POSTANOWIENIE - Interpretacja - US 40 RPŁ/415/4/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.01.2006, sygn. US 40 RPŁ/415/4/2006, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola na podstawie art. 14a - 14d i art 217 ustawy z dnia 29.08.1997 - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 nr.8 poz. 60 z późn zm.), w związku z wnioskiem z dnia 10.11.2005r (wpływ 16.11.2005)uzupełnione pismem z dnia 08.12.2005r.(wpływ 09.12.2005)


postanawia


że stanowisko płatnika zawarte w /w wniosku jest prawidłowe


Uzasadnienie


Z wniosku z dnia 10.11 2005r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wynika:

Stan faktyczny

-Instytut w roku 2003 realizował projekty badawcze finansowane ze środków V Programu Ramowego Unii Europejskiej na rzecz Rozwoju Technologicznego Przyjaznego Społeczeństwa Informacyjnego , które to projekty były realizowane przez pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.Instytut w 2003r pobrał i odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych w/w wynagrodzeń

Pytanie płatnika

-czy wypłacane wynagrodzenia ze środków z V Programu Ramowego Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu od podatku zgodnie z art. 21 ust.1 pkt.46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?

Stanowisko płatnika

- w sytuacji gdy wynagrodzenia wypłacane przez Instytut pokrywane są ze środków Unii Europejskiej,podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego, a fakt realizacji przez pracownika w całości czy w części projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej upoważnia Instytut do pełnego lub częściowego zaniechania poboru zaliczki na podatek dochodowy

Ocena prawna

- zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych( Dz. U. nr. 14 z 2000r. poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003r. , wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika , jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO , przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku zrealizowanym przez niego programem

Z w/w przepisu wynika , że zarówno dochody pracowników, uzyskane na podstawie umowy o pracę , jak i podatników realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem , który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc, której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z pisma wynika, że Instytut w 2003r. pobierał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowyod osób fizycznych, nie stosował zwolnienia od podatku zgodnego z art. 21 ust. 1 pkt.46 w/w ustawy. W powyższym przypadku Instytut jako płatnik powinien sporządzić korekty informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2003r. dla wszystkich pracowników otrzymujących wynagrodzenia, że środków Unii Europejskiej , którzy powinni złożyć korektę zeznania rtocznego za 2003r.

W związku z powyższym organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej.

Na niniejsze postanowienie stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola