Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.530.2025.2.PS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.530.2025.2.PS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 11 lipca 2025 r. (wpływ 14 lipca 2025 r. i 16 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W ramach prowadzonej działalności projektowej realizowane są prace rozwojowe związane z projektowaniem specjalistycznym budowlanym (...) dla planowanej termomodernizacji budynku (...).

Wniosek dotyczy jednego projektu realizowanego w ramach jednego zlecenia w terminie (...) 2025 rok.

Zamawiającym jest podmiot publiczny.

Celem projektu jest:

(...)

Uzasadnienie twórczego, systematycznego i innowacyjnego charakteru działań:

Projektowanie ww. dokumentacji wymaga:

(...)

Działania te wpisują się w definicję działalności badawczo-rozwojowej (art. 5a pkt 38 ustawy o PIT oraz art. 4 ust. 3 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce), ponieważ:

·mają charakter twórczy – projekt stanowi nowe, niepowtarzalne opracowanie dopasowane do konkretnego budynku, lokalizacji i potrzeb zamawiającego;

·są prowadzone systematycznie – na podstawie harmonogramów projektowych, z jasno określonymi etapami i zakresem działań zespołu;

·prowadzą do zwiększenia zasobów wiedzy – m.in. poprzez konieczność adaptacji aktualnych technologii i materiałów w nowych kontekstach funkcjonalno-przestrzennych oraz tworzenia modeli analitycznych i predykcyjnych (np. szacowania efektów ekologicznych zastosowanych rozwiązań);

·umożliwiają wykorzystanie tej wiedzy do tworzenia nowych zastosowań – np. hybrydowych materiałów elewacyjnych z funkcją ochrony przed przegrzewaniem, integrowanych z zieloną i niebieską infrastrukturą.

Etapy realizacji obu projektów:

(...)

Uzasadnienie twórczego charakteru działalności

a)Efekt prac:

(...)

b)Innowacyjne idee i rozwiązania:

W ramach projektu opracowano i wdrożono autorskie, innowacyjne rozwiązania (...)

Rozwiązanie to wykazuje twórczy charakter, ponieważ:

(...)

Innowacyjność projektu polega przede wszystkim na opracowaniu po raz pierwszy w Pani firmie kompleksowej dokumentacji termomodernizacji placówki publicznej, uwzględniającej jednocześnie (...). Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się zastosowaniem złożonych, zintegrowanych rozwiązań projektowych.

W toku realizacji projektu członkowie zespołu udoskonalili procesy projektowe i analityczne, wprowadzając (...).

W toku realizacji projektu zostały osiągnięte wszystkie założone cele. Projekt opracowano w oparciu o wiedzę architektoniczną i inżynieryjną zespołu projektowego oraz z wykorzystaniem wiedzy specjalistycznej (...). Do realizacji projektu wykorzystano oprogramowanie inżynierskie oraz zasoby sprzętowe stanowiące majątek firmy, a także wypożyczono literaturę naukową i fachową (...).

Działalność jest realizowana m.in. przez wyspecjalizowanych pracowników inżynieryjnych, którzy realizują prace rozwojowe w sposób systematyczny, twórczy i projektowy. Oznacza to w praktyce, że w celu opracowania konkretnego innowacyjnego rozwiązania dla zadania projektowego wyznaczana była osoba, której zadaniem jest wykonanie precyzyjnych pomiarów infrastruktury technicznej oraz inwentaryzacji budynków i budowli oraz opracowanie wyników tych pomiarów i koncepcji projektowej przy wykorzystaniu dotychczas zdobytej wiedzy. Następnie na podstawie zebranych materiałów wyjściowych sporządzana jest analiza możliwości i twórcza koncepcja projektowa która uwzględnia różne rozwiązania techniczno-materiałowe, funkcjonalne, poziom efektywności oraz koszty realizacji projektu. Po dokonaniu oceny wyników analizy, opracowaniu szczegółowemu poddaje się najwyżej oceniony wariant, dla którego sporządzony zostaje projekt budowlany. Takie zadania projektowe nie są powtarzalne a ich wyniki zawsze zależą od pomiarów terenowych, istniejącej infrastruktury i oczekiwań klienta.

Praca projektowa w zakresie działalności rozwojowej jest realizowana zgodnie z wewnętrznymi procedurami, które określają podstawowe zasady przebiegu, planowania i monitorowania każdego projektu. Prowadzone prace rozwojowe polegają w szczególności na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy oraz tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem rynku (w zakresie nowych projektów) czy też zgodnie z zapotrzebowaniem wewnętrznym firmy (w zakresie innowacji i udoskonalania procesu projektowego).

Przed rozpoczęciem prac nad projektem członkowie zespołu dysponowali wiedzą z zakresu projektowania architektoniczno-budowlanego, audytów energetycznych oraz podstaw inżynierii środowiska. W toku realizacji projektu zarówno Pani, jak i współpracujący projektanci poszerzyliście wasze kompetencje w zakresie (...).

Wiedza była pozyskiwana m.in. poprzez wizje lokalne, rozmowy z użytkownikami i zarządcami obiektu, analizę aktualnych wytycznych projektowych, norm technicznych, jak również analizę publikacji naukowych i branżowych. Selekcja i weryfikacja wiedzy odbywała się w trakcie konsultacji z branżystami i wykonawcami oraz podczas pracy nad modelami i symulacjami energetycznymi i środowiskowymi.

W ramach prac projektowych łączono i kształtowano wiedzę z zakresu architektury, budownictwa, inżynierii środowiska, energetyki oraz urbanistyki – co przełożyło się na pełną realizację założonych celów projektu.

Prowadzone prace miały na celu zdobycie nowej wiedzy w zakresie integracji rozwiązań architektonicznych z retencją wód opadowych, odnawialnymi źródłami energii i dostępnością budynków publicznych. Zdobyte kompetencje służą rozwojowi usług projektowych firmy w zakresie zrównoważonego budownictwa dla sektora publicznego.

Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności posłużyło opracowaniu nowego podejścia do projektowania modernizacji budynków.

Prace związane z projektem były ukierunkowane na innowacyjne rozwiązania odbiegające od standardowych termomodernizacji. Projekt wprowadza elementy projektowania przyrodniczego i prospołecznego – zorientowanego na zmianę jakości użytkowania przestrzeni i wpływu budynku na środowisko. W odróżnieniu od rozwiązań typowych, dokumentacja zakładała realną poprawę bilansu wodnego działki oraz aktywne wsparcie lokalnego mikroklimatu poprzez zwiększenie powierzchni biologicznie czynnych.

W odniesieniu do prowadzonej działalności rozwojowej zamierza Pani po raz pierwszy dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 26e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych (dalej: "ulga B+R") za 2025 r.

Przedmiotem wniosku nie są czynności wdrożeniowe w zakresie opracowywanych produktów i usług, produkcja seryjna ani serwisowanie.

Działalność ta jest podejmowana w sposób usystematyzowany (zgodnie z opracowanym harmonogramem, w oparciu o zaplanowane zasoby osobowe, techniczne i finansowe) i regularny.

Formą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiąganych z prowadzonej przez Panią działalności badawczo-rozwojowej jest podatek liniowy.

Nie korzysta Pani ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a i pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w okresie, którego dotyczy wniosek.

Koszty kwalifikowane, które mają podlegać odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową, będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie podkreśla Pani, że koszty te nie były, nie są i nie będą przedmiotem żadnego innego odliczenia od podstawy opodatkowania, ani nie zostały zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie (np. w formie dotacji, subwencji, zwolnienia podatkowego, ulgi inwestycyjnej itp.).

Koszty kwalifikowane ponoszone w związku z realizacją działalności mającej stanowić działalność badawczo-rozwojową:

·nie zostały Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie,

·nie były i nie będą przedmiotem odliczeń od podstawy opodatkowania na podstawie innych przepisów niż art. 26e ustawy o PIT,

·zostały/zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, której dochód ustalany jest na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Koszty te spełniają definicję kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 26e ust. 2 i 3 ustawy o PIT i obejmują w szczególności:

·wynagrodzenia z tytułu umów o dzieło zawieranych w celu wykonania konkretnych prac związanych z opracowaniem projektów,

·wydatki na artykuły biurowe niezbędne do opracowania dokumentacji projektowej.

Powyższe koszty są bezpośrednio związane z prowadzoną przez Panią działalnością badawczo-rozwojową i nie zostały odliczone w innej formie od podstawy opodatkowania. W związku z tym spełniają one warunki określone w art. 26e ust. 1-5 ustawy o PIT i powinny podlegać odliczeniu w ramach ulgi B+R.

Stosownie do treści ust. art. 24a ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów lub w księgach rachunkowych wyodrębnia Pani koszty działalności opisanej we wniosku w celu skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26e ww. ustawy. W swojej działalności korzysta Pani ze zwolnienia z VAT ze względu na nieprzekroczenie 200 000 PLN obrotu (art. 113 ust 1 i 9 ustawy o VAT).

W uzupełnieniu wniosku z 11 lipca 2025 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 11 lipca 2025 r., znak 0115-KDIT3.4011.530.2025.1.PS doprecyzowuje Pani, że wniosek dotyczy wyłącznie jednego projektu, polegającego na opracowaniu dokumentacji termomodernizacyjnej konkretnego budynku (...). W ramach tego jednego projektu prowadziła Pani prace rozwojowe dotyczące wpływu poszczególnych rozwiązań opisanych we wniosku na efektywność energetyczną budynku. Wniosek nie obejmuje innych projektów — opisany stan faktyczny dotyczy wyłącznie tego jednego zlecenia realizowanego w (...) 2025 r.

Intencją złożenia wniosku jest uzyskanie interpretacji, czy prace projektowe i rozwojowe wykonywane w ramach tego projektu według KIS spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o PIT. Nie składa Pani wniosku o interpretację w zakresie uznania kosztów za kwalifikowane – odniesienia do kosztów miały charakter pomocniczy i nie stanowią odrębnego stanu faktycznego. W Pani ocenie opisane prace odpowiadają definicji działalności badawczo-rozwojowej i uprawniają do skorzystania z ulgi B+R. Niemniej, to organ interpretacyjny jest właściwy do dokonania ostatecznej i wiążącej oceny tego stanu faktycznego.

Jednocześnie podkreśla Pani, że z uwagi na złożoność przepisów oraz brak jednoznacznych wytycznych interpretacyjnych w odniesieniu do tego typu działalności projektowej, ma Pani wątpliwości co do prawidłowości swojej oceny.

W związku z tym zwraca się Pani z wnioskiem o wydanie interpretacji, aby uzyskać jednoznaczne i wiążące stanowisko organu podatkowego. Celem jest skorzystanie – lub świadome nieskorzystanie – z przysługującego prawa do ulgi badawczo-rozwojowej w sposób zgodny z przepisami, bez ryzyka błędnej interpretacji.

W projekcie nie występowały rutynowe i okresowe zmiany. Zlecenie wykonywane było na indywidualne zamówienie, wymagało stosowania odmiennych koncepcji projektowych oraz analiz, których wynikiem było opracowanie kompleksowych rozwiązań projektowych dostosowanych do tego konkretnego budynku. Dodatkowo tego typu projekt był realizowany przez Pani firmę po raz pierwszy.

W ramach realizacji projektu prowadzone były również prace o charakterze teoretycznym i empirycznym, których celem było zdobycie nowej wiedzy o podstawach danych zjawisk i obserwowalnych faktów – bez bezpośredniego nastawienia na ich komercyjne zastosowanie w omawianym projekcie.

W szczególności obejmowały one:

(...)

Celem wszystkich powyższych działań było zdobycie nowej wiedzy i opracowanie własnych, autorskich rozwiązań projektowych. Część z nich nie została wykorzystana komercyjnie w przedmiotowym projekcie, ale stanowi zasób intelektualny firmy, który będzie służyć dalszemu rozwojowi działalności w obszarze zrównoważonego budownictwa.

W odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu, czy prace w zakresie Projektu będącego przedmiotem Pani wniosku obejmowały prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czy też oczekuje Pani rozstrzygnięcia tej kwestii, wskazał Pani, że tak i potwierdziła, że właśnie w tym celu wnosi Pani o wydanie interpretacji indywidualnej – aby uzyskać wiążące stanowisko organu w zakresie, czy opisane we wniosku prace mieszczą się w definicji działalności rozwojowej, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Jako Wnioskodawczyni nie jest Pani uprawniona do samodzielnego wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego we własnej sprawie. Pani stanowisko, choć odwołuje się do Pani oceny i przekonania, nie ma charakteru rozstrzygającego. To właśnie z powodu istniejących wątpliwości oraz potrzeby działania zgodnie z prawem występuj Pani do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wyjaśnia Pani również, że wniosek nie obejmuje kosztów amortyzacji środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych. Wniosek nie zawiera pytania o koszty wynagrodzeń. Dane te zostały przytoczone pomocniczo – nie są one przedmiotem wniosku o interpretację.

Pytanie

Czy opisana powyżej działalność projektowa polegająca na opracowaniu dokumentacji termomodernizacji budynku, uwzględniająca rozwiązania energooszczędne, proekologiczne i twórcze, spełnia przesłanki uznania jej za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uprawnia Panią do skorzystania z ulgi B+R określonej w art. 26e tej ustawy?

W uzupełnieniu wniosku z 11 lipca wyjaśnia Pani, że zakres Pani wniosku obejmuje wyłącznie uzyskanie interpretacji, czy działalność opisana we wniosku (dotycząca opracowania dokumentacji termomodernizacyjnej budynku (...) spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 5a pkt 38 ustawy o PIT. Nie wnosi Pani o interpretację przepisów dotyczących kosztów kwalifikowanych, tj. art. 26e ustawy o PIT, a wszelkie wzmianki o kosztach miały charakter pomocniczy i służyły lepszemu zobrazowaniu charakteru prowadzonej działalności.

Zgodnie z powyższym, prosi Pani o potraktowanie art. 5a pkt 38 ustawy o PIT jako jedynego przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji w Pani indywidualnej sprawie.

Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowano/zweryfikowano w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pani, że opisana we wniosku działalność, w ramach której realizowane są działania z zakresu specjalistycznego projektowania architektonicznego i inżynieryjnego w obszarze termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, stanowi działalność rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym umożliwia skorzystanie z ulgi badawczo-rozwojowej na zasadach określonych w art. 26e tej ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 38 ww. ustawy, działalność badawczo-rozwojowa to działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z kolei art. 5a pkt 40 odsyła do definicji prac rozwojowych zawartej w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, która określa je jako działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług – z wyłączeniem rutynowych i okresowych zmian.

W Pani ocenie, Pani działalność w zakresie opisanego projektu spełnia powyższe kryteria.

Stworzenie autorskiego projektu wymaga dostosowania rozwiązań do indywidualnych uwarunkowań obiektu, warunków technicznych, struktury materiałowej, układów instalacyjnych oraz wymagań inwestora i obowiązujących norm. W efekcie powstają indywidualne opracowania zawierające nowe lub znacząco udoskonalone rozwiązania technologiczne, materiałowe, energetyczne i funkcjonalne, niemożliwe do przeniesienia na inne obiekty w sposób schematyczny.

Zatrudnieni w ramach realizacji projektów termomodernizacji specjaliści opracowują kompletne dokumentacje architektoniczno-budowlane, wykorzystując doświadczenie, wiedzę branżową oraz aktualne standardy techniczne i ekologiczne. W toku tych prac opracowywane są rozwiązania dostosowane do wymogów efektywności energetycznej, trwałości materiałowej i optymalizacji eksploatacyjnej. Proces ten ma charakter twórczy, gdyż prowadzi do powstania nowych wytworów intelektu, odróżniających się od innych rezultatów takich samych działań. Obejmuje również działania systematyczne – wykonywane zgodnie z harmonogramem, metodyką projektową i procedurą koordynacji branżowej.

Rezultaty tych prac:

·są indywidualne – nieprzenaszalne między projektami,

·mają charakter oryginalny – zawierają unikatowe zestawienie rozwiązań i analiz,

·powstają w wyniku działania kreatywnego, wymagającego wiedzy i wizji projektowej,

·stanowią nowe zastosowanie istniejącej wiedzy technicznej, w sposób istotnie przekraczający rutynowe zmiany.

Działania te nie ograniczają się do prostego powielania rozwiązań, lecz służą projektowaniu ulepszonych lub nowych systemów energetycznych, instalacyjnych i materiałowych, dostosowanych do specyfiki istniejących budynków.

