
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 30 września 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której główny kod PKD to 74.99.Z - Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 2025). Według wcześniejszej nomenklatury PKD było to 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Swoje usługi świadczy Pan na podstawie umów zawieranych z innym przedsiębiorcą/innymi przedsiębiorcami - dalej jako „Zleceniodawca”. Nie jest Pan powiązany z Zleceniodawcą, nie jest Pan wspólnikiem ani nie zasiada Pan w Zarządzie.
Aktualnie świadczy Pan usługi, których zakres został sprecyzowany w umowie. Obejmuje on usługi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług spedycyjnych, poszukiwania nowych klientów oraz rozwoju sprzedaży usług Zleceniodawcy, które obejmują:
a)pozyskiwanie nowych klientów,
b)utrzymywanie kontaktu z obecnymi klientami,
c)oferowanie produktów i usług obecnym i potencjalnym klientom Zleceniodawcy,
d)negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej,
e)aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych,
f)przedstawienie klientom lub potencjalnym klientom warunków współpracy i treści umów, których zawarciem zainteresowane jest Zleceniodawca,
g)negocjowaniu warunków współpracy i zawieranych umów,
h)udzielanie klientom wszelkich informacji dotyczących produktów i usług, cen oraz warunków handlowych Zleceniodawcy niezbędnych przy zawieraniu umów,
i)nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami.
Zaznacza Pan, że nie zawiera Pan w imieniu swojej działalności umów z klientami, kontrahentami Zleceniodawcy - Pana zadaniem jest pozyskanie nowych klientów/kontrahentów, udział w negocjacjach, promowanie produktów/usług Zleceniodawcy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami/kontrahentami Zleceniodawcy, w celu aktywnego prowadzenia pośrednictwa handlowego w sprzedaży produktów/usług realizowanych przez Zleceniodawcę.
Jedynie przykładowo w tym miejscu pragnie Pan wskazać, że usługi Zleceniodawcy dotyczą głównie transportu międzynarodowego i krajowego wykonywanego za pomocą własnych aut ciężarowych należących do Zleceniodawcy oraz transportu międzynarodowego i krajowego wykonywanego za pomocą spedycji, która należy do Zleceniodawcy.
Oczywiście hipotetycznie może Pan też uzyskiwać w ramach działalności gospodarczej inne przychody, natomiast pozostają one poza zakresem niniejszego wniosku - nie wpływają one na możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a w stosunku do nich nie powziął Pan wątpliwości o wyjaśnienie których prosi tut. Organ.
Stoi Pan na stanowisku, że opisane powyżej usługi, tj. usługi z zakresu pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług głównie transportu międzynarodowego i krajowego wykonywanego za pomocą własnych aut ciężarowych należących do Zleceniodawcy oraz transportu międzynarodowego i krajowego wykonywanego za pomocą spedycji, która należy do Zleceniodawcy, poszukiwania nowych klientów oraz rozwoju sprzedaży usług Zleceniodawcy - należy zakwalifikować do kodu 74.90.12.0 - tj. „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2008/PKWiU 2015). Klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie z dnia 25 czerwca 2025 r. otrzymanym przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w którym stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Za wykonywanie przedmiotowych usług otrzymuje Pan sprecyzowane w umowie wynagrodzenie, które składa się z dwóch składników:
a)składnik stały - za realizację usług określonych powyżej przysługuje Panu (a) stałe miesięczne wynagrodzenie (tj. w umowie została określona stawka ryczałtowa za miesiąc świadczenia usług);
b)dodatkowy element wynagrodzenia (b) - część zmienna (prowizja) zależna od realizacji przez Pana założonych przez strony tej umowy celów (tj. głównie wysokości wygenerowanej sprzedaży w toku świadczenia ww. usług).
Na fakturze wystawianej przez Pana znajdują się jedna pozycja, która dotyczy sumy wynagrodzenia stałego i prowizyjnego z wskazanych powyżej liter.
Zakresem niniejszego wniosku objęte są usługi świadczone przez Pana w 2025 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współpraca będzie kontynuowana), dlatego też uprzejmie wnosi Pan o wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.
W 2025 roku korzysta Pan z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone w ustawowym terminie). Swoje przychody świadczy Pan z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje całość przychodów podatkiem dochodowym.
Zaznacza Pan, że w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie jest Pan świadomy, że aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym Pana przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Pierwszy przychód w ramach opisywanej współpracy (o który pyta Pan we wniosku), to umowa w kształcie, o którym Pan pisze w niniejszym wniosku została podpisana z datą 2 stycznia 2025 r., usługi świadczy Pan od stycznia 2025 r., a pierwszy przychód z tego tytułu powstał 31 stycznia 2025 r. (data sprzedaży na pierwszej fakturze związanej z opisywanymi usługami).
Na ten moment nie świadczy Pan innych usług w ramach tej współpracy (której dotyczy pytanie), niż te które Pan opisał. Zgodnie z tym, o czym pisał Pan we wniosku, świadczy Pan usługi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług spedycyjnych, poszukiwania nowych klientów oraz rozwoju sprzedaży usług Zleceniodawcy, które obejmują:
a)pozyskiwanie nowych klientów,
b)utrzymywanie kontaktu z obecnymi klientami,
c)oferowanie produktów i usług obecnym i potencjalnym klientom Zleceniodawcy,
d)negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej,
e)aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych,
f)przedstawienie klientom lub potencjalnym klientom warunków współpracy i treści umów, których zawarciem zainteresowane jest Zleceniodawca,
g)negocjowaniu warunków współpracy i zawieranych umów,
h)udzielanie klientom wszelkich informacji dotyczących produktów i usług, cen oraz warunków handlowych Zleceniodawcy niezbędnych przy zawieraniu umów,
i)nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami.
Jednocześnie nie zawiera Pan w imieniu Pana działalności umów z klientami, kontrahentami Zleceniodawcy - Pana zadaniem jest pozyskanie nowych klientów/kontrahentów, udział w negocjacjach, promowanie produktów/usług Zleceniodawcy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami/kontrahentami Zleceniodawcy, w celu aktywnego prowadzenia pośrednictwa handlowego w sprzedaży produktów/usług realizowanych przez Zleceniodawcę. Jedynie przykładowo w tym miejscu wskazuje Pan, że usługi Zleceniodawcy dotyczą głównie transportu międzynarodowego i krajowego wykonywanego za pomocą własnych aut ciężarowych należących do Zleceniodawcy oraz transportu międzynarodowego i krajowego wykonywanego za pomocą spedycji, która należy do Zleceniodawcy.
Zgodnie z wyjaśnieniem wskazanym powyżej, Pana zdaniem opisane usługi należy zakwalifikować do grupowania 74.90.12.0 - tj. „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2008 / PKWiU 2015), ponieważ taka klasyfikacja została potwierdzona w piśmie z dnia 25 czerwca 2025 r. otrzymanym przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. GUS w tych usługach nie dopatrzył się innej klasyfikacji PKWiU (w tym także tych dotyczących firm centralnych czy doradztwa). Jeśli chodzi o szersze uzasadnienie to oczywiście przedstawił je Pan w uzasadnieniu stanowiska.
Nie wykonuje Pan/Nie będzie Pan wykonywał tych usług w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie.
Pytanie
Czy Pana wynagrodzenie za wykonywane w ramach działalności usługi - opisane w treści wniosku - jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Stoi Pan na stanowisku, że Pana wynagrodzenie za wykonywane w ramach działalności usługi - opisane w treści wniosku - jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r.
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie dopisku przy konkretnym symbolu ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
W piśmie z dnia 25 czerwca 2025 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował Pana, że wymienione opisane powyżej usługi - należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Zatem, aby móc skorzystać z 8,5% stawki usługi te nie mogą być usługami „doradztwa związanymi z zarządzaniem”. Pragnie Pan podkreślić, że orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza jednoznacznie, że do kompetencji organów podatkowych należy wskazanie i weryfikacja PKWiU czynności wykonywanych przez podatnika. Zob. Wyroki: NSA z 29 listopada 2017 r., o sygn. akt I FSK 179/16, czy WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., o sygn. akt: I SA/Go 182/18, CBOSA. Zatem jeśli uznamy, iż GUS dokonał prawidłowej klasyfikacji tych usług, należy się skupić wyłącznie na kwestii, czy te usługi nie są związane z „doradztwem w zakresie zarządzania”.
Ani Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ani inne ustawy podatkowe nie zawierają definicji „doradztwa”. Z pomocą przychodzą tu jednak objaśnienia i interpretacje podatkowe wydawane przez Ministra Finansów. W interpretacji ogólnej nr PT3.8101.2.2015.AEW.16 z 13 kwietnia 2015 r., która dotyczyła kwestii usług doradczych, stwierdzone zostało iż „(...) Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych. Podobnie uznaje tut. Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2017 r., stwierdzając iż „(...) W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych.(...)”.
W praktyce Pana główną rolą (w zakresie wskazanym powyżej) jest pośrednictwo w sprzedaży produktów i usług spedycyjnych, poszukiwanie nowych klientów oraz rozwój sprzedaży usług Zleceniodawcy. Szczegółowy opis obowiązków został zawarty w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zaznacza Pan, że nie zawiera Pan w imieniu swojej działalności umów z klientami, kontrahentami Zleceniodawcy - Pana zadaniem jest pozyskanie nowych klientów/kontrahentów, udział w negocjacjach, promowanie produktów/usług Zleceniodawcy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami/kontrahentami Zleceniodawcy, w celu aktywnego prowadzenia pośrednictwa handlowego w sprzedaży produktów/usług realizowanych przez Zleceniodawcę. Jedynie przykładowo w tym miejscu pragnie Pan wskazać, że usługi Zleceniodawcy dotyczą głównie transportu międzynarodowego i krajowego wykonywanego za pomocą własnych aut ciężarowych należących do Zleceniodawcy oraz transportu międzynarodowego i krajowego wykonywanego za pomocą spedycji, która należy do Zleceniodawcy. W ramach zakresu wskazanego we wniosku nie udziela Pan porad kontrahentowi, nie wskazuje sposobów postępowania kontrahentowi, nie udziela wyjaśnień. Zatem nie świadczy Pan w tym zakresie usług doradczych.
Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in.:
- z dnia 14 maja 2025 r., o sygn. 0115-KDST2-1.4011.136.2025.2.AP,
- z dnia 22 marca 2024 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.47.2024.2.HJ,
- z dnia 17 kwietnia 2025 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.127.2025.2.RK,
- z dnia 23 marca 2022 r., o sygn. 0114-KDIP2-1.4011.84.2022.2.PD,
- z dnia 14 lutego 2022 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.931.2021.1.MK,
- z dnia 17 listopada 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.832.2021.1.MAP,
- z dnia 17 marca 2021 r. o sygn. 0112-KDIL2- 2.4011.106.2021.1.AG,
- z dnia 7 lipca 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST,
- z dnia 1 października 2019 r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP,
- czy też starsze interpretacje wydane np. przez DIS w Katowicach w dniu 25 stycznia 2017 r. o sygn. 2461-IBPB-1-1.4511.609.2016.1.WRz.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zmiany w ww. ustawie, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.
Podsumowując, Pana zdaniem, usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku w wykonywanej działalności gospodarczej, nie wypełniają dyspozycji z treści art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
W związku z tym, że oprócz wynagrodzenia za świadczenie tychże usług, należna jest Panu część zmienna wynagrodzenie (tj. prowizja od zrealizowanej sprzedaży, a część ta jest bezsprzecznie inną formą rozliczenia świadczonych usług i dodatkowo te części wynagrodzenia są wprost z sobą związane, to powinny one zostać opodatkowane tą samą 8,5% stawką ryczałtu. Bez znaczenia tym samym jest fakt, iż przychody z obu tytułów (tj. część zmienna i stała) są zsumowane na fakturze do jednej pozycji.
Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej. Ta sama sytuacja dotyczy opisanej w stanie faktycznej/zdarzeniu przyszłym prowizji, stanowiącej Pana zmienną część wynagrodzenia miesięcznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:
1.W ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi pośrednictwa sprzedaży sklasyfikowane pod kodem PKWiU 2015 - 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
2.W ramach planowanych Usług pośrednictwa sprzedaży będzie wykonywał Pan następujące rodzaje czynności:
a)pozyskiwanie nowych klientów,
b)utrzymywanie kontaktu z obecnymi klientami,
c)oferowanie produktów i usług obecnym i potencjalnym klientom Zleceniodawcy,
d)negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej,
e)aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych,
f)przedstawienie klientom lub potencjalnym klientom warunków współpracy i treści umów, których zawarciem zainteresowane jest Zleceniodawca,
g)negocjowaniu warunków współpracy i zawieranych umów,
h)udzielanie klientom wszelkich informacji dotyczących produktów i usług, cen oraz warunków handlowych Zleceniodawcy niezbędnych przy zawieraniu umów,
i)nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami.
3.Nie świadczy Pan innych usług, w tym także tych dotyczących firm centralnych czy doradztwa.
4.Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych - stwierdzić należy, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
