Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.617.2025.2.AR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.617.2025.2.AR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2, 3 i 4 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług m.in. w zakresie:

-   braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej modernizację i zakup wyposażenia Budynku w Y. oraz zakup wyposażenia na rzecz Budynku w Z. (pytanie oznaczone nr 3),

-   braku opodatkowania czynności, w ramach których wykorzystywana będzie Instalacja OZE, która zostanie zamontowana w ramach Projektu na Budynku w Y. oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej montaż Instalacji OZE na Budynku w Y. (pytania oznaczone nr 2 i 4).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2025 r. (wpływ 19 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina jest w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego pn. „…” (dalej: Inwestycja lub Projekt). Inwestycja finansowana jest/będzie przy współudziale środków ze źródeł zewnętrznych, pochodzących z programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, w ramach Priorytety (...) w ramach Działania (...).

Głównym celem Projektu jest podniesienie dostępności do edukacji przedszkolnej dzieci z terenu Gminy, poprzez rozbudowę oraz doposażenie placówek wychowania przedszkolnego.

Przedmiotem Inwestycji jest nadbudowa i zmiana sposobu użytkowania pomieszczeń budynku Przedszkola (…) w miejscowości . (dalej jako: Budynek w Y.), polegająca na zabudowie istniejącego tarasu, w wyniku której powstanie nowa część istniejącego już budynku. W ramach ww. nadbudowy powstaną dwie sale wielofunkcyjne z bezpośrednim dostępem do toalety dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz pomieszczenie gospodarcze. Ponadto, w związku z realizacją Projektu, Gmina również zamierza wyposażyć Budynek w Y. Realizacja Inwestycji w części dotyczącej Budynku w Y. obejmuje m.in. takie prace jak:

·roboty murowane,

·roboty żelbetowe,

·budowę ścianek działowych,

·roboty posadzkowe,

·roboty wykończeniowe ścian i sufitów,

·stolarkę okienną i drzwiową,

·stropodach,

·roboty elewacyjne z ociepleniem,

·roboty wykończeniowe oraz

·roboty elektryczne (instalacje uziemiające, montaż instalacji elektrycznych, instalacje odgromowe, instalacja LAN, instalacje nagłośnieniowe, instalacje cctv oraz instalacje domofonowe).

Ponadto, w ramach Projektu, na dachu części dobudowanej Budynku w Y. zostaną zamontowane ogniwa fotowoltaiczne o mocy 10 kWp, odpowiadającej zapotrzebowaniu na energię elektryczną nadbudowanej części (dalej jako: Instalacja OZE).

W związku z montażem Instalacji OZE w ramach Projektu, Gmina będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm., dalej: ustawa o OZE), a montowana w ramach Inwestycji Instalacja OZE stanowić będzie mikroinstalację w rozumieniu ww. ustawy.

W tym miejscu, Gmina pragnie wskazać, że rozliczenia energii elektrycznej wyprodukowanej z ww. instalacji będzie dokonywane w oparciu o tzw. net-metering, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o OZE.

Równocześnie, w związku z realizacją Projektu, Gmina zamierza wyposażyć również Przedszkole przy Zespole Szkół w Z. (dalej jako: Budynek w Z.). Działania w zakresie wyposażenia Budynku w Y., jak i Budynku w Z. obejmują/będą obejmowały m.in. zakup mebli, rolet wewnętrznych, pomocy dydaktycznych, sprzętu multimedialnego, klimatyzatora wewnętrznego oraz zbiorników na deszczówkę. Ponadto, w ramach tej części Inwestycji, wnętrza ww. budynków zostaną dostosowane do potrzeb osób z różnym stopniem niepełnosprawności. W szczególności w obydwu Budynkach zostaną zamontowane tabliczki z opisami pomieszczeń w alfabecie Braille’a, które pomogą słabowidzącym/niewidomym przemieszczać się i orientować w przestrzeni. W ramach powyższego, Gmina zamierza również dokonać zakupu sprzętu przystosowanego dla osób z ograniczoną zdolnością ruchową oraz do potrzeb osób niesłyszących lub słabosłyszących, osób niewidomych lub słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz zakupu sprzętu do terapii zaburzeń integracji sensorycznej.

Budynek w Y., na którym zostanie zamontowana Instalacja OZE, jak również Budynek w Z. stanowią własność Gminy oraz nie będą one wykorzystywane w żaden odpłatny sposób, w szczególności Gmina nie planuje dokonywać odpłatnego wynajmu/dzierżawy pomieszczeń/powierzchni znajdujących się w ww. Budynkach. Również Instalacja OZE nie będzie wykorzystywana w taki sposób (tj. nie będzie ona przedmiotem np. dzierżawy czy najmu). W konsekwencji, Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów w przedmiotowym zakresie.

Ponoszone w ramach Projektu wydatki są/będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Gmina jest/będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy.

Jednocześnie, po zakończeniu realizacji Projektu, Gmina będzie posiadała obiektywną możliwość wyodrębnienia wydatków przypadających w ramach Projektu wyłącznie na montaż Instalacji OZE na Budynku w Y.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Na pytanie Organu „Czy energia z zamontowanej Instalacji fotowoltaicznej będzie zasilać wyłącznie Budynek w Y. czy również inne budynki, w których mieszczą się Państwa jednostki organizacyjne, jeżeli również inne budynki do jakich czynności wykorzystują Państwo te inne budynki, tj. czy do czynności:

a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b) zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”,

odpowiedzieli Państwo, że „Gmina wskazuje, że energia z zamontowanej Instalacji OZE będzie zasilać wyłącznie Budynek w Y. W związku z powyższym, Instalacja OZE nie zasila/nie będzie zasilać innych budynków, w których mieszczą się gminne jednostki organizacyjne. Tym samym, pytanie zadane przez Organ w pozostałym zakresie należy uznać za bezprzedmiotowe.”

Na pytanie Organu „Czy będą Państwo sprzedawali wyprodukowaną przez siebie energię elektryczną z zamontowanej Instalacji fotowoltaicznej w ramach Projektu, czy też cała wyprodukowana energia będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie na własne potrzeby, tj. np. wyłącznie do Budynku w Y.?”, odpowiedzieli Państwo, że „Zgodnie z założeniami Gminy, Instalacja OZE jest/będzie wykorzystywana przez Gminę do produkcji energii niezbędnej do funkcjonowania Budynku w Y., który jak zostało wskazane we Wniosku, będzie wykorzystywany w ramach wykonywania zadań własnych Gminy związanych z edukacją publiczną oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a więc na potrzeby czynności, z tytułu realizacji których Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów. Innymi słowy, Gmina zakłada, że cała energia, która została wyprodukowana za pomocą Instalacji OZE jest/będzie wykorzystywana na potrzeby własne Gminy, tj. na potrzeby funkcjonowania Budynku w Y.”

Na pytanie Organu „Czy umowa zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z Instalacji fotowoltaicznej?”, odpowiedzieli Państwo, że „Gmina pragnie wskazać, że umowa zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym nie przewiduje/nie będzie przewidywała wynagrodzenia dla Gminy w związku z wyprodukowaną energią elektryczną w Instalacji OZE.”

Jak zostało wskazane we Wniosku, rozliczenie energii elektrycznej wyprodukowanej z ww. instalacji dokonywane będzie w oparciu o tzw. net-metering, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm., dalej: ustawa o OZE).”

Pytania (oznaczenie pytań jak we wniosku)

2.Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać Instalację OZE, która zostanie zamontowana w ramach Projektu na Budynku w Y., stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT?

3.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej modernizację i zakup wyposażenia Budynku w Y. oraz zakup wyposażenia na rzecz Budynku w Z.?

4.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej montaż Instalacji OZE na Budynku w Y.?

Państwa stanowisko w sprawie

2.W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać Instalację OZE, która zostanie zamontowana w ramach Projektu na Budynku w Y., nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT.

3.Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej modernizację i zakup wyposażenia Budynku w Y. oraz zakup wyposażenia na rzecz Budynku w Z.

4.Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej montaż Instalacji OZE na Budynku w Y.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 2

Majątek, który stanowi/będzie stanowił przedmiot Inwestycji (tj. modernizacja i wyposażenie Budynku w Y. wraz z Instalacją OZE oraz wyposażenie Budynku w Z.) będzie wykorzystywany przez Gminę zgodnie z celami Projektu, tj. w celu podniesienia dostępności do edukacji przedszkolnej dzieci z terenu Gminy, poprzez rozbudowę oraz doposażenie placówek wychowania przedszkolnego.

Tym samym, w ocenie Gminy, majątek ten nie będzie wykorzystywany w ramach czynności opodatkowanych VAT. Gmina wykorzystywać będzie powstałe mienie w ramach zadań własnych związanych m.in. z edukacją publiczną oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Efekty rzeczowe Inwestycji będą wykorzystywane nieodpłatnie. Tym samym nie będzie tutaj dochodzić do odpłatnej dostawy towarów czy odpłatnego świadczenia usług, a rezultaty Projektu wykorzystywane będą wyłącznie w ramach zadań własnych Gminy (czynności o charakterze publicznym, niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, majątek będący przedmiotem Inwestycji (modernizacja i wyposażenie Budynku w Y. wraz z Instalacją OZE oraz wyposażenie Budynku w Z.), nie będzie wykorzystywany przez Gminę do jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu.

Ad. 3 i 4

Zważywszy na fakt, że majątek będący przedmiotem Inwestycji (modernizacja i wyposażenie Budynku w Y. wraz z Instalacją OZE oraz wyposażenie Budynku w Z.) będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie na potrzeby prowadzenia zajęć przedszkolnych, w ocenie Gminy, nie będzie on wykorzystywany w ramach jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Gmina wykorzystywać będzie przedmiotowe mienie do realizacji zadań własnych związanych z edukacją publiczną (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym). Jednocześnie, majątek będący przedmiotem Inwestycji nie będzie wykorzystywany do żadnych odpłatnych czynności. Tym samym nie będzie tu dochodzić do odpłatnej dostawy towarów czy odpłatnego świadczenia usług, a obiekt wykorzystywany będzie wyłącznie w związku z realizacją zadań własnych Gminy (czynności o charakterze publicznym, niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane przez podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, brak jest bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami, które będą ponoszone na realizację Projektu, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, realizacja Projektu nie jest/nie będzie związana z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Gmina nie jest/nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Stanowisko Gminy znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2025 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.179.2025.1.KM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż: „(…) efekty realizowanego projektu (budynek przedszkola) będą wykorzystywane do zadań własnych gminy o charakterze publicznym w zakresie dostępu do m.in. edukacji publicznej, a nabyte towary i usługi związane z tym projektem będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym, w odniesieniu do realizowanej inwestycji w ww. zakresie – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie będą mieć Państwo możliwości odliczenia podatku naliczonego”.

Ponadto, stanowisko Gminy znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2024 r. o sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.64.2024.2.RG, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż „(…) w przypadku rozliczenia energii w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii („net metering”), w sytuacji, gdy Państwo za nadwyżki energii elektrycznej wprowadzanej do sieci nie będą otrzymywali wynagrodzenia i nadwyżki te w okresie 12 miesięcy (365 dni) od wprowadzenia jej do sieci przepadną, a wyprodukowana energia przez instalację PV pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne ww. obiektów, wskazać należy, że wprowadzanie energii elektrycznej do sieci w ramach ww. instalacji nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (…) jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w zakresie A i Zakresie B Inwestycji pn. „…” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji Zakresu A i Zakresu B opisanej we wniosku Inwestycji. Tym samym, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w zakresie wydatków związanych z realizacją Projektu w części obejmującej modernizację i wyposażenie Budynku w Y. oraz wyposażenie Budynku w Z., jak i wydatków, które są/będą ponoszone w związku z montażem Instalacji OZE na Budynku w Y., Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2, 3 i 4 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

8) edukacji publicznej;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego pn. „…”.

