych miesiącach prywatny użytek został realnie i obiektywnie wykluczony i spełniono wymogi formalne.

Takie podejście odzwierciedla zasadę proporcjonalności odliczenia do rzeczywistego wykorzystania pojazdu w działalności w danym okresie rozliczeniowym oraz przewidziany w ustawie mechanizm aktualizacji informacji o sposobie wykorzystania pojazdu.

Uzasadnienie stanowiska.

Ustawa o VAT różnicuje prawo do odliczenia w zależności od charakteru użycia pojazdu: przy użytku mieszanym odliczenie jest co do zasady ograniczone do 50%, natomiast pełne odliczenie 100% dotyczy wyłącznie pojazdów używanych wyłącznie do działalności gospodarczej, pod warunkiem spełnienia wymogów ewidencyjnych i organizacyjnych, które obiektywnie wykluczają użytek prywatny. Przepisy przewidują obowiązek aktualizacji informacji o pojeździe w razie zmiany sposobu wykorzystywania. Aktualizacja pełni funkcję formalną, a rozliczenie VAT powinno odzwierciedlać faktyczny sposób użycia w danym miesiącu.

W konsekwencji, zmiana na „mieszany” w miesiącu incydentalnego użytku prywatnego oraz powrót do „wyłącznie działalność” w kolejnych miesiącach są dopuszczalne, o ile są rzetelnie udokumentowane.

Stanowisko to wpisuje się w praktykę stosowania art. 86a: organy oceniają realne wykluczenie użytku prywatnego w okresach, w których podatnik deklaruje 100% odliczenie. Jeżeli w tych okresach użytek prywatny nie występuje i istnieją odpowiednie procedury oraz ewidencja, prawo do 100% odliczenia powinno być utrzymane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Przy czym na podstawie art. 2 ust. 34 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Należy zauważyć, że przepis art. 86a ust. 4 ustawy wskazuje na istnienie dwóch grup pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W pierwszej grupie (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy) mieszczą się pojazdy, których konstrukcja wskazuje na ich przeznaczenie z reguły do użytku prywatnego, jednakże pojazdy te mogą być także wykorzystywane w działalności gospodarczej (np. samochód osobowy). Z tych też względów – dla celów pełnego odliczania VAT – fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

W konsekwencji, w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

  • sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania wyklucza ich użycie do celów prywatnych,
  • wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

W drugiej grupie pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy) mieszczą się natomiast pojazdy samochodowe, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Jednakże w tej grupie pojazdów nie ma samochodów osobowych.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych,

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a) kolejny numer wpisu,

b) datę i cel wyjazdu,

c) opis trasy (skąd – dokąd),

d) liczbę przejechanych kilometrów,

e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 8 ustawy:

W przypadku gdy pojazd samochodowy jest udostępniany osobie niebędącej pracownikiem podatnika, wpis, o którym mowa w ust. 7 pkt 4:

1) jest dokonywany przez osobę, która udostępnia pojazd;

2) obejmuje:

a) kolejny numer wpisu,

b) datę i cel udostępnienia pojazdu,

c) stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu,

d) liczbę przejechanych kilometrów,

e) stan licznika na dzień zwrotu pojazdu,

f) imię i nazwisko osoby, której udostępniony został pojazd.

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).

Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy:

W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.

Zgodnie z art. 86a ust. 14 ustawy:

W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej do końca miesiąca, w którym dokonał tej zmiany.

Z kolei zgodnie z art. 86a ust. 15 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.

Należy wskazać, że składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór – w postaci druku VAT-26 – został określony przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w rozporządzeniu z dnia 28 września 2021 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1790).

Należy podkreślić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach, dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do wykonywania czynności służbowych, tym samym nie są wykorzystywane, choćby przejściowo, w inny sposób.

Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów.

Zatem podatnicy użytkujący samochody osobowe w działalności gospodarczej mają ograniczone prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na ich zakup, eksploatację i bieżące użytkowanie. W sytuacji, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na pełne odliczenie VAT, jest zobowiązany wykazać, że pojazd jest użytkowany wyłącznie w celach prowadzonej działalności gospodarczej.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Z kolei w myśl art. 90b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy:

1. W przypadku gdy w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy:

1) o którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu;

2) w odniesieniu do którego kwotę podatku naliczonego stanowiła kwota, o której mowa w art. 86a ust. 1, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu.

