
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 21 lutego 2005 roku wpłynął wniosek Stowarzyszenia o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie otrzymało na realizację projektu "DSR" dotację przyznaną przez Fundację ...... w ramach programu "Przemiany w Regionie", finansowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności ze środków bezzwrotnej pomocy rządu Stanów Zjednoczonych dla Polski.
Zgodnie z oświadczeniem, Stowarzyszenie jest bezpośrednim beneficjentem pomocy w ramach programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy rządu Stanów Zjednoczonych dla Polski i w celu realizacji projektu Stowarzyszenia zatrudnia na umowę - zlecenie koordynatora projektu, na umowę o dzieło wykładowców i tłumaczy z zewnątrz oraz wykładowców zatrudnionych na umowę o dzieło spośród pracowników Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie zwraca się z zapytaniem, czy zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osób fizycznych (koordynatora projektu, wykładowców, tłumaczy) sfinansowane środkami z bezzwrotnej pomocy zagranicznej będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego z uwagi na fakt, że osoby te realizowały bezpośrednio cel projektu ?
Zdaniem Stowarzyszenia ww. dochody korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy ww. artykułu.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
W myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zmianami), wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Jednak osoby prawne oraz jednostki nie posiadające osobowości prawnej realizują swoje zadania poprzez swoich przedstawicieli (osoby fizyczne) będących: pracownikami, zleceniobiorcami lub osobami umocowanymi do ich reprezentowania na podstawie innych umów.
Stąd też, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmianami) wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami,
organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Przepis ten definiuje zarówno źródła pochodzenia środków, jak i podatnika korzystającego ze zwolnienia. Tak więc w świetle opisanego stanu faktycznego oraz przepisów ustaw powołanych powyżej dochody osób fizycznych (koordynatora projektu, wykładowców, tłumaczy) będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile zostaną spełnione następujące warunki:
1) źródło finansowania
dochodów muszą stanowić w całości środki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2) warunkiem zwolnienia jest, by dochody osób fizycznych były finansowane środkami pochodzącymi od bezpośredniego beneficjenta pomocy (a nie np. od podwykonawcy),
3) osoby fizyczne (koordynator projektu, wykładowcy, tłumacze) są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy,
4) dochody (wynagrodzenia) osób realizujących bezpośrednio cel programu muszą być w całości sfinansowane ze środków pomocowych, gdyż dochody podatników sfinansowane ze środków własnych Stowarzyszenia nie będą korzystały z ww. zwolnienia.
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
