Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.930.2025.2.RG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.930.2025.2.RG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie  art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 29a ust. 8 ustawy dostawy nieruchomości składającej się z działki nr 1 zabudowanej budynkiem i altaną wraz z instalacjami, przyłączami i ogrodzeniem.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu - pismem z 3 października 2025 r.  (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie gospodarki nieruchomościami (art. 4 ust. 1 pkt 10 Ustawy). Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powiat zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną budynkiem położoną w .. przy ul. …, oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1, o powierzchni ... m2, dla której w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w … urządzona jest księga wieczysta … wraz z ogrodzeniem i altaną. Budynek jest trwale związany z gruntem.

Decyzją … dnia 3 grudnia 1999 r. Wojewoda potwierdził, że z dniem 1 stycznia 1999 roku mienie Skarbu Państwa tj. nieruchomość gruntowa zabudowana położona .. .. przy ul. …, będące we władaniu Zespołu Szkół Zawodowych … stało się z mocy prawa mieniem Powiatu.

Decyzją …. Zarząd Powiatu ustanowił na rzecz Zespołu Szkół Zawodowych …trwały zarząd do nieruchomości, obejmujących według danych ewidencji gruntów Miasta .. (obręb I) między innymi działki Nr 1 i 2. Przekazanie nieruchomości w trwały zarząd nastąpiło z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej.

Decyzją … z dnia 09.05.2017 r. Zarządu Powiatu w … wygasił trwały zarząd do nieruchomości położonych w …, oznaczonych w ewidencji gruntów nr 1 i 2 o łącznej powierzchni ... m2 na wniosek dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych i Liceum Ogólnokształcącego …, gdyż w związku ze zmniejszeniem ilości uczniów przedmiotowa nieruchomość stała się zbędna (odbywały się tam zajęcia dydaktyczne).

Protokołem zdawczo-odbiorczym w dniu 21 maja 2017 r. Powiat objął nieruchomość oznaczoną w ewidencji gruntów 1 i 2 o łącznej powierzchni ... m2. Wartość księgowa początkowa nieruchomości – działka nr 1 i 2 o łącznej powierzchni ... m2 zabudowana budynkiem wynosiła 497.064,00 zł oraz ogrodzeniem o wartości początkowej księgowej 20.328,00 zł.

W dniu 22 grudnia 2022 r. Powiat sprzedał działkę gruntu nr 2 o powierzchni ... ha (nieruchomość niezabudowana) na rzecz Skarbu Państwa Ministerstwa Obrony Narodowej – Rejonowy Zarząd Infrastruktury w ….

W związku z realizacją projektu „…” w latach 2019-2022 Powiat poniósł wydatki na ulepszenie nieruchomości zabudowanej budynkiem położoną w .. przy ul. … oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1. Od tych nakładów Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku VAT. Po zakończeniu realizacji projektu w 2022 r. zwiększono wartość początkową budynku przy ul. .. wraz z instalacjami i przyłączami o kwotę 8.849.494,33 zł, wartość ogrodzenia o kwotę 16.786,83 zł oraz przyjęto na stan środków trwałych altanę o wartości początkowej 20.056,33 zł.

9 marca 2023 r. Zarząd Powiatu w … decyzją oddał w trwały zarząd na cele statutowe znaczną część nieruchomości na rzecz Dziennego Domu Seniora ..., Powiatowego Ośrodka Wsparcia …oraz Domu Pomocy Społecznej „…” w …. Powiat obciąża powyższe jednostki notami księgowymi za zużyte media.

Na pytania Organu:

1)Czy budynek znajdujący się na działce 1 stanowi budynek w rozumieniu przepisów  art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)?

2)Jakie instalacje i przyłącza znajdują się na działce 1? Należy je wymienić.

3)Z jakim budynkiem/budowlą/obiektem budowlanym związane są ww. instalacje i przyłącza?

4)Czy naniesienia na działce nr 1, tj.: instalacje, przyłącza, ogrodzenie i altana stanowią:

  • budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane,
  • urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane?

5)Jeżeli w odpowiedzi na ww. pytanie nr 4 okaże się, że na działce nr 1 (poza budynkiem) znajduje się budowla/budowle, proszę o wskazanie, czy budowla/budowle są trwale związane z gruntem?

6)Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku i budowli lub jego/ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług?

7)Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku i budowli, to należy wskazać w jakiej części?

8)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynku i budowli?

9)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku i budowli lub jego/ich części a jego/ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

10)Czy budynek i budowle były wykorzystywane przez Państwa (przy pomocy jednostek organizacyjnych) wyłącznie na cele działalności zwolnionej? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budynek i budowle, Państwo wykonywali/wykonują - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że „(…) w latach 2019 - 2022 Powiat poniósł wydatki na ulepszenie nieruchomości zabudowanej budynkiem położoną w .. przy ul. … oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1. (…)”, proszę o wskazanie:

11)Czy te wydatki stanowiły ulepszenia ww. budynku w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, przekraczające 30% wartości początkowej tego budynku? W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 11 należy wskazać:

a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynku po ulepszeniu?

b)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynku?

c)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynku po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

d)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

e)Czy ulepszony ww. budynek był wykorzystywany przez Państwa (przy pomocy jednostek organizacyjnych) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budynek/budowle, Państwo wykonywali - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

12)Czy Dzienny Dom Seniora ..., Powiatowy Ośrodek Wsparcia „…” oraz Dom Pomocy Społecznej „…” w … są scentralizowanymi z Powiatem jednostkami organizacyjnymi Powiatu czy odrębnymi od Powiatu podatnikami podatku od towarów i usług?

13)Jaka konkretnie część i jakiej nieruchomości (część działki i/lub budynku, altany) została oddana w trwały zarząd?

14)W jaki sposób jest wykorzystywana przez Państwa pozostała część nieruchomości, która nie jest przedmiotem dzierżawy?

odpowiedzieli Państwo:

1)Budynek znajdujący się na działce 1 stanowi budynek w rozumieniu przepisów  art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418).

2)Na działce 1 znajdują się niżej wymienione przyłącza i instalacje:

  • przyłącze wodociągowe,
  • przyłącze kanalizacji sanitarnej i technologicznej,
  • zewnętrzna instalacja kanalizacji deszczowej i nawodnienia,
  • zewnętrzne instalacje elektryczne,
  • przyłącze telekomunikacyjne.

3)Wyżej wymienione instalacje i przyłącza związane są z budynkiem znajdującym się na działce 1.

4)Altana stanowi budowlę w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane.

Instalacje, przyłącza i ogrodzenie stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane.

5)Altana jest trwale związana z gruntem.

6)W związku z tym, że były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku wynoszące co najmniej 30% jego wartości początkowej, pierwsze zasiedlenie będzie oddaniem do użytkowania po jego ulepszeniu zgodnie z art. 2 pkt 14b ustawy o podatku od towarów i usług.

Budynek po ulepszeniu został oddany do użytkowania protokołami zdawczo – odbiorczymi w dniu 10.03.2023 r. w związku z decyzją Zarządu Powiatu w … z dnia  9 marca 2023 r. w sprawie oddania w trwały zarząd nieruchomości na rzecz Domu Pomocy Społecznej „..” w .., Powiatowego Ośrodka Wsparcia „…”, Dziennego Domu „… na cele statutowe.

Altana znajdująca się na działce 1 również jest użytkowana przez wyżej wymienione jednostki od 10.03.2023 r.

7)Pierwsze zasiedlenie budynku oraz altany tj. rozpoczęcie użytkowania po ulepszeniu nastąpiło w całości.

8)Zajęcie do używania budynku i altany nastąpiło w dniu 10.03.2023 r. po przekazanie protokołami zdawczo- odbiorczymi w trwały zarząd nieruchomość na rzecz Domu Pomocy Społecznej „…” w …, Powiatowego Ośrodka Wsparcia „..”, Dziennego Domu „… na cele statutowe.

9)Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku i altany a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż  2 lata.

10)Budynek i budowla – altana od 10.03.2023 r. są wykorzystywane przez jednostki organizacyjne wyłącznie na cele działalności zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 Ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczone są tam usługi pomocy społecznej.

11)Wydatki poniesione na ulepszenie budynku przekroczyły 30% wartości początkowej tego budynku.

a)26.07.2022 r. Powiat zgłosił do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego zawiadomienie o zakończeniu robót budowlanych. 08.08.2022 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego poinformował, że roboty budowlane polegające na przebudowie nie podlegają uzyskaniu decyzji o oddaniu do użytkowania.

b)Po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynku.

c)Po ulepszeniu pierwsze zasiedlenie budynku miało miejsce w dniu 10.03.2023 r.

d)Pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

e)Ulepszony budynek jest wykorzystywany przez jednostki organizacyjne wyłącznie na cele działalności zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 Ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczone są tam usługi pomocy społecznej.

12)Dzienny Dom Seniora ..., Powiatowy Ośrodek Wsparcia „…” oraz Dom Pomocy Społecznej „…” w … są scentralizowane z Powiatem jednostkami organizacyjnymi Powiatu.

13)Decyzją Zarządu Powiatu w … z dnia 9 marca 2023 r. Dom Pomocy Społecznej „…” w … otrzymał w trwały zarząd lokale użytkowe składające się z pomieszczeń o łącznej pow. ... m2 w budynku położonym na działce 1 w … przy ul. … oraz udział łączny wynoszący 154146/297299 w częściach wspólnych budynku i w działce nr 1 o pow. ... ha.

Decyzją Zarządu Powiatu w .. z dnia 9 marca 2023 r. Powiatowy Ośrodek Wsparcia „..” w ... otrzymał w trwały zarząd lokale użytkowe składające się z pomieszczeń o łącznej pow. ... m2 w budynku położonym na działce 11 w … przy ul. … oraz udział łączny wynoszący 57470/297299 w częściach wspólnych budynku i w działce nr 1 o pow. ... ha.

Decyzją Zarządu Powiatu w .. z dnia 9 marca 2023 r. Dzienny Dom Seniora otrzymał w trwały zarząd lokale użytkowe składające się z pomieszczeń o łącznej pow. ... m2 w budynku położonym na działce 1 w .. przy ul. .. oraz udział łączny wynoszący 23333/297299 w częściach wspólnych budynku i w działce nr 1 o pow. ... ha.

14)Pozostała część nieruchomości, która nie została przekazana w trwały zarząd wykorzystywana jest jako wspólna pralnia, kuchnia i magazyny na potrzeby Dziennego Domu Seniora ..., Powiatowego Ośrodka Wsparcia „..” w .. oraz Domu Pomocy Społecznej „..” w …. Wszystkie media są w stu procentach pokrywane przez powyższe jednostki.

Pytanie

Czy w związku z planowaną sprzedażą przez Powiat nieruchomości zabudowanej budynkiem położonej w .. przy ul. … oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1, o powierzchni ... m2, wraz z instalacjami i przyłączami, ogrodzeniem i altaną Powiat może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 29a ust. 8 ustawy o VAT?

Jak wynika z tych przepisów, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, jak również w sytuacji, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata. Ponadto w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z zamiarem sprzedaży przez Powiat nieruchomości zabudowanej budynkiem położoną w .. przy ul. .., oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1, o powierzchni ... m2 wraz z instalacjami i przyłączami, ogrodzeniem i altaną Powiat może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Jak wynika z tych przepisów, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, jak również w sytuacji, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli  lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata oraz w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo w wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą  z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż, jak również oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste oraz zbycie prawa użytkowania wieczystego, stanowi dostawę towarów, o której mowa  w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Zaznaczenia wymaga, że ww. przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego.

W celu przedstawienia właściwego rozumienia pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy zaznaczyć, że dotyczy ono tego rodzaju czynności, które dają nabywcy prawo do postępowania z nią jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem wyrażenia „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”.

Należy ponadto wskazać, że czynności przejęcia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejęcie własności w sensie prawnym, bowiem „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z nabyciem towaru jest, co do zasady, wydanie towaru.

Wobec powyższego, uwzględniając szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel”, ustawodawca uznał, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, wymieniając tę czynność  w art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki, jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.

Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo sprzedać nieruchomość zabudowaną, tj. działkę nr 1 zabudowaną budynkiem i altaną wraz z instalacjami, przyłączami i ogrodzeniem.

Dostawa ww. działki przez Państwa będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) i dla tej czynności wystąpią Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wobec tego, powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)  dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)  pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli lub ich części.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków/budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)  w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)  dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania dla dostawy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku,  że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli” i „urządzeń budowlanych”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia  7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).

Na podstawie art. 3 pkt 2 ww. ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną budynkiem, oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1 wraz z ogrodzeniem i altaną. Budynek i altana są trwale związane z gruntem i stanowią budynki w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Na działce 1 znajdują się przyłącza i instalacje: przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacji sanitarnej i technologicznej, zewnętrzna instalacja kanalizacji deszczowej i nawodnienia, zewnętrzne instalacje elektryczne, przyłącze telekomunikacyjne, które związane są z budynkiem znajdującym się na działce 1. Instalacje, przyłącza i ogrodzenie stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów  art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane. W latach 2019-2022 Powiat poniósł wydatki na ulepszenie budynku. Od tych nakładów Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku VAT. 9 marca 2023 r. Budynek po ulepszeniu został oddany do użytkowania protokołami zdawczo – odbiorczymi w dniu 10.03.2023 r. w trwały zarząd nieruchomości na rzecz Domu Pomocy Społecznej „..” w .., Powiatowego Ośrodka Wsparcia „…”, Dziennego Domu „… na cele statutowe. Altana znajdująca się na działce 1 również jest użytkowana przez wyżej wymienione jednostki od 10.03.2023 r. Pierwsze zasiedlenie budynku oraz altany tj. rozpoczęcie użytkowania po ulepszeniu nastąpiło w całości. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku i altany a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynku oraz altany nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynku upłyną co najmniej 2 lata.

W konsekwencji powyższego, dla dostawy budynku i altany zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto na działce nr 1, oprócz budynku i altany znajdują się: przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacji sanitarnej i technologicznej, zewnętrzna instalacja kanalizacji deszczowej i nawodnienia, zewnętrzne instalacje elektryczne, przyłącze telekomunikacyjne, które są związane są z budynkiem znajdującym się na działce 1. Instalacje, przyłącza i ogrodzenie stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane.

Zaznaczenia wymaga, że urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem,  nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z budynkiem, z którymi są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynku, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Tym samym z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. budynku znajdującego się na działce nr 1, z którym związane są ww. instalacje, przyłącza korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to tym samym sprzedaż ww. urządzeń budowlanych związanych z tym budynkiem również korzysta ze zwolnienia.

Jak wskazałem wyżej, również grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W konsekwencji – na podstawie  art. 29a ust. 8 ustawy – sprzedaż działki nr ..., na której posadowiony jest budynek, jest zwolniona od podatku.

Tym samym, analiza powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy prowadzi do stwierdzenia, że dostawa działki nr 1 wraz z budynkiem i altaną oraz instalacjami, przyłączami i ogrodzeniem korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną  (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.