W myśl art. 90b ust. 4:

Na potrzeby korekty, o której mowa w ust. 1, uznaje się, że pojazd samochodowy odpowiednio nie jest już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej albo jest wykorzystywany wyłącznie do takiej działalności począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana jego wykorzystywania. Korekty tej dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Stosownie do art. 90b ust. 5 ustawy:

W przypadku gdy podatnik wykorzystuje pojazd samochodowy w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, kwota korekty, o której mowa w ust. 1, powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90, zastosowaną przy odliczeniu.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa wprowadza system korekt podatku naliczonego, który będzie stosowany w sytuacji, gdy podatnik nabył pojazd samochodowy:

  • z pełnym prawem do odliczenia, w związku z przeznaczeniem go do wykorzystywania wyłącznie w działalności gospodarczej, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia zmienia jego przeznaczenie i będzie wykorzystywał ten pojazd również do innych celów niż działalność gospodarcza;
  • z ograniczonym do 50% prawem do odliczenia, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia dokonuje sprzedaży opodatkowanej tego pojazdu lub przeznacza ten pojazd do użytku wyłącznie w działalności gospodarczej.

W pierwszym przypadku, system korekt nakłada obowiązek zmniejszenia odliczonego podatku naliczonego, w drugim natomiast umożliwia podatnikowi zwiększenie podatku do odliczenia, jednakże w odpowiedniej proporcji do pozostałego okresu korekty.

Zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami art. 90b ustawy, podatnik ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia pojazdu, gdy w okresie 60 miesięcy od dnia nabycia, podatnik dokona zmiany wykorzystywania tego pojazdu.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, realizując usługi bezpośrednio w siedzibach klientów, co wymaga regularnych dojazdów. Posiada Pan pojazd osobowy wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej, zgłoszony informacją VAT-26. Prowadzi Pan ewidencję przebiegu pojazdu i stosuje zasady używania wykluczające cele prywatne. Od wydatków dotyczących pojazdu odliczany jest 100% podatku VAT.

W gospodarstwie domowym znajduje się odrębny pojazd przeznaczony i używany do celów prywatnych, który standardowo służy zaspokajaniu potrzeb osobistych. Z uwagi na wiek i przebieg pojazdu prywatnego oraz ryzyko awarii przy dłuższych trasach, a także komfort podróży, planuje Pan sporadycznie (nie częściej niż dwa razy w roku) użyć pojazdu firmowego w celach prywatnych.

Każdorazowo w miesiącu, w którym doszłoby do takiego sporadycznego użycia prywatnego, planuje Pan: złożyć aktualizację VAT-26 wskazując zmianę sposobu wykorzystania pojazdu na mieszany, w tym miesiącu rozliczać wydatki związane z pojazdem na zasadach 50% odliczenia VAT oraz nie prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu dla potrzeb 100% odliczenia, a po zakończeniu miesiąca powrócić do modelu „wyłącznie działalność” (100%), składając odpowiednią aktualizację i ponownie prowadząc ewidencję oraz utrzymując zasady obiektywnie wykluczające użytek prywatny.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy planowany model postępowania, polegający na zgłaszaniu zmiany sposobu wykorzystywania pojazdu na mieszany wyłącznie w tych miesiącach, w których następuje sporadyczny użytek prywatny, ze skutkiem rozliczania 50% VAT od wydatków w tych miesiącach, a następnie powrocie do modelu wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej (100% odliczenia VAT) w pozostałych miesiącach, przy spełnieniu warunków formalnych i materialnych (aktualizacja VAT-26, ewidencja przebiegu, regulamin/zasady używania wykluczające prywatny użytek), jest zgodny z przepisami ustawy o VAT, w szczególności art. 86a, a także czy sporadyczny, incydentalny użytek prywatny ograniczony do wskazanych miesięcy, dla których dokonywana jest aktualizacja VAT-26 i stosowane 50% odliczenie, nie wpływa negatywnie na prawo do 100% odliczenia VAT w pozostałych miesiącach, w których pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności i spełnione są wszystkie wymogi (ewidencja, zasady wykluczenia użytku prywatnego) oraz czy prawidłowe jest rozliczanie podatku VAT w oparciu o faktyczny sposób wykorzystywania pojazdu w danym miesiącu (mieszany 50%, wyłącznie działalność 100%), przy zachowaniu terminów aktualizacji VAT-26 i odpowiedniej dokumentacji.

Przepisy ustawy o VAT nie precyzują co należy rozumieć przez zmianę wykorzystywania pojazdu samochodowego. W ocenie tut. Organu należy ten przepis interpretować szeroko, tzn. aktualizację informacji, o której mowa w art. 86a ust. 14 ustawy o VAT składa się w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego z wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej na wykorzystywane do celów mieszanych lub w ogóle nie służących prowadzeniu działalności gospodarczej.

Złożenie w odpowiednim terminie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji VAT-26 jest jednym z wymogów, którego spełnienie uprawnia podatnika do pełnego odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.5 tony, o czym stanowi art. 86a ust. 12 ustawy o VAT. Jednocześnie ustawodawca nakłada na podatnika obowiązek aktualizacji złożonej uprzednio informacji VAT-26, gdy nastąpi zmiana wykorzystywania pojazdu samochodowego (stosownie do brzmienia art. 86a ust. 14 ustawy o VAT). Do takiej sytuacji dochodzi m.in., gdy pojazd zgłoszony na druku VAT-26 nie jest wykorzystywany wyłącznie w prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie planując sporadyczne (nie częściej niż dwa razy w roku) użycie pojazdu firmowego w celach prywatnych przestanie go Pan wykorzystywać wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej. W tym czasie pojazd nie będzie służył wyłącznie działalności gospodarczej, a również celom prywatnym. Tym samym ma Pan obowiązek poinformować o tym fakcie właściwy organ podatkowy poprzez złożenie aktualizacji informacji VAT-26. Ww. informacja będzie stanowić informację o zaprzestaniu wykorzystywania danego pojazdu samochodowego przez Pana wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo zauważyć należy, że w miesiącu, w którym doszłoby do takiego sporadycznego użycia prywatnego nie będzie prowadził Pan ewidencji przebiegu pojazdu. Zatem nie będzie u Pana zachowana ciągłość w prowadzonej ewidencji przebiegu danego pojazdu.

Skoro druk VAT-26 jest informacją o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, a użycie pojazdu w celach prywatnych skutkuje tym, iż w danym okresie (miesiącu) nie jest on wykorzystywany przez Pana wyłącznie w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej i Pana ewidencja nie będzie zawierała wpisów za ten okres, to w wyniku tych zdarzeń następuje obowiązek złożenia aktualizacji informacji VAT-26, ponieważ z dniem wykorzystania pojazdu również do celów prywatnych następuje zmiana wykorzystywania pojazdu samochodowego. Zgodnie z Pana wskazaniem pojazd będzie wykorzystywany okresowo do celów mieszanych. Złożenie aktualizacji VAT-26 będzie więc w tym przypadku stanowić odzwierciedlenie rzeczywistego (faktycznego) wykorzystywania danego pojazdu samochodowego przez Pana w prowadzonej przez Pana działalności.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy wskazać, że w związku z użyciem pojazdu do celów prywatnych stosownie do art. 86a ust. 14 ustawy, będzie Pan zobowiązany do dokonania aktualizacji informacji VAT-26 dotyczącej pojazdu samochodowego, który służył wyłącznie prowadzeniu działalności gospodarczej.

Natomiast, w sytuacji, gdy ponownie rozpocznie Pan wykorzystywanie danego pojazdu wyłącznie w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będzie prowadził Pan ewidencję przebiegu dla tego pojazdu, to celem odliczania 100% kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem będzie Pan zobowiązany do złożenia druku VAT-26.

Użytek prywatny ograniczony do wskazanych przez Pana miesięcy, dla których dokonywana będzie aktualizacja informacji VAT-26 i stosowane odliczenie 50% kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdem, nie wpływa negatywnie na prawo do odliczenia 100% kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków w pozostałych miesiącach, w których pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności.

Zgodnie także z cytowanymi wyżej przepisami art. 90b ustawy, podatnik ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia pojazdu, gdy w okresie 60 miesięcy od dnia nabycia, podatnik dokona zmiany wykorzystywania tego pojazdu.

Zatem w przypadku gdy od nabycia przez Pana pojazdu nie upłynął okres 60 miesięcy, powstanie u Pana obowiązek dokonania korekty podatku, o którym mowa w powołanym art. 90b ust. 1 pkt 1 ustawy za okresy rozliczeniowe w których pojazd jest wykorzystywany do celów mieszanych.

Korekcie w tym przypadku podlega podatek odliczony przy nabyciu pojazdu, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

W związku z powyższym, Pana stanowisko zgodnie z którym w miesiącach, w których pojazd będzie wykorzystywany w sposób mieszany, przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem, a w pozostałych miesiącach, w których wykorzystanie będzie wyłącznie gospodarcze, przy spełnieniu warunków materialnych i formalnych (m.in. ewidencja przebiegu, zasady używania obiektywnie wykluczające użytek prywatny, aktualna informacja VAT-26), przysługuje prawo do odliczenia 100% należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zaznaczam zatem, iż okoliczność, że posiada Pan prawo do odliczenia 100% VAT od wydatków dotyczących pojazdu przyjęto jako element sprawy i nie było to przedmiotem oceny. W przypadku zatem zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.