Postanowienie - Interpretacja - DP.II/423/1/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.10.2006, sygn. DP.II/423/1/06, Urząd Skarbowy w Lubartowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
DD6-8213-8/06/DZ/412, wyjaśnienie Ministerstwa Finansów

Postanowienie

Działając na podstawie przepisów art. 216 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.07.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, postanawia uznać za:

  • nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy o zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji Projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, w części finansowanej przez Instytucję Wdrażającą tj. Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
  • prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy o opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji Projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, w części finansowanej ze środków własnych,

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 31.07.2006 r., uzupełnionym pismami z 11.08.2006 i 5.09.2006 r. Miejski Ośrodek Społeczny w L. zwrócił się z zapytaniem w sprawie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia osób obsługujących realizację projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych część wynagrodzeń pracowników tj. 80 %, która finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zwolniona jest od podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostała część wynagrodzenia finansowana ze środków własnych tj. 20% podlega obowiązkowi potrącania zaliczek na podatek dochodowy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że MOPS zawarł z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, zwanym Instytucją Wdrażającą, umowę o dofinansowanie Projektu: ZACZNIJ OD NOWA - program wsparcia długotrwale bezrobotnych L. w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006. Przyznana kwota stanowi 80% całkowitych wydatków projektu, natomiast 20% wydatków finansowane jest ze środków własnych. Środki na realizację projektu, przekazuje Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, na wyodrębniony rachunek bankowy MOPS, za pośrednictwem rachunku bankowego Urzędu Miasta w L. Na podstawie zawartej umowy beneficjent przy realizacji projektu zobowiązał się między innymi do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej, tak aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji księgowych oraz do prowadzenia działań informacyjnych o finansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego poprzez: oznaczanie budynków i pomieszczeń, w których realizowany jest Projekt i informowaniu o tym beneficjentów ostatecznych, instytucji i społeczeństwa.

Przy realizacji Projektu uczestniczyć będą następujący pracownicy:

osoby zatrudnione na umowę - zlecenie:

koordynator projektu, mający za zadania:

  • koordynacja całości działań zespołu,
  • odpowiedzialność za realizację i osiąganie celów,
  • przygotowywanie i przesyłanie raportów kwartalnych z realizacji projektu,
  • archiwizowanie dokumentacji,
  • współpraca z podwykonawcą,

księgowy projektu, mający za zadania:

  • prowadzenie księgowości projektu,
  • archiwizowanie dokumentów księgowych,
  • odpowiedzialność za terminowość przelewów i raportowanie spraw finansowych,
  • dokonywanie przelewów związanych z projektem,
  • stała współpraca z koordynatorem w zakresie finansowania projektu,

pracownik administracyjny, mający za zadania:

  • zakup materiałów biurowych na realizację projektu,
  • administrowanie pomieszczeniem przeznaczonym na zajęcia dla
  • beneficjentów ostatecznych,
  • wypełnienie zadań gońca,

osoby zatrudnione na umowę o dzieło:

trener-terapeuta, mający za zadania:

  • prowadzenie zajęć poradnictwa grupowego i indywidualnego zgodnie z harmonogramem,
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej zajęć, tj. karty uczestnictwa, listy obecności,
  • sporządzane sprawozdań z przeprowadzonych zajęć,
  • sporządzanie i przeprowadzanie ankiet ewaluacyjnych,
  • współpraca z koordynatorem w zakresie dotyczącym realizowanych zajęć,

doradca zawodowy, mający za zadania:

  • prowadzenie zajęć poradnictwa zawodowego grupowego,
  • prowadzenie zajęć poradnictwa zawodowego indywidualnego oraz pośrednictwa pracy,
  • sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych zajęć,
  • sporządzanie i przeprowadzanie ankiet ewaluacyjnych,
  • współpraca z koordynatorem projektu w zakresie dotyczącym realizowanych zajęć.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatników, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przytoczone powyżej zwolnienie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPART, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych. Realizowany przez MOPS Projekt: ZACZNIJ OD NOWA - Program wsparcia długotrwale bezrobotnych Lubartowian w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 jest współfinansowany z funduszy strukturalnych. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc, jaką otrzymuje beneficjent, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymywana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz umów cywilnoprawnych uzyskiwanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, bez względu na wykonywane przez nich zadania, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 wymienionej ustawy. W konsekwencji przychody te, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno prawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Stanowisko powyższe znajduje także swoje potwierdzenie w wyjaśnieniach Ministra Finansów zawartych w piśmie z dnia 30.08.2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Zatem należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie opodatkowania dochodów osób biorących udział w realizacji Projektu w części sfinansowanej z własnych środków jest prawidłowe, a z części sfinansowanej z dotacji przekazanej przez Instytucję Wdrażającą jest nieprawidłowe.

Przedstawiona interpretacja dotyczy aktualnego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (wnioskodawcy), jednakże w myśl art. 14b § 2 tej ustawy wiąże organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, stosownie do art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w L., za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Lubartowie