Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/415-1014/08-2/MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2008, sygn. IPPB2/415-1014/08-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2008 r. (data wpływu 03.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w stosunku do części wynagrodzenia zasadniczego pracownika związanej z projektowaniem i programowaniem systemów informatycznych i przekazanymi pracodawcy prawami autorskimi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.07.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w stosunku do części wynagrodzenia zasadniczego pracownika związanej z projektowaniem i programowaniem systemów informatycznych i przekazanymi pracodawcy prawami autorskimi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Część pracowników Spółki, zatrudnionych na umowę o pracę przy realizacji prac związanych z projektowaniem i programowaniem systemów informatycznych poza zwykłymi obowiązkami pracowniczymi zajmuje się przede wszystkim w ramach realizacji zleceń klientów lub w ramach projektów wewnętrznych wykonaniem utworów o charakterze dzieł w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz. 904 z późn. zm.). Do utworów o takim charakterze, opracowywanych przez pracowników Spółki należy zaliczyć przede wszystkim:

  1. projekty nowych systemów informatycznych (projekty baz danych i projekty programów)
  2. modyfikacje istniejących projektów systemów informatycznych
  3. nowe programy komputerowe
  4. modyfikacje istniejących programów komputerowych

Ad. 1) i 2) Pracownicy zatrudnieni przy realizacji prac związanych z tworzeniem nowych programów opracowują programy komputerowe na potrzeby klientów Spółki jak i w ramach projektów wewnętrznych. Program komputerowy stanowi utwór w rozumieniu ustawy i ma indywidualny charakter autorski. Firma wykonuje także modyfikacje programów komputerowych własnych jak i partnerów technologicznych do potrzeb klientów lub w ramach projektów wewnętrznych. Modyfikacje programów komputerowych wykonywane przez pracowników firmy mają także autorski charakter i stanowią niepowtarzalny utwór w rozumieniu ustawy.

Praktyka w zakresie programów komputerowych jest taka, że wykonane przez pracowników firmy programy stają się elementami bibliotek programów sprzedawanych dalej do klientów firmy.

Ad 3) i 4) Pracownicy zatrudnieni przy realizacji prac związanych z projektowaniem nowych systemów informatycznych tworzą nowe projekty lub modyfikują istniejące projekty systemów informatycznych na potrzeby klientów firmy. Zarówno nowe projekty jak i modyfikacje projektów mają charakter autorski i prezentują indywidualną niepowtarzalną wizję autorów - pracowników firmy rozwiązania opisywanych zagadnień.

Utwory te są wyrażane w postaci tekstów symboli matematycznych i innych znaków graficznych.

Wykonane przez pracowników firmy projekty i adaptacje projektów są sprzedawane dalej do klientów Spółki.

Pracownicy wykonują wymienione powyżej czynności twórcze w ramach umów o pracę zawartych ze Spółką. Ponieważ:

  • efektem czynności pracowników jest powstanie utworów w rozumieniu przepisów ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • Spółka wykorzystuje stworzone przez pracowników utwory w prowadzonej działalności gospodarczej,

Intencją Spółki jest wprowadzenie do umów o pracę zawartych z pracownikami zatrudnionymi przy realizacji prac związanych z projektowaniem i programowaniem systemów informatycznych postanowień uwzględniających szczególny charakter ich aktywności fakt nabywania przez Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów powstałych w związku z wykonywaniem przez nich czynności twórczych.

Jednocześnie Spółka zamierza wprowadzić do umów o pracę zapisy że stałe miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika będzie składać się z:

  1. zmiennej części określanej na podstawie stawki godzinowej wyliczonej w oparciu o łączną wartość wynagrodzenia podzielonego przez ilość godzin czasu pracy w danym miesiącu a następnie pomnożoną przez ilość godzin pracy twórczej oraz
  2. zmiennej pozostałej części obejmującej pozostały czas nie odnotowany przez pracownika jako dotyczący pracy twórczej) przeznaczony na wykonanie pozostałych prac pracownika jako różnicy wynikającej ze stałego miesięcznego wynagrodzenia pomniejszonego o zmienną część objętą pracą twórczą.

Rozgraniczenie kwot wynagrodzenia wypłacanego za wykonywanie utworów, w tym również za przejście do majątku Spółki autorskich praw majątkowych do tych utworów oraz kwoty wynagrodzenia za prace o charakterze nietwórczym wykonywanie obowiązków pracowniczych następowałoby w oparciu o czas pracy przeznaczany przez pracownika na prace związane bezpośrednio z tworzeniem utworów.

Spółka będzie prowadziła osobną dla każdego pracownika ewidencję czasu pracy oraz efektów twórczych jego pracy, stanowiących utwory w rozumieniu przepisów o prawie autorskim:

  1. Prace nad wykonaniem utworów będą ewidencjonowane w odrębnych rejestrach informatycznych w ramach, którego prowadzona ewidencja pozwalać będzie na wyodrębnienie wykonywanych utworów i czasu poświęconego na ich wykonanie - wyrażonego w godzinach czasu pracy pracownika,
  2. Wydruki zestawień z rejestrów - miesięczne oraz roczne - akceptowane będą w zakresie wykonanych prac i poświęconych na ten cel godzin pracownika przez Dyrektora Działu - odrębnie dla każdego pracownika, a następnie przedkładane do akceptacji przez Zarząd Spółki.
  3. Zaakceptowane przez Zarząd Spółki wydruki miesięczne stanowić będą podstawę podziału wynagrodzenia za dany miesiąc na dwie części: wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków pracowniczych oraz wynagrodzenia za prace twórcze i nabycie przez Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy

W zakresie pytania pierwszego. Zgodne z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami ustała się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zdaniem Spółki 50% koszty uzyskania przychodów będą mogły znaleźć zastosowanie do części wynagrodzenia należnej pracownikom zatrudnionym przy realizacji prac związanych z projektowaniem i programowaniem systemów informatycznych za przeniesienie na rzecz Spółki praw autorskich do utworów tworzonych w ramach wykonywania czynności twórczych ponieważ:

  • efektem czynności wykonywanych przez pracowników Spółki będą utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron,
  • w myśl art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej z umów o pracę zawartych z pracownikami zatrudnionymi przy realizacji prac związanych projektowaniem i programowaniem systemów informatycznych wynikać będzie, że będą oni przenosić autorskie prawa majątkowe na Spółkę za zapłatą wynagrodzenia ustalonego w oparciu o prowadzoną ewidencję czasu pracy i wykonywanych utworów.

