
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Rada Miejska uchwałą określiła wysokość i formę wynagradzania członków powołanej Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003r.. Członkom tej komisji przyznano diety uznając, iż dieta jest formą wynagradzania za pełnienie szczególnych funkcji spo-łecznych.
Ocena prawna stanu faktycznego
Stosownie do treści art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fi-zycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych prze-pisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.
W myśl postanowień art. 11a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent), a do właściwości organów gminy (jako zadania własne) należy m.in. powoływanie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Zgodnie z art. 4#185; ust. 3 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.) wójtowie (burmi-strzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych, do których należą zadania w szczególności inicjujące działania w zakresie określonym w ust. 1 oraz podejmujące czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zaś zasady wynagradzania członków komisji określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych.
Zatem, członkowie komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, za swoją działalność uzy-skują wynagrodzenia stanowiące przychód określony w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.
Wskazany przez płatnika przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991r. stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysoko-ści nie przekraczającej kwoty 2.280zł.
Przepis dotyczący zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowa-nia powinien być interpretowany ściśle, a więc w sposób w jaki został wyraźnie określony (tak nazwany) w ustawie.
O sposobie kwalifikacji dla celów podatkowych określonego zdarzenia nie może zaś decydować formalne brzmienie nazw użytych przez strony czynności.
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie upoważnia rady gminy do przyznawania diet oraz zwrotu kosztów członkom komisji, a jedynie ma ona prawo określać za-sady wynagradzania tych członków komisji. Jak stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25 listopada 1997r., sygn. Akt TKU 6/97: ...do uznania określonego świadczenia za dietę bądź kwotę stanowiącą zwrot kosztów nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego ro-dzaju świadczenia.
Zatem, należności otrzymywane przez członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholo-wych przyznane przez radę miejską w formie diety, są wynagrodzeniami podlegającymi opodat-kowaniu na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.
