
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zmian.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.07.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 5 i art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jednolity Dz. U. z 2004r Nr 142, poz. 1514 ze zm.)
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Według stanu faktycznego przedstawionego przez strony w piśmie z dnia 03.07.2006r., wnioskodawcy kupują działkę z domem jednorodzinnym w stanie surowym otwartym. Na powyższy cel mogą otrzymać darowizny gotówki. Do tej pory nikt z nich nie otrzymał darowizny.
Oboje małżonkowie mają dwójkę rodziców, ponadto mąż na babcię i dwóch dziadków.
Podatnicy zwrócili się z zapytaniem jaką maksymalną kwotę mogą otrzymać wspólnie mąż i żona aby nie było podatku od darowizny, przy założeniu, że każdy z darujących jest skłonny udzielić darowizny.
W ocenie podatnika, zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn żona i mąż na zakup działki i budowę domu mogą otrzymać darowizny nie obciążone podatkiem:
Żona może otrzymać:
- 9.637 zł od swojego ojca na zakup działki budowlanej z domem jednorodzinnym
- na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5,
- 9.637 zł od swojej matki na zakup działki budowlanej z domem jednorodzinnym
- na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5,
- po 9.637 zł do swojej matki i ojca (oprócz kwot na zakup działki budowlanej),
- po 9.637 zł od teścia i teściowej - kwota wolna
Razem żona może otrzymać: 6 x 9.637 zł = 57.822 zł bez płacenia podatku.
Mąż może otrzymać:
- 9.637 zł od swojego teścia na zakup działki budowlanej z domem jednorodzinnym
- na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5,
- 9.637 zł od swojej teściowej na zakup działki budowlanej z domem jednorodzinnym
- na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5,
- po 9.637 zł od swojej teściowej i teścia (oprócz kwot na zakup działki budowlanej) - kwota wolna,
- po 9.637 zł od matki i ojca - kwota wolna,
- po 9.637 zł od babci i dwóch dziadków - kwota wolna.
Razem mąż może otrzymać: 9 x 9.637 zł = 86.733 zł bez płacenia podatku.
Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) zwalnia się od tego podatku nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nie przekraczającej 9.637 zł od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19.274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te lub rzeczy obdarowany przeznaczy na:
- wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni,
- budowę lokalu w małym domu mieszkalnym,
- budowę domu jednorodzinnego,
- nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe (art. 14 ust. 2). Do I grupy podatkowej zalicza się między innymi - zstępnych (dzieci, wnuki), zięcia i synową.
Tak więc zwolnienie od podatku od spadków i darowizn określone w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy obejmuje nabycie w drodze darowizny przez osoby zaliczone do I grupy podatkowej pieniędzy, jeżeli przeznaczone zostaną na cele wymienione w tym przepisie (w tym na budowę domu). Zwolnieniu w przedstawionej sprawie podlega łącznie kwota maksymalnie po 19.274 zł dla każdego z obdarowanych od wielu darczyńców.
Ponadto na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn opodatkowaniu nie podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własność rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości nie przekraczającej 9.637 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej.
Pieniądze zaliczane są do rzeczy sui generis, tzn. do rzeczy oznaczonych co do gatunku, ponieważ ich wartość nie wynika z właściwości fizycznych, lecz gwarancji jakie zapewnia Państwo ich sile nabywczej. Zatem nabycie od rodziców, teściów, dziadków środków pieniężnych powoduje wyłączenie z podstawy opodatkowania w stosunku do każdego z nich odrębnie kwoty 9.637 zł.
Organ podatkowy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, podziela stanowisko pytających, iż zdziałanie darowizny środków pieniężnych przez rodziców na rzecz córki i zięcia (syna i synowej) oraz dziadków na rzecz wnuka kwot po 9.637 zł (wolnych od podatku) nie spowoduje obowiązku podatkowego, wobec zasadności zastosowania dwóch podstaw zwolnienia (art. 4 ust. 1 pkt 5 i art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy).
