Na podstawie art. 14a i art. 14b oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa / jednolity tekst : Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005r. z póź... - Interpretacja - 1442/DP II/4110-51/AP/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2006, sygn. 1442/DP II/4110-51/AP/06, Urząd Skarbowy w Wołominie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a i art. 14b oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa / jednolity tekst : Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn. zmianami/ w sprawie udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie informuje, że stanowisko zawarte przez Panią w piśmie z dnia 20.02.2006r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego odnośnie rozliczenia dochodów z tytułu pracy zarobkowej uzyskiwanej w Wielkiej Brytanii, w sytuacji wyjazdu do tego kraju z zamiarem pozostania na stałe jest prawidłowe.

W dniu 20.02.2006r wpłynął do tut. Urzędu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści złożonego pisma wynika, że jest Pani stanu wolnego, nie posiada dzieci. Z zawodu jest Pani lekarzem stomatologiem i otrzymała Pani kontrakt na umowę o pracę w państwowej służbie zdrowia w Wielkiej Brytanii na okres 3 lat począwszy od 01.04.2006r. z możliwością przedłużenia. W związku z powyższym planuje Pani przenieść "centrum życiowych interesów" do Wielkiej Brytanii, zamknęła Pani działalność gospodarczą, konto bankowe związane z prowadzeniem działalności, nie posiada Pani własnego mieszkania - jedynie wraz z mamą i siostrą jest Pani w części współwłaścicielem domu, a pokój zajmowany przez Panią zostanie po wyjeździe zajęty przez rodzinę i z końcem marca dokona Pani wymeldowania się z kraju. W związku z faktem wyjazdu będzie Pani ubiegać się o status rezydenta w Wielkiej Brytanii.

W odpowiedzi na zawarte przez Panią zapytanie urząd informuje, że stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2a ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych /jednolity tekst Dz.U.Nr 14 poz. 176 z późn. zmianami/ nieograniczonym obowiązkiem podatkowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, objęte są jedynie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej /rezydenci podatkowi/. W konsekwencji ograniczony obowiązek podatkowy dotyczy tych osób fizycznych / nierezydentów/, które nie mają w Polsce miejsca zamieszkania i uzyskują dochody z pracy wykonywanej na terytorium Polski na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustalenie obowiązku podatkowego w przypadku nieograniczonego jak i ograniczonego obowiązku podatkowego następuje z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska / art.4a ustawy/. W świetle powyższego jedynym kryterium powstania nieograniczonego obowiązku podatkowego jest miejsce zamieszkania. Pojęcie "miejsca zamieszkania" definiuje art.25 ustawy z dnia 23.04.1964 Kodeksu cywilnego - Dz.U.Nr 16 poz.93 z późn. zmianami. Przepis ten stanowi, iż miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Z treści art.25 Kodeksu cywilnego wynika więc, że o miejscu zamieszkania decydują dwa czynniki: zewnętrzny / faktyczne przebywanie/, wewnętrzny /zamiar stałego pobytu/ wystepujące i trwające łącznie. Chodzi tu zatem o miejsce, które dla danej osoby stanowi centrum jej interesów życiowych. Natomiast miejsce zamieszkania nie musi się pokrywać z miejscem zameldowania. Należy jednak pamiętać, że chociaż źródłem powszechnie obowiązującego w Polsce prawa sa przede wszystkim polskie ustawy, w tym ustawy prawa podatkowego, to jednak w przypadku wystąpienia kolizji prawnej np. trudności w ustaleniu miejsca zamieszkania, pierwszeństwo w jej rozstrzygnięciu mają postanowienia wynikające z zawartej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Postanowienia zawarte w tych umowach regulują przede wszystkim, w których z umawiających się państw dochód może być opodatkowany tj. w państwie źródła, w państwie rezydencji podatkowej podatnika czy też w obu umawiających się państwach. Na ogół przyjmuje się, że osoba ma miejsce zamieszkania w państwie, w którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze /ośrodek interesów życiowych/. Do ustalenia swojej rezydencji podatkowej zobowiazany jest wprawdzie sam podatnik, może jednak zwrócić się do organu administracji podatkowej danego państwa o wydanie mu certyfikatu rezydencji, czyli potwierdzenia, że w danym państwie jest jego miejsce zamieszkania. Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Panią stan faktyczny /przenosi Pani "ośrodek interesów życiowych " do Wiekiej Brytanii i tam ubiegać się Pani będzie o wydanie certyfikatu rezydenta/ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie uważa, że Pani stanowisko odnośnie w/w pytania jest prawidłowe.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Wołominie