
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 16 maja 2025 r. (wpływ 16 maja 2025 r.) oraz z 19 maja 2025 r. (wpływ 19 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
(…) („Wnioskodawca”) prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo scharakteryzowanych poniżej. Wnioskodawca posiada polską rezydencję podatkową.
Wnioskodawca jest stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym podmiotów zagranicznych, które zajmują się działalnością polegającą na sprzedaży produktów różnej kategorii (w szczególności z branży (…)) (dalej jako: „Zleceniodawcy”). Usługi świadczone są co do zasady na podstawie umów nienazwanych, do których należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenie zgodnie z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061).
Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy usługi sprzedaży miejsca reklamowego na portalach internetowych (tj. na indywidualnych profilach użytkownika na różnego rodzaju portalach społecznościowych lub platformach wideo) oraz sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w realizowanych nagraniach wideo. Zakres świadczonych usług obejmuje wykonywanie następujących czynności:
a)sprzedaż miejsca na zamieszanie treści w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane produkty Zleceniodawcy na indywidualnych profilach Wnioskodawcy na portalach internetowych;
b)sprzedaż miejsca na zamieszanie treści w postaci krótkich nagrań audiowizualnych przedstawiających reklamowane produkty Zleceniodawcy na indywidualnych profilach Wnioskodawcy na portalach internetowych;
c)sprzedaż miejsca na zamieszczenie treści reklamowych Zleceniodawcy w formie relacji audiowizualnych transmitowanych na żywo poprzez indywidualne profile Wnioskodawcy na portalach internetowych;
d)sprzedaż miejsca na zamieszczenie na indywidualnych profilach Wnioskodawcy na portalach internetowych, reklam w postaci treści słownych, w tym m.in. nazw, sloganów reklamodawców oraz odnośników w postaci hiperłączy (linków) do stron internetowych Zleceniodawcy lub jego indywidualnych profili na portalach społecznościowych;
e)sprzedaż miejsca oraz czasu na zamieszenie reklamy produktów Zleceniodawcy w promocyjnych nagraniach wideo publikowanych na indywidualnych profilach Wnioskodawcy na portalach internetowych;
- dalej łącznie jako „Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego”.
Tym samym świadczona przez Wnioskodawcę Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego jest formą sprzedaży przestrzeni reklamowej w Internecie, co obejmuje możliwość zamieszczania reklam produktów Zleceniodawców na portalach internetowych, a także obejmuje sprzedaż miejsca i czasu reklamowego w realizowanych nagraniach wideo, co polega na ujmowaniu reklamowanych produktów w tworzonych materiałach audiowizualnych.
Jednocześnie Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu reklam wyświetlanych w trakcie odtwarzania materiałów audiowizualnych zamieszczonych na indywidualnych kontach Wnioskodawcy przez portale, za pośrednictwem których udostępnia tworzone treści (np. (…)). W tym zakresie Wnioskodawca jest stroną umów regulujących kwestie uzyskiwanych przychodów z wyświetlanych reklam. Umowy regulują zasady dotyczące wyświetlania reklam oraz naliczania jak i realizacji wypłat wynagrodzenia z tego tytułu. Usługa jest świadczona na podstawie umów nienazwanych, do których należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenie zgodnie z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061).
Wysokość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od portali internetowych jest uzależniona między innymi od ilości wyświetleń materiału wideo. Rzeczone reklamy mogą być wyświetlane przed, w trakcie lub po materiałach wideo przygotowanych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest odpowiedzialny za dane treści reklamowe, tworzą je inne podmioty promujące swoje produkty, a o ich emisji decyduje dany portal internetowy, który następnie dokonuje rozliczenia z Wnioskodawcą.
- dalej jako „Usługa Wyświetlania Reklam”.
Analogicznie jak w przypadku Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego, Usługa Wyświetlania Reklam jest zatem formą sprzedaży przestrzeni reklamowej w Internecie poprzez emisję reklam przed, w trakcie lub po odtwarzaniu materiałów audiowizualnych Wnioskodawcy na portalach internetowych.
Wnioskodawca świadczy także usługi produkcji reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo, następczego nadzorowania ich montażu oraz udzielania Zleceniodawcom licencji do wyprodukowanych nagrań. Usługi te polegają na:
a)opracowywaniu koncepcji realizacji utworu audiowizualnego w postaci reklamowych lub promocyjnych krótkich filmów i nagrań wideo, których podstawowym celem jest reklama produktów Zleceniodawcy;
b)pełnieniu stałego nadzoru nad realizacją nagrania promocyjnych filmów i nagrań wideo na rzecz Zleceniodawcy;
c)wykonywaniu czynności w zakresie produkcji ostatecznej wersji promocyjnych filmów i nagrań wideo reklamujących produkty Zleceniodawcy;
d)nadzorze nad montażem promocyjnych krótkich filmów oraz wideo, realizowany przez analizę, ocenę i wybór odpowiednich scen m.in. pod względem wartości rozrywkowych, przy zastosowaniu urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego;
e)nadzorze nad montażem elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bez dźwiękowych) promocyjnych filmów i nagrań wideo, dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi nagrania;
f)udzielaniu licencji na korzystanie z praw do filmów i nagrań promocyjnych stworzonych na potrzeby reklamy produktów Zleceniodawcy;
- dalej łącznie jako „Usługa Produkcji Reklam”.
Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej wraz z dniem (…) 2025 r. i wybrał metodę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca wskazuje, że:
• w roku 2024 nie prowadził działalności gospodarczej i nie uzyskał przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro;
• złożył sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.
Wnioskodawca planuje prowadzić działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwi określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego, Usługi Wyświetlania Reklam oraz Usługi Produkcji Reklam jak i ewentualnych przychodów osiąganych z innych źródeł. Co wymaga podkreślenia Wnioskodawca aktualnie nie uzyskuje przychodów z innych źródeł (od wymienionych powyżej), tym niemniej nie może wykluczyć potencjalnego rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności w przyszłości.
W odniesieniu do Wnioskodawcy nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Pytanie Wnioskodawcy dotyczy stosowania opodatkowania ryczałtem świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej zarówno w roku 2025, jak i w latach następnych.
Ponadto w pismach z 16 maja 2025 r. i z 19 maja 2025 r. uzupełniono wniosek w następujący sposób:
Wnioskodawca wskazuje, że dla świadczonych Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676 z dnia 2015.10.23), są następujące pozycje:
·63.12.20.0 „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”;
·63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie";
·59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.
Zdaniem Wnioskodawcy nie jest możliwe przyporządkowanie Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego wyłącznie do jednego symbolu klasyfikacyjnego PKWiU, ponieważ zakres czynności w ramach tych usług odpowiada równocześnie wszystkim kilku pozycjom PKWiU.
Wnioskodawca wskazuje, że działalność polegająca na świadczeniu Usług Wyświetlania Reklam sklasyfikowana jest - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) - pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”
Wnioskodawca wskazuje, że działalność polegająca na świadczeniu Usług Produkcji Reklam - sklasyfikowana jest - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) - pod symbolami PKWiU:
•59.11.12.0 „Usługizwiązane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”;
•59.12.11.0 „Usługi związane z montażem filmowym";
•59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”;
•59.13.11.0 „Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji”.
Wnioskodawca wskazuje, że nie jest możliwe przyporządkowanie Usług Produkcji Reklam wyłącznie do jednego symbolu klasyfikacyjnego PKWiU, ponieważ zakres czynności w ramach tych usług odpowiada równocześnie wszystkim trzem ww. pozycjom PKWiU.
Wnioskodawca wskazuje, że:
a)usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
b)wykonując te usługi, Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością;
c)ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty czynności świadczonych oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych.
Wnioskodawca wskazuje, że zawarte przez niego umowy regulują zasady dotyczące naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług.
Wnioskodawca wskazuje, że nie uzyskuje (uzyska) przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Wnioskodawca wskazuje, że nie uzyskuje (uzyska) przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Wnioskodawca wskazuje, że pytania zawarte we wniosku odnoszą się - w jego ocenie - do opisanego stanu faktycznego, który występuje w ramach aktualnie prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca planuje kontynuować tę działalność również w przyszłości. Należy jednak podkreślić, że przychody z tytułu świadczenia wskazanych usług były uzyskiwane już w momencie składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowe pytania dotyczą zaistniałego stanu faktycznego. Zamiar kontynuowania działalności nie stanowi - w ocenie Wnioskodawcy - odrębnego zdarzenia przyszłego, ponieważ skutki podatkowe dalszego świadczenia usług pozostaną tożsame z tymi, które występują obecnie.
Pytania
1.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
2.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Wyświetlania Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
3.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Produkcji Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może on stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.
Ad. 2
W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Wyświetlania Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może on stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.
Ad. 3
W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Produkcji Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może on stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.
Uzasadnienie
Ad. 1
Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 poz. 776 - dalej jako: „Ustawa”) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy w zw. z 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 - dalej jako: „Ustawa o PIT”) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
1.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
2.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
3.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 Ustawy o PIT.
W świetle art. 6 ust. 4 Ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli:
1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Dodatkowo, aby móc korzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy koniecznym jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika pisemnego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego, należy uznać że Wnioskodawca będzie spełniał wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Zatem Wnioskodawca:
a)jest osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT, oraz
b)rozpoczął wykonywanie działalności w roku podatkowym 2025 i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej, oraz
c)nie znajduje wobec niego zastosowania żadna z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 Ustawy, oraz
d)złożył w terminie ustawowym odpowiednie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2025 rok.
Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca spełnił wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego ryczałtem ewidencjonowanym, koniecznym jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu.
Art. 12 ust. 1 ustawy wymienia kategorie osiąganych przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku zryczałtowanego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (tj. pozostałych źródeł uzyskiwanych przychodów, dla których ustalone zostały odmienne stawki).
Zapis ten należy więc odczytywać jako zasadę, wedle której przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.
W ocenie Wnioskodawcy brak jest możliwości dopasowania Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy.
Biorąc więc pod uwagę powyżej wskazany zakres czynności, w ocenie Wnioskodawcy Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego powinna zostać zakwalifikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następujących grupowań PKWiU:
•63.12.20.0„Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”;
•63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie";
•59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.
Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 63.12.20.0, 63.11.20.0 oraz 59.11.30.0. Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej", o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%.
Zatem w ocenie Wnioskodawcy jego przychody z działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego będą mogły podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, oraz z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1 -4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii przychodów, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej Wnioskodawcy, to właściwą stawką podatku dla Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% usług sprzedaży miejsca reklamowego, zakwalifikowanych do PKWiU nr 63.12.20.0, 63.11.20.0 oraz 59.11.30.0, została potwierdzona między innymi w podatkowych interpretacjach indywidualnych DKIS z dnia:
a)7 grudnia 2022 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.708.2022.2.AA: „Reasumując - począwszy od 2023 roku przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan mógł opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosując 8,5% stawkę określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.";
b)2 sierpnia 2024 r. sygn. 0114-KDWP.4011.106.2024.2.ASZ: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, 63.12.20.0, 63.11.20.0, 59.11.30.0,59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0,59.13.11.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. ”.
Ad. 2
Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, świadczy także Usługę Wyświetlania Reklam. Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, świadczona Usługa Wyświetlania Reklam obejmuje emisję reklam w trakcie odtwarzania materiałów audiowizualnych zamieszczonych na indywidualnych kontach Wnioskodawcy przez portale za pośrednictwem których udostępnia tworzone treści. Rzeczone reklamy mogą być wyświetlane przed, w trakcie lub po materiałach wideo przygotowanych przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z Usługi Wyświetlania Reklam mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jedynie, jeżeli Wnioskodawca spełnia wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, nie dotyczą go przesłanki negatywne z art. 8 Ustawy, a także złoży odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1).
Odnosząc się do kwestii jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usługi Wyświetlania Reklam, koniecznym jest prawidłowe określenie symbolu PKWiU dla rzeczywiście świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.
Jednocześnie jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki. Natomiast w ocenie Wnioskodawcy brak jest możliwości dopasowania Usługi Wyświetlania Reklam do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy.
Biorąc więc pod uwagę powyżej wskazany zakres czynności, w ocenie Wnioskodawcy Usługa Wyświetlania Reklam powinna zostać zakwalifikowana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następującego grupowania PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.
Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 59.11.30.0. Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługa Wyświetlania Reklam należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej", o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.
Zatem w ocenie Wnioskodawcy jego przychody z działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usługi Wyświetlania Reklam będą mogły podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, oraz z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii przychodów, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej Wnioskodawcy, to właściwą stawką podatku dla Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% Usługi Wyświetlania Reklam zakwalifikowanych do PKWiU nr 59.11.30.0 została potwierdzona w podatkowych interpretacjach indywidualnych DKIS z dnia:
a)15 maja 2024 r. sygn. 0115-KDST2-1.4011.162.2024.2.MD „Usługa polega na tym, że nie otrzymuje Pan honorarium za samo dodanie materiału do serwisu internetowego, tylko prowizje za każde wyświetlenie reklamy pojawiającej się w Pana materiałach przez innych użytkowników serwisu. Nie jest Pan odpowiedzialny za dane treści reklamowe, tworzą je inne podmioty promujące swoje produkty lub usługi. Posiada Pan także sporadyczne, odpłatne kontrakty reklamowe z innymi podmiotami, które wykupują określony czas reklamowy w Pana materiałach celem lokowania swoich produktów lub usług. Podejmowana działalność związana jest głównie z odpłatnym udostępnianiem przestrzeni reklamowej, zatem - jak wskazał Pan w opisie sprawy - określona jest kodem PKWiU 59.11.30.0 "Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych. (...) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że ryczałt od przychodów uzyskanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 "Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych" wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.”
b)1 października 2024 r. sygn. 0115-KDST2-2.4011.346.2024.3.MS: (...) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychody z reklam wyświetlanych na A w ramach (...) dla A. Wynagrodzenie otrzymuje Pan z tytułu reklam wyświetlanych przed, w trakcie oraz po Pana filmach publikowanych na A. Wyświetlanie reklam oraz naliczanie wynagrodzenia jest regulowane przez program partnerski A i (...). Wysokość wynagrodzenia zależy od liczby i rodzaju wyświetlanych reklam, a także od lokalizacji widzów, ponieważ stawki za wyświetlanie reklam różnią się w zależności od kraju, z którego pochodzi użytkownik. W kontekście działań reklamowych na A odpowiedzialność za treści reklamowe i sposób ich wyświetlania leży po stronie A. (.) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że stawka ryczałtu od przychodów uzyskanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 "Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych" wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu. ”.
Ad. 3
Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, świadczy także Usługę Produkcji Reklam. Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, świadczona Usługa Produkcji Reklam obejmuje następujący zakres czynności:
a)opracowywanie koncepcji realizacji utworu audiowizualnego w postaci reklamowych lub promocyjnych krótkich filmów i nagrań wideo, których podstawowym celem jest reklama produktów;
b)pełnienie stałego nadzoru nad realizacją nagrania promocyjnych filmów i nagrań wideo;
c)wykonywanie czynności w zakresie produkcji ostatecznej wersji promocyjnych filmów i nagrań wideo reklamujących produkty;
d)nadzór nad montażem promocyjnych krótkich filmów oraz wideo, realizowany przez analizę, ocenę i wybór odpowiednich scen m.in. pod względem wartości rozrywkowych, przy zastosowaniu urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego;
e)nadzór nad montażem elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) promocyjnych filmów i nagrań wideo, dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi nagrania;
f)udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów i nagrań promocyjnych stworzonych na potrzeby reklamy produktów.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z Usługi Produkcji Reklam mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jedynie, jeżeli Wnioskodawca spełnia wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, nie dotyczą go przesłanki negatywne z art. 8 Ustawy, a także złoży odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1).
