
Temat interpretacji
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku P ... z dnia 11.03.2005r. w sprawie dotyczącej udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej wpływu na skalę podatkową dochodów wynikających z umowy o dzieło zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach finansowanej ze środków programu Unii Europejskiej PHARE oraz formularza i pozycji zeznania rocznego w jakim powinien być wykazany ten dochód.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 11 marca 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek P. ... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego
1. zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych w wyniku realizacji umowy o działo zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach finansowanej ze środków programu Unii Europejskiej PHARE
2. wpływu tych dochodów na skalę podatkową wg której Podatnik rozlicza się w zeznaniach rocznych PIT-37 oraz formularza i pozycji zeznania rocznego w jakim powinien być wykazany ten dochód
3. świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej
opodatkowanej 19% liniowym podatkiem dochodowym na rzecz byłego i obecnego zleceniodawcy, z którym zawarta jest umowa o dzieło.
W części wymienionej w pkt 1 i 3 wniosek rozpatrzono odrębnymi postanowieniami.
Z treści pisma wynika, iż Podatnik w grudniu 2004r. zawarł umowę o dzieło z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach przedmiotem, której jest wykonanie w ramach projektu "Promocja zatrudnienia bezrobotnej młodzieży z powiatu kieleckiego MŁODZI - AKTYWNI" w ramach programu Promocja Wzrostu Zatrudnienia Wśród Młodzieży, przeprowadzenie 60 godzin konsultacji i szkoleń dla kadry projektu, ewaluacja projektu, opracowanie procedur doradczych, materiałów szkoleniowych monitorowanie i ewaluacja usług wykonywanych przez podwykonawców. Projekt ten jest finansowany ze środków programu Unii Europejskiej PHARE realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju przedsiębiorczości. W ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach Podatnik będzie wykonywał zadania z niej wynikające osobiście bez zlecania poszczególnych zadań podwykonawcom oraz bez angażowania pracowników zatrudnionych w prowadzonej działalności gospodarczej. Umowa ta nie jest zawarta w ramach działalności gospodarczej. Podatnik jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną 19% liniowym podatkiem dochodowym. Poza tym Podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie ...
W powyższym stanie faktycznym Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o wyjaśnienie, czy dochody z zawartej umowy o dzieło mają wpływ na skalę podatkową według której rozlicza się w zeznaniu rocznym PIT-37 oraz w jakiej pozycji zeznania rocznego lub na jakim innym formularzu wykazuje dochód objęty umową o dzieło, o której mowa wyżej.
Zdaniem Podatnika dochody te nie mają wpływu na skalę podatku dochodowego, gdyż do obliczania należnego podatku służy podany w instrukcji do wypełnienia formularza PIT-37 wzór, który nie przewiduje nie opodatkowanego dochodu tylko określa kwoty wyrażone w złotych plus wartość procentowa powyżej określonych progów podatkowych. Jednocześnie, zdaniem Podatnika, trudnym do ustalenia, a wręcz niemożliwym byłoby określenie, w którym przedziale byłby ten dochód nie opodatkowany, czy jako ten pierwszy próg zwiększający skalę podatkową dla kolejnych dochodów, czy jako ostatni nie mający wpływu na kwotę zapłaconego podatku.
Ponadto Podatnik wskazuje, iż śledząc szczegółowo zeznanie roczne PIT-37 nie napotkał na rubrykę, w której można byłoby wpisać dochody nie opodatkowane pochodzące ze środków Unii Europejskiej przekazanych w ramach programu PHARE. Z informacji ustnych uzyskanych przez Podatnika w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Radomiu wynika, że nigdzie indziej nie wykazuje się dochodu oraz w żaden sposób nie informuje Urzędu Skarbowego o jego istnieniu.
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2005r., stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta) starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wobec Podatnika nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 3 interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Uzyskany przez Podatnika dochód z przedmiotowej umowy o dzieło korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie ma wpływu na skalę podatkową według, której Podatnik rozlicza się z dochodów opodatkowanych na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym i tym samym nie podlega wykazaniu w zeznaniu podatkowym PIT-37.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 w/w ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Obowiązek wykazania przychodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy ciąży na płatniku dokonującym wypłaty z w/w tytułu. Przychód z tego tytułu winien być wykazany w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B w pozycji 78.
Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę we wniosku jest prawidłowe.
Pouczenie
1. Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222, w związku z art. 239 cyt. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie
podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.
4. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.
Otrzymują:
1. Adresat
2. Dyrektor Izby Skarbowej w WarszawieOśrodek Zamiejscowy w Radomiu
3. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie
4. A/a
