Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.666.2025.1.PS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.666.2025.1.PS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszlego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dopłaty do kredytu. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Dotychczasowa działalność, prowadzona w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jest realizowana od 1 grudnia 2013 roku. Przedmiotem działalności początkowo była sprzedaż detaliczna prowadzona w ramach sklepu "(...)" na podstawie umowy franczyzy z (...). Dzięki zaangażowaniu, przeprowadzaniu szkoleń wśród personelu i inwestycjach zwiększających możliwości sprzedażowe systematycznie zwiększano przychody firmy; średnie zatrudnienie wynosiło (...) osób.

Mając chęć ciągłego rozwoju przedłożył Pan aplikację do X, a następnie po przejściu etapu rekrutacji i zaakceptowaniu oferty franczyzodawcy, zrealizował Pan (...) szkolenie, które doskonale przygotowało Pana do objęcia nowej funkcji zarządzania X.

Dotychczasowe X prowadzi Pan z sukcesem od 1 lipca 2020 roku w A (zatrudnienie obecnie: (...) osoby), od (...) 2021 roku w B (zatrudnienie wynosi obecnie (...) osób), restaurację w C (zatrudnienie obecnie: (...) osób), w D (zatrudnienie obecnie: (...) osób) i w E (zatrudnienie obecnie: (...) osób).

Firma się rozwija dzięki wdrażaniu kolejnych innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie restauracje rozwijają dodatkowy kanał sprzedaży delivery oparty na współpracy z (...). Inwestuje Pan również w rozwój innych kanałów sprzedaży takich jak możliwość złożenia zamówienia przez Gościa w restauracji i płacenie za pomocą smartfona.

Dalszy rozwój jest zrealizowany poprzez zakup nowoczesnego wyposażenia restauracji w tym sprzętu kuchennego, który pozwala na stopniowe ograniczenie zużycia energii przy konieczności stałego wykorzystania urządzeń. Dodatkowo, zakupione urządzenia kuchenne są wyposażone w nowoczesne filtry kanałowe z wykorzystaniem lamp UV, które wpływają na utrzymanie czystego powietrza, umożliwiają pochłanianie zapachów. Zakupione frytownice i systemy dozowania są energooszczędne, cechuje je niskie zużycie energii, niższe zużycie oleju i przyjazność dla środowiska (wyposażone w system propen R290 zamrażarki boczne, rozsypywarki frytek, lodówki pod stoły, certyfikaty Energy Star i Zielonych).

W związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie i wyposażeniu nowej restauracji X w (...) 2021 roku uzyskał Pan potwierdzenie spełnienia merytorycznych kryteriów pozwalających na objęcie kredytu gwarancją w formie de minimis. Zakup i prowadzenie kolejnej restauracji w ramach umowy franczyzowej przyczynia się do wzrostu obrotów firmy, wzrostu zatrudnienia, przy zachowaniu kierunku rozwoju z naciskiem na energooszczędność oraz inwestycje w rozwiązania proekologiczne. Zakupione wyposażenie jest przyjazne dla środowiska i energooszczędne, projektowane w sposób, aby przy minimalizacji zużycia energii osiągnąć maksymalizację szybkości i jakości obsługi.

W ciągu 3 lat zrealizował Pan umowę o finansowaniu instrumentu finansowego w formie (...). W (...) 2025 roku złożył Pan wniosek o udzielenie dopłaty do oprocentowania kredytu inwestycyjnego w ramach programu (...), finansowanego z (...).

Inwestycja objęta finansowaniem polegała na zakupie energooszczędnego i proekologicznego wyposażenia do restauracji. Kredyt inwestycyjny zaciągnięty na realizację projektu został objęty gwarancją (...) – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 czerwca 2018 r. – i stanowił pomoc publiczną w formie pomocy de minimis. Gwarancję tę potwierdzono wydanym przez BGK zaświadczeniem o pomocy de minimis. Poniesione nakłady inwestycyjne to kwota (...) mln zł z czego 25% to Pana wkład własny a pozostałe 75% jest zasilane kredytem inwestycyjnym.

W (...) 2025 r. otrzymał Pan przelewem na konto firmowe dopłatę do oprocentowania wspomnianego kredytu. Dopłata ta została przyznana na podstawie Umowy o finansowaniu nr (...) zawartej dnia (...) 2016 r. pomiędzy Bankiem Gospodarstwa Krajowego a Skarbem Państwa – Ministrem Rozwoju i Finansów, w ramach instrumentu finansowego (...). Dopłata została sfinansowana na podstawie umowy o finansowaniu nr (...) instrumentu finansowego w formie (...).

Przekazania środków dokonał Bank Gospodarstwa Krajowego jako podmiot wdrażający pomoc.

Środki te nie stanowią dotacji budżetowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, nie pochodzą również z programów wsparcia COVID-19 ani z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Dopłata nie została wypłacona wykonawcy w ramach realizacji zlecenia, lecz bezpośrednio dla Pana, tym samym bezpośrednio realizuje Pan cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy UE.

Dopłata nie została uzyskana z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego; zatem nie mają do niej zastosowania przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 z późn. zm.).

Pytanie

Czy otrzymana dopłata do odsetek w ramach pomocy de minimis stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem otrzymane wsparcie de minimis, będące formą bezzwrotnej pomocy publicznej, które zainwestował Pan w rozwój (zatrudnienie większej ilości osób), technologię i minimalizowanie wpływu na środowisko, powinno korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, który zwalnia z opodatkowania dochody otrzymane z tytułu pomocy publicznej udzielonej zgodnie z odrębnymi przepisami. Dopłata ta została przyznana w ramach programu rządowego, ma charakter publiczny i została przekazana zgodnie z zasadami udzielania pomocy de minimis, co spełnia warunki zwolnienia określonego w przytoczonym przepisie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z powołanego przepisu, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zasadę powszechności opodatkowania. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 14 ust. 9 ustawy:

Podatnik może zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej dotacje, subwencje, dopłaty, inne nieodpłatne świadczenia lub kwoty otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, określonego w art. 45 ust. 1, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zaliczeniu określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji wykonawczych do przychodów (…).

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią zatem przychód z tej działalności.

Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Podatnik może zaliczyć je do przychodów, jeśli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zaliczeniu określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji wykonawczych do przychodów.

Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

I tak – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem dochody podatnika korzystają z ww. zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

·dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

·podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Niespełnienie jednej z ww. przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z wniosku wynika, że otrzymał Pan dopłatę do oprocentowania kredytu inwestycyjnego w ramach programu (...), finansowanego z (...).

Program (...).

(...) była bezpłatną gwarancją spłaty kredytu udzielaną z (...). Korzystanie z tej gwarancji wiąże się z możliwością otrzymania dopłaty do oprocentowania kredytu objętego gwarancją, która jest formą dotacji refundującej zapłacone odsetki.

(...) była udzielana przy współpracy z bankiem kredytującym. Gwarancja ta mogła być przeznaczona na zabezpieczenie kredytów finansujących rozwój działalności gospodarczej firm z sektora MŚP, w tym projekty z efektem ekologicznym.

Rozważając charakter środków finansowych, które Pan otrzymał, w ramach (...), należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 198 ze zm.), zgodnie z którym:

Sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm., dalej: „ustawa o finansach publicznych”) określa, że:

środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 3 i 5a-5d ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zalicza się:

1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5) środki przeznaczone na realizację:

a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),

b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.2)), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);

6) inne środki.

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach, a w przypadku planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - na rzecz Polskiego Funduszu Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PFR”.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy:

Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy określa, że:

Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

W opisanej przez Pana sprawie istotnym jest również, że pomoc de minimis to dopuszczona prawem unijnym pomoc publiczna, jakiej może udzielić państwo, bez konieczności uzyskiwania zgody Komisji Europejskiej, jednak podlega ona monitorowaniu.

Gwarancja, o której mowa jest we wniosku to jedna z form pomocy de minimis udzielana w ramach dopuszczalnej pomocy publicznej na zabezpieczenie spłaty kredytu obrotowego lub inwestycyjnego dla mikro, małego lub średniemu przedsiębiorcy (MŚP).

Pomoc de minimis może być udzielana przez różne instytucje, w różnych formach i na różne cele. Podlega ona sumowaniu i posiada ustalone dopuszczalne pułapy wartości.

Gwarancja, którą Pan otrzymał, jest bezpłatną gwarancją spłaty kredytu udzielaną z (...). Uzyskanie gwarancji wiąże się z możliwością otrzymania dopłaty do oprocentowania kredytu objętego gwarancją, która jest formą dotacji refundującej zapłacone odsetki.

W opisie sprawy wskazał Pan, że uzyskana dopłata nie została otrzymana z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego i nie mają do niej zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

W konsekwencji otrzymana dopłata nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że otrzymana bezzwrotna dopłata do oprocentowania kredytu, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający jednak zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż:

·dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

·bezpośrednio realizuje Pan cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W Pana sprawie nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu:

Wolne od podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36;

Tymczasem jak wynika z opisu okoliczności faktycznych, środki te nie stanowią dotacji budżetowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Reasumując, prawidłowo uważa Pan, że otrzymana dopłata stanowi przychód zwolniony z opodatkowania w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże fakt ten wynika z innych przyczyn niż wskazał Pan we wniosku. Z uwagi na powyższe, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.