Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.480.2025.2.PS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.480.2025.2.PS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 2 października 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje swoje zadania własne samodzielnie lub poprzez swoje jednostki budżetowe. Gmina posiada osobowość prawną, zdolność do czynności cywilnoprawnych i zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 z późn. zm., dalej ustawa o VAT) wykonuje nałożone na nią odrębnymi przepisami zadania, do realizacji których została powołana spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu (dalej: Projekt, Inwestycja) pod nazwą: (…). Gmina (…) przystąpiła do programu Fundusze Europejskie dla (…) w ramach działania - (…), z którego otrzymała dofinansowanie na realizację inwestycji.

Głównym celem projektu jest wsparcie inwestycji w infrastrukturę włączającą dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projekt realizowany będzie w budynkach oświatowych na terenie gminy (…), powiat (…), województwo (…), oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki:

1. nr 1, obręb (…), Szkoła Podstawowa (…).

Zakres planowanej inwestycji: (...).

2. nr 2, obręb (…), Szkoła Podstawowa w (…).

Zakres planowanej inwestycji: (...)

3. nr 3, obręb (…), Szkoła podstawowa w (…).

Zakres planowanej inwestycji: (...).

Dodatkowo zaplanowano zakup i montaż wyposażenia: (usprawnienia dla osób niepełnosprawnych - (...) dla Szkół Podstawowych w gminie (…) (Szkoła Podstawowa w (…), Szkoła Podstawowa w (…), Szkoła Podstawowa w (…)).

Projekt jest zgodny ze zdiagnozowanymi na poziomie regionu potrzebami określonymi w ramach dokumentu „(…)”, gdzie wskazano że najważniejszymi wyzwaniami dla Polski w obszarze edukacji są: prowadzenie edukacji dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności w placówkach ogólnodostępnych, a nie specjalnych, niwelowanie utrudnień w dostępie do obiektów i przestrzeni publicznej, na które narażone są w szczególności osoby z niepełnosprawnościami. Projekt dotyczy szkoły ogólnodostępnej.

Przedmiotowe budynki przeznaczone są na działalność oświatową i edukacyjną gminy wynikającą z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).

W ww. szkołach prowadzone są zajęcia oświatowe, edukacyjne i wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Realizacja tych zadań wynika z nałożonych na Gminę zadań przez ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę o systemie oświaty i obejmuje opiekę nad dziećmi, kształcenie i wychowanie. W szkołach prowadzone są również stołówki, z których korzystają dzieci i młodzież ucząca się w danym oddziale, nauczyciele, organizacja stołówki szkolnej i sprzedaż obiadów odbywa się zgodnie z art. 106 ustawy Prawo Oświatowe oraz ustawy o samorządzie gminnym (art. 6 i 8).

Ponadto w ww. budynkach szkół sporadycznie pojawia się wynajem pomieszczeń, przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, np. okresowe szkolenia dla nauczycieli organizowane przez firmę zewnętrzną. W Szkole Podstawowej w (…), czynszem najmu jest obarczony fragment powierzchni dachu, udostępniony pod nadajnik internetu.

W związku z przedstawioną sytuacją, Gmina w związku z realizacją Projektu wykonuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie gospodarki nieruchomościami i edukacji publicznej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją Inwestycji pn. „(…), będą wystawiane na dane: Nabywca: (…), Odbiorca: (…).

Inwestycja jest podzielona na trzy szkoły, w każdej ze szkół zostaną przeprowadzone inne prace remontowe. Zgodnie z opisem prac Gmina jest w stanie przyporządkować ponoszone wydatki w związku z realizacją Inwestycji odrębnie dla każdej ze szkół. Wykonawca wystawi trzy odrębne faktury, jedną za prace wykonane w Szkole w (…), zgodnie z umową Nr A z dnia 13 sierpnia 2025 r., drugą za prace wykonane w Szkole w (…), zgodnie z umową Nr B z dnia 13 sierpnia 2025 r., trzecią za prace wykonane w Szkole w (…), zgodnie z umową Nr C z dnia 13 sierpnia 2025 r.

Projekt jest zgodny ze zdiagnozowanymi na poziomie regionu potrzebami określonymi w ramach dokumentu „(…)”, gdzie wskazano, że najważniejszymi wyzwaniami dla Polski w obszarze edukacji są: prowadzenie edukacji dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności w placówkach ogólnodostępnych, a nie specjalnych, niwelowanie utrudnień w dostępie do obiektów i przestrzeni publicznej, na które narażone są w szczególności osoby z niepełnosprawnościami. Projekt dotyczy szkoły ogólnodostępnej. Efekty realizowanej Inwestycji w budynkach Szkoły w (…), Szkoły w (…), Szkoły w (…), Gmina będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. do działalności edukacyjnej, wychowawczej dla dzieci i młodzieży prowadzonej przez szkoły. Realizacja tych zadań wynika z nałożonych na Gminę zadań przez ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę o systemie oświaty i obejmuje opiekę nad dziećmi, kształcenie wychowanie.

Inwestycja ma za zadanie podniesienie komfortu nauki, niwelowanie przeszkód architektonicznych, podniesienie jakości nauki zarówno dzieci zdrowych jak i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zgodnie z założeniami projektu Inwestycja będzie służyła zadaniom oświatowym, czyli działalności niepodlegającej VAT w każdej ze szkół, tj. w Szkole Podstawowej w (…), w Szkole Podstawowej w (…), w Szkole Podstawowej w (…). Jeżeli miałyby wystąpić jakiekolwiek inne czynności VAT, nie ma możliwości przyporządkować do nich konkretnych towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT w związku z realizowaną inwestycją, wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „(…), ma prawo odliczyć podatek naliczony w cenie zakupionych w ramach projektu materiałów, usług i robót budowlanych?

Państwa stanowisko w sprawie

Efekty w zakresie realizacji inwestycji w budynkach Szkół w (…) w (…), w (…) - Gmina będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowe budynki przeznaczone są na działalność oświatową i edukacyjną gminy wynikającą z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2025 r. poz. 1153).

W ww. szkołach prowadzone są zajęcia oświatowe, edukacyjne i wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Realizacja tych zadań wynika z nałożonych na Gminę zadań przez ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę o systemie oświaty i obejmuje opiekę nad dziećmi, kształcenie i wychowanie. W szkołach prowadzone są również stołówki, z których korzystają dzieci i młodzież ucząca się w danym oddziale, nauczyciele, organizacja stołówki szkolnej i sprzedaż obiadów odbywa się zgodnie z art. 106 ustawy Prawo Oświatowe oraz ustawy o samorządzie gminnym (art. 6 i 8).

Ponadto w ww. budynkach szkół sporadycznie pojawia się wynajem pomieszczeń, przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, np. okresowe szkolenia dla nauczycieli organizowane przez firmę zewnętrzną. W Szkole Podstawowej w (…), czynszem najmu jest obarczony fragment powierzchni dachu, udostępniony pod nadajnik internetu.

Tym samym, Gmina w budynkach szkół wykonuje zarówno działalność niepodlegającą podatkowi VAT (oświata, edukacja, wychowanie dzieci i młodzieży) jak i w niewielkim procencie opodatkowana tym podatkiem (wynajem).

Wobec powyższego towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza i Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w tym do ewentualnych czynności zwolnionych i opodatkowanych podatkiem VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

W analizowanej sytuacji Gmina w związku z realizacją Projektu wykonuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie edukacji. Nabyte w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę poprzez: Szkołę Podstawową w (…), Szkołę Podstawową w (…), Szkołę Podstawową w (…) zasadniczo do:

  • czynności niepodlegających ustawie o VAT – tj. do działalności edukacyjnej prowadzonej przez szkołę, przygotowanie posiłków dla dzieci i młodzieży,
  • czynności opodatkowanych VAT – w zakresie sporadycznego, akcyjnego wynajmu pomieszczeń na cele prowadzenia działalności gospodarczej (szkolenia organizowane dla nauczycieli, powierzchnia dachu pod nadajnik internetu).

