POSTANOWIENIE - Interpretacja - P-1/415/29/904/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.10.2006, sygn. P-1/415/29/904/06, Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a i art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) stanowisko dotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawach przedstawionych we wniosku z dnia 1.09.2006 r. uznaję za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zapytanie dotyczy :Na jakich zasadach syndyk powinien rozliczać się z Urzędem Skarbowym z tytułu otrzymanego wynagrodzenia. Czy mają tu zastosowanie przepisy art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też art. 44 ust 1a pkt 3 w/w ustawy

Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła następujące elementy stanu faktycznego:Syndyk masy upadłości otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnionych świadczeń na rzecz upadłego w postępowaniu upadłościowym. Wynagrodzenie to orzeczone jest w postanowieniu przez sąd. Pana zdaniem za właściwe należy uznać stosowanie przepisu art. 44 ust 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłacane syndykowi wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług , stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 6 ustawy). Mając na uwadze art. 44 ust 3a syndyk, jako podatnik wpłaca samodzielnie do Urzędu Skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości 19 % dochodu w terminie do 20 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni , a za grudzień w terminie złożenia zeznania podatkowego .Dochodem jest przychód zlecony przez sąd w postępowaniu upadłościowym pomniejszony o koszty uzyskania przychodów oraz składki na ubezpieczenie społeczne.

Zdaniem organu podatkowego przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe Stosownie do art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.z 2000 r. Nr 14 , poz. 176 z późn. zm. ), za przychody z działalności wykonywanej osobiście , o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 , uważa się przychody osób , którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów , zlecił wykonanie określonych czynności , a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym , dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art.14 ust. 2 pkt 10 , i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów , o których mowa w pkt 9 Takie określenie przychodów ustanawia zasadę, iż wykonywane czynności osoby (syndyka) związane są ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więziami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków wykonania tych czynności , wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego ich wykonanie.

Warunki powyższe spełnia funkcja syndyka. Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze , wyznaczenie syndyka następuje w postanowieniu sądu o ogłoszeniu upadłości. Stosownym postanowieniem sąd powierza zatem syndykowi pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa. O wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków orzeka sąd na wniosek zainteresowanego. Wynagrodzenie pokrywane jest z masy upadłościowej. Oznacza to, że tak określone funkcje ograniczają ryzyko gospodarcze i statuują wykonywane czynności syndyka jako źródło działalności wykonywanej osobiście .

W myśl art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącane przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.Zaliczkę obliczoną w powyższy sposób zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika. Stosownie do art. 42 ust. 1 w/w ustawy , płatnicy o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki

W świetle powołanych przepisów przedsiębiorstwo w którym został Pan wyznaczony do wykonywania czynności syndyka będzie płatnikiem i ma obowiązek naliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych Panu wypłat. Wypłacane zaliczki na poczet wynagrodzenia stanowią dla Pana przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ust. 6 w/w ustawy. Natomiast regulacja zawarta w powołanym przez Pana art. 44 ust. 1a w/w ustawy nie ma zastosowania, gdyż dotyczy wyłącznie podatników osiągających dochody bez pośrednictwa płatników. Wobec powyższego nie jest Pan obowiązany do samodzielnego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle powołanych przepisów przedsiębiorstwo w którym został Pan wyznaczony do wykonywania czynności syndyka będzie płatnikiem i ma obowiązek naliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych Panu wypłat. Wypłacane zaliczki na poczet wynagrodzenia stanowią dla Pana przychód z działalności wykonywanej osobiście , o której mowa w art. 13 ust. 6 w/w ustawy. Natomiast regulacja zawarta w powołanym przez Pana art. 44 ust. 1a w/w ustawy nie ma zastosowania, gdyż dotyczy wyłącznie podatników osiągających dochody bez pośrednictwa płatników. Wobec powyższego nie jest Pan obowiązany do samodzielnego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie