Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.468.2025.2.JB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.468.2025.2.JB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 sierpnia 2025 r. (wpływ  25 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X prowadzi od stycznia 2008 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…), numer NIP: (…) (dalej: Wnioskodawca), jest polskim rezydentem podatkowym.

W sierpniu 2024 Wnioskodawca zawiesił wykonywanie indywidualnej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca od (…) czerwca 2016 r. do (…) sierpnia 2024 r. świadczył na podstawie umowy B2B z (…) czerwca 2016 r. – aneksowanej w 2018 i 2024 r. (dalej: Umowa) – usługi na rzecz Polskiej spółki (…) sp. jawna, która oferuje usługi takie jak (…). Spółka oferuje również szkolenia i wsparcie, a także narzędzia IT wspomagające zarządzanie projektami (dalej: Zleceniodawca). Całościowo, działania Zleceniodawcy zmierzają do przekształcenia wyzwań technicznych w sukces finansowy jego klientów.

Na podstawie Umowy Wnioskodawca jest zobowiązany do:

1.bieżącego i stałego doradztwa klientom zleceniodawcy według najlepszej wiedzy w zakresie rozwiązywania zagadnień kontraktowych związanych z projektem,

2.uczestnictwa w różnych spotkaniach i negocjacjach z udziałem inżyniera, zleceniodawcy, władz lokalnych i osób trzecich, zgodnie z życzeniem klientów zleceniodawcy, w odniesieniu do zagadnień kontraktowych związanych z projektem,

3.reprezentowania klientów zleceniodawcy z zachowaniem najwyższej staranności w sprawach związanych z projektem, zgodnie z pisemnymi zleceniami klientów zleceniodawcy,

4.doradztwa klientom zleceniodawcy, zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą, przy tworzeniu strategii kontraktowych związanych z projektem,

5.terminowego redagowania kluczowej korespondencji kontraktowej oraz przygotowywania roszczeń i zmian związanych z projektem, zgodnie z warunkami kontraktu (…) lub innego typu umowy, prawem kraju, prawem zamówień publicznych oraz ze strategią kontraktową określoną przez klientów zleceniodawcy,

6.stosowania przy wykonywaniu obowiązków wynikających z zawartej umowy, stosownych umiejętności, doświadczenia i najwyższej staranności,

7.przygotowania niezbędnych wycen, w tym robót dodatkowych i zamiennych oraz roszczeń a także rozbicia cen wymaganych kontraktem klientów z zamawiającym,

8.przygotowania, aktualizacji i monitorowania harmonogramu robót,

9.obsługę związaną z administrowaniem i zatwierdzeniem przez zamawiającego umów podwykonawczych,

10.inne czynności o charakterze związanym z rodzajem przyjętego zlecenia.

Tym samym, zgodnie z Umową Wnioskodawca zobowiązał się do świadczenia kompleksowych usług obejmujących różnorodne aspekty, w których wymienić należy następujące grupy czynności:

1.Kwantyfikacja roszczeń/zmian pod względem finansowym i czasowym.

2.Doradztwo w doborze alternatywnych projektów, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w celu optymalizacji wyniku finansowego.

3.Konsultacje techniczne w zakresie użycia odpowiednich usług oraz materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania.

4.Wycena projektów/kosztorysowanie.

5.Kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy.

6.Wyszukiwaniu potencjalnych klientów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów (dalej, łącznie: Usługa).

Powyższe czynności całościowo stanowią Usługę, która wymaga zaawansowanych i specjalistycznych umiejętności.

Z racji tego, że przedmiot Usługi jest szeroki i obejmuje wiele czynności na rzecz Zleceniodawcy, Wnioskodawca w CEIDG wybrał jako jeden z kodów PKD 2007, kod 74.90.Z.

Zdaniem Wnioskodawcy wybranie tego kodu było i jest zasadne z uwagi na to, że mogą się w nim zawierać czynności takie jak:

• pośrednictwo w interesach, to jest organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla podmiotów gospodarczych,

• pozostałe doradztwo techniczne,

• doradztwo inne niż doradztwo z zakresu architektury lub inżynierii oraz doradztwo w zakresie zarządzania,

• działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów.

Podsumowując, zawierają się w tym czynności związane z: pośrednictwem pomiędzy Zleceniodawcą a potencjalnym kontrahentem, wyceną, opracowywaniem kosztorysów oraz doradztwem technicznym w celu optymalizacji kosztów projektu.

Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie decyzyjnym, tj. nie podejmuje strategicznych/zarządczych decyzji w imieniu Zleceniodawcy, nie zawiera w jego imieniu umów, wykonuje jedynie usługi pośrednictwa komercyjnego, wyceny i doradztwa.

Zbierając w całość ww. czynności, Wnioskodawca świadczy Usługę polegającą w pierwszej kolejności na kontakcie z potencjalnymi klientami Zleceniodawcy, którzy są podmiotami realizującymi projekty infrastrukturalne, jak również projekty z innych branż budowlanych (...). Następnie na podstawie zebranych danych Wnioskodawca przeprowadza szereg specjalistycznych czynności, tj. np. analizy techniczne i/lub technologiczne, wyceny, kwantyfikacje roszczeń, kosztorysowanie. Kolejnym krokiem jest przedstawienie wyniku swoich prac właściwym osobom decyzyjnym klienta lub do Zleceniodawcy celem podjęcia przez niego/nich dalszych, wiążących decyzji. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mają charakter analityczny i nie polegają na doradzaniu strategicznym czy też zarządczym, a jedynie na dostarczeniu osobom decyzyjnym zagregowanych danych w postaci opisanych powyżej analiz/wycen.

Wnioskodawca zaczął korzystać ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych począwszy od 2022 r.

Ponadto, Wnioskodawca oświadcza, że:

1.W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadził ewidencję przychodów;

2.Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu zostało złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego;

3.Pierwszy przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawca osiągnął w pierwszym miesiącu po założeniu działalności (uzyskaniu wpisu w CEIDG);

4.Nie świadczył usług na rzecz byłego pracodawcy;

5.Nie jest i nie był podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej;

6.Nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego;

7.Nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

8.Nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;

9.W żadnym z lat podatkowych, w których korzystał z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie uzyskał przychodu powyżej 2 mln EUR;

10.Prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, przy czym osiągał on jedynie jeden rodzaj przychodów – z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, tj. z działalności gospodarczej. Gdyby w przyszłości osiągał przychody z różnego rodzaju działalności, będzie prowadził oddzielną ewidencję dla każdego z nich;

11.Umowa zawarta ze Zleceniodawcą nie miała charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze;

12.Świadczenie Usług nie następowało na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

13.Nie jest i nie był wspólnikiem/współwłaścicielem/udziałowcem spółki, na rzecz której świadczył Usługi;

14.Nie pełni i nie będzie pełnić funkcji w zarządzie Zleceniodawcy;

15.Wniosek dotyczy działalności wykonywanej na rzecz Zleceniodawcy od (…) czerwca 2016 r.

W piśmie z 25 sierpnia 2025 r., doprecyzował Pan opis stanu faktycznego udzielając następujących odpowiedzi na zadane przez tutejszy organ pytania o treści:

1)   czy wykonywane przez Pana czynności – stanowiące przedmiot wniosku – sklasyfikowane są – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – pod symbolem PKWiU 74.90.12 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do którego odwołał się Pan we własnym stanowisku w sprawie?

Odpowiedź: Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego czynności najprawdopodobniej podlegać będą pod kod PKWiU z działu 74 sekcji M – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, tj. 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Dodatkowe wyjaśnienia:

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego, wnikający z art. 14b § 3 Ordynacji Podatkowej, nie obejmuje obowiązku wskazania przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU w odniesieni do czynności opisanych we wniosku. Potwierdzenie tego znaleźć można chociażby w wyroku NSA z 26 stycznia 2024 r. (II FSK 487/23), w którym NSA stwierdził, iż:

„Zarzuty skargi kasacyjnej należy uznać za niezasadne, gdyż jak słusznie uznał Sąd pierwszej instancji, organ interpretacyjny nie mógł w realiach stanu faktycznego zaprezentowanego przez stronę żądać uzupełnienia wniosku o podanie symbolów PKWiU, do jakich należy zakwalifikować usługi świadczone przez Skarżącą w ramach działalności gospodarczej. W szczególności nie można uznać, aby wymógł kwalifikacji poszczególnych usług do właściwego grupowania PKWiU był elementem stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązana jest osoba ubiegającą się o wydanie interpretacji indywidualnej. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego DKIS nadmierne znaczenie przypisuje konieczności kwalifikowania w ramach opisu stanu faktycznego poszczególnych czynności wykonywanych przez Skarżącą do określonego grupowania PKWiU. Istota sprawy nie polegała na konieczności przyporządkowania świadczonych przez podatniczkę w ramach działalności gospodarczej usług do określonego grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej, lecz określenia konsekwencji prawnych w postaci tego, jaka będzie dla nich właściwa stawka podatku”.

Głównym celem złożonego przez Wnioskodawcę wniosku było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: „Czy do opisanej w stanie faktycznym Usługi właściwym będzie zastosowanie stawki ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) ustawy RPIT?”. Jednoznaczna odpowiedź na powyższe pytanie jest możliwa jedynie po dokonaniu wykładni całego art. 12 ust. 1 RPIT. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej „Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje, w indywidualnej sprawie zainteresowanego, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną)”. Tym samym, dokonanie wykładni art. 12 ust. 1 RPIT, w tym sklasyfikowanie usług do właściwego kodu PKWiU (będącego w danym przypadku częścią normy prawnopodatkowej), pozostaje obowiązkiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Podsumowując, Wnioskodawca nie może jednoznacznie stwierdzić pod jaki siedmiocyfrowy symbol PKWiU powinna zostać zaklasyfikowana Usługa. Niemniej jednak, zdaniem Wnioskodawcy najbliższy temu jest kod PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, co też przedstawione i uargumentowane zostało w stanowisku własnym.

2)  kiedy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (proszę wskazać dokładną datę)?

Odpowiedź: Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu (…) lutego 2022 r.

3)  jakiego okresu dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuję, że prowadzona przez niego działalność gospodarcza na moment składania niniejszego wniosku jest cały czas zawieszona.

Dlatego też złożony wniosek dotyczy stanu faktycznego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r.

Pytanie

Czy do opisanej w stanie faktycznym Usługi właściwym będzie zastosowanie stawki ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy RPIT?

Pana stanowisko w sprawie

W art. 12 ust. 1 RPIT zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Każda z tych kategorii jest opisana definicją legalną, bądź jest do niej przypisany kod PKWiU.

Wnioskodawca, jak zostało wskazane w stanie faktycznym, świadczy wyspecjalizowaną Usługę (stanowiące sumę różnych elementów składowych), które skupiają się na pozyskiwaniu kontrahentów, analizach technicznych i/lub technologicznych, wycenach, kwantyfikacji roszczeń, jak również kosztorysowaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca uznał, że jednym z właściwych kodów jego działalności gospodarczej, będzie PKD 2007 – 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wybranie tego kodu było właściwe z uwagi na to, że mogą się w nim zawierać takie czynności jak:

• pośrednictwo w interesach to jest organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla podmiotów gospodarczych,

• pozostałe doradztwo techniczne,

• doradztwo inne niż doradztwo z zakresu architektury lub inżynierii oraz doradztwo w zakresie zarządzania,

• działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc kody PKD 2007 do klasyfikacji PKWiU 2015, odpowiednikiem kodu PKD 74.90.Z w ramach klasyfikacji PKWiU jest sekcja M – Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, dział 74 – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, w ramach którego występuje taki kod jak 74.90.12 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, wnioskowanie jakoby kod PKWiU 74.90.12, jest właściwy dla kodu PKD 74.90.Z. jest jak najbardziej zasadne, a istotne jest również to, że kody PKD stanowią określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast kody PKWiU odnoszą się do konkretnych czynności, tj. świadczenia usług, które w tej działalności gospodarczej się zawierają.

Przechodząc do analizy artykułu 12 ustawy RPIT należy zdaniem Wnioskodawcy dokonać analizy negatywnej, tj. uzyskać odpowiedź przeczącą w zakresie możliwości zakwalifikowania swojej działalności, w tym przypadku Usług, do konkretnego pkt i litery z ust. 1 ww. artykułu. Wówczas można osiągnąć pewność, że wybrany finalnie pkt i/lub litera z art. 12 ust. 1 ustawy RPIT wskaże poprawną stawkę opodatkowania ryczałtem.

Zaczynając od art. 12 ust. 1 ustawy RPIT zdaniem Wnioskodawcy nie świadczy on usług opisanych w tym punkcie, tj. nie osiąga on przychodów w zakresie wolnych zawodów (17%).

Przez wolne zawody rozumie się, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy RPIT, pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Wnioskodawca nie jest przedstawicielem żadnego z ww. zawodów ani nie wykonuje czynności związanych z istotą ww. zawodów. Rolą Wnioskodawcy nie jest podejmowanie strategicznych decyzji, nie jest też nią doradztwo strategiczne w zakresie kierunkowych i systemowych decyzji odnośnie strategii danego przedsiębiorstwa, Wnioskodawca ma za zadanie jedynie analizować dane, dokonywać obliczeń, wycen, analiz ryzyka i przedstawiać je osobom decyzyjnym w zagregowanej formie, jak również prowadzi pośrednictwo handlowe pomiędzy Zleceniodawcą a potencjalnymi kontrahentami.

Wnioskodawca nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy RPIT (15%), tj.:

a) reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0);

b)      pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0); c) pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1);

c)      magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radio-taxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0);

d)      licencyjnych związanych z: – nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0), – nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), – nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), – nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), – nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), – nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),

e)      związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0);

f)       związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);

g)      przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);

h)      finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

i)        związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3);

j)        prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

k)      firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - w tym zakresie, kluczowe jest to, że wymienione w literze (k) usługi doradztwa odnoszą się tylko do usług doradztwa związanych z zarządzaniem.

Symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% będą podlegać tylko te usługi, natomiast pozostałe doradztwo, tj. nie związane z zarządzeniem, będzie podlegać stawce 8,5%. Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem, tym samym, to grupowanie nie jest dla niego właściwe;

l)reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73);

m)fotograficznych (PKWiU 74.2);

n)tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

o)związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78);

p)przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79);

q)detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,

r)obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30);

s)w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19);

t)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90); z) związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93).

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Usługi Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy RPIT (14%), tj.:

a)      w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86) – Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie opieki zdrowotnej;

b)      architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71):

·     Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie projektowania budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;

·     Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa technicznego w rozumieniu tego działu PKWiU, tj. świadczy usługi doradcze pod kątem optymalizacji finansowej przedsięwzięć infrastrukturalnych (i innych wymienionych w stanie faktycznym), nie są to jednak usługi doradztwa technicznego dotyczące zasad i metod inżynierskich, nie wykonuje analiz, badań i przeglądów (np. instalacji elektrycznej), nie wydaje opinii rzeczoznawczych w zakresie stanu technicznego instalacji, budynków czy budowli, nie wykonuje również badań technicznych uszkodzonego systemu inżynieryjnego lub konstrukcji celem określenia jego przyczyn, nie realizuję usług nadzoru budowlanego, nie sporządza wniosku o uzyskanie zezwoleń środowiskowych;

·     Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z projektowaniem technicznym;

·     Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie geodezji, geologii czy geofizyki itp.;

c) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) – Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie tworzenia wzorów, tkanin, grafik, dekoracji, projektowania przemysłowego itp.

Wnioskodawca nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. ust. 1 pkt 2b ustawy RPIT (12%), gdyż opisane tam usługi dotyczą branży IT, a Wnioskodawca nie świadczy w żadnym zakresie usług programistycznych/informatycznych.

Wnioskodawca nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy RPIT (10%), tj. w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, z uwagi na fakt, że nie znajduje się to w zakresie Usług Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy RPIT (8,5%), tj.:

a) z tzw. „nieodpłatnych świadczeń”;

b)      z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

c)      związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55);

d)      wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1);

e)      w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72);

f) wynajmu i dzierżawy: – samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0); – pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1); – środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0); – środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0); – pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0); – kontenerów (PKWiU 77.39.12.0); – motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0); – własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40);

g)pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87).

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Usługi Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy RPIT (5,5%), tj.:

a)z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;

b)prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów;

c)z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia.

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Usługi Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy RPIT (3%), tj.:

a)z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%;

b)z działalności usługowej w zakresie handlu;

c)związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0);

d)z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów;

e)o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-21 ustawy o podatku dochodowym;

f)z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących: – środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; – składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł; – składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych;

g)z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku.

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Usługi Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 8 ustawy RPIT (2%), gdyż dotyczy on sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, co nie jest w żadnym zakresie przedmiotem Usług Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie otrzymuje również przychodów z tytułów określonych w literach od (b) do (h) punktu 5 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, tj.:

b)przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0);

c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85);

d)przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91);

e)przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;

f)prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu;

g)prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy;

h)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym.

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Usługi Wnioskodawcy.

W efekcie jedyną kategorią działalności wymienioną w art. 12 ust. 1 ustawy RPIT, która pasuje do czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę jest kategoria wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy RPIT: „przychody z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”, opodatkowana stawką 8,5%.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, że:

• jako jeden z kodów działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał kod PKD 2007 74.90.Z, którego odpowiednikiem i właściwym odwzorowaniem w odniesieniu do Usługi Wnioskodawcy jest kod PKWiU 74.90.12.0,

• w wyniku analizy negatywnej Wnioskodawca wykazał, że odpowiednim zaklasyfikowaniem Usługi Wnioskodawcy będzie przypisanie jej do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy RPIT,

to zdaniem Wnioskodawcy, do opisanej w stanie faktycznym Usługi może i powinien zastosować stawkę ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy RPIT.

Powyższe, zostało potwierdzone przez szereg interpretacji indywidualnych prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS). Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 9 grudnia 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.766.2024.2.AC DKIS zgodził się ze stanowiskiem własnym wnioskodawcy oraz stwierdził, że: Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na kompleksowym zbieraniu danych o wskazanych przez Usługodawcę podmiotach (przedsiębiorstwach) i dokonywaniu wycen tych podmiotów. Według Pana najbardziej prawdopodobną klasyfikacją dla świadczonych usług jest grupowanie PKWiU 74.90.12 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Analiza przedstawionego opisu sprawy na tle obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12 właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania. Ustawodawca nie przewidział bowiem dla tego typu usług innej stawki ryczałtu.

Możliwość zastosowania stawki 8,5% w odniesieniu do PKWiU 74.90.12.0 została również potwierdzona w następujących interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego:

• 0113-KDIPT2-1.4011.237.2025.2.MGR,

• 0112-KDSL1-2.4011.198.2025.2.JN,

• 0115-KDST2-2.4011.208.2025.3.RS,

• 0114-KDIP3-1.4011.347.2024.2.AC,

• 0114-KDIP3-1.4011.1098.2023.3.AC,

• 0115-KDST2-2.4011.521.2023.2.KK,

• 0115-KDST2-2.4011.417.2023.3.PR,

• 0114-KDIP2-2.4011.177.2022.2.AG.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zakresie świadczonej przez niego Usługi odpowiednim kodem będzie kod PKWiU 74.90.12.0, w związku z tym właściwym zaklasyfikowaniem będzie przypisanie jej do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy RPIT, tym samym do opisanej w stanie faktycznym Usługi może i powinien zastosować stawkę ryczałtu 8,5.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g [w brzmieniu obwiązującym do 31.12.2024 r.: z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f ], w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4.-7. (uchylony).

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Regulację tę należy odczytywać jako zasadę, według której przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność,  z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że od  (…) czerwca 2016 r. do (...) sierpnia 2024 r. świadczył Pan na podstawie umowy B2B usługi na rzecz Polskiej spółki. Na podstawie Umowy był Pan zobowiązany do:

1)bieżącego i stałego doradztwa klientom zleceniodawcy według najlepszej wiedzy w zakresie rozwiązywania zagadnień kontraktowych związanych z projektem,

2)uczestnictwa w różnych spotkaniach i negocjacjach z udziałem inżyniera, zleceniodawcy, władz lokalnych i osób trzecich, zgodnie z życzeniem klientów zleceniodawcy, w odniesieniu do zagadnień kontraktowych związanych z projektem,

3)reprezentowania klientów zleceniodawcy z zachowaniem najwyższej staranności w sprawach związanych z projektem, zgodnie z pisemnymi zleceniami klientów zleceniodawcy,

4)doradztwa klientom zleceniodawcy, zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą, przy tworzeniu strategii kontraktowych związanych z projektem,

5)terminowego redagowania kluczowej korespondencji kontraktowej oraz przygotowywania roszczeń i zmian związanych z projektem, zgodnie z warunkami kontraktu (…) lub innego typu umowy, prawem kraju, prawem zamówień publicznych oraz ze strategią kontraktową określoną przez klientów zleceniodawcy,

6)stosowania przy wykonywaniu obowiązków wynikających z zawartej umowy, stosownych umiejętności, doświadczenia i najwyższej staranności,

7)przygotowania niezbędnych wycen, w tym robót dodatkowych i zamiennych oraz roszczeń a także rozbicia cen wymaganych kontraktem klientów z zamawiającym,

8)przygotowania, aktualizacji i monitorowania harmonogramu robót,

9)obsługę związaną z administrowaniem i zatwierdzeniem przez zamawiającego umów podwykonawczych,

10)inne czynności o charakterze związanym z rodzajem przyjętego zlecenia.

Zgodnie z Umową zobowiązał się Pan do świadczenia kompleksowych usług obejmujących różnorodne aspekty, w których wymienić należy następujące grupy czynności:

1)Kwantyfikacja roszczeń/zmian pod względem finansowym i czasowym.

2)Doradztwo w doborze alternatywnych projektów, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w celu optymalizacji wyniku finansowego.

3)Konsultacje techniczne w zakresie użycia odpowiednich usług oraz materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania.

4)Wycena projektów/kosztorysowanie.

5)Kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy.

6)Wyszukiwaniu potencjalnych klientów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów (dalej, łącznie: Usługa).

Powyższe czynności całościowo stanowią Usługę, która wymaga zaawansowanych i specjalistycznych umiejętności. Z racji tego, że przedmiot Usługi jest szeroki i obejmuje wiele czynności na rzecz Zleceniodawcy, w CEIDG wybrał Pan jako jeden z kodów PKD 2007, kod 74.90.Z.

Zawierają się w nim bowiem czynności związane z: pośrednictwem pomiędzy Zleceniodawcą a potencjalnym kontrahentem, wyceną, opracowywaniem kosztorysów oraz doradztwem technicznym w celu optymalizacji kosztów projektu. Nie uczestniczy Pan w procesie decyzyjnym, tj. nie podejmuje strategicznych/zarządczych decyzji w imieniu Zleceniodawcy, nie zawiera w jego imieniu umów, wykonuje jedynie usługi pośrednictwa komercyjnego, wyceny i doradztwa.

Zbierając w całość ww. czynności, świadczy Pan Usługę polegającą w pierwszej kolejności na kontakcie z potencjalnymi klientami Zleceniodawcy, którzy są podmiotami realizującymi projekty infrastrukturalne, jak również projekty z innych branż budowlanych (...). Następnie na podstawie zebranych danych przeprowadza Pan szereg specjalistycznych czynności, tj. np. analizy techniczne i/lub technologiczne, wyceny, kwantyfikacje roszczeń, kosztorysowanie. Kolejnym krokiem jest przedstawienie wyniku swoich prac właściwym osobom decyzyjnym klienta lub do Zleceniodawcy celem podjęcia przez niego/nich dalszych, wiążących decyzji. Czynności wykonywane przez Pana mają charakter analityczny i nie polegają na doradzaniu strategicznym czy też zarządczym, a jedynie na dostarczeniu osobom decyzyjnym zagregowanych danych w postaci opisanych powyżej analiz/wycen.

Zaczął Pan korzystać ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych począwszy od 2022 r. Ponadto, oświadczył Pan, że: w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadził ewidencję przychodów; oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu zostało złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego (…) lutego 2022 r.; pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnął w pierwszym miesiącu po założeniu działalności (uzyskaniu wpisu w CEIDG); nie świadczył usług na rzecz byłego pracodawcy; nie jest i nie był podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej; nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego; nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym; w żadnym z lat podatkowych, w których korzystał z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie uzyskał przychodu powyżej 2 mln EUR; prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, przy czym osiągał on jedynie jeden rodzaj przychodów – z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, tj. z działalności gospodarczej. Gdyby w przyszłości osiągał przychody z różnego rodzaju działalności, będzie prowadził oddzielną ewidencję dla każdego z nich; umowa zawarta ze Zleceniodawcą nie miała charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze; świadczenie Usług nie następowało na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; nie jest i nie był wspólnikiem/współwłaścicielem/udziałowcem spółki, na rzecz której świadczył Usługi; nie pełni i nie będzie pełnić funkcji w zarządzie Zleceniodawcy; złożony wniosek dotyczy stanu faktycznego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r.

Wykonywane przez Pana czynności w Pana opinii podlegają pod kod PKWiU z działu 74 sekcji M – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, tj. 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Zauważyć należy, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), dział 74 „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna” obejmuje:

-usługi w zakresie specjalistycznego projektowania,

-usługi fotograficzne,

-usługi związane z tłumaczeniami,

-pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Dział ten nie obejmuje:

-usług prawniczych i rachunkowo-księgowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 69,

-usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, sklasyfikowanych w 70.22,

-usług w zakresie architektury i inżynierii, sklasyfikowanych w 71.1,

-badań i analiz technicznych, sklasyfikowanych w 71.20,

-badań naukowych i prac rozwojowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 72,

-reklamy i badania rynku, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 73.

W dziale 74 mieści się grupowanie 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, które obejmuje:

·usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,

·usługi wyceny antyków, biżuterii itp.

Grupowanie to nie obejmuje:

·usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, sklasyfikowanych w 66.21.10.0,

·usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1,

·usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że do przychodów ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, właściwa jest 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku i interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.