Opodatkowanie renty wdowiej z Niemiec. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.570.2023.2.ACZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.570.2023.2.ACZ

Temat interpretacji

Opodatkowanie renty wdowiej z Niemiec.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 1 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty wdowiej z Niemiec. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 września 2023 r. (wpływ 28 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od stycznia 2021 r. pobiera Pani i otrzymuje na konto w Polsce rentę wdowią „groβe Witwenrente” (mąż zmarł (…) 2020 r.). Ww. renta jest rentą wdowią po mężu z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych męża. To dotyczy wszystkich rent wdowich, nie tylko Pani. Od tej renty płaci Pani podatek w Niemczech.

W tym roku, po wypełnieniu PIT-36 z załącznikiem PIT/ZG (zgodnie z informacją pracownika Urzędu Skarbowego w (…)) i wpisaniu dochodu uzyskanego z renty z Niemiec, system naliczył Pani podatek do zapłacenia w Polsce. W kolejnej rozmowie telefonicznej pracownik Urzędu Skarbowego w (…) potwierdził, że PIT z załącznikiem są wypełnione prawidłowo i podatek należy zapłacić. W zeszłym roku uzyskała Pani w tym ww. Urzędzie Skarbowym też informację, że dochód ma Pani wpisywać w załącznik PIT/ZG, bo tamtejszy Urząd Skarbowy wydał Pani również zaświadczenie EU/EWR, które przesłała Pani do Finanzamt (…). Teraz się okazuje, że Pani renty wdowiej z Niemiec nie powinna Pani wykazywać, tylko swoją emeryturę wypracowaną i otrzymywaną w Polsce i z Polski. Prosi Pani o interpretację i informację, jak prawidłowo wypełniać PIT i czy teraz ma Pani zrobić korektę, aby odzyskać niesłusznie naliczony podatek. Zdaje Pani sobie sprawę, że jest to Pani pomyłka, ale dzwoniła Pani i pytała w Urzędzie Skarbowym w (…) i takie uzyskała Pani informacje. PIT był wypełniany elektronicznie. W marcu zmieniła Pani adres i z Urzędu Skarbowego w (…) otrzymała Pani rzeczową informację i odpowiedź, jakiej nie uzyskała Pani w Urzędzie Skarbowym w (…).

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej za 2022 r. i za lata następne.

Jest Pani obywatelką Polski i posiada Pani obywatelstwo polskie.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy w roku (latach), będącym (będących) przedmiotem wniosku posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) w Polsce?”, wskazała Pani, że mieszkała i mieszka Pani w Polsce.

Renta wdowia otrzymywana z Niemiec po zmarłym mężu jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń z części socjalnej. Pani mąż 22 lata pracował legalnie w Niemczech na umowę o pracę i podlegał obowiązkowemu systemowi ubezpieczeń. Opłacane i odprowadzane były wszystkie składki ubezpieczeniowe przez cały okres zatrudnienia.

Renta wdowia wypłacana z Niemiec przekazywana jest na Pani konto w euro, w polskim banku i automatycznie bank potrąca od przelewu renty składkę zdrowotną.

Zapłaciła Pani podatek od wykazanego dochodu, ponieważ po wypełnieniu PIT z załącznikami przez Internet podatek został naliczony i do 30 kwietnia 2023 r. został przez Panią przelany na konto Urzędu Skarbowego.

Otrzymuje Pani swoją emeryturę wypłacaną w Polsce przez ZUS w polskich złotych na Pani konto.

Pytania

1.Czy ma Pani zrobić korektę zeznania PIT-36?

2.Czy dołączyć załącznik PIT/ZG?

3.W jaki sposób prawidłowo się rozliczać, aby unikać błędów?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, renta wdowia z Niemiec po zmarłym mężu jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech i podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech, dlatego nie powinna Pani wykazywać jej w zeznaniu podatkowym w Polsce.

Renta wdowia wypłacana po zmarłym mężu z Niemiec wpływa na polskie konto w polskim banku i automatycznie zostaje potrącona składka zdrowotna i tylko składka zdrowotna.

Do Finanzamt w Niemczech przesyła Pani zaświadczenie EU/EWR otrzymane z polskiego Urzędu Skarbowego i otrzymuje Pani rozliczenie ze wskazaniem wysokości podatku do zapłacenia w Niemczech i dokonuje Pani przelewu na wskazane konto.

Za 2022 r. zapłaciła Pani dwa razy podatek – i w Polsce i w Niemczech. Dlatego uważa Pani, że w Polsce powinna Pani złożyć korektę zeznania podatkowego i podatek powinien być Pani zwrócony, a w latach kolejnych przy rozliczeniu PIT renta wdowia z Niemiec nie powinna być wykazywana. Zdaje Pani dobie sprawę z faktu, że każdy obywatel jest zobowiązany do prawidłowego wypełniania PIT i rozliczenia, ale po nagłej śmierci męża trudne było dla Pani uporanie się i uzyskanie informacji w związku z dużą ilością formalności, które w wymiarze międzynarodowym były dla Pani czymś nowym i nie zawsze zrozumiałym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu sprawy wynika, że od stycznia 2021 r. pobiera Pani i otrzymuje na konto w Polsce rentę wdowią „groβe Witwenrente” po zmarłym (…) 2020 r. mężu. Jest Pani obywatelką Polski i posiada Pani obywatelstwo polskie. Mieszkała i mieszka Pani w Polsce. Renta wdowia otrzymywana z Niemiec po zmarłym mężu jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń z części socjalnej. Pani mąż 22 lata pracował legalnie w Niemczech na umowę o pracę i podlegał obowiązkowemu systemowi ubezpieczeń. Opłacane i odprowadzane były wszystkie składki ubezpieczeniowe przez cały okres zatrudnienia. Od tej renty płaci Pani podatek w Niemczech. Renta wdowia wypłacana z Niemiec przekazywana jest na Pani konto w polskim banku. Otrzymuje Pani również swoją emeryturę wypłacaną w Polsce przez ZUS.

Zatem, w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Umowie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Jak stanowi art. 18 ust. 1 ww. Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 2 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wówczas, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

W opisie sprawy wskazała Pani, że mieszka Pani w Polsce i posiada obywatelstwo polskie. Otrzymywana przez Panią od stycznia 2021 r. renta wdowia po zmarłym mężu jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro otrzymywana przez Panią renta wdowia, stanowi płatność z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, to zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

W związku z tym, renta wdowia otrzymywana przez Panią z Niemiec nie ma wpływu na sposób opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Panią w Polsce i nie podlega wykazaniu w zeznaniu rocznym lub załączniku PIT/ZG. W tym przypadku nie ma zastosowania również metoda unikania podwójnego opodatkowania, gdyż przedmiotowe dochody – zgodnie z cytowaną umową – podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i nie występuje ich podwójne opodatkowanie.

Wobec powyższego, od otrzymywanej renty wdowiej z Niemiec nie była Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym PIT-36 składanym za 2022 r. lub w załączniku PIT/ZG oraz nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym PIT-36 lub w załączniku PIT/ZG składanych za 2023 r. i za lata kolejne, o ile nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

Stosownie natomiast do art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Stosownie natomiast do art. 75 § 1 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Zgodnie z art. 75 § 2 ww. ustawy:

Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

W myśl zaś art. 75 § 3 cyt. ustawy:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Jak stanowi art. 75 § 4 ww. ustawy:

Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta wywołuje skutki prawne.

Zatem, w sytuacji, gdy w związku z uzyskiwaniem renty wdowiej z Niemiec wykazała Pani tę rentę jako przychód w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r. i zapłaciła Pani od tej renty podatek dochodowy od osób fizycznych, przysługuje Pani prawo skorygowania złożonej deklaracji podatkowej za 2022 r. i złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty do właściwego organu podatkowego, stosownie do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Do skorygowanej deklaracji podatkowej za 2022 r. nie załącza Pani załącznika PIT/ZG.

Przy czym, podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego, o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie dokonuje analizy dołączonych do wniosku dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r.  poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).