
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 23 maja 2025 r. (wpływ 29 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1 marca 2020 r. miała Pani przyznaną rentę rodzinną (po śmierci męża), którą zawiesiła Pani w listopadzie 2022 r., ze względu na przekroczenie limitu dochodu.
xx lipca 2024 r. ukończyła Pani 60 lat. 20 sierpnia 2024 r. złożyła Pani wniosek o przyznanie emerytury i 29 sierpnia 2024 r. rozwiązała Pani umowę o pracę.
Pierwszą emeryturę otrzymała Pani 20 października 2024 r. (z wyrównaniem – decyzją ZUS za okres od 1 sierpnia 2024 r., tj. od miesiąca, w którym złożyła Pani wniosek o jej przyznanie.
Po osiągnięciu sześćdziesiątego roku życia otrzymała Pani następujące przychody ze stosunku pracy, objęte ubezpieczeniem społecznym i podatkiem dochodowym:
-26 lipca 2024 r. – zapłata za godziny ponadwymiarowe za miesiąc lipiec – ... zł;
-1 sierpnia 2024 r. – wynagrodzenie za miesiąc sierpień – … zł;
-28 sierpnia 2024 r. – zapłata za godziny ponad wymiarowe za miesiąc sierpień – … zł;
-29 sierpnia 2024 r. – ekwiwalent za urlop 2024 r. – … zł;
-29 sierpnia 2024 r. – odprawę emerytalną – … zł.
Łącznie wynagrodzenie wynikające ze stosunku pracy po ukończeniu sześćdziesięciu lat, a przed wpływem na konto pierwszej emerytury wynoszą … zł.
Ponadto, 17 lipca 2024 r. otrzymała Pani z ZUS na swoje konto kwotę … zł, tytułem decyzji o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń renty rodzinnej za rok 2021, po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy, składek na ubezpieczenie zdrowotne i odliczeniu wpłaty na FUS.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że w 2024 r. nie pobierała Pani świadczeń wymienionych w lit. a-g, art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PDF, poza pkt d, pozostałe świadczenia Pani nie dotyczą.
Ponadto świadczenie, które otrzymała Pani z ZUS 17 lipca 2025 r. jako decyzję o rozliczeniu i zwrocie renty rodzinnej za rok 2021 nie było ostatnim wypłaconym przez ZUS, po przejściu na emeryturę otrzymała Pani kolejne rozliczenia, np. za rok 2022 (ZUS ma 4 lata na rozliczenie zawieszonej renty rodzinnej).
Informuje Pani, również że po ukończeniu 60 lat w sierpniu 2025 r. Pani renta rodzinna została odwieszona, bo przysługiwało Pani prawo do wypłaty renty, ale rozliczenie renty za sierpień 2025 r. otrzymała Pani na konto łącznie z pierwszą emeryturą.
Pytanie
Czy w zeznaniu rocznym składanym za rok 2024 przysługuje Pani prawo do zastosowania zapisu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do łącznej kwoty … zł wynikającej ze stosunku pracy po ukończeniu 60 lat, a przed wpływem pierwszej emerytury (ulga dla seniora)?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2024 przysługuje Pani prawo do zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PDF.
W roku 2024 nie pobierała Pani świadczeń wymienionych w lit. a-g, art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PDF, poza punktem d, pozostałe świadczenia Pani nie dotyczą.
Odliczenia od podatku dotyczyłyby wypłaconych wynagrodzeń, które miały bezpośredni związek z wykonaną przez Panią pracą.
Natomiast wpływ środków z ZUS był zwrotem świadczenia za rok 2021 i mógł nastąpić w każdym innym miesiącu, czy nawet roku. Tylko zbieg okoliczności sprawił, że był to lipiec 2024, taki przypadek, który Pani zdaniem nie powinien mieć wpływu na możliwość skorzystania przez Panią z ulgi dla seniora.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Stosownie do art. 31a ust. 8 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.
W świetle natomiast art. 31a ust. 9 ww. ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego opisu wynika, że xx lipca 2024 r. ukończyła Pani 60 rok życia. 17 lipca 2024 r. otrzymała Pani tytułem decyzji o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń renty rodzinnej za rok 2021. Po osiągnięciu sześćdziesiątego roku życia otrzymała Pani następujące przychody ze stosunku pracy, objęte ubezpieczeniem społecznym i podatkiem dochodowym:
·26 lipca 2024 r. – zapłata za godziny ponadwymiarowe za miesiąc lipiec – … zł;
·1 sierpnia 2024 r. – wynagrodzenie za miesiąc sierpień – … zł;
·28 sierpnia 2024 r. – zapłata za godziny ponad wymiarowe za miesiąc sierpień – … zł;
·29 sierpnia 2024 r. – ekwiwalent za urlop 2024 r. – … zł;
·29 sierpnia 2024 r. – odprawę emerytalną – … zł.
Łącznie wynagrodzenie wynikające ze stosunku pracy po ukończeniu sześćdziesięciu lat, a przed wpływem na konto pierwszej emerytury wynoszą … zł.
W 2024 r. nie pobierała Pani świadczeń wymienionych w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PDF, poza pkt d, pozostałe świadczenia Pani nie dotyczą. Świadczenie, które otrzymała Pani z ZUS 17 lipca 2025 r. jako decyzję o rozliczeniu i zwrocie renty rodzinnej za rok 2021 nie było ostatnim wypłaconym przez ZUS, po przejściu na emeryturę otrzymała Pani kolejne rozliczenia, np. za rok 2022 (ZUS ma 4 lata na rozliczenie zawieszonej renty rodzinnej). Po ukończeniu 60 lat w sierpniu 2025 r. Pani renta rodzinna została odwieszona, ponieważ przysługiwało Pani prawo do wypłaty renty. Rozliczenie renty za sierpień 2025 r. otrzymała Pani na konto łącznie z pierwszą emeryturą. Pierwszą emeryturę z wyrównaniem za okres od sierpnia 2024 r. otrzymała Pani 20 października 2024 r.
Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Panią stanu faktycznego należy wskazać, że omawianym zwolnieniem objęte są m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Jednocześnie z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do świadczeń emerytalno-rentowych wymienionych w tym przepisie, świadczeń tych nie otrzymuje. Aby zatem korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych w lit. a-g tego przepisu. Wśród świadczeń, które wyłączają możliwość skorzystania z ww. zwolnienia w lit. d wskazano rentę rodzinną, przyznaną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
W myśl art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1631 ze zm.):
Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń.
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego należy uznać, że nie spełnia Pani wszystkich przesłanek zawartych w art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma Pani możliwości skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów przy obliczaniu podatku za 2024 r. Z przedstawionych informacji wynika bowiem, że w 2024 r. przysługiwało Pani prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu oraz nie było to ostatnie wypłacone przez ZUS świadczenie, bowiem – jak wskazała Pani w sprawie – ZUS ma 4 lata na rozliczenie zawieszonej renty rodzinnej.
Mając na względzie powyższe, skoro w 2024 r. przysługiwało Pani prawo do renty rodzinnej oraz rentę rodzinną, o której mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych Pani otrzymywała, stwierdzam, że w analizowanej sprawie zaistniała jedna z przesłanek wskazanych w lit. d, przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy podatkowej, uniemożliwiająca skorzystanie z omawianego zwolnienia przedmiotowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
