Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.1016.2025.1.SM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

-możliwości zarejestrowania do transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE) ze skutkiem wstecznym, tj. z datą wcześniejszą niż data złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

-korekty rozliczeń podatku VAT z tytułu importu usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) jest spółką prawa handlowego oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Dla celów rozliczeń podatkowych Wnioskodawca prowadzi pełną księgowość (księgi rachunkowe).

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (…). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca w latach … nabywał usługi od …, posługującego się do celów transakcji numerem identyfikacyjnym … (dalej jako „Usługodawca”).

Zakres nabywanych usług obejmował (…). Usługi te były bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, a ich nabycie nastąpiło w ramach działalności opodatkowanej. Usługodawca świadczył usługi (…)..

Wnioskodawca – działając jako nabywca usług – był podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 – dalej „ustawa o VAT”) oraz spełniał przesłanki uznania go za podatnika zobowiązanego do rozpoznania importu usług na podstawie art. 28b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Niemniej jednak w okresie, w którym świadczone były wskazane usługi, numer identyfikacyjny Wnioskodawcy dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych nie był aktywny – numer VAT UE Spółki został dezaktywowany w systemie ... z dniem … i nie został ponownie aktywowany przed dokonaniem tych transakcji.

Wnioskodawca wskazuje, że w momencie nabycia usług nie był świadomy obowiązku ich rozliczenia jako importu usług w Polsce. (…).

(…).

W konsekwencji Spółka planuje skorygować swoje rozliczenia VAT za okresy, w których nabywała przedmiotowe usługi – poprzez wykazanie podatku należnego oraz jednoczesne ujęcie podatku naliczonego w deklaracjach JPK_V7 składanych za te okresy. Korekty zostaną dokonane z uwzględnieniem momentu powstania obowiązku podatkowego, niezależnie od ewentualnej możliwości przywrócenia numeru VAT UE ze skutkiem wstecznym.

Z uwagi na powyższe okoliczności Wnioskodawca złożył również zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, wskazując zamiar dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, w tym importu usług. Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w takiej sytuacji możliwe jest nadanie numeru VAT UE ze skutkiem wstecznym – tj. z datą wcześniejszą niż data złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego, obejmującą okres, w którym faktycznie miały miejsce nabycia usług objęte przepisami art. 28b ustawy o VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, który w latach … nabywał od kontrahenta z … – osoby fizycznej posiadającej … numer identyfikacyjny VAT – usługi spełniające definicję importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o VAT w związku z art. 28b i art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, a które pierwotnie błędnie sklasyfikował i nie wykazał ich w deklaracjach VAT oraz plikach JPK, powinien dokonać korekty rozliczeń VAT za okresy, w których powstał obowiązek podatkowy, poprzez wykazanie podatku należnego oraz – przy spełnieniu ustawowych przesłanek – podatku naliczonego z tytułu importu usług, niezależnie od tego, że w momencie świadczenia usług nie był zarejestrowany jako podatnik VAT UE? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie (dotyczące pytania oznaczonego we wniosku nr 2)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w świetle ustawy o VAT jest zobowiązany do wykazania podatku należnego z tytułu importu usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 28b ustawy o VAT poprzez dokonanie korekt plików JPK_V7 za okresy, w których faktycznie nastąpiło nabycie usług od zagranicznego kontrahenta, a jednocześnie – przy spełnieniu warunków z art. 86 i braku ograniczeń z art. 88 – przysługuje mu prawo do jednoczesnego ujęcia podatku naliczonego w tych samych korektach.

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku dokonania importu usług od kontrahenta mającego siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego UE, obowiązek rozpoznania tej czynności jako importu usług powstał w Polsce.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu usług wynika bowiem z przesłanek materialnych, w szczególności z faktu, że nabywca jest podatnikiem VAT czynnym w Polsce i nabywa usługę od podatnika mającego siedzibę poza Polską, a miejscem świadczenia jest terytorium kraju zgodnie z art. 28b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT: Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W konsekwencji, skoro Wnioskodawca nabył usługę od … podatnika, a miejscem świadczenia tej usługi było terytorium Polski, to obowiązek podatkowy w zakresie VAT należnego spoczywał na Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o VAT: Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1 - Wnioskodawca spełnia definicję usługobiorcy z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT: Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Na podstawie art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku gdy podatnik dokonuje importu usług, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu takiego nabycia. Natomiast co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ww. przypadku powstaje - zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy - w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego.

Natomiast w myśl art. 167 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347 z 11.12.2006, s. 1, z późn. zm.) - zwanej dalej "Dyrektywą", prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny.

Na podstawie art. 168 lit. a ww. Dyrektywy, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro obowiązek rozpoznania importu usług w Polsce istniał w dacie wykonania usługi, to w przypadku, gdy usługa nie została wykazana w deklaracji za właściwy okres, Wnioskodawca ma obowiązek dokonania korekty pliku JPK_V7 wstecznie – tj. za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Korekta ta powinna obejmować zarówno wykazanie podatku należnego z tytułu importu usług, jak również – w przypadku spełnienia warunków z art. 86 ustawy o VAT – podatku naliczonego. Transakcja powinna być oznaczona w części ewidencyjnej JPK symbolem „IMP”. W przypadku, gdy usługa jest związana z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca wskazuje, że nabyte usługi były wykorzystywane tylko do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie C-895/19, stanowi potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym w okolicznościach przedstawionych w opisie sprawy Wnioskodawca może poprzez złożenie korekty właściwej deklaracji VAT, odliczyć podatek naliczony w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym wykazany został podatek należny, nawet jeśli taka korekta zostanie złożona później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy.

Wnioskodawca zaznacza, że korekta ta ma charakter techniczny i służy uzupełnieniu uprzednio złożonego pliku JPK_V7 o transakcję, która powinna zostać pierwotnie wykazana jako import usług. Nie jest to czynność zależna od jakiegokolwiek potwierdzenia nadania numeru VAT-UE wstecz. Sam brak numeru VAT-UE nie wpływa bowiem na klasyfikację czynności jako importu usług i nie znosi obowiązku podatkowego, który już powstał. Z tego względu Wnioskodawca zamierza dokonać korekty JPK_V7 za właściwy okres rozliczeniowy, wykazując zarówno VAT należny, jak i naliczony – w zakresie, w jakim przysługuje mu prawo do odliczenia.

Korekta zostanie dokonana w miesiącach, w których powstał obowiązek podatkowy – czyli w miesiącach wykonania danej usługi przez kontrahenta. W celu ustalenia prawidłowych kwot, Wnioskodawca zamierza przeliczyć wartości faktur na złote polskie według kursu NBP z dnia poprzedzającego datę wykonania usługi.

Wnioskodawca planuje przygotować szczegółowe zestawienie wszystkich faktur dokumentujących usługi świadczone przez … kontrahenta w latach .... Na podstawie tego zestawienia sporządzi korekty deklaracji VAT-7 oraz plików JPK_V7M za odpowiednie okresy. W deklaracjach zostaną wykazane kwoty podatku należnego i podatku naliczonego. W plikach JPK_V7M transakcje te zostaną ujęte zarówno po stronie sprzedaży, jak i po stronie zakupu. Korekty będą składane drogą elektroniczną. Wnioskodawca zachowa potwierdzenia ich wysyłki oraz inne dowody związane z dokonanymi korektami.

Wnioskodawca zwraca również uwagę, że – jego zdaniem – ma on obowiązek wykazania importu usług i dokonania stosownych korekt, nawet jeśli na moment świadczenia usług nie był zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Przepisy ustawy o VAT nie przewidują wyłączenia obowiązku rozliczenia importu usług ze względu na brak rejestracji do VAT UE. Kluczowe znaczenie ma fakt, że usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej w Polsce, a nabywca jest czynnym podatnikiem VAT i nabywa usługę do celów prowadzonej działalności.

Celem wniosku o interpretację jest potwierdzenie, że takie działanie – polegające na korekcie JPK_V7 za właściwy okres (wstecz), w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu usług, bez względu na posiadanie numeru VAT UE w tamtym czasie – jest prawidłowe i zgodne z przepisami ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 2 pkt 9 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie usług - rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

4)nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)usługobiorcą jest:

w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Na mocy art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Stosownie do treści art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług:

telekomunikacyjnych,

wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,

najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

stałej obsługi prawnej i biurowej,

dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Powołany wyżej przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jeśli jednak, przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Przy czym, przepisy ustawy dotyczące powstania obowiązku podatkowego nie regulują odrębnie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy. Zatem obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych w ramach importu usług powstaje na zasadach właściwych dla tych usług.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W myśl art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca.

Na mocy art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast według art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 7 września 2021 r.:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 13a ustawy:

Jeżeli podatnik w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 podatnikiem jest nabywca towarów lub usług, nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10 i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W przypadku gdy podatnik dokonuje importu usług, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu takiego nabycia. Natomiast co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku importu usług powstaje - zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy - w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika usług powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku importu usług warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest uwzględnienie przez podatnika kwoty podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Zatem dla obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu usług istotne jest uwzględnienie kwoty podatku należnego we właściwej deklaracji podatkowej (tj. tej, w której powinno nastąpić rozliczenie podatku należnego z tytułu importu usług z uwzględnieniem terminu powstania obowiązku podatkowego).

Jak wynika z opisu sprawy posiadają Państwo siedzibę na terytorium kraju oraz są zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W latach … nabywali Państwo usługi od …, zamieszkałego w …, posługującego się do celów transakcji numerem identyfikacyjnym … („Usługodawca”). Zakres nabywanych usług obejmował (…). Usługi te były bezpośrednio związane z Państwa działalnością gospodarczą, a ich nabycie nastąpiło w ramach działalności opodatkowanej. Z okoliczności sprawy nie wynika, żeby posiadali Państwo stałe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium... Ponadto, należy wskazać, że w tej sprawie występują Państwo jako usługobiorca usług świadczonych na Państwa rzecz przez kontrahenta … będącego podatnikiem. Jednocześnie z całokształtu okoliczności sprawy wynika, że kontrahent … posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium … oraz nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Zatem w tym przypadku miejscem świadczenia usług wykonywanych przez kontrahenta … na Państwa rzecz – stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy – jest miejsce, w którym posiadają Państwo siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski. Tym samym nabywane przez Państwa usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

W konsekwencji należy stwierdzić, że są Państwo zobowiązani rozpoznać w Polsce import usług i jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, są Państwo zobowiązani do opodatkowania nabywanych usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Zakres nabywanych usług (...). Z okoliczności sprawy nie wynika aby nabywane przez Państwa usługi od kontrahenta … korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to są Państwo zobowiązani obliczyć podatek należny i wykazać we właściwej deklaracji podatkowej, w której powinno nastąpić rozliczenie podatku należnego z tytułu importu usług z uwzględnieniem terminu powstania obowiązku podatkowego.

Zauważam, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do usług najmu powstaje z chwilą wystawienia faktury - na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy - jednakże z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Wobec powyższego w okolicznościach tej sprawy powinni Państwo rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu nabytej usługi, tj. (…), na zasadach ogólnych wynikających z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi na Państwa rzecz przez kontrahenta … oraz rozliczyć podatek VAT należny w deklaracji podatkowej za ten okres.

Odnosząc się zatem do kwestii Państwa wątpliwości objętych zakresem pytania oznaczonego we wniosku nr 2, wskazać należy, że są Państwo zobowiązani do dokonania korekty rozliczeń VAT i wykazania podatku należnego za okresy, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu usług. Zatem, skoro w momencie nabywania usług od kontrahenta … byli Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz nabywane usługi służyły Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w sytuacji gdy uwzględnią Państwo kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres rozliczeniowy (miesiąc), w którym w odniesieniu do importowanych usług powstał obowiązek podatkowy, są Państwa uprawnieni do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze wskazanych we wniosku transakcji, w rozliczeniu w deklaracji podatkowej za ten okres. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Przepisy ustawy o VAT nie przewidują wyłączenia obowiązku rozliczenia importu usług ze względu na brak rejestracji do VAT UE.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej pytania nr 2. Natomiast w pozostałym zakresie, tj. pytania nr 1 wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.