Na podstawie: - Interpretacja - PO I 415/48/06

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.09.2006, sygn. PO I 415/48/06, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),
  • art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47c ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 24.08.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym wniosku.

Wnioskiem z dnia 24.08.2006 r. Strona zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po analizie przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy uznał, iż Strona jest uprawniona do złożenia przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji, a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona jest pracownikiem Stowarzyszenia, które jest stroną umowy o dofinansowaniu projektu. Projekt jest finansowany w wysokości 75% ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z Budżetu Państwa. Środki te przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy Stowarzyszenia, które bezpośrednio realizuje cel programu. Tym samym dysponentem środków pomocowych i podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Stowarzyszenie.

Stosowanie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przepisu wynika jednoznacznie, że zwolnienie obejmuje wyłącznie przychody podmiotu bezpośrednio realizującego cel pomocowy. Nie obejmuje natomiast kolejnych podmiotów (zatrudnionych przez bezpośrednio korzystającego ze środków pomocowych), choćby nawet wypłacane im przychody były faktycznie finansowane ze środków pomocowych. Środki pieniężne podlegają zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z powołanym wyżej zapisem art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów.

Ponadto powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE), nie zaś z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Art. 21 ust.1 pkt 47c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Zwolnienie powyższe także dotyczy beneficjenta, jakim w opisanej we wniosku sytuacji jest Stowarzyszenie. Ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego mogą być finansowane między innymi wynagrodzenia osób zatrudnionych przez bezpośredniego beneficjenta tych środków. Jednakże do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskiwanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji dochody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zdaniem tut. organu podatkowego dochody uzyskane przez Stronę w ramach świadczenia pracy zgodnie z zawartą umową o pracę podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stowarzyszenie jako płatnik ma obowiązek naliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych Stronie wynagrodzeń na zasadach określonych w art.32 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Załączone do wniosku z dnia 24.08.2006 r. postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego stosownie do art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej jest wiążące jedynie dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i nie stanowi źródła prawa.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Stronę, co potwierdzono w sentencji niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Dębicy