Przedmiotem Inwestycji jest nadbudowa i zmiana sposobu użytkowania pomieszczeń budynku Przedszkola (…) w miejscowości Y. (dalej jako: Budynek w Y.), polegająca na zabudowie istniejącego tarasu, w wyniku której powstanie nowa część istniejącego już budynku. W ramach ww. nadbudowy powstaną dwie sale wielofunkcyjne z bezpośrednim dostępem do toalety dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz pomieszczenie gospodarcze. Ponadto, w związku z realizacją Projektu, Gmina również zamierza wyposażyć Budynek w Y. Realizacja Inwestycji w części dotyczącej Budynku w Y. obejmuje m.in. takie prace jak:

·roboty murowane,

·roboty żelbetowe,

·budowę ścianek działowych,

·roboty posadzkowe,

·roboty wykończeniowe ścian i sufitów,

·stolarkę okienną i drzwiową,

·stropodach,

·roboty elewacyjne z ociepleniem,

·roboty wykończeniowe oraz

·roboty elektryczne (instalacje uziemiające, montaż instalacji elektrycznych, instalacje odgromowe, instalacja LAN, instalacje nagłośnieniowe, instalacje cctv oraz instalacje domofonowe).

Ponadto, w ramach Projektu, na dachu części dobudowanej Budynku w Y. zostaną zamontowane ogniwa fotowoltaiczne o mocy 10 kWp, odpowiadającej zapotrzebowaniu na energię elektryczną nadbudowanej części (dalej jako: Instalacja OZE).

W związku z montażem Instalacji OZE w ramach Projektu, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), a montowana w ramach Inwestycji Instalacja OZE stanowić będzie mikroinstalację w rozumieniu ww. ustawy.

Budynek w Y., na którym zostanie zamontowana Instalacja OZE, jak również Budynek w Z. stanowią Państwa własność oraz nie będą one wykorzystywane w żaden odpłatny sposób, w szczególności nie planują Państwo dokonywać odpłatnego wynajmu/dzierżawy pomieszczeń/powierzchni znajdujących się w ww. Budynkach. Również Instalacja OZE nie będzie wykorzystywana w taki sposób (tj. nie będzie ona przedmiotem np. dzierżawy czy najmu). W konsekwencji, nie będą Państwo czerpać żadnych dochodów w przedmiotowym zakresie.

Ponoszone w ramach Projektu wydatki są/będą dokumentowane wystawianymi na Państwa przez dostawców/usługodawców fakturami, na których są/będą Państwo oznaczeni jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Jednocześnie posiadają Państwo obiektywną możliwość wyodrębnienia wydatków przypadających w ramach Projektu wyłącznie na montaż Instalacji OZE na Budynku w Y.

Zgodnie z Państwa założeniami, Instalacja OZE jest/będzie wykorzystywana przez Państwa do produkcji energii niezbędnej do funkcjonowania Budynku, który jak zostało wskazane, będzie wykorzystywany w ramach wykonywania Państwa zadań własnych związanych z edukacją publiczną oraz utrzymaniem gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a więc na potrzeby czynności, z tytułu realizacji których nie będą Państwo czerpać żadnych dochodów. Innymi słowy, zakładają Państwo, że cała energia, która zostanie wyprodukowana za pomocą Instalacji OZE jest/będzie wykorzystywana na Państwa potrzeby własne, tj. na potrzeby funkcjonowania Budynku w Y. Wskazali Państwo, że umowa zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym nie przewiduje/nie będzie przewidywała wynagrodzenia dla Państwa, w związku z wyprodukowaną energią elektryczną w Instalacji OZE.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii, czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej modernizację i zakup wyposażenia Budynku w Y. oraz zakup wyposażenia na rzecz Budynku w Z. (pytanie oznaczone nr 3).

Do obowiązków podatnika należy w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik jest zatem zobowiązany do odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Każdorazowo zatem, gdy takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, przy jednoczesnym braku takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że będą posiadali Państwo obiektywną możliwość wyodrębnienia wydatków przypadających w ramach Projektu wyłącznie na montaż Instalacji OZE na Budynku w Y.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Budynek w Y., na którym zostanie zamontowana instalacja OZE, jak również Budynek w Z. stanowiące Państwa własność nie będą wykorzystywane w żaden odpłatny sposób, w szczególności nie planują Państwo dokonywać odpłatnego wynajmu/dzierżawy pomieszczeń/powierzchni znajdujących się w ww. Budynkach. Budynek w Y. będzie wykorzystywany w ramach wykonywania Państwa zadań własnych związanych z edukacją publiczną oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń i użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, tj. wykorzystywany wyłącznie na potrzeby wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ efekty Inwestycji – zmodernizowany i wyposażony Budynek w Y. oraz wyposażony Budynek w Z. nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem nie mają/nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu w części obejmującej Budynek w Y. oraz Budynek w Z.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać Instalację OZE, która zostanie zamontowana w ramach Projektu na Budynku w Y., nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy oraz czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej montaż Instalacji OZE na Budynku w Y. (pytania oznaczone nr 2 i 4).

Jak wynika z opisu sprawy, realizacja Inwestycji obejmuje również montaż instalacji OZE na Budynku w Y. W związku z montażem Instalacji OZE w ramach Projektu, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii, a montowana w ramach Inwestycji Instalacja OZE stanowić będzie mikroinstalację w rozumieniu ww. ustawy. Zakładają Państwo, że Instalacja OZE jest/będzie wykorzystywana przez Gminę do produkcji energii niezbędnej do funkcjonowania Budynku w Y., który jak zostało wskazane we wniosku, będzie wykorzystywany w ramach wykonywania zadań własnych Gminy związanych z edukacją publiczną oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a więc na potrzeby czynności z tytułu realizacji których Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów. Innymi słowy, zakładają Państwo, że cała energia, która została wyprodukowana za pomocą Instalacji OZE jest/będzie wykorzystywana na potrzeby własne Gminy, tj. na potrzeby funkcjonowania Budynku w Y. Wskazali Państwo, że umowa zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym nie przewiduje/nie będzie przewidywała wynagrodzenia dla Gminy w związku z wyprodukowaną energią elektryczną w Instalacji OZE. Rozliczenie energii elektrycznej wyprodukowanej z ww. Instalacji będzie dokonywane w oparciu o tzw. net-metering, o którym mowa w art. 4ust. 1 ustawy o OZE.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania nr 2 wskazania wymaga, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;

22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 19 i 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o OZE”:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

19) mikroinstalacja - instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW;

27a) prosument energii odnawialnej - odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).

W myśl art. 3 ustawy o OZE:

Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie – Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:

1) w mikroinstalacji;

2) w małej instalacji;

3) wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy – Prawo energetyczne;

4) wyłącznie z biopłynów.

Z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE wynika, że:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:

1) większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,7;

2) nie większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,8.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o OZE:

Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do:

1)prosumenta energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej;

2)prosumenta zbiorowego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej:

a)wytworzonej w mikroinstalacji lub małej instalacji, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się odpowiednio do udziału prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1,

b)pobranej przez prosumenta zbiorowego energii odnawialnej;

3)prosumenta wirtualnego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2b-2d, na podstawie:

a)wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej pobranej przez prosumenta wirtualnego energii odnawialnej,

b)ilości energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, zgłoszonej przez podmioty odpowiedzialne za bilansowanie handlowe tej instalacji odnawialnego źródła energii i sprzedawcy energii prosumenta wirtualnego energii elektrycznej, do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w ramach bilansowania handlowego, o którym mowa w ustawie – Prawo energetyczne. Ilość energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii ustala się jako iloczyn:

-udziału prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w instalacji odnawialnego źródła energii, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1, oraz

-ilości energii elektrycznej określonej dla danego okresu rozliczania niezbilansowania (t) jako energia planowana do wprowadzenia do sieci z tej instalacji odnawialnego źródła energii w przypadku gdy instalacja odnawialnego źródła energii i sprzedawca energii mają różny podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe, albo

-ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej z tej instalacji odnawialnego źródła energii, w przypadku gdy instalacja odnawialnego źródła energii i sprzedawca energii mają ten sam podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe i sprzedawca energii wyrazi zgodę na taki sposób ustalania ilości energii elektrycznej wytworzonej w instalacji odnawialnego źródła energii.

Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a-7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Stosownie do art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:

Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.

W myśl art. 4 ust. 10 ustawy o OZE:

Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:

1) sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,

2) zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu

- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723).

Jak stanowi art. 4 ust. 11 pkt 1 ustawy o OZE:

W przypadku gdy prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, o których mowa w ust. 4.

Zgodnie z art. 4d ust. 2 ustawy o OZE:

Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:

1) po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;

2) do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;

3) po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.

W świetle ww. przepisów, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii, za wynagrodzeniem, wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów na zasadach dla niej określonych. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 4 ust. 8 ustawy o OZE, gdyż ustawa definiuje we własnym zakresie działalność gospodarczą i definicja ta jest szersza niż np. zakres działalności gospodarczej wynikający z ustawy – Prawo przedsiębiorców.

W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:

Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów.

Jak wskazali Państwo we wniosku, umowa zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym nie przewiduje/nie będzie przewidywała wynagrodzenia dla Gminy w związku z wyprodukowaną energią elektryczną w Instalacji OZE. Wskazali Państwo, że rozliczenie energii elektrycznej wyprodukowanej z ww. instalacji będzie dokonywane w oparciu o tzw. net-metering, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o OZE.

Wobec powyższego należy raz jeszcze podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co do zasady podlegają czynności wykonywane odpłatnie.

Tym samym, opodatkowana podatkiem od towarów i usług będzie co do zasady energia elektryczna wprowadzona do sieci przez producenta w przypadku, gdy wystąpi z tego tytułu wynagrodzenie. Przy czym, wobec funkcjonującego na gruncie ustawy o odnawialnych źródłach energii systemu, o którym mowa w ww. art. 4 ust. 1 ustawy o OZE tzw. „net-meteringu” należy uznać, że opodatkowaniu podlegać będzie w takim przypadku nadwyżka energii elektrycznej wprowadzonej przez producenta do sieci, nad energią przez niego z sieci pobraną.

Natomiast w przypadku, gdy prosument energii elektrycznej nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia za nadwyżki wyprodukowanej energii i nadwyżki te w określonych terminach „przepadają”, nie uznaje się takich czynności za opodatkowane VAT.

W związku z powyższym, w okolicznościach niniejszej sprawy, w przypadku rozliczenia energii w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o OZE („net metering”), w sytuacji, gdy za nadwyżki energii elektrycznej wprowadzanej do sieci nie otrzymują/nie będą otrzymywali Państwo wynagrodzenia i nadwyżki te w okresie 12 miesięcy od wprowadzenia jej do sieci przepadną, a cała energia, która została/zostanie wyprodukowana za pomocą Instalacji OZE jest/będzie wykorzystywana na potrzeby własne Gminy, tj. na potrzeby funkcjonowania Budynku w Y., wskazać należy, że wprowadzanie energii elektrycznej do sieci w ramach ww. Instalacji nie stanowi/nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej montaż Instalacji OZE na Budynku w Y., podkreślić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z powyższego rozstrzygnięcia, w związku z wprowadzaniem energii do sieci nie dokonują Państwo dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, nie przysługuje/nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wydatków, które są/będą ponoszone w związku z realizacją Projektu w części obejmującej montaż Instalacji OZE na Budynku w Y.

Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 2, 3 i 4, w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 sprawa została rozpatrzona odrębnie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.