
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 22 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży działki nr 5.
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
- A.B.
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
- C (spółka z o.o.)
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1 lutego 1991 r., Pan A.B. (dalej także jako: „Sprzedawca” lub „Wnioskodawca”) na podstawie umowy darowizny oraz sporządzonych przez notariusza (…) za Rep. (…) otrzymał od D.B oraz E.B. niezabudowane działki gruntu we wsi (...) oraz (…), w gminie (…), powiecie (…), województwie (…) o powierzchni łącznej 3,54 ha oznaczone wówczas numerami ewidencyjnymi 1 i 2 oraz 3 (Działka 1: pow. 1,1838 ha (nr obecnej księgi wieczystej: (…)). W momencie nabycia przez Sprzedawcę na drodze wzmiankowanej darowizny nieruchomość opisana w poprzednim zdaniu nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W dniu ww. darowizny wskazana nieruchomość gruntowa była nieuzbrojona (tj. do rzeczonej nieruchomości nie były doprowadzone żadne media, aczkolwiek te doprowadzone zostały w jej pobliże, do jej granicy zewnętrznej). Ten stan rzeczy istnieje także w dniu dzisiejszym.
Od momentu nabycia własności wzmiankowanych działek o numerach ewidencyjnych 1 i 2 we wsi (…) w gminie (…), powiecie (…), województwie (…), Sprzedawca nie dokonywał żadnych naniesień na ich terenie. Działki nie zostały przez cały ww. okres odrolnione. Działki nie były także przedmiotem dzierżawy. Przez cały rozważany okres działki nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej - ani rolniczej, ani pozarolniczej (mimo opłacania za nie corocznie podatku rolnego oraz składek na ubezpieczenie OC rolników), co dodatkowo potwierdza fakt, że przez ów czas porośnięte zostały drzewami (przede wszystkim brzozami) na tyle gęstymi, że uniemożliwiły one gospodarcze wykorzystanie rozważanej działki do czasu ich wycinki.
W roku 2014 dokonano bez udziału A.B. podziału działki o numerze ewidencyjnym 1 na działki o numerach ewidencyjnych 4 i 5.
A.B. nie występował o budowę jakichkolwiek przyłączy do działki o numerze ewidencyjnym 5. W 2018 w okolice rozważanej działki doprowadzone zostały media pod postacią przyłącza do sieci elektroenergetycznej, ale według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy sięgnęły one co najwyżej sąsiedniej działki o numerze ewidencyjnym 4, która nie była już wówczas w posiadaniu A.B. i doprowadzenie takie nie nastąpiło bezpośrednio na cele działki o numerze ewidencyjnym 5. Wnioskodawca wskazuje, że wedle jego najlepszej wiedzy ww. media znajdują się raczej w drodze przechodzącej obok a nie ma przyłączy do działki A.B. o numerze ewidencyjnym 5.
29 listopada 2018 r. na mocy uchwały nr (…) Rady Gminy w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi (…) w Gminie (…) - rejon ul. (…) i ul. (…) - część I, teren na którym znajduje się rozważana działka objęty został miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, na mocy którego północna część rozważanej działki uzyskała przeznaczenie „tereny zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów i magazynów”, ozn. 2UP oraz „teren w liniach rozgraniczających drogi lokalnej 1 KDL - teren zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów, magazynów i obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2”, ozn. 1UPUC, z kolei część południowa uzyskała przeznaczenie „tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej”.
Kolejno, z wyłącznej i bezpośredniej inicjatywy przyszłego nabywcy w osobie C sp. z o.o., który zgłosił się do A.B. z propozycją kupna, A.B. rozpoczął rozmowy ze C sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Zainteresowany”, a wraz ze Sprzedawcą dalej jako: „Strony”) ws. sprzedaży działki o numerze ewidencyjnym 5.
W toku negocjacji warunków zawarcia umowy sprzedaży działki o numerze ewidencyjnym 5, Strony powzięły wątpliwość, w przedmiocie konieczności objęcia sprzedaży wzmiankowanej nieruchomości podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”). Z uwagi na okoliczność, że rozważana nieruchomość była od momentu nabycia na mocy umowy darowizny wzmiankowanej w niniejszym opisie zdarzenia przyszłego działki o numerze ewidencyjnym 1 m.in. przedmiotem podziału (podział ten nastąpił na wniosek GDDKiA wskutek konieczności wydzielenia działki 4 w celu przejęcia jej pod inwestycje celu publicznego jakim była budowa drogi (...)), który obecnie umożliwia zbycie działki o numerze ewidencyjnym 5 na rzecz Zainteresowanego, w ocenie Stron sprzedaż ww. nieruchomości nie powinna zostać zakwalifikowana jako zarząd majątkiem prywatnym przez Sprzedawcę, w zw. z czym Sprzedawca powinien zostać zaliczony w poczet podatników VAT na mocy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, a sama transakcja powinna zostać potraktowana jako mieszcząca się w zakresie zastosowania art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Intencją Stron jest zatem uzyskanie potwierdzenia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, że sprzedaż Nieruchomości, nabyciem której zainteresowany jest Zainteresowany, podlega opodatkowaniu VAT w okolicznościach niniejszej sprawy.
Obecnie Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a jak wskazane to już zostało wcześniej - jest on osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Niemniej jednak, Wnioskodawca był czynnym podatnikiem VAT w latach 1999-2000 - prowadził on wówczas działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Działalność została zamknięta po niecałych dwóch latach (Wnioskodawca wyrejestrował się także wówczas z VAT). Wnioskodawca deklaruje, że rzeczona działalność z lat 1999-2000 nie miała nic wspólnego z działką, będącą przedmiotem wniosku, ani żadną inną nieruchomością gruntową.
Wnioskodawca nie podejmował żadnych działań zmierzających do zwiększenia wartości ww. działki, a jak zostało to już wskazane wcześniej - wcześniejszy podział rozważanej działki nastąpił wskutek konieczności wydzielenia działki 4 w celu przejęcia jej pod inwestycje celu publicznego jakim była budowa trasy (...), a sama działka objęta została miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego po jej nabyciu na drodze darowizny przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca ponadto nie występował o budowę jakichkolwiek przyłączy do ww. działki.
Wnioskodawca nie miał wpływu na uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 5 i nie występował o jego uchwalenie/zmianę. Sprzedawca rozważaną działkę (przed jej podziałem - jako działkę o numerze ewidencyjnym 5) nabył 1 lutego 1991 r. na drodze darowizny i działka ta nie była wówczas objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zmieniło się to dopiero 29 listopada 2018 r. na mocy uchwały nr (…) Rady Gminy w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi (…) w Gminie (…) - rejon ul. (…) i ul. (…) - część I.
Wnioskodawca wskazuje, że działka ta w latach 1991-2003 użytkowana była na cele rolnicze, a po 2003 r. stanowiła nieużytek. Jak zostało to już wskazane wcześniej, Wnioskodawca nie dokonywał żadnych naniesień na jej terenie, nie dokonał też jej odrolnienia. Działka nie była także przedmiotem dzierżawy. Przez cały rozważany okres działka albo była wykorzystywana tylko na cele rolnicze (do 2003 r.), albo nie była wykorzystywana do prowadzenia żadnej działalności gospodarczej (po 2003 r.) - ani rolniczej, ani pozarolniczej (mimo opłacania corocznie podatku rolnego oraz składek na ubezpieczenie OC rolników), co dodatkowo potwierdza fakt, że przez ów czas działka porośnięta została drzewami (przede wszystkim brzozami) na tyle gęstymi, że uniemożliwiły one gospodarcze wykorzystanie rozważanej działki do czasu ich wycinki.
Wnioskodawca udzielił pełnomocnictwa. Wnioskodawca wskazuje, że doradca podatkowy (…) oraz doradca podatkowy (…) zostali umocowani do reprezentowania Wnioskodawcy przed tut. Organem, w szczególności do sporządzenia, podpisania i złożenia, w imieniu Wnioskodawcy wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej dot. przyszłej transakcji zbycia nieruchomości na rzecz C sp. z o.o. (dalej: „Zainteresowany”) oraz reprezentowania Wnioskodawcy przed sądami administracyjnymi w postępowaniach dot. ww. wniosku. Ponadto Wnioskodawca udzielił pełnomocnictw także adwokat (…), (…) i adwokat (…) - pierwszym dwóm do reprezentowania go przed organami administracji, jednostkami samorządu terytorialnego, sądami, instytucjami i innymi osobami i podejmowania działań w celu uzyskiwania wszelkich informacji, uzgodnień, zatwierdzeń itp. dotyczących lub związanych z nieruchomością będącą przedmiotem Wniosku, w tym nabyciem praw do tejże nieruchomości, ustalaniem jej stanu prawnego i faktycznego, uzyskiwaniem wypisów z ewidencji gruntów, wyrysów z map ewidencyjnych, wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego, zaświadczeń dotyczących objęcia rozważanej nieruchomości uproszczonym planem urządzenia lasu oraz decyzją w tym zakresie, zaświadczeń dot. objęcia tejże nieruchomości uchwałą ws. rewitalizacji oraz położenia bądź braku w Specjalnej Strefie Rewitalizacji, zaświadczeń i innych dokumentów dot. wszelkich roszczeń restytucyjnych, reprywatyzacyjnych, zaświadczeń dot. znajdowania się na terenie tejże nieruchomości wód śródlądowych, zaświadczeń dotyczących toczących się postępowań wywłaszczeniowych, zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach, w tym podatku rolnym oraz zaświadczeń o niezaleganiu przez Wnioskodawcę w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, w tym ubezpieczenia społeczne rolników, z kolei ostatniej ww. osobie do przeglądania ksiąg wieczystych prowadzonych aktualnie i uprzednio dla relewantnej nieruchomości, nieruchomości z których relewantna nieruchomość została wyłączona oraz nieruchomości, do przeglądania których Wnioskodawca posiada interes prawny w tym księgi wieczystej (…), z prawem do sporządzania kopii/ fotografowania treści przedmiotowych akt, uzyskiwania odpisów i kopii, a także do przeglądania akt wszelkich postępowań dotyczących relewantnej nieruchomości i nabycia przez Wnioskodawcę praw do niej, z prawem do sporządzania kopii/fotografowania treści przedmiotowych akt, uzyskiwania odpisów i kopii oraz składania wszelkich związanych z tym wniosków.
Wnioskodawca nie podejmował jakichkolwiek działań marketingowych w celu sprzedaży działki. To z wyłącznej i bezpośredniej inicjatywy przyszłego nabywcy w osobie Zainteresowanego, który sam zgłosił się do Wnioskodawcy z propozycją kupna, Wnioskodawca rozpoczął rozmowy z Zainteresowanym w sprawie sprzedaży rozważanej działki.
Wnioskodawca wskazał, że od momentu nabycia przez Wnioskodawcę do momentu zbycia działki, nie była ona/nie jest/nie będzie przedmiotem dzierżawy i większość rozważanego okresu (poza latami 1991-2003, kiedy była użytkowana rolniczo) stanowiła nieużytek.
Wnioskodawca 27 marca 1997 r. dokonał sprzedaży nieruchomości rolnych (działki o numerze ewidencyjnym 2, o powierzchni 1,25 ha, położonej w tej samej gminie co działka będąca przedmiotem wniosku), a 15 kwietnia 1998 r. dokonał on kolejnej sprzedaży nieruchomości rolnych (działki o numerze ewidencyjnym 3, o powierzchni 0,99 ha, również położonej w tej samej gminie co działka będąca przedmiotem Wniosku). Wnioskodawca informuje zarazem, że nie opłacał wówczas VAT od ww. transakcji.
Nieruchomość Wnioskodawcy będąca przedmiotem wniosku była od momentu nabycia przez Wnioskodawcę na mocy umowy darowizny m.in. przedmiotem podziału (podział ten nastąpił na wniosek GDDKiA w skutek konieczności wydzielenia działki 4 w celu przejęcia jej pod inwestycje celu publicznego jakim była budowa drogi (...)), który obecnie umożliwia zbycie rozważanej działki na rzecz Zainteresowanego.
Zainteresowany będący Nabywcą jest czynnym podatnikiem VAT od 14 marca 2022 r.
Wnioskodawca wskazuje, że Zainteresowany będący Nabywcą, po nabyciu rozważanej nieruchomości planuje jej przeznaczenie pod zabudowę usługową i prowadzenie działalności gospodarczej oznaczonej kodem PKD 68.20.Z., tj. wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, względnie także działalności gospodarczej o charakterze pokrewnym do powyższego. Oznacza to, że rozważana nieruchomość będzie po jej nabyciu przez Zainteresowanego wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Pytania
1.Czy w okolicznościach niniejszej sprawy w przypadku sprzedaży przez Sprzedawcę działki o numerze ewidencyjnym 5 we wsi (…) w gminie (…), powiecie (…), województwie (…) na rzecz Zainteresowanego, rozważana transakcja sprzedaży podlegać będzie opodatkowaniu VAT?
2.W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, na skutek czego sprzedaż przez Sprzedawcę na rzecz Zainteresowanego działki o numerze ewidencyjnym 5 położonej we wsi (…) w gminie (…), powiecie (…), województwie (…) uznana zostanie za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, czy Zainteresowany będzie uprawniony do obniżenia własnej kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przez niego ww. działki od Wnioskodawcy, przy założeniu, że działka będzie w całości wykorzystywana przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT oraz Zainteresowany otrzyma wcześniej od Wnioskodawcy, jako zarejestrowanego podatnika VAT czynnego, prawidłowo wystawioną fakturę VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W okolicznościach niniejszej sprawy w przypadku sprzedaży przez Sprzedawcę na rzecz Zainteresowanego działki o numerze ewidencyjnym 5 we wsi (…) w gminie (…), powiecie (…), województwie (…), rozważana transakcja sprzedaży podlegać będzie opodatkowaniu VAT.
