Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.492.2025.2.PR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Wniosek został uzupełniony 26 września 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi na rzecz swojego zleceniodawcy działającego w branży (...). W ramach pełnionej przez Wnioskodawcę roli wykonuje czynności związane z zarządzaniem projektami.

Na świadczone przez Wnioskodawcę usługi składają się w szczególności następujące czynności:

1.zarządzanie projektami wdrożeniowymi narzędzi efektywności operacyjnej;

2.kierowanie kluczowymi dla zarządu projektami i inicjatywami, w tym regularnie informowanie zespołu zarządzającego o postępach;

3.planowanie realizacji operacyjnej projektów;

4.mierzenie skuteczności realizowanych projektów za pomocą danych i narzędzi analitycznych;

5.współpraca z zespołami wielofunkcyjnymi w celu realizacji założeń projektowych;

6.komunikowanie się z interesariuszami oraz prezentowanie wyników realizowanych projektów.

Przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w poprzednim roku i nie przekroczą w następnych latach równowartości 2.000.000 euro. Wnioskodawca nie jest powiązany ze zleceniodawcą w rozumieniu przepisów podatkowych i rachunkowych.

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, działalność ta nie stanowi wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wyłączenia określone w art. 8 ustawy nie mają zastosowania. Działalność prowadzona jest zgodnie z warunkami określonymi w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca wybrał opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu złożył stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przewidzianym przez ww. ustawę terminie.

W ocenie Wnioskodawcy, wskazane powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Uzupełnienie wniosku

Szczegółowy opis czynności.

I.Zarządzanie projektami wdrożeniowymi narzędzi efektywności operacyjnej:

a)zadania/działania realizowane w ramach ww. czynności: transformacja sposobu ustalania, kaskadowania i kontroli celów oraz obszarów delegowanych do kierowników działów i zespołów;

b)zakres ww. czynności: mapowanie struktury przychodów i kosztów, projektowanie procesów i nawyków organizacyjnych, szkolenia, budowa narzędzi wspierających zmianę;

c)efekt i sposób wykorzystywania przez zleceniodawcę: uspójnienie metod ustalania celów i kontroli realizacji, trwała zmiana organizacyjna wspierająca efektywność operacyjną;

d)szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczonych usług: mapowanie struktury finansowej, projektowanie procesów, prowadzenie szkoleń, tworzenie plików i szablonów, monitorowanie harmonogramu i miar sukcesu.

II.Kierowanie kluczowymi dla zarządu projektami i inicjatywami:

a)zadania/działania realizowane w ramach ww. czynności: koordynacja projektów strategicznych, np. dostosowanie do ceł (...), przygotowanie do sezonu wysokiego popytu;

b)zakres czynności: zarządzanie zespołami międzydziałowymi, ustalanie celów, harmonogramów, metod raportowania, składanie raportów do zarządu;

c)efekt i sposób wykorzystania przez zleceniodawcę: zwiększenie przychodów z rynku (...), przygotowanie organizacji do sezonowego wzrostu popytu, lepsza koordynacja działań;

d)szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczonych usług: powoływanie zespołów, ustalanie celów i harmonogramów, raportowanie postępów, analiza wyników, komunikacja z zarządem.

III.Planowanie realizacji operacyjnej projektów:

a)zadania/działania realizowane w ramach ww. czynności: przekładanie problemów i szans na projekty operacyjne, planowanie etapów i budżetów;

b)zakres czynności: analiza celów rocznych, mapowanie na procesy tworzenia wartości, ustalanie etapów, kamieni milowych, harmonogramów i budżetów;

c)efekt i sposób wykorzystania przez zleceniodawcę: jednolite planowanie i raportowanie projektów, lepsza koordynacja działań kierownictwa;

d)szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczonych usług: analiza celów, mapowanie procesów, planowanie projektów, ustalanie budżetów, wdrażanie metodyki zarządzania projektami.

IV.Mierzenie skuteczności realizowanych projektów za pomocą danych i narzędzi analitycznych:

a)zadania/działania realizowane w ramach ww. czynności: budowa modeli matematycznych, analiza wskaźników, rekomendacje dla zarządu;

b)zakres ww. czynności: identyfikacja wskaźników, śledzenie wyników względem celów, analiza wpływu projektów na wyniki organizacji;

c)efekt sposób wykorzystania przez zleceniodawcę: podejmowanie decyzji o kontynuacji projektów, maksymalizacja efektów, minimalizacja kosztów;

d)szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczonych usług: budowa modeli, analiza danych, komunikacja wyników, rekomendacje dla zarządu.

V.Współpraca z zespołami wielofunkcyjnymi w celu realizacji założeń projektowych:

a)zadania/działania realizowane w ramach ww. czynności: powoływanie i kierowanie zespołami międzydziałowymi do realizacji projektów;

b)zakres czynność: wyznaczanie celów, harmonogramów, metod komunikacji, dokumentacji, zarządzania projektami;

c)efekt i sposób wykorzystania przez zleceniodawcę: skuteczna realizacja projektów, lepsza komunikacja i koordynacja działań w organizacji;

d)szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczonych usług: zarządzanie zespołami, ustalanie metod pracy, analiza postępów, dokumentowanie działań.

VI.Komunikowanie się z interesariuszami oraz prezentowanie wyników realizowanych projektów:

a)zadania/działania realizowane w ramach ww. czynności: raportowanie statusów, postępów i wyników projektów do zarządu i interesariuszy;

b)zakres czynności: spotkania, dokumentacja, prezentacje wyników projektów;

c)efekt i sposób wykorzystania przez zleceniodawcę: transparentność działań projektowych, podejmowanie decyzji przez zarząd na podstawie aktualnych danych;

d)szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczonych usług: przygotowanie raportów, prowadzenie spotkań, prezentowanie wyników, komunikacja z interesariuszami.

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi zarządzania projektami mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi, które zdaniem Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku.

Jak stanowi art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o podatku ryczałtowym), ww. ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku ryczałtowym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą rozumieć należy pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Stosownie natomiast do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku ryczałtowym, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z zestawienia powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, w sposób jednoznaczny wynika, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę podlegał opodatkowaniu według zasad wskazanych w ustawie o podatku ryczałtowym, a nie według zasad wynikających z ustawy o PIT.

W kontekście powyższego, w drugiej kolejności, zwrócić należy uwagę na art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, zgodnie z którym podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.

Zauważyć też należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia dodatkowych przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku ryczałtowym, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponieważ w przypadku Wnioskodawcy ani warunek dotyczący wysokości przychodów, ani warunek dotyczący rodzaju prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie został spełniony, to – zdaniem Wnioskodawcy – także i w tym zakresie nic nie stoi na przeszkodzie, aby przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę podlegał opodatkowaniu według zasad wskazanych w ustawie o podatku ryczałtowym, a nie według zasad wynikających z ustawy o PIT.

Przechodząc z kolei do kwestii wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według jakiej uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu świadczonych usług podlegać powinny opodatkowaniu, wskazać należy na art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej innej niż wymieniona w z pkt 1- 4 oraz 6-8 art. 12.

Artykuł 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku ryczałtowym stanowi, że „działalność usługowa” oznacza „pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) (...)”

Zgodnie z kolei z pkt 7.6.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowiących załącznik do wskazanego powyżej Rozporządzenia „usługi dzielą się na:

·usługi produkcyjne – czynności będące współdziałaniem w procesie produkcji, ale nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, wykonywane przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej,

·usługi konsumpcyjne – wszelkie czynności związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokojeniem potrzeb ludności,

·usługi ogólnospołeczne – czynności zaspokajające potrzeby porządkowo-organizacyjne gospodarki narodowej i społeczeństwa jako całości.”

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, bezsprzecznym jest, że Wnioskodawca świadczy działalność usługową w rozumieniu ustawy o podatku ryczałtowym. Wykonywane przez niego czynności niewątpliwie mieszczą się w pojęciu czynności wykonywanych przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej.

