P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 19... - Interpretacja - RO-XV /415-43/SD/07/BD

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.03.2007, sygn. RO-XV /415-43/SD/07/BD, Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.01.2007 r. stwierdza, iż nabycie w 2006 r. w drodze spadku po zmarłym ojcu udziału w spółdzielczym własnościowego prawie do lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na zasadach obowiązujacych do dnia 31.12.2006 r.

U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 23.01.2007 r. ( data wpływu 24.01.2007 r.), uzupełnionym dnia 26.02.2007 r., zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny : Pan Antoni Bielonko zamieszkały w Białymstoku przy ul. Branickiego 27/76 zmarł 01.10.2006 r. W spadku pozostawił mieszkanie spółdzielcze własnościowe , które zostało oddane do użytku w 1976 r. Własnościowe prawo do tego lokalu zostało przyznane dnia 30.06.1999 r. Postanowieniem z dnia 14.12.2006 r. Sąd stwierdził , że spadek po Antonim Bielonko , zmarłym w dniu 01.10.2006 r. na podstawie ustawy nabyli :syn Robert Bielonko #189; i syn Bogdan Bielonko #189; . Postanowienie w sprawie stwierdzenia nabycia spadku uprawomocniło się 05.01.2007 r. W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym, zwraca się Pan z pytaniem :Czy nabycie spadku ( mieszkanie spółdzielcze własnościowe) po zmarłym ojcu będzie opodatkowane i na jakich zasadach , czy z roku 2006 r kiedy zmarł ojciec , czy z roku 2007 kiedy uprawomocniło się postanowienie sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku ? Sformułował Pan własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż nabycie wspadku mieszkania po zmarłym ojcu w 2006 r. powinno być opodatkowane według przepisów z 2006 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Od 1 stycznia 2007 roku wskutek nowelizacji ustawy od spadków i darowizn uległy zmianie zasady opodatkowania spadków i darowizn. Jednakże zgodnie z art.3 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ( Dz. U. Nr 222 , poz. 1629 ) do nabycia w drodze spadku własności rzeczy lub praw majątkowych , które nastąpiło przed dniem wejścia w życie nowelizacji, stosuje się przepisy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 roku. Z przedstawionego we wniosku z dnia 23.01.2007 r. stanu faktycznego wynika, że nabył Pan drodze spadku po zmarłym w dniu 01.10.2006 r. ojcu #189; udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego , który to lokal był oddany do użytku w 1976 roku, co zostało potwierdzone postanowieniem Sądu z dnia 14.12.2006 r. Postanowienie w sprawie nabycia spadku uprawomocniło się 05.01.2007 r. Zgodnie z art. 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r . Kodeks cywilny ( Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm. ) spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia. Spadek otwiera się zaś z chwilą śmierci spadkodawcy ( art.924 k.c ). Zatem nabycie prawa do spadku nastąpiło z dniem śmierci spadkodawcy, tj. 01.10.2006 r. Spadek został przyjęty przez spadkobiercę, co zostało potwierdzone sądowym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku. Stosownie do art.1 ust.1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. od spadków i darowizn( tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm. ) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006 r. , podatkowi od spadków i darowizn zwanemu dalej podatkiem , podlega nabycie własności rzeczy znajdujących się w kraju i praw majątkowych wykonywanych w kraju , w drodze spadku lub darowizny przez osoby fizyczne. Przy nabyciu w drodze dziedziczenia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia spadku ( art. 6 ust 1 pkt.1 w/w ustawy ). Natomiast zgodnie z art.7 ust.1 ustawy o podatku od spadków i darowizn podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów ( czysta wartość ), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Stosownie do art.9 ust.1 powołanej ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej :1)9.637 zł jeżeli nabywca zaliczana do pierwszej grupy podatkowej;2)7.276 zł -jeżeli nabywca jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej ;3)4.902 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby , od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Stosownie do art. 14 ust.3 ustawy o podatku od spadków i darowizn do poszczególnych grup podatkowych zalicza się :1)do grupy I małżonka , zstępnych , wstępnych, pasierba , zięcia, synową , rodzeństwo,ojczyma, macochę i teściów ;2)do grupy II - zstępnych rodzeństwa , rodzeństwo rodziców , zstępnych i małżonków pasierbów , małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków , małżonków rodzeństwa małżonków ,małżonków innych zstępnych ;3)do grupy III innych nabywców . Zgodnie z art.15 ust.1 powołanej wyżej ustawy podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal :Kwota nadwyżki w zł ponad doPodatek wynosi :1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej10.2783%10.27820.556308zł 30 gr i 5 % nadwyżki ponad 10.278 zł 20.556822 zł i 7 % nadwyżki ponad 20.556 zł2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej10.278 7 %10.27820.556719zł 50 gr i 9 % od nadwyżki ponad 10 278 zł20.5561.644 zł 50 gr i 12 % od nadwyżki ponad 20.556 zł3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej10.278 12 %10.27820.5561.233 zł 40 zł i 16 % od nadwyżki ponad 10 .278 zł20.5562.877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20.556 zł Z przedstawionego stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa przytoczonych wyżej wynika, iż nabycie przez Pana w drodze spadku po zmarłym ojcu udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego nastąpiło w dniu 01.10.2006 r. , a zatem będzie opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn według zasad obowiązujących do 31.12.2006 r. dla nabywców zaliczanych do I grupy podatkowej. Podstawę opodatkowania stanowi wartość udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu, po potrąceniu długów i ciężarów ustalona według stanu w dniu nabycia prawa do spadku i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego, a opodatkowaniu podlega nadwyżka podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku w wysokości 9.637 zł. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia spadku, tj.14.12.2006 r. Dla podatników zaliczonych do pierwszej grupy podatkowej wysokość podatku ustala się od nadwyżki ponad kwotę wolną od podatku, tj. 9.637 zł w następujący sposób : od nadwyżki ponad kwotę wolną do kwoty 10.278 zł 3% podatku , od nadwyżki ponad 10. 278 zł do kwoty 20.556 zł - 5 % podatku i+ 308 zł 30 gr , od nadwyżki ponad 20.556 zł - 7 % podatku + 822,20 zł.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, że Pana stanowisko w sprawie wyrażone we wniosku z dnia 24.01.2007 r. jest prawidłowe . Zgodnie z art.14b §1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli właściwych dla wnioskodawcy art.14b §2 w/w ustawy. Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji. Na niniejsze postanowienie Stronie przysługuje zażalenie do organu odwoławczego Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku ul. Świętojańska 13, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej).

Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku