Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu 70.22.20.0. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca planuje rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej od 1 czerwca 2025 r. Podczas rejestracji działalności nie dokonano wyboru formy opodatkowania, z uwagi na to, że jest na to czas do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania pierwszego przychodu z działalności. Dotychczas Wnioskodawca nie prowadził w żadnej formie działalności gospodarczej. Działalność będzie prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i polegać ma na świadczeniu kompleksowych usług na rzecz kontrahenta w roli A (koordynator wdrożenia platformy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca spełnia warunki określane w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec Wnioskodawcy nie zachodzą również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ww. ustawy.

Złożony wniosek dotyczy roku 2025 oraz lat przyszłych. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi samodzielnie, w ramach kontraktu B2B z jednym lub (w przyszłości) kilkoma klientami.

Dla celów rejestracyjnych działalności gospodarczej wybrano następujące kody PKD:

·70.20.Z – Doradztwo w zakresie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania;

·62.10.B – Pozostała działalność w zakresie programowania;

·74.99.Z – Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Zakres świadczonych w ramach działalności usług obejmuje w szczególności działania na rzecz kontrahenta:

kierowanie działaniami mającymi na celu przygotowanie, rozpoczęcie oraz zakończenie realizowanych projektów,

efektywne zarządzanie zasobami kontrahenta w celu zapewnienia terminowej i budżetowej realizacji projektów,

definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów projektowych,

identyfikacja i monitorowanie ryzyka w projektach oraz ocena jego wpływu na harmonogramy,

analiza oraz przydzielanie priorytetów zarówno w pracach projektowych, jak i pomiędzy różnymi projektami,

organizacja i prowadzenie spotkań niezbędnych do realizacji zadań projektowych oraz komunikacji z klientami,

budowanie (...),

koordynacja i rozwijanie zespołów odpowiedzialnych za budowę i utrzymanie platformy (...),

zapewnienie solidności, skalowalności i zgodności platformy analitycznej ze strategicznymi celami,

współpraca z zespołami wielofunkcyjnymi, w tym deweloperami, architektami, analitykami biznesowymi i innymi interesariuszami, w celu skutecznej realizacji rozwiązań analitycznych,

zwiększanie przewidywalności, wydajności oraz jakości pracy zespołu poprzez szkolenia i wykorzystywanie metodyk zwinnych,

analiza oraz dostarczanie danych do projektów strategicznych,

szkolenie zespołów technicznych, operacyjnych i biznesowych w zakresie analityki i podejmowania decyzji opartych na danych,

wnoszenie wiedzy biznesowej i wskazówek dotyczących wykorzystania danych do poprawy wyników działalności i podejmowania decyzji,

zarządzanie budżetem przydzielonym dla realizowanych projektów z obszaru danych i analityki,

inicjowanie innowacji i wytyczanie kierunku rozwoju platform,

wdrażanie  (...) w celu rozwoju platform,

wdrażanie (...) w rozwoju platform.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), tj. prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako koordynator wdrożenia platformy.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi opisane we wniosku będą świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej i będą wykonywane na rzecz osób prawnych, przy czym Wnioskodawca nie będzie wspólnikiem żadnej ze spółek, a także nie będzie zasiadał w zarządzie spółek. Wnioskodawca jako podwykonawca realizujący określoną część projektu, ponosić będzie ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada za wykonane czynności wobec zleceniodawcy.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia opisanych wyżej usług w charakterze A na rzecz kontrahenta będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia opisanych usług A podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.

Wnioskodawca nie świadczy usług o charakterze doradztwa, o którym mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, lecz usługi zarządzania projektami i wdrażania rozwiązań informatycznych, które nie zostały wymienione w katalogu usług objętych wyższymi stawkami ryczałtu. W konsekwencji, przychody z działalności Wnioskodawcy należy zakwalifikować jako przychody z pozostałej działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, dla której przewidziano stawkę 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (...), stawki ryczałtu dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zostały zróżnicowane w zależności od rodzaju świadczonych usług. I tak m.in.:

·15% – dotyczy przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) oraz usług firm centralnych – z pewnymi włączeniami. W praktyce do kategorii tej zaliczane są usługi typowego konsultingu zarządczego, np. doradztwo w zakresie strategii biznesowej, finansów (z wyjątkiem doradztwa podatkowego), zarządzania zasobami ludzkimi itp. Przykładowo pod PKWiU 70.22.1 klasyfikowane są usługi doradztwa związane z zarządzaniem w podziale na konkretne dziedziny (strategiczne, finansowe, HR itp.). Wyłącznie tego rodzaju stricte doradcze usługi zarządcze podlegają stawce 15%.

·12% – dotyczy m.in. przychodów ze świadczenia usług w branży IT, określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy, tj. usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) lub oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usług zarządzania sieciami i systemami IT (62.03.1) czy usług instalowania oprogramowania. W efekcie programiści oraz klasyczni doradcy IT (świadczący usługi doradcze w zakresie Oprogramowania lub sprzętu) nie mogą korzystać ze stawki 8,5%, lecz ich przychody objęte są stawką 12%.

·8,5% – jest przewidziane dla przychodów z działalności usługowej, która nie została wymieniona w katalogu stawek podwyższonych (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy). Innymi słowy, wszelkie usługi, które nie mieszczą się w kategoriach objętych stawkami 15%, 14% czy 12% ryczałtu, korzystają z podstawowej stawki 8,5%. Jak można znaleźć w wyjaśnieniach ekspertów, stawka 8,5% ma charakter „pozostały” – jeśli dana usługa nie została wprost przypisana do innej stawki w art. 12 ust. 1 ustawy, to prawdopodobnie właściwą będzie stawka 8,5%. Podkreślenia wymaga, że klasyfikacja usług dla potrzeb ryczałtu odbywa się według PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), a nie wyłącznie wg symbolu PKD. Oznaczenie „ex” przy symbolu PKWiU (np. PKWiU ex dział 70) oznacza natomiast zawężenie zakresu danej kategorii do konkretnych usług wymienionych w nazwie grupowania.

Wnioskodawca wskazuje, że choć w opisie działalności pojawiają się czynności mogące mieć charakter doradczy, to nie mają one charakteru odrębnej usługi doradczej świadczonej na zlecenie w oderwaniu od procesu realizacji projektu. Przeciwnie – są one elementem wykonywania kompleksowej usługi polegającej na prowadzeniu i dostarczaniu rozwiązań (platform danych) dla kontrahenta. Wnioskodawca pełni rolę lidera projektu, a nie typowego konsultanta doradzającego zarządowi w określonych strategiach biznesowych. Należy zauważyć, że ustawa o ryczałcie nie definiuje szczegółowo pojęcia „usługi doradcze”, jednak praktyka interpretacyjna i orzecznicza wypracowała pewne kryteria. Usługi doradcze (w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy) to takie, które polegają na udzielaniu porad, opinii, rekomendacji co do sposobu prowadzenia działalności lub zarządzania przedsiębiorstwem, mających na celu usprawnienie lub optymalizację działań klienta. Klasycznym przykładem jest analiza sytuacji biznesowej klienta i przedstawienie zaleceń (raportu, strategii) – czyli typowe usługi consultingowe świadczone przez firmy doradcze.

W przedmiotowym przypadku Wnioskodawca nie będzie sporządzał dla kontrahenta niezależnych raportów lub rekomendacji dotyczących prowadzenia jego firmy ani nie pełni roli konsultanta strategicznego. Jego zadania skupiają się na bieżącym zarządzaniu realizacją projektów technicznych (platforma danych) i dostarczaniu ustalonych rezultatów. Ewentualne doradztwo, jakie świadczy, ma charakter pomocniczy i operacyjny – dotyczy rozwiązywania konkretnych problemów technicznych w trakcie projektu oraz wyboru optymalnych narzędzi czy metod (np. rekomendacja zastosowania określonej technologii w platformie danych). Nie jest to doradztwo co do kierunków rozwoju biznesu klienta jako całości, lecz wsparcie techniczne w ramach realizowanych zadań.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji z 2023 r. dotyczącej zbliżonego stanu faktycznego podkreślił, że samo koordynowanie projektu i wspieranie klienta w jego realizacji nie jest tożsame z doradztwem w zakresie zarządzania. W opisie tamtej sprawy podatnik zajmował się m.in. kontaktem z inwestorami, urzędami, prowadzeniem dokumentacji projektowej i udzielaniem konsultacji w trakcie projektu (...) – organ stwierdził jednoznacznie: „Wykonywane przez Pana czynności nie stanowią doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym, ani zarządzaniem finansami, […] ani innych pozostałych usług doradczych wymienionych w grupowaniu PKWiU ex 70” (interpretacje.pl). Innymi słowy, fakt wykonywania usług określanych potocznie jako „zarządzanie projektem” czy „nadzór/koordynacja” nie oznacza automatycznie świadczenia usług doradczych w rozumieniu ustawy.

Mając na uwadze charakter czynności Wnioskodawcy, najbardziej zbliżonym grupowaniem w klasyfikacji PKWiU wydaje się być PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Właśnie do tej kategorii zaliczane są usługi polegające na zarządzaniu i koordynowaniu realizacji projektów (innych niż budowlane). Warto zauważyć, że usługi zarządzania projektami nie zostały wymienione w katalogu usług doradczych objętych stawką 15%. Co więcej, organy podatkowe wprost potwierdzają możliwość stosowania do nich stawki 8,5%.

Dla przykładu Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 17 maja 2024 r. (sygn. 0115-KDST2-1.4011.142.2024.2.KB) zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, który świadczył usługi Project Managera dla spółki z o. o., polegające na prowadzeniu i zarządzaniu projektami, komunikacji z klientami i podwykonawcami oraz przestrzeganiu procedur wewnętrznych zleceniodawcy. Organ przyznał, że skoro usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami (z wył. budowlanych) i nie stanowią usług doradztwa związanego z zarządzaniem, to prawidłową stawką ryczałtu jest 8,5% (interpretacje.pl). Podobnie w licznych interpretacjach podkreślano, że usługi zarządzania projektami (będące de facto usługami organizacyjno-koordynacyjnymi) należy traktować jako „pozostałe usługi” opodatkowane 8,5%. W kontekście usług Wnioskodawcy istotne jest również rozstrzygnięcie kwestii elementów informatycznych (IT) tych usług.

Wnioskodawca nadzoruje rozwój (...), co jest działalnością techniczną. Można zadać pytanie, czy czynności te nie stanowią usług „związanych z oprogramowaniem” w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy (objętych 12% stawką). Zdaniem Wnioskodawcy – nie, ponieważ nie świadczy on usług programistycznych ani typowego doradztwa informatycznego, a jedynie koordynuje i nadzoruje prace techniczne wykonywane przez zespół. Wnioskodawca sam nie tworzy kodu oprogramowania na zlecenie klienta ani nie doradza odrębnie w zakresie wyboru systemów IT (poza kontekstem realizowanych projektów). Potwierdzeniem takiego podejścia jest aktualna linia orzecznicza sądów administracyjnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 12 kwietnia 2024 r. (I Sa/Kr 202/24) zauważył, że organy podatkowe nie mogą automatycznie zaliczać wszelkich usług związanych z projektowaniem i analizą systemów informatycznych do kategorii „usług związanych z oprogramowaniem” (12%) bez szczegółowego uzasadnienia. Sąd skrytykował praktykę uznawania całego grupowania PKWiU 62.01.12.0 (analizy i projektowanie systemów IT) za usługi związane z oprogramowaniem, podkreślając, że takie podejście jest arbitralne i nie wynika wprost z przepisów. W świetle tego orzeczenia widać, że granica definicji usług informatycznych objętych podwyższoną stawką 12% nie jest jednoznaczna i powinno się ją interpretować zawężająco. Skoro więc Wnioskodawca nie świadczy typowych usług programistycznych (wytwarzania oprogramowania) ani doradczych w zakresie oprogramowania na rzecz klienta, należy jego przychody traktować jako przychody z pozostałej działalności usługowej.

Mając na uwadze powyższe argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane usługi A nie wypełniają przesłanek uznania ich za usługi doradcze związane z zarządzaniem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy. W konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu stawką 15%, lecz stanowią pozostałą działalność usługową opodatkowaną stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Przedstawione stanowisko znajduje oparcie w aktualnych interpretacjach indywidualnych oraz publikacjach eksperckich. Jak wskazano, usługi zarządzania projektami (nawet jeśli obejmują elementy doradcze czy projektowe w dziedzinie IT) są kwalifikowane do podstawowej stawki 8,5% ryczałtu. Organ podatkowy w analogicznych stanach faktycznych potwierdzał prawidłowość takiej kwalifikacji, o ile tylko zakres czynności nie pokrywa się z typowym doradztwem strategicznym, finansowym czy innym wymienionym w grupowaniu PKWiU „ex 70”. W ocenie Wnioskodawcy, jego działalność spełnia te warunki. Reasumując, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że w opisanym stanie faktycznym ma prawo do opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług A ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%. Powyższe stanowisko jest – zdaniem Wnioskodawcy – zgodne z obowiązującymi przepisami oraz ich aktualną wykładnią, co zostało poparte przytoczonymi interpretacjami i argumentacją.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 tej ustawy:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że planuje Pani rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej od 1 czerwca 2025 r. Działalność będzie prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i ma polegać na świadczeniu kompleksowych usług na rzecz kontrahenta w roli A (koordynator wdrożenia platformy).

Zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności:(...).

Wskazała Pani grupowanie PKWiU: 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – jako właściwe dla ww. usług.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli będzie uzyskiwać Pani przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, i które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w przypadku świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) lub związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 12%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.