Wreszcie, ostatnią przeszkodą dla stosowania przez Wnioskodawcę stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym mogłaby być okoliczność, że świadczone przez niego usługi mieszczą się w pkt 1-4 oraz 6-8 wskazanego powyżej art. 12. W kontekście powyższego na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% dla świadczenia usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Co jednak niezwykle istotne, należy wyjaśnić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o podatku ryczałtowym.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że dział 70 PKWiU na potrzeby stosowania 15% stawki ryczałtu, poprzez użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex”, został zawężony do „usług doradztwa związanych z zarządzaniem”, a więc do usług zgrupowanych w dziale 70.22.1 USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z ZARZĄDZANIEM obejmującym:

• 70.22.11.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym;

• 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;

• 70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;

• 70.22.14.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;

• 70.22.15.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją;

• 70.22.16.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem;

• 70.22.17.0 Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.

Co ważne, w ocenie Wnioskodawcy, poza zakresem ww. usług doradztwa związanych z zarządzaniem pozostają usługi zgrupowane w następujących kategoriach:

• 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;

• 70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Gdyby intencją ustawodawcy było objęcie stawką 15% wszystkich usług zgrupowanych w dziale 70 PKWiU to nie zamieściłby przy tych usługach określenia „ex” oraz nie zdecydowałby się na wskazanie, iż dotyczy to tylko „usług doradztwa związanych z zarządzaniem”. Gdyby wolą ustawodawcy było objęcie stawką 15% całego działu 70 PKWiU zrobiłby to, tak jak np. zrobił to w przypadku usług kulturalnych i rozrywkowych, gdzie znajduje się odwołanie do całego działu 90 PKWiU.

Ponieważ usługi świadczone przez Wnioskodawcę należałoby klasyfikować jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” pod kodem PKWiU 70.22.20.0 to nie sposób uznać, że mieszczą się one w którymkolwiek z grupowań, do których referuje przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o podatku ryczałtowym.

Powyższe podejście znajduje także odzwierciedlenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe. Tożsame stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w następujących interpretacjach indywidualnych:

-interpretacji indywidualnej z 21 listopada 2024 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4011.773.2024.1.MM), zgodnie z którą: „(...) uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. (...)”;

-interpretacji indywidualnej z 7 listopada 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.663.2024.2.HJ) w której organ uznał stanowisko podatnika za prawidłowe;

-interpretacji indywidualnej z 11 października 2024 r. (sygn. 0115-KDST2-1.4011.429.2024.3.MR) w której organ zajął stanowisko, zgodnie z którym „(...) w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, i które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania. (...)”

-interpretacji indywidualnej z 11 maja 2022 r. (sygn. 0115-KDWT.4011.181.2022.1.RH) zgodnie z którą: „(...) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeżeli nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 8 ustawy, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. (...)”.

Co więcej, w razie ewentualności zaistnienia potrzeby rozgraniczenia usług stosownie do różnych stawek opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, czego warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca, mając świadomość konieczności odpowiedniego zróżnicowania stawek ryczałtu w zależności od faktycznej istoty świadczonych usług, w wypadku zaktualizowaniu się takiej potrzeby, dokona odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku, czego wyrazem będzie stosowna ewidencja.

Co za tym idzie, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843.).

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi, dla których wskazał klasyfikację PKWiU: 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Usługi polegają na:

-zarządzaniu projektami w wdrożeniowymi narzędzi efektywności operacyjnej;

-kierowaniu kluczowymi dla zarządu projektami i inicjatywami, w tym regularne informowanie zespołu zarządzającego o postępach;

-planowaniu realizacji operacyjnej projektów;

-mierzeniu skuteczności realizowanych projektów za pomocą danych i narzędzi analitycznych;

-współpracy z zespołami wielofunkcyjnymi w celu realizacji założeń projektowych;

-komunikowaniu się z interesariuszami oraz prezentowanie wyników realizowanych projektów.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem (stawkę ryczałtu). Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.