Jednostka obsługująca księgowość szkół (Centrum Usług Wspólnych w (…), CUW) co roku wylicza wartość prewspółczynnika jednostki budżetowej odrębnie dla każdej ze szkół, tj.: Szkoły Podstawowej w (…), w (…), w (…). Prewspółczynnik jest liczony na podstawie art. 86 ust. 2a-2c i ust. 22 ustawy o VAT, wyliczony wg. wzoru z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 999). Wyliczenia właściwego prewspółczynnika dla jednostki budżetowej na 2025 r. (na podstawie danych z 2024 r.) nie przekroczyły 2% i wyniosły dla: Szkoły w (…) – 0,29% w zaokrągleniu w górę - 1%, Szkoła w (…) – 0,01% w zaokrągleniu w górę - 1%, Szkoła w (…) – 0,00%. Gmina szacuje, że prewspółczynnik ww. szkół w kolejnych latach również nie przekroczy 2%.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie będzie dokonywać odliczeń podatku naliczonego.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją Projektu Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w zakresie dotyczącym realizowanego projektu pn. (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności – czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że gmina działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdy wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z art. 86. ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wykluczona jest możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik ma obowiązek dokonania tzw. alokacji podatku, czyli określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do tego rodzaju sprzedaży, z którym są związane.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
  • nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy – pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy i następne oraz art. 90 ustawy.

Art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem. Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze. 

Dla jednostek samorządu terytorialnego takich jak gmina nie ustala się jednego sposobu określenia proporcji (prewspółczynnika) dla całej jednostki (gminy) jako osoby prawnej, tylko odrębne sposoby (prewspółczynniki) dla poszczególnych jej jednostek organizacyjnych.

§ 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

§ 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Art. 86 ust. 2a ustawy odnosi się do sytuacji, gdy podatnik nabywa towary i usługi, przeznaczone do wykorzystywania zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z określonymi wyjątkami, które przepis ten wskazuje). Natomiast gdy podatnik w ramach działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione z opodatkowania, powinien stosować uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Stanowią one uzupełnienie przepisów art. 86 ustawy.

Jeśli zakupy są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (tzw. prewspółczynnik) oraz – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku – w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

Art. 90 ust. 10b ustawy:

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pod nazwą: (…). Projekt realizowany będzie w budynkach oświatowych na terenie gminy (…). Inwestycja jest podzielona na trzy szkoły, w każdej ze szkół zostaną przeprowadzone inne prace remontowe. Efekty realizowanej Inwestycji w budynkach Szkoły w (…), Szkoły w (…), Szkoły w (…), będą Państwo wykorzystywali do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. do działalności edukacyjnej, wychowawczej dla dzieci i młodzieży prowadzonej przez szkoły. Realizacja tych zadań wynika z nałożonych na Państwa zadań przez ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę o systemie oświaty i obejmuje opiekę nad dziećmi, kształcenie wychowanie. Inwestycja ma za zadanie podniesienie komfortu nauki, niwelowanie przeszkód architektonicznych, podniesienie jakości nauki zarówno dzieci zdrowych jak i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ponadto w ww. budynkach szkół sporadycznie pojawia się wynajem pomieszczeń, przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, np. okresowe szkolenia dla nauczycieli organizowane przez firmę zewnętrzną. W Szkole Podstawowej w (…), czynszem najmu jest obarczony fragment powierzchni dachu, udostępniony pod nadajnik internetu.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Należy zauważyć, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji Inwestycji są wykorzystywane przez Państwa do:

  • działalności innej niż gospodarcza działalność (działalność edukacyjna, wychowawcza – zadanie własne gminy),
  • działalności gospodarczej (opodatkowanej – sporadyczny wynajem pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej).

W przypadku wystąpienia innych czynności niż służące zadaniom oświatowym nie mają Państwo możliwości przyporządkowani do nich konkretnych towarów i usług.

Zatem przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji powinny znaleźć zastosowanie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W konsekwencji – co do zasady – mają Państwo prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług nabytych w celu realizacji inwestycji, w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy jednak zauważyć, że jak wskazano wyżej, w myśl art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, jeżeli proporcja nie przekracza 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy dokona on odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie odliczy podatku naliczonego.

Zatem, jeśli w analizowanym przypadku proporcja dla poszczególnych Szkół nie przekroczy 2% i uznają Państwo, że wynosi 0%, to w takiej sytuacji nie mają Państwo prawa do  odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji.

Podsumowując, należy stwierdzić, że – co do zasady – przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu w części w jakiej zakupione towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Należy jednak zauważyć, że jeśli proporcja wyliczona dla poszczególnych Szkół nie przekroczy 2% i uznają Państwo, że wynosi 0%, to nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w związku z realizacją projektu pn. (…).

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.