W uzupełnieniu wniosku z 11 lipca 2025 r. doprecyzowuje Pani, że w Pani ocenie, działalność prowadzona w zakresie realizacji tego konkretnego projektu spełnia przesłanki uznania jej za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 4 ust. 3 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W ramach prac rozwojowych podejmowane były działania twórcze, systematyczne i nastawione na zdobycie nowej wiedzy oraz tworzenie autorskich rozwiązań, m.in. w zakresie:

(...)

Projekt ten został zrealizowany przez wyspecjalizowany zespół projektowy, przy udziale osób z doświadczeniem wykonawczym, zgodnie z harmonogramem i metodyką projektową.

Nie składa Pani wniosku o interpretację w zakresie kwalifikowalności kosztów. Zostały one przytoczone jedynie pomocniczo, w celu zobrazowania zakresu prac – nie stanowią one osobnego stanu faktycznego ani nie są objęte zakresem pytania.

Pani intencją jest jednoznaczne ustalenie, czy w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej prace wykonane w ramach wskazanego projektu spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, co umożliwi Pani zgodne z prawem i bez wątpliwości skorzystanie – lub nieskorzystanie – z ulgi, o której mowa w art. 26e ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Stosownie do art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć jest w niej mowa o badaniach naukowych - oznacza to:

a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 ze zm.), a więc:

prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli:

prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Pracami rozwojowymi, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych są natomiast – zgodnie z art. 5a pkt 40 tej ustawy – prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli:

działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Łącząc te elementy można stwierdzić, że działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza obejmująca:

·badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne; lub

·badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń; lub

·prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń,

·podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Twórczy charakter działalności badawczo-rozwojowej

Działalność badawczo-rozwojowa musi być działalnością twórczą. Twórczy to „mający na celu tworzenie”. Synonimy pojęcia twórczy (pomysł, praca) to „konstruktywny, kreatywny, kreacyjny, kreatorski, koncepcyjny”. Należy przy tym zwrócić uwagę na różnicę znaczeniową pojęcia „tworzyć” - określające czynność, której istotą jest element kreacyjny i „wytwarzać”, czyli „zrobić, wyprodukować coś”. Wytwarzanie także prowadzi do powstania rzeczy lub praw, ale nie ma w sobie indywidualnego elementu kreacyjnego – jest to proces wymagający wiedzy i umiejętności, ale nie prowadzi do powstania efektów niepowtarzalnych.

Jak wynika z Objaśnień podatkowych z 15 lipca 2019 r. dotyczących co prawda innej ulgi podatkowej, tj. ulgi IP Box, na potrzeby definicji działalności badawczo-rozwojowej wskazuje się, że: Pierwszym i zarazem najszerszym kryterium uznania działalności podatnika za działalność badawczo-rozwojową, jest jej twórczy charakter (…) na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej, w stopniu minimalnym, wystarczające jest działanie twórcze na skalę przedsiębiorstwa, tzn. przedsiębiorca we własnym zakresie (w ramach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych) opracowuje nowe lub ulepszone produkty, procesy, usługi, nawet jeżeli podobne rozwiązanie zostało już opracowane przez inny podmiot. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Badania podstawowe

Działalność badawczo-rozwojowa może obejmować badania podstawowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc:

·prace empiryczne – czyli prace doświadczalne; lub

·prace teoretyczne – czyli oparte na teorii naukowej, a nie na doświadczeniu;

mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.

Co istotne, aby prowadzone przez podmiot działania miały status badań podstawowych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.

Nie każde przeprowadzone doświadczenie jest badaniem podstawowym. Prace empiryczne muszą być prowadzone w odpowiednich warunkach (w odpowiednim środowisku), w oparciu o określoną metodę działań. Powinny być przeprowadzone w odpowiedniej próbie, uwzględniać stopień powtarzalność wyników. Prace te powinny być odpowiednio zarejestrowane lub opisane. Szczegółowe standardy prowadzenia prac empirycznych są uzależnione od przedmiotu badania.

Podobnie, nie każde rozważania prowadzone w oparciu o teorie naukowe będą miały status prac teoretycznych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Prace teoretyczne w rozumieniu tej ustawy także muszą spełniać określone standardy, w tym dotyczące metodologii badan naukowych, komparatystyki, zasad wnioskowania.

Badania aplikacyjne

Działalność badawczo-rozwojowa może również obejmować badania aplikacyjne w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Aplikacja to m.in. „zastosowanie czegoś w praktyce”. Przedmiotem badań aplikacyjnych jest więc pozyskanie nowej wiedzy i umiejętności (opartych na wiedzy i doświadczeniu) dla potrzeb praktyki produkcyjnej lub usługowej w określonym zakresie. Podmiot podejmujący prace aplikacyjne – mając wiedzę o określonych produktach, procesach lub usługach (ich cechach, wadach) – podejmuje działalność badawczą, której celem jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności po to, aby:

·opracować nowe produkty, procesy lub usługi lub

·wprowadzić znaczące ulepszenia do istniejących produktów, procesów lub usług.

„Nowy” to „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”, „taki, który zajął miejsce poprzedniego”, „spotykany po raz pierwszy, dopiero co poznany lub będący od niedawna w jakimś środowisku”, „od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony”.

Celem prac aplikacyjnych jest zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności – czyli takiej wiedzy i takich umiejętności, których podmiot prowadzący prace (pomimo bycia specjalistą w danej dziedzinie) wcześniej nie posiadał.

Nowym produktem, procesem lub usługą może być:

·produkt, proces lub usługa, które nie istniały wcześniej, czyli takie, które zostały opracowane po raz pierwszy w wyniku badan aplikacyjnych;

·produkt, proces lub usługi, które istniały już jako rodzaj produktu, procesu lub usługi, ale w wyniku badań aplikacyjnych opracowano ich nową koncepcję.

Ulepszenie natomiast to „to, co usprawniło funkcjonowanie czegoś”. Ulepszać to „zmienić coś tak, żeby stało się bardziej użyteczne lub funkcjonalne”. Celem prac aplikacyjnych dotyczących istniejących produktów, procesów lub usług nie są jakiekolwiek ulepszenia, ale ulepszenia znaczące – czyli mające duże znaczenie, dużą wagę, istotne z punktu widzenia funkcji i dotychczasowych cech ulepszanych produktów, procesów lub usług. Jednocześnie jednak skala zmian wprowadzonych do produktu, procesu lub usługi nie powoduje, że mówimy o nowym produkcie, procesie lub usłudze, ale o produkcie, procesie lub usłudze znacząco ulepszonych.

Analogicznie jak w przypadku badań podstawowych, także badania aplikacyjne muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.

Prace rozwojowe

Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również prace rozwojowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.

Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, tj. obejmują:

·nabycie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;

·łączenie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;

·kształtowanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności; i

·wykorzystanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.

Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy – w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin. Prace te obejmują kolejno:

·nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;

·łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności pomiędzy wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzą wynikającej z różnych badań naukowych oraz pomiędzy umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badan rozwojowych;

·kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;

·wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.

Co istotne, całość ww. czynności służy:

·planowaniu produkcji [innowacja procesowa] oraz

·projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług [innowacja produktowa].

Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług – od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.

Jednocześnie ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas) będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.

Systematyczność i cele działalności badawczo-rozwojowej

Działalność badawczo-rozwojowa jest podejmowana:

·w sposób systematyczny,

·w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Pojęcie „systematyczny” – w odniesieniu do procesów oznacza „zachodzący stale od dłuższego czasu”; w odniesieniu do działań oznacza „prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; planowy, metodyczny”.

Z uwagi na charakter działań, jakie obejmuje działalność badawczo-rozwojowa, pojęcia systematyczności tych działań nie należy ograniczać wyłącznie do ich zwykłego organizacyjnego uporządkowania i częstotliwości podejmowanych czynności. Znaczenie pojęcia „systematyczności” będzie także wynikową przedmiotu prowadzonych działań (badań naukowych lub prac rozwojowych) – musi uwzględniać specyfikę podejmowanych badań lub prac.

Pomocnym dla spełnienia kryterium systematyczności może być ustalenie:

·wstępnych celów poszczególnych projektów badawczo-rozwojowych;

·źródeł finansowania zaplanowanych prac oraz

·osiągniętych celów poszczególnych projektów badawczo-rozwojowych,

·zasobów ludzkich, rzeczowych i finansowych służących ich osiągnięciu

·harmonogramów związanych z prowadzonymi pracami.

Celem działalności badawczo-rozwojowej jest: zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Punktem wyjściowym dla działalności badawczo-rozwojowej jest więc posiadanie pewnego poziomu (określonych zasobów) wiedzy w konkretnym temacie.

Aby stwierdzić, czy podjęte działania prowadzą do zwiększenia poziomu wiedzy oraz służą wykorzystywaniu zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań koniecznym jest określenie poziomu wiedzy „wyjściowej” i „wyjściowego” stanu wykorzystywania zasobów wiedzy, „wyjściowego” stanu jej zastosowań. Bez takiego nakreślenia „punktu wyjścia” dla działalności badawczo-rozwojowej nie da się nakreślić celów podejmowanych działań.

Należy uwzględnić zatem, iż głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmują szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. (zobacz: 3.2.1.3 Objaśnienia w zakresie IP BOX - Zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania jej do tworzenia nowych zastosowań”).

Istotnym jest więc między innymi to:

·jakimi zasobami wiedzy podatnik dysponował przed rozpoczęciem realizacji projektu badawczo-rozwojowego;

·jaki rodzaj wiedzy podlegał następnie selekcji, wykorzystaniu i rozwijaniu pod względem przydatności do realizacji tego projektu.

Ocena charakteru Pani działalności

Jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności projektowej realizuje Pani prace związane z projektowaniem specjalistycznym budowlanym w zakresie efektywności energetycznej budynku (...), których wyniki zostaną zastosowane w dokumentacji projektowej dla planowanej termomodernizacji budynku (...).

Celem projektu jest:

(...)

Twórczość opisanego projektu

Jak wynika z Pana wyjaśnień, projektowanie ww. dokumentacji wymaga:

(...)

W ramach projektu opracowano i wdrożono autorskie, innowacyjne rozwiązania (...)

Jak podkreśla Pani we wniosku rozwiązanie to wykazuje twórczy charakter, ponieważ:

(...)

Jak wyjaśnia Pani, innowacyjność projektu polega przede wszystkim na opracowaniu po raz pierwszy w Pani firmie kompleksowej dokumentacji termomodernizacji placówki publicznej, uwzględniającej jednocześnie (...). Na tle rozwiązań dostępnych na rynku projekt wyróżnia się zastosowaniem złożonych, zintegrowanych rozwiązań projektowych.

Z Pani wniosku wynika więc, że opisany we wniosku projekt kompleksowej dokumentacji termomodernizacji placówki publicznej nosi znamiona działalności twórczej. Ma on charakter autorski, innowacyjny, wyróżnia się złożonością zintegrowanych rozwiązań, czy też ma charakter eksperymentalno-analityczny.

Systematyczność opisanego projektu

Jak wskazała Pani wprost w opisie sprawy prace w ramach projektu są prowadzone systematycznie – na podstawie harmonogramów projektowych, z jasno określonymi etapami i zakresem działań zespołu. W toku realizacji projektu zostały osiągnięte wszystkie założone cele. Do realizacji projektu wykorzystano oprogramowanie inżynierskie oraz zasoby sprzętowe stanowiące majątek firmy, a także wypożyczono literaturę naukową i fachową z zakresu zrównoważonego budownictwa i zieleni miejskiej. Działalność ta jest realizowana m.in. przez wyspecjalizowanych pracowników inżynieryjnych, którzy realizują prace w sposób systematyczny i projektowy. Praca projektowa jest realizowana zgodnie z wewnętrznymi procedurami, które określają podstawowe zasady przebiegu, planowania i monitorowania każdego projektu.

Prace rozwojowe i badania naukowe w ramach opisanego projektu

Z okoliczności faktycznych wynika, że w ramach realizacji projektu prowadzone były między innymi prace o charakterze teoretycznym i empirycznym, których celem było zdobycie nowej wiedzy o podstawach danych zjawisk i obserwowalnych faktów – bez bezpośredniego nastawienia na ich komercyjne zastosowanie w omawianym projekcie.

W szczególności obejmowały one:

(...)

Celem wszystkich powyższych działań było zdobycie nowej wiedzy i opracowanie własnych, autorskich rozwiązań projektowych. Część z nich nie została wykorzystana komercyjnie w przedmiotowym projekcie, ale stanowi zasób intelektualny firmy, który będzie służyć dalszemu rozwojowi działalności w obszarze zrównoważonego budownictwa.

Informacje te wpisują się zatem w definicję badań naukowych, a dokładniej badań podstawowych, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce bowiem, obejmują prace empiryczne – czyli prace doświadczalne oraz prace teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.

Ponadto z Pani wniosku wynika, że:

·Projekt bazował na aktualnych zaleceniach, standardach technicznych i badaniach naukowych z zakresu efektywności energetycznej, dostępności i architektury zrównoważonej, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości opracowań technicznych i estetyki opracowywanej architektury;

·Projekt opracowano w oparciu o wiedzę architektoniczną i inżynieryjną zespołu projektowego oraz z wykorzystaniem wiedzy specjalistycznej w zakresie efektywności energetycznej, dostępności architektonicznej i ekologii miejskiej;

·W toku realizacji projektu zarówno Pani, jak i współpracujący projektanci poszerzyliście wasze kompetencje w zakresie projektowania zielono-niebieskiej infrastruktury, technologii OZE oraz integracji rozwiązań zwiększających dostępność dla osób z niepełnosprawnościami;

·Wiedza ta była pozyskiwana m.in. poprzez wizje lokalne, rozmowy z użytkownikami i zarządcami obiektu, analizę aktualnych wytycznych projektowych, norm technicznych, jak również analizę publikacji naukowych i branżowych. Selekcja i weryfikacja wiedzy odbywała się w trakcie konsultacji z branżystami i wykonawcami oraz podczas pracy nad modelami i symulacjami energetycznymi i środowiskowymi;

·Prowadzone prace miały na celu zdobycie nowej wiedzy w zakresie integracji rozwiązań architektonicznych z retencją wód opadowych, odnawialnymi źródłami energii i dostępnością budynków publicznych. Zdobyte kompetencje służą rozwojowi usług projektowych firmy w zakresie zrównoważonego budownictwa dla sektora publicznego;

·Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności posłużyło opracowaniu nowego podejścia do projektowania modernizacji budynków.

·W ramach prac projektowych łączono i kształtowano wiedzę z zakresu architektury, budownictwa, inżynierii środowiska, energetyki oraz urbanistyki – co przełożyło się na pełną realizację założonych celów projektu.

Nadmienia Pani, że w projekcie nie występowały rutynowe i okresowe zmiany.

Reasumując, opis okoliczności faktycznych pozwala uznać, że prace w ramach opisanego we wniosku projektu obejmują również prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań

Jak wynika z Pani wniosku przed rozpoczęciem prac nad projektem członkowie zespołu dysponowali zatem wiedzą z zakresu projektowania architektoniczno-budowlanego, audytów energetycznych oraz podstaw inżynierii środowiska, a w toku realizacji projektu zarówno Pani, jak i współpracujący projektanci poszerzyliście kompetencje w zakresie projektowania zielono-niebieskiej infrastruktury, technologii OZE oraz integracji rozwiązań zwiększających dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.

Jak wskazała Pani również we wniosku, opisane we wniosku prace prowadzą do zwiększenia zasobów wiedzy, np. jak wskazuje Pani poprzez konieczność adaptacji aktualnych technologii i materiałów w nowych kontekstach funkcjonalno-przestrzennych oraz tworzenia modeli analitycznych i predykcyjnych (np. szacowania efektów ekologicznych zastosowanych rozwiązań).

Reasumując, na podstawie tak przedstawionych okoliczności można uznać, że prace w zakresie opisanego we wniosku projektu wypełniają definicję działalność badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż spełniają wszystkie warunki zawarte w tej regulacji. Prace mają charakter twórczy i systematyczny, obejmują zarówno badania naukowe jak i prace rozwojowe (nie dotycząc rutynowych i okresowych zmian w produktach/usługach) oraz prowadzą do zwiększania zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Reasumując, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pani i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie zaznaczam, że niniejszą interpretację wydałem w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Nie prowadzę postępowania dowodowego, ograniczam się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyrażam swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania kontrolnego organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.