Odnosząc się do kwestii jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usługi Produkcji Reklam, koniecznym jest prawidłowe określenie symbolu PKWiU dla rzeczywiście świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.
Jednocześnie jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki. Natomiast w ocenie Wnioskodawcy brak jest możliwości dopasowania Usługi Produkcji Reklam do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy.
W ocenie Wnioskodawcy Usługa Produkcji Reklam powinna zostać zakwalifikowana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następujących grupowań PKWiU:
•59.11.12.0 „Usługizwiązane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”;
•59.12.11.0 „Usługi związane z montażem filmowym”;
•59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”;
•59.13.11.0 „Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji”.
Dodatkowo można wskazać, że wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 grupowanie 59.12.11.0 obejmuje m.in. usługi związane z montażem filmowym (film, wideo, nośniki cyfrowe itp.) realizowane przez analizę, ocenę i wybór scen pod względem ciągłości, wartości dramatycznych lub rozrywkowych, przy zastosowaniu takich urządzeń, jak: przeglądarki, rzutniki oraz urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego. Z kolei grupowanie 59.13.11.0 wedle ww. wyjaśnień obejmuje udzielanie licencji na korzystanie z praw do reprodukcji, dystrybucji oryginałów filmów kinowych, programów telewizyjnych, nagrań wideo. Natomiast grupowanie 59.12.17.0 zgodnie z wyjaśnieniami obejmuje m.in.:
-tworzenie, dodawanie i nagrywanie elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) pracy audiowizualnej (filmu, nagrania wideo, nośników cyfrowych itp.) dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi pracy:
-komponowanie, nagrywanie, mieszanie i łączenie oryginalnej muzyki i dźwięku w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej,
-nagrywanie muzyki do sekwencji pracy audiowizualnej,
-mieszanie i nagrywanie licencjonowanych i dostarczonych przez klienta muzyki i nagrania dźwiękowego w celu połączenia w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej;
-łączenie licencjonowanych i dostarczonych przez klienta muzyki i nagrania dźwiękowego w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej oraz synchronizowanie elementów dźwiękowych z elementami wizualnymi pracy.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0 lub 59.13.11.0. Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługa Produkcji Reklam należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% usług produkcji reklam, zakwalifikowanych do PKWiU nr 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0 lub 59.13.11.0, została potwierdzona w podatkowych interpretacjach indywidualnych DKIS z dnia:
a)7 grudnia 2022 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.708.2022.2.AA: „Reasumując - począwszy od 2023 roku przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan mógł opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosując 8,5% stawkę określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”;
b)2 sierpnia 2024 r. sygn. 0114-KDWP.4011.106.2024.2.ASZ: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, 63.12.20.0, 63.11.20.0, 59.11.30.0, 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0, 59.13.11.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W treści wniosku przedstawił Pan informacje, z których wynika, że od (…) 2025 r. prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą i wybrał metodę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Posiada Pan polską rezydencję podatkową. Jest Pan stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym podmiotów zagranicznych, które zajmują się działalnością polegającą na sprzedaży produktów różnej kategorii (w szczególności z branży (…)). Usługi świadczone są co do zasady na podstawie umów nienazwanych, do których należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenie, zgodnie z ustawą Kodeks cywilny.
Na rzecz Zleceniodawcy świadczy Pan usługi sprzedaży miejsca reklamowego na portalach internetowych (tj. na indywidualnych profilach użytkownika na różnego rodzaju portalach społecznościowych lub platformach wideo) oraz sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w realizowanych nagraniach wideo.
Wskazał Pan, że dla świadczonych Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, są następujące pozycje:
·63.12.20.0 „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”;
·63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie";
·59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.
Pana zdaniem nie jest możliwe przyporządkowanie Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego wyłącznie do jednego symbolu klasyfikacyjnego PKWiU, ponieważ zakres czynności w ramach tych usług odpowiada równocześnie wszystkim wymienionym pozycjom PKWiU.
Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego jest formą sprzedaży przestrzeni reklamowej w Internecie, co obejmuje możliwość zamieszczania reklam produktów Zleceniodawców na portalach internetowych, a także obejmuje sprzedaż miejsca i czasu reklamowego w realizowanych nagraniach wideo, co polega na ujmowaniu reklamowanych produktów w tworzonych materiałach audiowizualnych.
Jednocześnie uzyskuje Pan przychody z tytułu reklam wyświetlanych w trakcie odtwarzania materiałów audiowizualnych zamieszczonych na indywidualnych kontach Wnioskodawcy przez portale, za pośrednictwem których udostępnia tworzone treści (np. (…)). W tym zakresie jest Pan stroną umów regulujących kwestie uzyskiwanych przychodów z wyświetlanych reklam. Umowy regulują zasady dotyczące wyświetlania reklam oraz naliczania jak i realizacji wypłat wynagrodzenia z tego tytułu.
Wskazał Pan, że działalność polegająca na świadczeniu Usług Wyświetlania Reklam sklasyfikowana jest - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.
Analogicznie jak w przypadku Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego, Usługa Wyświetlania Reklam jest zatem formą sprzedaży przestrzeni reklamowej w Internecie poprzez emisję reklam przed, w trakcie lub po odtwarzaniu Pana materiałów audiowizualnych na portalach internetowych.
Świadczy Pan także usługi produkcji reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo, następczego nadzorowania ich montażu oraz udzielania Zleceniodawcom licencji do wyprodukowanych nagrań.
Wskazał Pan, że działalność polegająca na świadczeniu Usług Produkcji Reklam - sklasyfikowana jest - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - pod symbolami PKWiU:
•59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”;
•59.12.11.0 „Usługi związane z montażem filmowym";
•59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”.
•59.13.11.0 „Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji”.
Równocześnie wskazał Pan, że nie jest możliwe przyporządkowanie Usług Produkcji Reklam wyłącznie do jednego symbolu klasyfikacyjnego PKWiU, ponieważ zakres czynności w ramach tych usług odpowiada równocześnie wszystkim ww. pozycjom PKWiU.
Ponadto wskazał Pan, że:
•w roku 2024 nie prowadził działalności gospodarczej i nie uzyskał przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro;
•złożył sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym;
•planuje prowadzić działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwi określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego, Usługi Wyświetlania Reklam oraz Usługi Produkcji Reklam jak i ewentualnych przychodów osiąganych z innych źródeł;
•w odniesieniu do Pana nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
•zawarte przez Pana umowy regulują zasady dotyczące naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług;
•nie uzyskuje (uzyska) przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
•nie uzyskuje (uzyska) przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;
•usługi świadczone przez Pana nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
•wykonując te usługi, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością;
•ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty czynności świadczonych oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych.
Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast usługi świadczone przez Pana, polegające na:
•Sprzedaży Miejsca Reklamowego - sklasyfikowane pod symbolami PKWiU:
-63.12.20.0 „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”;
-63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie";
-59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.
•Wyświetlaniu Reklam - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”;
•Produkcji Reklam - sklasyfikowane pod symbolami PKWiU:
-59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”;
-59.12.11.0 „Usługi związane z montażem filmowym";
-59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”;
-59.13.11.0 „Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji”;
nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami: 63.12.20.0, 63.11.20.0, 59.11.30.0 (Sprzedaż Miejsca Reklamowego), 59.11.30.0 (Wyświetlanie Reklam), 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0, 59.13.11.0 (Produkcja Reklam) - podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stawką podatku w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytań 1-3 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
