Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie działając na podstawie art.216 w związku z art. 14a i 14b ustawy z dnia 29.08.1997r.- Ordynacja podatkowa /Dz.... - Interpretacja - 1442/DP-II/4110-105/BP/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.07.2006, sygn. 1442/DP-II/4110-105/BP/06, Urząd Skarbowy w Wołominie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie działając na podstawie art.216 w związku z art. 14a i 14b ustawy z dnia 29.08.1997r.- Ordynacja podatkowa /Dz.U.z 2005r Nr 8 poz.60 z późn. zmianami/ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.05.2006r uzupełnionego 29.05.2006r w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego informuje, że stanowisko zawarte w w/w wniosku dotyczącym ulgi odsetkowej jest nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 30.08.2004r zawarł Pan umowę z deweloperem na budowę lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym, a w dniu 22.08.2004r zawarł pan umowę kredytową z bankiem na zakup w/w mieszkania. W związku z nieukończeniem inwestycji i brakiem aktu notarialnego nie skorzystał Pan do tej pory z ulgi odsetkowej.

Ze względu na wysokie koszty kredytu zamierza Pan zaciągnąć kolejny kredyt mieszkaniowy w innym banku, a uzyskane w ten sposób środki pieniężne przeznaczyć na spłatę dotychczasowego kredytu.

W myśl art. 26b ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. Nr 14 poz.176 z 2000r z późn. zmianami/ odliczeniu od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art.26 ust.1, z zastrzeżeniem ust.2-4, podlegają faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa w art.3 ust.1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z :1) budową budynku mieszkalnego albo2) wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkalnego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo3) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo4) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową ( przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Z powyższego wynika, że odliczeniu podlegają wyłącznie te odsetki, które dotyczą kredytu zaciągniętego na ściśle określony cel, tzn. zabezpieczenie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Zgodnie z treścią art.26b ust.2 pkt 2 w/w ustawy, odliczenie o którym mowa stosuje się jeżeli kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo- kredytowych do udzielania kredytu, a z umowy kredytu wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w art.26b ust.1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem w myśl powołanego wyżej przepisu przedmiotem odliczenia mogą być wyłącznie odsetki od kredytu udzielonego na sfinansowanie jednej z wyżej wymienionych inwestycji mieszkaniowych. W zakresie omawianej ulgi nie mieszczą się natomiast odsetki od kredytu (pożyczki) udzielonego na spłatę innego kredytu, nawet w sytuacji, gdy ten kolejny kredyt został przeznaczony na cele, o których mowa w art. 26b ust.1 pkt 1-4 w/w ustawy, ponieważ zaciągnięcie kredytu w nowym banku powoduje zawarcie nowej umowy kredytowej, która dzięki otrzymanym środkom pozwala na spłatę zadłużenia wobec innego banku a przesłanką przeniesienia kredytu do innego banku jest spłata zobowiązania wobec innego banku, który udzielił kredytu na cele mieszkaniowe a nie na finansowanie inwestycji mieszkaniowej, to takie przeniesienie powoduje utratę prawa do ulgi odsetkowej.

Zatem biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz cytowane wyżej przepisy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie uznaje stanowisko przedstawione przez Pana jako nieprawidłowe.Zgodnie z art.14a par. 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia /art.236 par.1 pkt 1 Ordynacji podatkowej/.

Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art.222 Ordynacji podatkowej, czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Wołominie