Wnioskodawca uważa, że dokonywanie podziału wynagrodzenia pracowników w oparciu o prowadzoną ewidencję przedstawioną w opisie stanu faktycznego pozwalać będzie na prawidłowe zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw autorskich na Spółkę (wynagrodzenia za czas pracy przeznaczony na tworzenie utworów.

W zakresie pytania drugiego. Przychody pracowników ze stosunku pracy określane są zgodnie z zasadą kasową (art. 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) co oznacza, że z chwilą postawienia wynagrodzenia do dyspozycji pracownika konieczne jest obliczenie i pobór zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym nie byłoby możliwe odroczenie w czasie do momentu zakończenia prac nad utworem - zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do całości wynagrodzenia z przeniesienie autorskich praw do wykonanych utworów.

Zdaniem Spółki zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu przy wypłacie wynagrodzenia za miesiąc, w którym prace nad utworem nie zostały jeszcze zakończone w stosunku do części wynagrodzenia za czynności związane z jego wykonywaniem, ustalonego w oparciu o ewidencję czasu pracy pracownika - będzie prawidłowe i zgodne z przepisami art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. wypłacane wynagrodzenie stanowić będzie - zgodnie z zapisami umów o pracę - część wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw autorskich na Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Koszty uzyskania przychodów regulują przepisy Rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Zgodnie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust 1 pkt 2 lit b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy:

  • określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych,
  • podatnik jest twórcą czy też artystą wykonawcą należy rozpatrywać w świetle odrębnych przepisów, tj. ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90 poz. 631 ze zm.).

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W świetle art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ust. 1 tegoż przepisu jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Z kolei zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.

Podwyższone koszty uzyskania przychodów można stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych.

Z umowy o pracę (angażu) powinno jednak wynikać, jaka część wynagrodzenia (uposażenia) obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych). Tylko bowiem takie wyróżnienie daje podstawę do zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%.

Z treści umowy o pracę musi zatem wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Konieczne jest dokładne wyróżnienie tej części wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem czynności czy prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałej jego części związanej z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych. Powyższe rozróżnienie musi wynikać z umowy o pracę, bowiem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje możliwości szacunkowego ustalania ilości pracy twórczej w całej ilości pracy danego pracownika twórcy. Na podstawie szacunkowego (procentowego) określenia ilości wykonywanych przez pracownika prac objętych prawami autorskimi spośród ogółu jego obowiązków pracowniczych nie można ustalić, jaka konkretna część wynagrodzenia związana jest z korzystaniem z praw autorskich.

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, cytowana ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dana osoba jest twórcą w rozumieniu przepisów ww. ustawy, lub czy konkretna praca stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne. W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny..

Mając powyższe na uwadze, tylko wówczas gdy:

  • praca wykonywana przez podatnika jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • podatnik jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy do przychodów osiągniętych z tego źródła
  • uzyskanie przychodu przez twórcę musi wynikać z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że część pracowników Wnioskodawcy wykonywać będzie na podstawie umowy o pracę w ramach obowiązków wynikających ze stosunku pracy m. in. (obok obowiązków nie mających takiego charakteru) pracę twórczą związaną z projektowaniem i programowaniem systemów informatycznych. W umowie o pracę zostaną zawarte zapisy określające rozróżnienie wynagrodzenia należnego pracownikowi z wykonywania pracy nie mającej przymiotu pracy twórczej, a część wynagrodzenia będzie wynagrodzeniem / honorarium z tytułu korzystania z praw autorskich do powstałych w wyniku tworzenia w ramach stosunku pracy systemów informatycznych.

Wysokość wynagrodzenia / honorarium w ramach całkowitej kwoty wynagrodzenia za pracę wyrażona będzie określoną kwotą pieniężną po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego. Ustalana będzie ona na piśmie na podstawie stawki godzinowej wyliczonej w oparciu o łączną wartość wynagrodzenia podzielonego przez ilość godzin czasu pracy w danym miesiącu, a następnie pomnożoną przez ilość godzin pracy twórczej. Ilość czasu pracy poświęcona na pracę twórczą polegającą na tworzeniu systemów informatycznych, w ramach całkowitego czasu pracy w danym miesiącu, wynikać będzie z prowadzonej w zakładzie pracy ewidencji umożliwiającej dokładne określenie wymienionych w zdaniu poprzednim proporcji czasu pracy.

W sytuacji gdy w danym miesiącu rozliczeniowym prace nad wykonanym utworem nie zostaną zakończone nie ma podstaw prawnych do zaprzestania stosowania podwyższanych kosztów uzyskania przychodu przy spełnieniu przesłanej wynikających z wyżej cytowanych przepisów. Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, by zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, twórca udzielił zamawiającemu licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do twórczego dzieła, a ponadto, by umowa o pracę przewidywała rozróżnienie wynagrodzenia należnego pracownikowi na część związaną z korzystaniem z praw autorskich i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie