Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. ... - Interpretacja - US.I/415-38/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.08.2007, sygn. US.I/415-38/07, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) uznał stanowisko wnioskodawcy zajęte we wniosku z dnia 10.05.2007 r.. (data wpływu 25.05.2007 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w przedmiocie:

  • zaliczenia wydatków na nabycie budynku niemieszkalnego przeznaczonego po adaptacji do sprzedaży znajdujących się w nim lokali mieszkalnych do kosztów uzyskania przychodów - za prawidłowe,
  • zaliczenia wydatków związanych z przebudową tego budynku do kosztów uzyskania przychodów za prawidłowe,
  • ujęcia w spisie z natury nabytego budynku oraz nakładów związanych z niezakończoną adaptacją tego budynku na budynek mieszkalny w przypadku niesprzedania go w danym roku podatkowym - za prawidłowe.


W dniu 25.05.2007r. w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ze zm.) złożyła Pani wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie handlu i usług budowlanych.

W ramach tej działalności na podstawie aktu notarialnego nabyła Pani nieruchomość zabudowaną prawo wieczystego użytkowania gruntu i budynek niemieszkalny. W akcie notarialnym odrębnie wyszczególniono wartość prawa wieczystego użytkowania i odrębnie stojący na nim obiekt.

Przedmiotowy obiekt zamierza Pani przebudować na budynek mieszkalny, a następnie znajdujące się w nim lokale mieszkalne wraz z ułamkowymi częściami gruntu sprzedać.Pani wątpliwości dotyczą prawa do zarachowania w koszty dwóch elementów związanych z zakupem nieruchomości, tj. gruntu i budynku oraz możliwość zaliczenia wszystkich nakładów związanych z przebudową i adaptacją budynku poniesionych przed zakończeniem robót.

Ponadto pyta Pani, czy podlegają spisowi z natury roboty w toku oraz wartość nabytych, a niewbudowanych materiałów zakupionych na ten cel.

Zdaniem Pani nie budzi wątpliwości zakup gruntu, gdyż zgodnie z art. 23 ust 1 pkt 1 lit. a), wydatek poniesiony na jego zakup nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.Nabycie zaś budynku w celu jego adaptacji może być uznane za koszt uzyskania przychodu z chwilą poniesienia wydatku.Natomiast wydatki ponoszone w toku przebudowy winny być traktowane jako koszty uzyskania przychodów i rozliczane w terminach ich zaistnienia. W przypadku niezakończenia budowy (brak sprzedaży) w roku podatkowym nakłady związane z przebudową powinny być wykazane w remanencie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje: Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Wnioskodawca ma zamiar przebudować przedmiotowy budynek niemieszkalny na cele mieszkalne, a następnie sprzedać lokale mieszkalne wraz z ułamkowymi częściami gruntu, zatem faktyczna cena zakupu całej nieruchomości stanowić będzie koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

Również nakłady związane z przebudową i adaptacją budynku (np. zakup materiałów i usług budowlanych) poniesione przed zakończeniem robót należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z wyżej powołanym przepisem.

Obowiązek sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego, wynika z § 27 ust. 1 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152 poz. 1475 ze zm.). Sposób sporządzenia spisu z natury, oraz wyceny materiałów i towarów objętych spisem, uregulowany został w § 28 i § 29 tego rozporządzenia.

Zatem w przypadku niezakończenia budowy, nabyty budynek oraz nakłady poniesione na przebudowę tego budynku na budynek mieszkalny na koniec roku podatkowego należy ująć w spisie z natury zgodnie z wyżej cyt. przepisami.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał, że stanowisko wnioskodawcy w przedmiocie:

  • zaliczenia wydatków na nabycie budynku niemieszkalnego przeznaczonego po adaptacji do sprzedaży znajdujących się w nim lokali mieszkalnych do kosztów uzyskania przychodów - za prawidłowe.
  • zaliczenia wydatków związanych z przebudową tego budynku do kosztów uzyskania przychodów za prawidłowe,
  • ujęcia w spisie z natury nabytego budynku oraz nakładów związanych z niezakończoną przebudową tego budynku na budynek mieszkalny w przypadku niesprzedania go w danym roku podatkowym - za prawidłowe,i postanowił jak w sentencji.


Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14 b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa - winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Olsztynie