2.W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, na skutek czego sprzedaż przez Sprzedawcę na rzecz Zainteresowanego działki o numerze ewidencyjnym 5 położonej we wsi (…) w gminie (…), powiecie (…), województwie (…) uznana zostanie za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, Zainteresowany będzie uprawniony do obniżenia własnej kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przez niego ww. działki od Wnioskodawcy, jeśli działka będzie w całości wykorzystywana przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, a Zainteresowany otrzyma wcześniej od Wnioskodawcy, jako zarejestrowanego podatnika VAT czynnego, prawidłowo wystawioną fakturę VAT.
Uzasadnienie stanowiska w sprawie oceny prawnej postawionego pytania nr 1
Celem złożenia niniejszego wniosku wspólnego było uzyskanie przez Strony potwierdzenia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, że w okolicznościach niniejszej sprawy sprzedaż Nieruchomości, nabyciem której zainteresowany jest Zainteresowany, podlega opodatkowaniu VAT. Strony stoją na stanowisku, że w przypadku sprzedaży przez Sprzedawcę na rzecz Zainteresowanego Nieruchomości, w rzeczy samej rozważana transakcja będzie podlegać opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, albowiem czynność ta nie będzie mieścić się w zakresie zarządu majątkiem prywatnym Sprzedawcy.
Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”, zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 ab initio ustawy o VAT „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”. Na tym tle wskazać można, że transakcja sprzedaży Nieruchomości między Sprzedawcą, a Zainteresowanym w istocie stanowić będzie dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT.
Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT „Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”. Jak z kolei stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.
Chociaż Sprzedawca, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, nie wykorzystywał dotąd Nieruchomości w ww. sposób, to jednak w analogicznej sytuacji, będącej udziałem B., także osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, sprzedającej na rzecz Zainteresowanego sąsiadującej z działką o numerze ewidencyjnym 5, będącą przedmiotem niniejszego wniosku działkę o numerze ewidencyjnym 6, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 27 stycznia 2025 r. wydał interpretację indywidualną 0114-KDIP4-1.4012.612.2024.2.RMA, w której ocenił, że dostawa działki o numerze ewidencyjnym 6 położoną we wsi (…) w gminie (…), powiecie (…), województwie (…) przez B. na rzecz Zainteresowanego stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. W interpretacji tej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zwrócił uwagę, że działka o numerze ewidencyjnym 6 będąca przedmiotem zbycia przez B. na rzecz Zainteresowanego powstała przez podział wcześniejszej działki o numerze ewidencyjnym 7 i wskazał w tym kontekście m.in., że „dokonując ww. czynności (podziału działki (...)) Sprzedawca wychodzi naprzeciw oczekiwaniom Zainteresowanego i przyspiesza proces realizacji planowanej transakcji. Zatem przedstawione powyżej okoliczności sprawy wskazują na aktywność, która jest porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Przedmiotem planowanej sprzedaży będzie Nieruchomość (grunt) inny niż w chwili nabycia”.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że jego sytuacja jest w ww. zakresie dość analogiczna do sytuacji B. opisanej powyżej, albowiem tak jak działka o numerze ewidencyjnym 6 sprzedawana przez B. na rzecz Zainteresowanego powstała przez podział wcześniejszej działki o numerze ewidencyjnym 7 i przez to działka zbywana na rzecz Zainteresowanego różniła się od działki nabytej przez B., tak też Wnioskodawca dokonując w przyszłości sprzedaży na rzecz Zainteresowanego działki o numerze ewidencyjnym 5 dokonałby sprzedaży na rzecz Zainteresowanego działki powstałej przez podział wcześniejszej działki o numerze ewidencyjnym 1, a działka zbywana na rzecz Zainteresowanego różniłaby się od działki nabytej przez Wnioskodawcę. Skoro w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej okoliczność tego rodzaju była asumptem do uznania w interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.612.2024.2.RMA, że okoliczności dostawy przez nieprowadzącą działalności gospodarczej osobę fizyczną B. działki na rzecz Zainteresowanego „wskazują na aktywność, która jest porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem” to dla zachowania spójności prezentowanych poglądów i w przypadku dostawy sąsiedniej działki przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej jaką jest Wnioskodawca na rzecz tego samego nabywcy (Zainteresowanego) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej powinien uznać, że dostawa ta w rzeczy samej zachodzi w okolicznościach, które ‘wskazują na aktywność, która jest porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem”.
Podobieństw (wręcz - analogii) pomiędzy rozważanymi zdarzeniami przyszłymi jest zdaniem Wnioskodawcy więcej. W interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.612.2024.2.RMA Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zwrócił uwagę, że „Na podstawie umowy darowizny (...) Sprzedawca otrzymał niezabudowaną działkę gruntu o powierzchni 1,0178 ha o numerze ewidencyjnym 7, która w momencie nabycia nie była objęta miejscowym stanem zagospodarowania przestrzennego i była nieuzbrojona. Dostawa będzie natomiast dotyczyć gruntu podzielonego, tj. Nieruchomości, która została wydzielona z ww. działki - działki nr 6 o powierzchni 0,8754 ha, objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, częściowo uzbrojonej. W rezultacie powyższego planowana sprzedaż Nieruchomości będzie dostawą dokonywaną przez Sprzedawcę jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, a więc przez podatnika podatku od towarów i usług i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy”.
Analogiczne zmiany statusu jak w przypadku przekształconej z działki o numerze ewidencyjnym nr 7 działki o numerze ewidencyjnym 6 cechowały także będącą przedmiotem niniejszego wniosku przekształconą z działki o numerze ewidencyjnym 1 działkę o numerze ewidencyjnym 5. Poza faktem dokonania podziału [podział ten nastąpił na wniosek GDDKiA wskutek konieczności wydzielenia działki 4 w celu przejęcia jej pod inwestycje celu publicznego jakim była budowa trasy (...)], który był już omawiany w poprzednich punktach i w stanie faktycznym, tak jak działka o numerze 6 zbywana przez B. na rzecz Zainteresowanego objęta została miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na przestrzeni lat, które upłynęły od momentu jej nabycia na drodze darowizny przez B., tak i działka nr 5, będąca przedmiotem niniejszego wniosku, a do zbycia której na rzecz Zainteresowanego przygotowuje się Wnioskodawca, objęta została miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, mimo że nie posiadała takiego statusu w momencie jej nabycia na drodze darowizny przez Wnioskodawcę. Sprzedawca przypomina w tym kontekście, że rozważaną działkę (przed jej podziałem - jako działkę o numerze ewidencyjnym 5) nabył on 1 lutego 1991 r. na drodze darowizny i działka ta nie była wówczas objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zmieniło się to dopiero 29 listopada 2018 r. na mocy uchwały nr (…) Rady Gminy w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi (…) w Gminie (…) - rejon ul. (…) i ul. (…) - część I. Zmiana ta nastąpiła bowiem na tym samym etapie co w przypadku sąsiedniej działki o numerze ewidencyjnym 7 (później: 6).
W końcu podobnie jak w przypadku, którego dotyczyła interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.612.2024.2.RMA, także i w przypadku działki będącej przedmiotem niniejszego wniosku, działka ta w momencie jej nabycia w 1991 r. przez Wnioskodawcę nie była uzbrojona, a jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, w jej bezpośrednie pobliże bez udziału Wnioskodawcy doprowadzona została sieć elektroenergetyczna, co nastąpiło w roku 2018. Doprowadzenie tej samej sieci w przypadku ocenianym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.612.2024.2.RMA wystarczyło owemu organowi do przyjęcia, że działka nr 7 (później 6) została częściowo uzbrojona. Zachowując spójność prezentowanych osądów, także i w niniejszej sprawie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej powinien zatem zdaniem Wnioskodawcy uznać, że okoliczność ta pozwala na zmianę klasyfikacji działki o numerze ewidencyjnym 5 w tym samym kierunku.
Mając powyższe na uwadze, skoro Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.612.2024.2.RMA wobec jednej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej skonstatował, że „planowana sprzedaż Nieruchomości będzie dostawą dokonywaną przez Sprzedawcę jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, a więc przez podatnika podatku od towarów i usług i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy”, to w ocenie Wnioskodawcy także i w jego przypadku, ponieważ jest on analogicznie osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, a jego działka o numerze ewidencyjnym 5, sąsiednia względem działki w sprawie której wydana została ww. interpretacja indywidualna, podlegała na przestrzeni lat analogicznym przekształceniom i zmianom statusu, należałoby ocenić, że i planowana sprzedaż działki o numerze ewidencyjnym 5 na rzecz tego samego Zainteresowanego, powinna być w ten sam sposób sklasyfikowana dla potrzeb opodatkowania VAT, tj. powinna stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Swojej oceny Sprzedawca nie opiera bynajmniej wyłącznie na analogiach do sprawy, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał 27 stycznia 2025 r. interpretację indywidualną o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.612.2024.2.RMA, ale także i na ugruntowanej praktyce interpretacyjnej organów podatkowych, w tym samego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, a także orzecznictwie sądów administracyjnych i orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W źródłach tych jednolicie przyjmuje się, że sprzedaż nieruchomości przekształconej między jej nabyciem a zbyciem m.in. przez podział, zmianę statusu m.in. poprzez objęcie jej planem zagospodarowania przestrzennego, czy zmianę statusu m.in. poprzez doprowadzenie w jej pobliże mediów, nie stanowi zwykłej czynności zarządu majątkiem prywatnym, ale dostawę towarów w ramach działalności gospodarczej. Z tego względu w źródłach tych przesądza się, że czynność taka podlega opodatkowaniu VAT.
Oceniając, czy określoną osobę fizyczną, która dokonuje sprzedaży gruntu, należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, należy wziąć pod uwagę wskazówki zawarte w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 3 kwietnia 2025 r., sygn. akt C- 213/24 w sprawie E.T. przeciwko Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu, w którym skład orzekający przedstawia następujące wytyczne: „Tymczasem z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym wynika, że w niniejszej sprawie zostały podjęte następujące działania, które można zakwalifikować jako aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, przy zaangażowaniu środków podobnych do tych wykorzystywanych przez profesjonalnych handlowców:
- podział nieruchomości na mniejsze działki i podjęcie niezbędnych działań w celu dokonania w związku z tym zmiany wpisów w rejestrze gruntów i księgach wieczystych;
- zmiana przeznaczenia działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (z gruntów rolnych na działki budowlane);
(...) - uzbrojenie nieruchomości w media;
(...) - przygotowanie dokumentów niezbędnych do zawarcia notarialnych aktów sprzedaży”.
Kolejno Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku tym zwraca uwagę, że „Ponadto z orzecznictwa wynika również, że okoliczność, iż początkowo doszło do nabycia majątku rzeczowego na własne potrzeby nabywcy, nie stoi na przeszkodzie temu, by taki majątek został następnie wykorzystany do celów wykonywania 'działalności gospodarczej' w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy VAT (wyrok z dnia 19 lipca 2012 r., Redlihs, C-263/11, EU:C:2012:497, pkt 39 i przytoczone tam orzecznictwo). Wynika z tego, że podkreślona przez sąd odsyłający okoliczność, iż sporny grunt nie został nabyty w celu prowadzenia działalności rolniczej lub handlowej, nie wyklucza możliwości zakwalifikowania sprzedaży tego gruntu jako prowadzenia działalności gospodarczej”.
Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca zwraca uwagę, że w wyroku tym Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stanął na stanowisku, że ww. okoliczności wpływające na zmianę charakterystyki i statusu działki, zachodzące pomiędzy jej nabyciem (nawet do majątku prywatnego), a jej zbyciem determinują charakter owego zbycia jako dostawy towarów opodatkowanej VAT. Wnioskodawca zwraca uwagę, że wszystkie ww. okoliczności, na które wskazuje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zachodzą także w przypadku planowanej sprzedaży działki o numerze ewidencyjnym 5 na rzecz Zainteresowanego:
(i) Po pierwsze, działka sprzedawana (nr 5) powstała w wyniku podziału [podział ten nastąpił na wniosek GDDKiA wskutek konieczności wydzielenia działki 4 w celu przejęcia jej pod inwestycje celu publicznego jakim była budowa (...)] i różni się od działki nabytej (do majątku prywatnego) przez Wnioskodawcę (tj. pierwotnej działki nr 1).
(ii) Po drugie - także w przypadku rozważanej działki będącej przedmiotem niniejszego wniosku w okresie między jej nabyciem przez Sprzedawcę, a planowanym zbyciem na rzecz Zainteresowanego nastąpiła zmiana przeznaczenia działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (z gruntów rolnych na tereny zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów i magazynów).
(iii) Po trzecie, w okresie między nabyciem przez Sprzedawcę rozważanej działki, a planowanym jej zbyciem na rzecz Zainteresowanego w roku 2018 w bezpośrednie sąsiedztwo owej działki doprowadzona została sieć elektroenergetyczna (zatem uzbrojenie terenu).
(iv) W końcu po czwarte, sam niniejszy wniosek stanowi dokument mający na celu przygotowanie transakcji sprzedaży rozważanej działki o numerze ewidencyjnym 5 przez Sprzedawcę na rzecz Zainteresowanego i jest niezbędny dla mającego nastąpić kolejno sporządzenia stosownego aktu notarialnego umowy sprzedaży tejże nieruchomości (na mocy uzyskanej interpretacji indywidualnej określona zostanie bowiem finalna cena, w której skład wejdzie bądź nie - w zależności od rozstrzygnięcia wydanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - kwota VAT).
Ocenę Wnioskodawcy, że sprzedaż działki o numerze ewidencyjnym 5 na rzecz Zainteresowanego powinna zostać uznana za dostawę towarów opodatkowaną VAT z uwagi na opisywane powyżej przekształcenia owej nieruchomości zachodzące pomiędzy jej nabyciem przez Zainteresowanego, a planowaną sprzedażą, Wnioskodawca opiera także na następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazujących, że dostawa gruntów, które pomiędzy nabyciem przez sprzedawcę, a ich odsprzedażą ulegały podziałom, których status w świetle miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ulegał zmianom (tj. zmianie ulegało przeznaczenie danego gruntu, szczególnie w kierunku bardziej atrakcyjnym z perspektywy komercyjnego wykorzystania danego gruntu), które uzyskały (choćby pośrednio) uzbrojenie lub niewymagającą szczególnych nakładów możliwość uzbrojenia w media (np. gdy takowe zostały dociągnięte w pobliże danej działki), czy w końcu które stały się przedmiotem dokumentacji przygotowującej do dokonania transakcji (jak wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego), potwierdza także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych: z 25 czerwca 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.162.2024.2.DS, z 9 września 2024 r. sygn. 0114-KDIP4-3.4012.388.2024.2.IG, z 4 sierpnia 2023 r. 0114-KDIP1-1.4012.318.2023.1.MM, z 16 października 2023 r. 0114-KDIP4-3.4012.309.2023.2.RK, czy z 31 maja 2024 r. 0114-KDIP1- 3.4012.191.2024.1.MKW.
Powyższe stanowisko podziela Zainteresowany, w którego interesie prawnym jest uznanie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej stanowiska zaprezentowanego przez Sprzedawcę za prawidłowe. W takiej sytuacji uzgodniona cena nabycia przez Zainteresowanego Nieruchomości obejmie dodatkowo podatek VAT, mogący stanowić kolejno VAT naliczony dla Zainteresowanego (prawo do odliczenia którego przez Zainteresowanego jest przedmiotem pytania nr 2 przedstawionego w niniejszym wniosku, gdyż Zainteresowany posiada w szczególności interes ekonomiczny, by dowiedzieć się, czy doliczenie podatku VAT przez Sprzedawcę do ceny netto będzie definitywnym i nierefundowalnym zwiększeniem ceny do zapłaty przez Zainteresowanego na rzecz Wnioskodawcy w przypadku potwierdzenia prawidłowości stanowiska na pytanie nr 1, czy też ta część ceny do zapłaty w zakresie podatku VAT należnego może zostać odliczona przez Zainteresowanego jako podatek VAT naliczony).
Z powyższych względów Sprzedawca (którego stanowisko podziela też Zainteresowany) uważa, że jego stanowisko odnośnie pytania zaprezentowanego w niniejszym wniosku wspólnym uznać należy za prawidłowe.
Uzasadnienie stanowiska w sprawie oceny prawnej postawionego pytania nr 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT kwotę VAT naliczonego stanowi suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów.
Zainteresowany zauważa, że skoro na mocy uchwały Rady Gminy nr (…) z 29 listopada 2018 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi (…) w Gminie (…) - rejon ul. (…) i ul (…) - część I, teren na którym znajduje się działka o numerze ewidencyjnym 5 we wsi (…) w gminie (…), powiecie (…), województwie (…) objęty został miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, na mocy którego ww. nieruchomość uzyskała przeznaczenie „tereny zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów i magazynów”, ozn. 2UP oraz „teren w liniach rozgraniczających drogi lokalnej 1 KDL - teren zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów, magazynów i obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2”to dostawa ww. nieruchomości stanowić będzie dostawę terenu niezabudowanego będącego terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, zatem dostawę podlegającą opodatkowaniu VAT (przy założeniu udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie nr 1), niemieszczącą się w zakresie zwolnienia z art. 43 ust.1 pkt 9 Ustawy o VAT.
Wobec powyższego, zakładając, że sprzedaż przez Sprzedawcę na rzecz Zainteresowanego działki o numerze ewidencyjnym uznana zostanie za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, Zainteresowany będzie uprawniony do obniżenia kwoty własnego podatku należnego o całość podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dokonanie nabycia ww. nieruchomości od Wnioskodawcy, pod warunkiem, że działka o numerze ewidencyjnym 5 będzie przez Zainteresowanego wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT oraz Zainteresowany otrzyma wcześniej od Wnioskodawcy prawidłowo wystawioną fakturę wystawioną przez Wnioskodawcę jako zarejestrowanego podatnika VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów bądź świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem).
Jednocześnie wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem, czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W myśl art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Wobec tego, właściwe jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników podatku VAT w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej. W tym kontekście, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych, okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Jednakże każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy jest uznany za podatnika podatku od towarów i usług.
W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest, czy zbywca w celu dokonania sprzedaży podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Podobnie dokonanie przed sprzedażą podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie, nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.
Inaczej jest natomiast – jak wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Ze wskazanych powyżej orzeczeń wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości w ramach majątku osobistego.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Sprzedawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W 1991 r. nabył na podstawie umowy darowizny m.in. niezabudowaną działkę 1. W 2014 r. dokonano bez udziału Wnioskodawcy podziału opisanej działki na działki o numerach ewidencyjnych 4 i 5. Podział ten nastąpił na wniosek GDDKiA wskutek konieczności wydzielenia działki 4, w celu przejęcia jej pod inwestycje celu publicznego, jakim była budowa drogi (...).
Działka w momencie jej nabycia nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zmieniło się to dopiero 29 listopada 2018 r. na mocy uchwały Rady Gminy w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi (…) w Gminie (…) - rejon ul. (…) i ul. (…) część I. Teren na którym znajduje się rozważana działka objęty został wówczas miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jednakże Sprzedawca nie miał żadnego wpływu na uchwalenie tego planu ani nie występował o jego zmianę.
Od momentu nabycia własności ww. działki 1, Sprzedawca nie dokonywał żadnych naniesień na jej terenie. Działka nie została przez cały ww. okres odrolniona, nie była także przedmiotem dzierżawy, nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej - ani rolniczej, ani pozarolniczej. Sprzedawca nie występował o budowę jakichkolwiek przyłączy do działki o numerze ewidencyjnym 5. W 2018 w okolice rozważanej działki doprowadzone zostały media pod postacią przyłącza do sieci elektroenergetycznej, ale według najlepszej wiedzy Sprzedawcy sięgnęły one co najwyżej sąsiedniej działki o numerze ewidencyjnym 4, która nie była już wówczas w Jego posiadaniu, nie ma przyłączy do działki 5.
Sprzedawca nie podejmował żadnych działań w celu zwiększenia wartości działki. W związku z planowaną sprzedażą działki Sprzedawca nie podejmował jakichkolwiek działań marketingowych. To z wyłącznej i bezpośredniej inicjatywy przyszłego Nabywcy, który sam zgłosił się do Sprzedawcy z propozycją kupna, Sprzedawca rozpoczął rozmowy z Zainteresowanym w sprawie sprzedaży rozważanej działki.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy opisana transakcja sprzedaży działki 5 podlegać będzie opodatkowaniu VAT.
W związku z powyższymi okolicznościami stwierdzić należy, że w odniesieniu do sprzedaży opisanej działki nie występuje ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż przedmiotowej działki wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Sprzedawca nie podjął takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Całokształt powyższych okoliczności wskazuje, że aktywność Sprzedawcy w pełni mieści się w granicach zarządu majątkiem prywatnym, a stanowisko to pozostaje w zgodzie z przywołanym wyrokiem TSUE w sprawie C-180/10 i C-181/10.
Dokonując sprzedaży opisanej działki nr 5, Sprzedawca będzie korzystać z przysługującego Mu prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Brak tego statusu pozbawia Sprzedawcę cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie sprzedaży opisanej nieruchomości, a dostawę działki 5 - cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.
W związku z tym, dokonując sprzedaży przedmiotowej działki Sprzedawca będzie korzystać z przysługującego Mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, sprzedaż niezabudowanej działki numer 5 będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe, w związku z tym odstępuję od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2, ponieważ oczekiwali Państwo tej odpowiedzi w sytuacji uznania stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Państwa wniosek wypełnia znamiona wniosku wspólnego, gdyż przedstawiony we wniosku problem dotyczy sfery opodatkowania lub ewentualnego opodatkowania zainteresowanych uczestniczących w tym samym zdarzeniu przyszłym pomimo uznania, że z tytułu transakcji sprzedaży Nieruchomości Pan A.B. nie wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT. Dodatkowo oczekiwali Państwo odpowiedzi na pytanie nr 2 dotyczące prawa nabywcy (C spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem Nieruchomości (działki nr 5) jedynie w sytuacji uznania Pana A.B. za podatnika podatku VAT z tytułu tej transakcji i opodatkowania tej dostawy podatkiem od towarów i usług. W wydanej interpretacji uznałem, że Pan A.B. z tytułu dostawy Nieruchomości (działki nr 5 nie będzie działał jako podatnik podatku VAT, zatem transakcja sprzedaży na rzecz nabywcy (C spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu i w związku z powyższym, odstąpiłem od odpowiedzi na pytanie nr 2 zadane w złożonym wniosku a odnoszące się do skutków w podatku VAT dla nabywcy (C spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy zwrócić uwagę, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą organów wydających interpretacje indywidualne w sprawach innych podatników, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających interpretacjom. Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez interpretacje indywidualne nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan A.B. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
