Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 30 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 30 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 czerwca 2025 r. (wpływ 5 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2024 roku otrzymał Pan dotację na podjęcie pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach działania PROW 2014-2020, poddziałanie (...), dotacja została przeznaczona na zakup środków trwałych.

Na podstawie art. 14 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych chciałby Pan zaliczyć wyżej wymienioną dotację do przychodów z działalności gospodarczej, jednocześnie nie chce Pan korzystać z możliwości, jaką daje art. 21. ust. 42a, a więc zgodnie z art. 21. ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym powyższe dotacje pozostają zwolnione od podatku dochodowego.

Konsekwencją zwolnienia jest co prawda wyłączenie bezpośrednio sfinansowanych dotacją wydatków i kosztów z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 updof.

Uzupełnienie wniosku

Według jakiej formy opodatkowywał Pan w 2024 r. dochody z działalności gospodarczej?

Dochody z działalności w 2024 roku były opodatkowane na zasadach ogólnych – skala podatkowa.

Jaki jest przedmiot prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności jest produkcja mebli, wg głównego PKD 31.02.Z – produkcja mebli kuchennych.

Jakie środki trwałe kupił Pan z otrzymanej dotacji?

Z dotacji zakupił Pan instalację fotowoltaiczną, komputer, oprogramowanie projektowe, ukośnicę, zagłębiarkę, planner, młotowiertarkę, wiertarko-wkręterkę, odkurzacz i ściski stolarskie.

Czy złożył Pan do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. o rezygnacji ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 tej ustawy?

Nie złożył Pan oświadczenia o rezygnacji ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym, ponieważ nie chce Pan rezygnować ze zwolnienia, którym objęta jest dotacja.

Czy złożył Pan do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie, o którym mowa w art. 14 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. o zaliczeniu określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji wykonawczych do przychodów)?

Złożył Pan do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie, o którym mowa w art. 14 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy otrzymana dotacja jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych?

Tak, otrzymana dotacja jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Podstawa prawna, na podstawie której otrzymał Pan opisaną we wniosku dotację, tj. wskazał nazwę aktu/aktów prawnego/prawnych (ustaw wykonawczych wynikających z zawartej umowy/umów o dotację, w tym konkretne przepisy prawa będące podstawą przyznania tej dotacji)?

Art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1234, 1270).

Jaki podmiot dokonał płatności dotacji, o której mowa we wniosku?

Płatności dokonała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Z jakim podmiotem podpisał Pan umowę o dotację?

Umowa została podpisana z Województwem (...), reprezentowanym przez Zarząd Województwa.

Z jakich środków została sfinansowana dotacja (tj. ze środków Unii Europejskiej, budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego)?

Dotacja została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Pytanie

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że wyłączenie, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 nie dotyczy odpisów amortyzacyjnych (bezpośrednio finansowany dotacją jest wydatek na zakup środka trwałego lub wnip, a nie odpis amortyzacyjny), to czy środki trwałe zakupione za dotację mogą podlegać amortyzacji?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem – środki trwałe zakupione za dotację mogą podlegać odpisom amortyzacyjnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w ww. ustawie albo od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 9.

Jednak w myśl art. 14 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej dotacje, subwencje, dopłaty, inne nieodpłatne świadczenia lub kwoty otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, określonego w art. 45 ust. 1, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zaliczeniu określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji wykonawczych do przychodów. Do kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z przychodów, których dotyczy to oświadczenie, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Wskazana w zdaniu poprzednim regulacja obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. i ma zastosowane do środków otrzymanych po 31 grudnia 2023 r. – nie dotyczy więc środków otrzymanych przed 1 stycznia 2024 r. Istotne jest więc również to, że podatnik nie może złożyć w 2024 r. oświadczenia o zaliczeniu, np. dotacji do przychodów z działalności, w odniesieniu do dotacji uzyskanych w 2023 r.

Z opisu prawy wynika, że w 2024 r. otrzymał Pan dotację na podjęcie działalności gospodarczej. Przedmiotem Pana działalności jest produkcja mebli. Dochody z działalności opodatkowuje Pan wg zasad ogólnych. Otrzymana dotacja jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, która została przyznana na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Płatności dotacji dokonała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a umowa została podpisana z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Za środki otrzymane z dotacji zakupił Pan instalację fotowoltaiczną, komputer, oprogramowanie projektowe, ukośnicę, zagłębiarkę, planner, młotowiertarkę, wiertarko-wkręterkę, odkurzacz i ściski stolarskie. Wskazał Pan także, że złożył Pan do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie, o którym mowa w art. 14. ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości amortyzowania środków trwałych zakupionych ze środków otrzymanych z dotacji.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

-pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

-nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

-być właściwie udokumentowany.

Przy tym podkreślam, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu każdorazowo spoczywa na podatniku.

W odniesieniu do wydatków na zakup środków trwałych art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z tego przepisu wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, a zatem również przez środki finansowe. Fakt otrzymania środków finansowych na sfinansowanie zakupu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych powoduje, że odpisy amortyzacyjne w części sfinansowanej przyznaną dotacją nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wskazał Pan, że złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie, o którym mowa w art. 14. ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. oświadczenie o zaliczeniu określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji wykonawczych do przychodów. W związku z tym otrzymana dotacja została przez Pana zaliczona do przychodów podatkowych.

Konsekwencją złożonego przez Pana oświadczenia, oprócz wskazanego wcześniej zaliczenia do przychodów podatkowych otrzymanej dotacji, jest także brak zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z przychodów, których dotyczy to oświadczenie.

Tym samym środki trwałe zakupione przez Pana z otrzymanej dotacji podlegają odpisom amortyzacyjnym, które może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Podsumowanie: zakupione przez Pana środki trwałe z otrzymanej dotacji podlegają amortyzacji, a odpisy amortyzacyjne może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto zaznaczam, że przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź wyłącznie na Pana zapytanie dotyczące możliwości amortyzacji zakupionych z otrzymanej dotacji środków trwałych. Pozostałe kwestie jako nieobjęte Pana pytaniem nie podlegają interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.